Crime y castigu

De Wikipedia
Crime y castigo
obra lliteraria
Datos
Autor Fiódor Dostoyevski
Fecha 1866
Xéneru novela psicológica (es) Traducir, ficción filosófica (es) Traducir, novela por entregues y xéneru policiacu
Llingua de la obra rusu
País orixinal Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Serie de llibros Noveles de Fiódor Dostoyevski
Personaxes
Llugar de la narración San Petersburgu
Obres derivaes Pickpocket (es) Traducir, Estudiante (es) Traducir, Crime and Punishment, Fear, Delitto e castigo (en) Traducir, Crime and Punishment (en) Traducir, Crimen y castigo (es) Traducir, Crime and Punishment, Crime and Punishment: A Falsified Romance (en) Traducir, Q25394403 Traducir, Q47436717 Traducir, Crimen y castigo (es) Traducir, Crimen y castigo (es) Traducir, Crimen y castigo (es) Traducir, Nina (en) Traducir, Crime and Punishment (en) Traducir, Crime and Punishment (en) Traducir, Crime and Punishment (es) Traducir, Crimen y castigo (es) Traducir, Sin compasión (es) Traducir, Crime and Punishment, Crime and Punishment (en) Traducir y Crime and Punishment (en) Traducir
Testu completu https://standardebooks.org/ebooks/fyodor-dostoevsky/crime-and-punishment/constance-garnett
Memorias del subsuelo (es) Traducir Crime y castigo
Cambiar los datos en Wikidata

Crime y castigu[1](en rusu: Преступле́ние и наказа́ние, romanización: Prestupléniye i nakazániye) ye una novela de calter psicolóxicu escrita pol autor rusu Fiódor Dostoievski. Foi publicada per primer vegada na revista El mensaxeru rusu, en 1866, en dolce partes, y publicada dempués como novela.[2][3] Xunto con Guerra y paz de Lev Tolstói, considérase que la novela ye una de les más influyentes ya internacionales de la lliteratura rusa.[4] Coles mesmes, los diálogos calteníos ente'l protagonista, Raskólnikov, y l'inspector de policía, son consideraos por dellos autores, como'l prestixosu lliteratu Stefan Zweig, una de los visos de la lliteratura universal.

La hestoria narra la vida de Rodión Raskólnikov, un estudiante na capital de la Rusia Imperial, San Petersburgu. Esti mozu vese obligáu a suspender los sos estudios pola miseria na cual vese envueltu, a pesar de los esfuercios realizaos pola so madre Pulqueria y la so hermana Dunia pa unvia-y dineru. Precisáu de financiamientu pa pagar los sos gastos, recurriera a una vieya emprestadora llaina y egoísta, en que la so casa empeña dellos oxetos de valor.

La so hermana Dunia, col enfotu de ayudar, acepta la propuesta de matrimoniu d'un ricu abogáu, fechu que fai enoxar al so hermanu cuando conoz que s'aceptó la propuesta ensin ser consultáu. Pero anque nun quiera aceptar esta ayuda, Rodión tien aires de grandor, y nos sos delirios cree ser merecedor d'un gran futuru, llegándose a comparar con Napoleón. Asina que tien la idea de matar y robar a Aliona Ivánovna, la vieya usurera. Esa idea acoráda-y mientres díes, y crez nel so interior como una grana.

Estructura[editar | editar la fonte]

La novela Crime y castigu ta estremada en seis partes más l'epílogu. Enforma se comentó de la noción de dualismu na obra, suxuriéndose la esistencia de ciertu grau de simetría nella. Los episodios clave distribúyense primero nuna metá y depués de nuevu na otra. Edward Wasiolek asemeya la estructura de Crime y castigu con una "X estrapada":

Les partes I-III presenten al orixinalmente racional y arguyosu Raskólnikov: Les partes IV-VI, al emerxente Raskólnikov irracional y humilde. La primer parte de la novela amuesa la progresiva destrucción del principiu que gobierna'l so calter; la postrera, la nacencia progresiva d'un nuevu principiu rexidor. El momentu del cambéu trazar a la mesma metá de la novela
Edward Wasiolek, On the Structure of Crime and Punishment en: PMLA, marzu de 1959, vol. LXXIV, Nᵘ 1, 132-133.
Raskólnikov y Marmeládov. Por Mijaíl Petróvich Klodt, representación de la obra Crime y Castigu que ye considerada por dellos críticos como la obra maestra de Dostoyevski y ye, ensin dulda, una de les más conocíes.

