Cretas

Coordenaes: 40°55′40″N 0°12′36″E / 40.927777777778°N 0.21°E / 40.927777777778; 0.21
De Wikipedia
(Redirixío dende Cretes)
Cretas
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Teruel
Comarca (es) Traducir Matarraña (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cretas (es) Traducir Fernando Javier Camps Juan
Nome oficial Cretas (es)[1]
Nome llocal Queretes (ca)
Códigu postal 44623
Xeografía
Coordenaes 40°55′40″N 0°12′36″E / 40.927777777778°N 0.21°E / 40.927777777778; 0.21
Cretas alcuéntrase n'España
Cretas
Cretas
Cretas (España)
Superficie 52.663565 km²
Altitú 563 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 556 hab. (2023)
- 290 homes (2019)

- 277 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Matarraña (es) Traducir
0.41% de provincia de Teruel
0% de Aragón
0% de España
Densidá 10,56 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cretas.es
Cambiar los datos en Wikidata

Cretas (catalán: Queretes)[3] ye un conceyu de la provincia de Teruel, comunidá d'Aragón, España, na contorna de Matarraña. Tien una población de 632 habitantes (INE 2008) y tien una estensión de 52,66 km². Asítiase ente los pueblos de Valderrobres y Calaceite, cerca de los puertos de Beceite.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

La prueba más pervalible de la presencia humana en Cretes correspuende a les pintures rupestres afayaes nel so términu municipal. En 1903, el brillante arqueólogu calaceitano Juan Cabré, afaya nel ribayu del Calapatá les figures d'unos venaos pintaos, un toru, un caballu y una cabra, sobre la llamada Roca de los Moros. Dada la mocedá de Cabré naquel momentu y, sobremanera, la novedá que suponía l'apaición de motivos figurativos al campu, l'afayu nun se fixo públicu hasta 1907, por Santiago Vidiella al traviés d'un curtiu artículu. Esti descubrimientu y, bien especialmente, la publicación del calcu de la otra Roca dels Moros del Cogul (Lleida) nel periódicu La Veu de Catalunya atrai a Henri Breuil, unu de los más eminentes arqueólogos europeos del momentu, qu'en collaboración con Cabré estudia les pintures y afaya nueves figures más complexes y variaes nel ribayu dels Gascons, el Abrigu dels Gascons, non demasiáu lloñe del Calapatá.

Estos afayos significaríen el principiu del estudiu del güei llamáu Arte rupestre llevantín (10 000-6500 años antes del presente); espresión creencial de los grupos cazadores-pañadores y el más singular de los artes prehistóricos europeos. Trescurrieron delles décades por que los investigadores ocupar de nuevu d'estes pintures; nes revisiones de principios de los noventa identificar nesi frisu la presencia de figures humanes, concretamente dos arqueros carauterísticos del Arte Llevantín, que nun s'interpretaron como tales nos trabayos precedentes.

El valor d'estes espresiones creenciales-artístiques de Teruel -verdaderamente el que tien de considerase como'l 1ᵉʳ arte turolense- y de tol sector d'implantación del Arte Llevantín, consiguió que dende 1998 sían declaraes pola UNESCO Patrimoniu de la Humanidá; máxima considerancia que puede concedese a una obra humana. (Fuentes: Associació Catalana d´Art Prehistòric)

Protohistoria[editar | editar la fonte]

Daqué más recién nel tiempu, esisten evidencies que dexen afirmar que'l pueblu de Cretes llevanta sobre un antiguu asentamientu ibero. Cerca d'equí, nel ribayu del Calapatar y na so contorna concéntrense la mayor parte de los asentamientos ibéricos del Matarraña y más concretamente ente'l triángulu Cretes-Calaceite-Mazaleón: los poblaos de Els Castellans en Cretes, el pobláu de San Antonio de Calaceite y el pobláu de San Cristóbal en Mazaleón seríen los más representativos del territoriu. Ente los sieglos V y II a.d.c. concentróse una población tan numberosa como la qu'anguaño puebla estes poblaciones, la meyora de les condiciones de vida y el comerciu colos griegos y fenicios favoreció la nacencia d'una cultura “los íberos” y n'el nuesu casu la tribu de los Ausetanos del Ebro. Los eminentes arqueólogos como Joan Cabré Aguiló y Pere Bosch i Gimpera realizaron les primeres campañes d'escavaciones nestos poblaos y nel territoriu.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia de l'Asunción[editar | editar la fonte]

Ilesia de l'Asunción. Portada y arranque de la torre

L'edificiu que meyor define'l perfil de Cretes, ye ensin dulda la so impresionante ilesia manierista dedicada a l'asunción de La nuesa Señora. Magar, la parroquia a la que pertenez ta so la advocación de San Xuan Bautista, fechu que de cutiu provoca tracamundios na so nomenclatura.