Crime y castigu ta escritu en tercer persona, al traviés d'un narrador omnisciente[5] La perspeutiva principal ye la de Raskólnikov, camudando n'ocasiones a la de Svidrigáilov, Razumijin, y Dunia.

Xuegos de pallabres[editar | editar la fonte]

Dostoievski emplega xuegos de pallabres en Crime y castigu, xugando especialmente cola polisemia.

Nel testu orixinal en rusu, el llector puede apreciar el doble sentíu nos nomes de los personaxes principales, que nun pueden apreciase nes traducciones.

Nome Pallabra Significáu en rusu
Rodión Románovich Raskólnikov ródina Románovyj raskololas La patria de los Románov quebró
Piotr Petróvich Luzhin luzha Charcu
Dmitri Prokófich Razumijin rázum Razón, intelixencia
Aleksandr Grigórievich Zamétov zamétit Dase cuenta
Semión Zajárovich Marmeládov marmelad Mermelada
Arkadi Ivánovich Svidrigáilov Svidrigailo Príncipe lituanu

Resume[editar | editar la fonte]

La hestoria narra la vida de Rodión Raskólnikov, un estudiante na capital de la Rusia Imperial, San Petersburgu. Esti mozu vese obligáu a suspender los sos estudios pola miseria na cual vese envueltu, a pesar de los esfuercios realizaos pola so madre Pulqueria y la so hermana Dunia pa unvia-y dineru. Precisáu de financiamientu pa pagar los sos gastos, recurriera a una vieya emprestadora llaina y egoísta, en que la so casa empeña dellos oxetos de valor.

La so hermana Dunia, col enfotu de ayudar, acepta la propuesta de matrimoniu d'un ricu abogáu, fechu que fai enoxar al so hermanu cuando conoz que s'aceptó la propuesta ensin ser consultáu. Pero anque nun quiera aceptar esta ayuda, Rodión tien aires de grandor, y nos sos delirios cree ser merecedor d'un gran futuru, llegándose a comparar con Napoleón. Asina que tien la idea de matar y robar a Aliona Ivánovna, la vieya usurera. Esa idea acoráda-y mientres díes, y crez nel so interior como una grana.

Raskólnikov decide asesinar a la vieya, non solo coles mires de roba-y - ello ye qu'abandona nun escondederu y nun fai usu del botín que saca apresuradamente de la casa de la emprestadora tres el so asesinatu- sinón tamién por considerala un ser humanu inútil pa la sociedá, un pioyu que namái puede entorpecer a quien la arrodien. Sicasí, la posición de Raskólnikov ye muncho más complexa: asumió que la sociedá tópase estremada en dos tipos de seres humanos; aquel superiores que tienen derechu a cometer crímenes pol bienestar xeneral de la sociedá y aquellos inferiores que tienen de tar sometíos a les lleis, que la so única función ye la reproducción de la raza humana. La única xustificación moral que puede tener l'aición de Raskólnikov ye qu'él seya un home cimeru, y nesi casu nun hai de sentir nengún tipu d'arrepentimientu pola so aición. Cuando executa'l so plan, vese obligáu a asesinar tamién a Lizaveta, la hermana de la usurera, yá que lo sospriende nel llugar del crime.

El crime dexa a Rodión nun estáu de gran tracamundiu. Mientres díes, somorguiar nunes fiebres delirantes, causaes por el mesmu actu, andando al debalu y perdiendo a cachos la noción de la realidá, mientres n'otros amuésase terriblemente lúcido. Amuésasenos una mente tan brillosa como alteriada, encegolada pol actu cometíu.

Nos sos vagabundeos per San Petersburgu, Raskólnikov conoz al antiguu funcionariu Marmeládov, un bebedor qu'acaba morriendo, borrachu, pilláu por un caballu; y a la so desgraciada familia, a la que Raskólnikov ayuda económicamente tres la muerte de Marmeládov, colos escasos rublos que recibe de la so madre. La fía mayor d'esta familia, Sonia, una abnegada nueva que se prostitúi p'ayudar a la so madrasca y los sos hermanos, va ser la única persona a la que Raskólnikov confiese explícitamente el so crime. La culminación psicolóxica del llibru asocede cuando Raskólnikov, presa de l'ansiedá, el baturiciu nerviosu y los reconcomios, asume que nun puede convertise nun home cimeru y que polo tanto pertenez al tipu d'home que tanto desprecia. Raskólnikov apúrrese entós a les autoridaes, magar que nun esiste nenguna prueba concluyente contra él y un inocente declaróse culpable, víctima de les presiones policiales. Ye unviáu a les cárceles en Siberia pa cumplir la so condena y Sonia (fía de Marmeládov) dir con él a acompañalo al presidiu, onde Raskólnikov dase cuenta de que l'ama y que quier terminar la so condena pa vivir xunto a ella.

De siguío un resume de los fechos más importantes de cada parte:

  • Primer parte: Empieza cola visita de "ensayu" que fai Raskólnikov a casa de la vieya. Depués cunta los conflictos internos que tien ésti hasta que se decide y, nel últimu capítulu, matu a la vieya usurera.
  • Segunda parte: Na so mayoría llevar a cabu mientres la enfermedá o deliriu de Raskólnikov, quien ye curiáu por Razumijin. Empieza cola so visita a la comisaría ya inclúi fechos bien importantes como: cuando escuende lo robao, la entrevista con Luzhin, la entrevista con Zamétov, l'accidente de Marmeládov, etc. Termina cola llegada de la madre y la hermana de Rodia a San Petersburgu.
  • Tercer parte: Empecipiar cola dura entrevista ente Raskólnikov cola so hermana y madre, depués prosigue cola so reconciliación. Un fechu bien importante y unu de los de mayor tensión na novela producir nesta parte, la entrevista col xuez d'instrucción, que tiénde-y delles trampes a Raskólnikov en ficies de que confiese. Termina cola repentina apaición de Svidrigáilov, el acosador de la so hermana.
  • Cuarta parte: Empieza cola estraña entrevista ente Rodia y Svidrigáilov, que dexa notar males y estrañes intenciones. Dempués asocede la rotura ente Dunia y el so noviu, fechu siguíu de la conversación ente Sonia y Raskólnikov. Conclúi con otra, tamién cargada de tensión, entrevista col xuez d'instrucción, que cuasi llogra saca-y la confesión a Raskólnikov, fechu evitáu por un estrañu sucesu.
  • Quinta parte: Empieza colos vengatibles pensamientos de Luzhine, que dempués poner en práutica queriendo faer quedar a Sonia como lladrona p'asina indisponer a Raskólnikov cola so familia. Fechu que foi evitáu por Raskólnikov y un amigu de Luzhin, escapando esti ensin volver apaecer na novela. Depués Sonia fuxe y Raskólnikov va con ella y confiésa-y el crime, pa dempués enterase de la llocura y muerte de la madrasca de Sonia. Remata cuando Svidrigáilov cúnta-y ente rises a Rodia qu'escuchó la so confesión a Sonia y que puede fundilo.
  • Sesta parte: Raskólnikov ta bien pensatible al respective de qué faer. De secute apaez el xuez d'instrucción y diz-y que ta convencíu de la so culpabilidá y que ye meyor que s'apurra. Dempués Rodia va falar definitivamente con Svidrigáilov pa tratar de sacar les sos verdaderes intenciones, anque nun llogra. Svidrigáilov cúnta-y a la hermana de Raskólnikov la verdá sobre'l crime pa depués tratar de violala, pero nel últimu momentu pénase y dexar dir. A otru día suicídase. A la fin Raskólnikov despidir de la so madre, y dempués de falar cola so hermana y con Sonia, apúrrese.
  • Epílogu: Raskólnikov va a Siberia condergáu a ocho años de trabayos forzaos, Sonia decide acompañalo. La hermana de Raskólnikov casóse con Razumijin y depués la so madre muerre, aquexada de llocura febril y senil. Rodión na cárcel inda tien pensamientos negativos y siente odiu y repunancia polos demás reos. Pero al pasar un añu, y depués de carecer, pénase de too y dase cuenta de qu'ama a Sonia, quedando sobrentendíu que depués de los siete años restantes, Rodión casóse con Sonia y xuntos empezaríen una nueva vida.