Llevantar nel sieglu XVI, tomando'l relevu d'un templu anterior construyíu probablemente nel sieglu XIII. Pa llevantala rompióse'l trazáu de l'antigua muralla y ocupóse el llugar d'unu de los antiguos portales, siendo'l maestru constructor Sebastián Deixado, que robla namái como “xado”. La iconografía de la so portada ye bien interesante. Sobre la puerta representen les figures de San Pedro y San Pablo dambes enmarcaes en círculos. Sobre elles un frisu con baxorrelieves representando la pasión y la muerte de Jesús. Nel primer frontón sobre los cinco forniques, güei vacíes, representar a Dios como padre eternu y un pocu más arriba nel frontón cimeru, un nuevu relieve representando la coronación de la virxe pola trinidá. Mientres la guerra civil sufrió un considerable espoliu perdiendo gran parte de la so decoración interior recuperándolo amodo nos años posteriores hasta 1983 cuando la ilesia de l'asunción ye declarada bien d'interés cultural. La so sólida construcción orixinal y les numberoses restauraciones consiguieron qu'anguaño la ilesia de Cretes siga siendo considerada la más impresionante de les construcciones Cretenses.

Cai Mayor de la villa[editar | editar la fonte]

Si tamos na cai Mayor, podemos dicir que tamos nel mesmu corazón de Cretes, yá que se trata d'una de les cais más antigües y con mayor importancia histórica de la vila. Entramos a ella pasando sol arcu que s'abrir na llamada casa Sapera. Trátase d'una antigua casa familiar construyida probablemente nel sieglu XV, acomuñada a la familia Sapera que'l so miembru más pernomáu foi l'obispu Francisco Climent, tamién llamáu obispu Sapera. Faciendo esquina cola casa y anque nun ta puramente na cai mayor, nun podemos dexar de mentar la cai de la orde de Calatrava, conocida popularmente como la cai de la carnicería, yá que al paecer yera'l llugar onde'l señor autorizaba les matances de los animales. Tien formoses ventanes gótiques y nel númberu 7, atopamos na fachada una figura esculpida representando un soldáu, posiblemente de la dómina napoleónica o carlista.

Dende la casa Sapera hasta la plaza mayor, el trazáu de Cretes sigue una estructura que bien podría tener un orixe na dominación musulmana, con una cai central de la que se deriven otres más estreches y orixinalmente ensin salida. Ente elles: la cai Serrano Aparicio, que desaguaba na antigua muralla y que popularmente conozse como cai de la taleca pol so particular forma d'estrechase; y la cai San Roque, que nos conduz hasta la capiya – portal dedicada a esti santu.

Casa Turull[editar | editar la fonte]

La casa Turull recibe'l so nome d'esta pernomada y antigua familia que los sos miembros formaron parte de la vida social de Cretes nos sieglos XVII y XVIII. La so fama llegó-yos por ser constructores d'órganos pa ilesies, siendo responsables dende'l so taller en Cretes y a lo llargo de delles xeneraciones, de los órganos de Vilafranca, Tarazona, Zurita, y una llarga llista ente los que destaca especialmente'l de la ilesia de morella. Polo que respecta a l'arquiteutura de Cretes los Turull fueron direutamente responsables de la construcción d'ocho de los más relevantes edificios de la población ente ellos, la casa huesa, la casa d'Alfonso celma y por supuesta la gran casa señorial que nos ocupa, fechada en 1746 y con un arrogante balcón de ménsulas decoraes con forma de cabeces. Tampoco podemos pasar por altu, l'aportación de Felicísimo Turull a la de llevantar la capiya de San Antonio de Padua, asitiada nesta mesma cai n'agradecimientu al santu por non sufrir percances mientres la construcción de los edificios mentaos.

Plaza Mayor[editar | editar la fonte]

Plaza Mayor. Al fondu la Casa de la Villa/Vila.

El centru neurálxicu de la vida social en Cretes foi y ye ensin dulda la plaza mayor, un auténticu crisol de la hestoria del conceyu y el so puntu de xunta más destacáu.

Lo más carauterístico de la plaza ye la so magnífica columna central, orixinaria de 1584 y construyida probablemente pa un futuru edificiu consistorial del que Cretes escarecía naquel momentu por pertenecer alministrativamente a Alcañiz. Dicha columna nun tuvo siempres na plaza, hasta bien entráu'l sieglu venti taba más allá de les muralles de la población, cerca de la capiya de San Roque. Sobre ella, l'antiguu escudu de la población, colos signos que nos falen de la so llarga historia. La cruz de la orde de Calatrava, fundadores cristianos de Cretes y señores de la mesma hasta'l sieglu XV. El corderu pascual, símbolu eclesiásticu posiblemente acomuñáu al periodu de señoríu del obispáu de Tortosa, lo mesmo que de les barres aragoneses que nos recuerden el so títulu de Vila real. En cuanto al escudu modernu tien la mesma simboloxía, pero l'allugamientu ye distinta, y pasa de ser circular a cuadráu. El restu de la plaza ta formáu por edificios nobles, de sillería, delles esistentes yá nel sieglu XV y otres, como l'actual conceyu bastante más recién na so construcción. Antiguos o modernos, toos formen el nucleu central de Cretes y son testimoniu de la so llongura pasada históricu.