Personaxes[editar | editar la fonte]

  • Rodión Románovich Raskólnikov (Родион Романович Раскольников), tamién llamáu Rodia o a cencielles Raskólnikov, ye'l protagonista de la novela; la hestoria ye cuntada principalmente dende la so perspeutiva. Ye un ex-estudiante que, desapaecíu na probeza, dexa la universidá. Vive nun pequeñu y míseru pisu nos suburbios de San Petersburgu. El títulu de la novela refierse más bien al crime que comete Raskólnikov y al so castigu internu y personal, un castigu psicolóxicu que naz de la so llucha interna. Comete l'asesinatu creyendo que tien suficiente fuercia tanto intelectual como individual pa soportalo; considera que ye una especie de Napoleón,[6] pero la paranoya y la culpa llueu empiecen a taramialo. Namái nel epílogu'l so castigu ye formal, cuando decide confesar el crime y acabar col so alienación. El so nome, qu'en rusu deriva de "dixebra", ye una alusión a la separación de Raskólnikov de la sociedá rusa, impuesta por él mesmu, según la so separación íntima de la personalidá y de les emociones.
  • Sonia Semiónovna Marmeládova (Софья Семёновна Мармеладова): conocida polos sos diminutivos Sofia o Sónechka; ye una prostituta de dieciocho años, fía de Marmeládov, capaz d'infinitos sacrificios. Ye vergonzosa, el personaxe de Sonia, va ser probablemente'l más castigáu poles inxusticies y la mala suerte, y sicasí ye la que más entera y noble caltiénse. La so personalidá ye tan fuerte que nin tolos peores sucesos facer variar na so llinia de persona servicial y arrogante. Sigue pensando en caltener a la so familia. Esti comportamientu, interpreten dellos llectores, quiciabes obedeza a ciertu complexu de culpabilidá, pol cual vease obligada a responder con actos d'ayuda y comprensión.
  • Avdotia Románovna Raskólnikova (Авдотья Романовна Раскольникова): tamién conocida pol so diminutivu, Dunia, ye la hermana de Raskólnikov, ye una moza modesta, educada, senciella, con principios y al igual que Sonia ye capaz de sacrificase pola so familia. Como'l restu de los personaxes femeninos, ye capaz d'infinitos sacrificios y pa eso esiste; ta dispuesta a inmolase nun matrimoniu absurdu. Ye una feminidad abnegada. Ta na ventena, y físicamente bien paecida a Rodión, castaña clara, alta y robusta, la so cara carauterizar por tener el llabiu inferior más prominente, lo que-y da un aspeutu seriu y seguro.
  • Arcadio Ivánovich Svidrigáilov (Аркадий Иванович Свидригайлов): quiciabes ye'l personaxe antagonista de la obra. Reflexa una fonda maldá y pervertimiento moral. Sicasí, nun intre de la obra, cuando l'amor de la so vida, Dunia, apúnta-y con un arma, él paez intentar camudar moralmente namás que Dunia aceptar al so llau. Ye un personaxe complexu, como tolos de Dostoyevski, yá qu'en namái un analís superficial puede vese nél pura maldá. El so pasáu resulta ser por demás escuru, yá que lo acusa de violar y asesinar a una neña ciego y sordo, torturáu y maltratáu a un siervu hasta llevalo al suicidiu y matáu a la so esposa envelenándola. Sicasí a la fin de la obra, antes de cometer un espectacular suicidiu, realiza obres de caridá con dellos neños desarimaos, nuna esmolecedora y suxetiva especie de redención personal.
  • Marta Petrovna Svidrigáilova (Марфа Петровна Свидригайлова): ye la difunta esposa d'Arcadio Svidrigáilov, que ye sospechosu d'asesinala, y supuestamente visitar en forma d'espíritu. Dexa a Dunia 3.000 rublos n'heriedu, lo que-y dexa refugar a Luzhin como prometíu.
  • Porfirio Petróvich (Порфирий Петрович): xuez, tíu de Razumijin, que trabaya nel asesinatu de la usurera. Al traviés de les conversaciones con Raskólnikov, conversaciones de marcáu calter filosóficu ya intelectual, afaya quién ye l'asesín, a pesar d'escarecer de prueba dalguna. A la fin, encamienta a Rodión por que se apurra a les autoridaes, dempués d'acusalo direutamente, en priváu.
  • Dmitri Prokófich Razumijin (Дмитрий Прокофьич Разумихин): tamién llamáu Dmitri, o Razumijin, antiguu compañeru d'universidá de Raskólnikov, tratar d'una persona servicial, aplicada, competente, enllena de bones intenciones, y proteutora. A pesar d'esto, ye impulsivu y enfadosu. Ye un gran comunicador, tien un calter despreocupado y servicial, llenu de fuercia y puxanza. Conclusión, ye una persona de calter activu, feliz, servicial y satisfechu; foi quiciabes, l'únicu amigu de Raskólnikov en tola obra. A la fin termina casándose con Avdotia Románovna, hermana de Raskólnikov.
  • Katerina Ivánovna Marmeládova (Катерина Ивановна Мармеладова): la segunda esposa de Semión Marmeládov, y madrasca de Sonia.
  • Pulkeria Aleksándrovna Raskólnikova (Пульхерия Александровна Раскольникова): ye la sacrificada madre de Rodión. Como toles muyeres d'esta obra, ye humilde, paciente y como madre, dar toa por que los sos fíos puedan ser felices. Ye viuda y tien 43 años. Tocantes a les traces físiques, tien el pelo canoxu y les mexelles fundíes, pero aparenta ser más nuevu de lo que realmente ye.
  • Piotr Petróvich Luzhin: (Пётр Петрович Лужин) amuésase como un neocapitalista. Vese cuasi como'l salvador de la familia de la so novia, anque s'empezar a aldovinar los sos aires de grandor dictatorial, les sos visiones de poderosu empresariu. Pretende casase cola hermana de Raskólnikov, Dunia.
  • Semión Zajárovich Marmeládov (Семён Захарович Мармеладов): ye un exfuncionario alcohólicu, casáu y con cuatro fíos, que tien a la so familia na miseria y l'enfermedá. Foi pilláu por un carruaxe.
  • Nastasia Petrovna (Настасья Петровна): Criada de Praskovia Pávlovna. Atendía usualmente a Raskólnikov no qu'a alimentos y correspondencia refierse.
  • Praskovia Pávlovna (Прасковья Павловна): Patrona de Raskólnikov. La so fía muerre de tuberculosis. Esixe, por aciu una lletra de cambéu, ante la comisaria, el pagu d'una delda que tien Raskólnikov pol usu d'una de les sos habitaciones.
  • Aliona Ivánovna (Алёна Ивановна): Ye una muyer feo y vieyo, esplotadora, capaz de saca-y dineru hasta a la so propia hermana. El so comportamientu ye parasitario, aprovechándose del más débil, cuantimás d'estudiantes. Ye la usurera, la persona a la qu'asesinó Raskólnikov.
  • Lizaveta Ivánovna (Лизавета Ивановна): Ye cordudera y la hermana de la usurera (tamién la mató Raskólnikov). Trátase d'una moza bono y bonable, bien relixosa. La so figura ye la que nos fai ver hasta qué puntu llega la ruindá de la usurera, ye víctima direuta de los abusos cometíos pola so hermana y del so fíu que morrió.

Analís[editar | editar la fonte]

Personaxes similares a Raskólnikov nel so comportamientu y creencies pueden atopase n'otres obres de Dostoyevski, como Memories del sosuelu o Los hermanos Karamázov, (ye especialmente similar a Iván Karamázov de Los hermanos Karamázov). Raskólnikov produz él mesmu los sos sufrimientos matando a la emprestadora y viviendo en condiciones tan precaries cuando podría consiguir un emplegu. Razumijin, que s'atopa na mesma situación qu'él, vive en condiciones enforma meyores, sicasí, cuando s'ufierta a consiguir al primeru un emplegu, Raskólnikov niégase. Dempués, Raskólnikov arrogantemente suxure a la policía que ye l'asesín, tantu por quitar el pesu de la culpa como polo hilarante del xuegu mental. Trata constantemente de desafiar les llendes de lo que puede y nun puede faer pa dase cuenta de si ye o non l'home estraordinariu que describe na so propia teoría o un perdedor más (a lo llargo de tola novela mide'l so propiu mieu, tratando de razonar consigo mesmu pa superalo). Constantemente trata de racionalizar la so irracionalidá y paranoya como afirmaciones de trescendencia de la so propia conciencia y como refugu a la razón y la racionalidá.

Este ye una tema común nel esistencialismu; Friedrich Nietzsche, en El ocaso de los ídolos, o cómo se filosofa a martellaes allaba los escritos de Dostoievski a pesar del teísmu presente nellos: "Dostoievski, l'únicu psicólogu, a éstes del cual podía aprendese daqué, ye unu de los accidentes más felices de la mio vida, más inclusive que'l descubrimientu de Stendhal". Non yá eso: hai un evidente parentescu ente la teoría ellaborada pol personaxe principal Raskólnikov al respective de los homes que pueden prescindir de la moral en bien d'un porvenir que xustifique les sos aiciones, y la teoría del Súperhombre, ellaborada pol filósofu alemán. Walter Kaufmann considera la obra de Dostoievski como inspiración pa La metamorfosis de Franz Kafka. Per otru llau, Dostoievski emplega al personaxe de Sonia p'amosar que solamente la fe puede curar la depravación del home, que ye onde s'estrema d'otros esistencialistes. Anque esta filosofía ye particular de Dostoievski, pol mentáu énfasis nel Cristianismu y tamién nel Esistencialismu (anque si ye o non esistencialista sigue siendo aldericáu), temes similares pueden atopara n'escritores como Jean Paul Sartre, Albert Camus, Herman Hesse o Kafka.