Capiya de San Antonio de Padua[editar | editar la fonte]

Una de les construcciones más carauterístiques nos pueblos del Matarraña, son los portales Capiya, de los cualos, esti dedicáu a San Antonio de Padua en Cretes ye posiblemente unu de los más representativos ya interesantes. Como asocede n'otres llocalidaes, esti portal ye en realidá un restu de les antigües muralles qu'arredolaben la población hasta'l sieglu XVI. A mediaos del sieglu XVIII añader la función de Capiya, consagrándola nesti casu a San Antonio de Padua, una figura bien reverenciada na zona pola so cualidá de patrón de les causes imposibles. A la capiya aportar por unes escaleres n'unu de los llaterales y la fornica, güei vacida, probablemente guardó en dalgún momentu una figura del santu proteutor. La proximidá de la capiya de San Antonio cola Casa Turull (a pocos metros na cai San Antonio) puede nun debese a la casualidá yá que según dizse foi Felicísimo Turull quien costea les obres de la capiya n'agradecimientu al santu por non tener percances na construcción de los ocho grandes edificios que manda construyir na Cretes del sieglu XVIII.

Portal de San Roque[editar | editar la fonte]

“La capelleta de Sant Roc, lo qui non acudirà la peste li agarrarà” Esti senciellu estribillu, entá a día de güei cantáu polos neños de Cretes, puede remontanos hasta los oríxenes de la consagración d'esti antiguu portal de la muralla a la figura de San Roque. Como n'otros llugares de la contorna, el poder d'esti santu ye invocáu como proteición contra epidemies y enfermedaes, especialmente la peste, que Cretes sufrió a lo llargo del sieglu XVII y que motivu la construcción d'esta capiya y l'hospital” qu'ocupaba'l mesmu edificiu. Tratar en realidá d'una especie d'albergue pa precisaos onde allegaben los enfermos y los probes, según los mancaos en tiempu de guerra y que se caltendría en funcionamientu hasta bien entráu'l sieglu XIX. Cabo resaltar, qu'hasta 1962, la columna qu'anguaño se llevanta na plaza mayor tuvo asitiada a pocos metros de la capiya de San Roque nel esterior de l'antigua cortil cercada y onde anguaño podemos contemplar el monumentu a la muyer llevantáu en 1996.

Alministración[editar | editar la fonte]

Últimos alcaldes de Cretes[editar | editar la fonte]

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Luis Jasanada Salvador[4] UCD
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011
2011-2015 Fernando Javier Camps Juan[5] PP d'Aragón
2015-2019 Fernando Javier Camps Juan PP d'Aragón

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[6]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PP 2 2 4 4
PSOE 4 3 1 1
CHA 1 1 1 1
PAR - 1 1 1
Total 7 7 7 7

Festexos[editar | editar la fonte]

Los sos Fiestes Mayores celebrar del 7 al 12 d'ochobre (8 Santa Pelagia, 12 Pilar), tamién se celebren Fiestes d'agostu del 14 al 16 d'agostu. Aparte celebren otres fiestes como son les San Antonio (17 de xineru, foguera), de Santa Águeda (escontra'l 5 de febreru, fiesta de les muyeres), Feria del Vinu (sábadu y domingu de Ramos, xuníu a la feria medieval), San Jorge (23 d'abril), romería de la ermita (segundu fin de selmana de mayu), Fiesta de los Quintos (xunetu), sumáu a más celebraciones que dan a esti pueblu una fama d'antroxadores.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Aragonesa. ID Gran Enciclopedia Aragonesa: 4397. Data de consulta: 16 ochobre 2016. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 1977.
  3. Según apaez nel Decretu Llexislativu 2/2006 Archiváu el 23 d'abril de 2009 na Wayback Machine., de 27 d'avientu, del Gobiernu d'Aragón, pol que s'aprueba el testu refundíu de la Llei de Delimitación Comarcal d'Aragón.
  4. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  5. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  6. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 27 de setiembre de 2012.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BREUIL, Henri; CABRÁ AGUILÓ, Juan (1909). "-yos peintures rupestres du bassin inferieur de l´Ebre", L´Anthropologie, XX, Paris, pp. 313-326.
  • CABRÁ AGUILÓ, Juan (1915). L'Arte Rupestre n'España. Madrid.
  • UTRILLA, P.; MONTES, L.; MAZU, C.; RODANES, J.M. (1988). "Delles figures inédites n'abrigos rupestres del baxu Areagón", Baxu Aragón Prehistoria, VII_VIII, Caspe, pp. 211-221.
  • ALONSO TEJADA, Anna; GRIMAL, Alexandre (1994). "L'Arte llevantín o'l trasiegu cronolóxicu d'un arte prehistórico". Pyrenae, 25, Revista de la Universidá de Barcelona, pp. 51-70. ISBN 84-475-0971-0.
  • GRIMAL, Alexandre (2002). “Cuestiones en redol a la investigación del arte rupestre postpaleolítico”. Bolskan, 16, pp. 177-192. ISSN 0214-4999.
  • ALONSO TEJADA, Anna; GRIMAL NAVARRO, Alexandre (2007). L´art rupestre del Cogul. Primeres imatges humanes a Catalunya. Lleida: Pagès Editors. ISBN 978-84-9779-593-7.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]