La novela realiza alusiones a la biblia o a hestories del Nuevu Testamentu, ente elles la hestoria de Lázaro, que la so muerte y resurreición pueden trate como paraleles a la muerte y resurreición espiritual de Raskólnikov. Tamién fai referencia al Llibru de les Revelaciones, nel suañu que Raskólnikov tien una vegada yá encarceláu en Siberia, respectu del ablayamientu terrenal y de ciertes plagues qu'afecten al home y que lo camuden violenta y desordenadamente nun ser nihilista. Y en el final, el castigu d'ocho años que tien de cumplir pol so crime, ye tamién el tiempu que tien de pagar pa poder tar finalmente con Sonia, nuna clara alusión a la hestoria bíblica del israelita Jacob y los siete años que tuvo que trabayar pa poder empareyar con Raquel.

Obres cinematográfiques basaes en Crime y castigu[editar | editar la fonte]

  • Prestuplenie i nakazanie (1909, Imperiu Rusu), de Vasili Goncharov (tresmanada)
  • Prestuplenie i nakazanie (1913, Imperiu Rusu) d'Iván Petróvich Vronsky, con Pável Orlenev ya Iván Petróvich Vronsky;
  • Crime and Punishment (1917, EUA), de Lawrence B. McGill, con Derwent Hall Caine, Marguerite Courtot y Cherrie Coleman;
  • Raskolnikow (1923, República de Weimar), de Robert Wiene, con Gregori Chmara y Maria Kryshanóvskaya;
  • Crime et Châtiment (1935, Francia), de Pierre Chenal, con Pierre Blanchar, Madeleine Ozeray y Marcelle Géniat;
Semeya publicitaria de la película de Josef von Sternberg: Balta Birell (1907 - 1958) y Douglass Dumbrille (1889 - 1974).
  • Crime and Punishment (1935, EUA), de Josef von Sternberg, con Peter Lorre, Edward Arnold y Marian Marsh);
  • Crime y castigu (1951, Méxicu) de Fernando de Fuentes, con Roberto Cañedo y Lilia Prau;
  • Crime et Châtiment (1956, Francia) de Georges Lampin, con Jean Gabin, Marina Vlady, Ulla Jakobson, Bernard Blier y Robert Hossein;
  • Crime and Punishment, U.S.A (1959, EUA) de Denis Sanders, con George Hamilton, Mary Murphy, Frank Silvera y Marian Seldes;
  • Преступление и наказание (Crime y castigu) de Lev Kulidzhánov (1969, URSS), con Gueorgui Taratorkin, Innokenti Smoktunovski, Tatiana Bedova y Victoria Fyódorova;
  • Crime and Punishment (1979, curtiumetraxe con Timothy West, Vanessa Redgrave y John Hurt);
  • Rikos ja rangaistus (Crime y castigu) (1983, Finlandia, de Aki Kaurismäki);
  • Crimes and Misdemeanors (1989, EUA, de Woody Allen);
  • Ensin compasión (1994, de Francisco José Lombardi). Basada na novela, la película foi rodada en Lima, Perú.
  • Crime y castigu (1998) con Ben Kingsley y Patrick Dempsey.
  • Crime and Punishment (2002) con Crispin Glover y Vanessa Redgrave.
  • Nina (2004, Brasil), de Heitor Dhalia, con Guta Stresser, Milhem Cortaz, Anderson Faganello.
  • Преступление и наказание (Crime y castigu) (2007, Rusia, con Vladímir Koshevói y Andréi Panin).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Dostoievsky F. M. Crime y castigu ISBN 968-15-0575-1
  2. Sobre Crime y castigu 1 de mayu de 2006
  3. Universidá de Minnesota - Notes pa Crime y castigu 1 de mayu de 2006
  4. Guardian Unlimited Books Top 100 del diariu The Guardian 1 de mayu de 2006)
  5. "Sparknotes: Crime and Punishment: Key Facts" - Analís de Crime y castigu (1 de mayu de 2006)
  6. Avilés Farré, 1996, páxs. 358-359.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.