Crac del 29

De Wikipedia
(Redirixío dende Crack del 29)
Fotografia de la Bolsa de Nueva York de 1930, dempués del colapsu de 1929.

El Crac del 29 foi la más devastadora cayida del mercáu de valores na hestoria de la Bolsa n'Estaos Xuníos, tomando en considerancia l'algame global y la llarga duración de les sos remortines y que dio llugar a la Crisis de 1929 tamién conocida como La Gran Depresión. Suélense usar les siguientes trés frases pa describir este derrumbe de les aiciones: Xueves Negru, Llunes Negru y Martes Negru. Toes elles son apoderaes, yá que el crac nun foi un fechu d'un solu día. La cayida inicial asocedió'l Xueves Negru (24 d'ochobre de 1929), pero foi'l catastróficu deterioru del Llunes Negru y el Martes Negru (28 y 29 d'ochobre de 1929) el que bastió la espansión de la llerza y l'empiezu de consecuencies ensin precedentes y de llargu plazu pa los Estaos Xuníos.

Les cayíes siguieron mientres un mes. Los economistes ya historiadores nun tán d'alcuerdu en qué rol desempeñó'l crac nos eventos económicos, sociales y políticos posteriores. En Norteamérica, el crac coincidió col empiezu de la Gran Depresión, un periodu de cayente económicu nes naciones industrializaes, y llevó al establecimientu de reformes financieres y nueves regulaciones que se convirtieron nun puntu de referencia. La crisis del 29 foi, probablemente, la mayor crisis económica a la que s'enfrentó'l intervencionismu como sistema y que foi motiváu pola manipulación de la ufierta monetaria, per parte de la reserva federal dempués de ser privatizada pol presidente Woodrow Wilson en 1913/1914 y empezar a estremase del patrón oro.

Nel momentu del crac, la ciudá de Nueva York creciera hasta convertise na mayor metrópolis d'Estaos Xuníos y nel so distritu de Wall Street yeren munchos los que creyeron que'l mercáu podía sostener niveles altos de preciu. Poco antes, Irving Fisher proclamara: "Los precios de les aiciones algamaron lo que paez ser un pandu altu permanente".[1] La euforia y les ganancies financieres del gran enclín de mercáu fueron feches cachos el Xueves Negru, cuando'l valor de les aiciones na Bolsa de Nueva York esbarrumbóse. Los precios de les aiciones cayeron esi día y siguieron cayendo a una tasa ensin precedentes mientres un mes enteru. 100 000 trabayadores estauxunidenses perdieron el so emplegu nun periodu de tres díes.[2]

Nos díes previos al Xueves Negru, el mercáu taba severamente inestable una y bones non supieron remanase acorde los negocios asina que la bolsa cayó por cuenta de la inesperiencia de dalgunos.[ensin referencies] Periodos de venta y altos volumes de negociación yeren entrepolaos con curtios periodos d'aumentu de precios y recuperación.
Más tarde, l'economista Jude Wanniski rellacionó estes oscilaciones cola perspeutiva pola puesta a valir de la Llei de Tarifes Smoot-Hawley, que taba siendo aldericada nel Congresu.[3]
Tres el crac, el Permediu Industrial Dow Jones (DJIA) nun se recuperó hasta entamos de 1930, pero solu pa recular nuevamente, algamando'l 8 de xunetu de 1932 el so nivel más baxu dende 1800,[4] y nun retornó a niveles previos a 1929 hasta 1954,[5]

Cualesquier que mercó aiciones a mediaos de 1929 y caltener vio la mayor parte de la so vida adulta pasar antes de poder recuperase.

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

Dempués d'una serie sorprendente de cinco años de duración na cual el Permediu Industrial Dow Jones (DJIA) amontó'l so valor cinco veces, mayor a la d'años anteriores, los precios algamaron el so nivel máximu en 381,17 el 3 de setiembre de 1929. A partir d'entós, el mercáu cayó fondamente per un mes, perdiendo 17% del so valor na cayida inicial. Depués, mientres la selmana siguiente, los precios recuperaron más de la metá de les perdes, solo pa cayer nuevamente pocu dempués. Entós el cayente acelerar no que se llamó "Xueves Negru", el 24 d'ochobre de 1929. Esi día axustaron un númberu récor de 12,9 millones d'aiciones.

Dende'l 15 d'ochobre l'acumuladura d'ordes de venta fixera baxar los valores; sicasí'l 24 d'ochobre'l llamáu Xueves Negru, 13 millones de títulos son puestos a la venta a baxu preciu y nun atopen comprador, provocando'l fundimientu de la bolsa. A la 1 p.m. del vienres 25 d'ochobre, dellos grandes banqueros de Wall Street axuntar p'atopar una solución a la llerza y caos nes negociaciones bursátiles. La xunta incluyó a Thomas W. Lamont, actuando en representación de JPMorgan Chase; Albert Wiggin, representante del Chase National Bank; y Charles Y. Mitchell, presidente del National City Bank. Ellos escoyeron a Richard Whitney, vice presidente de la Bolsa de Nueva York, p'actuar nel so nome. Colos recursos financieros de los banqueros como respaldu, Whitney asitió una ufierta pa mercar un gran bloque d'aiciones del U.S. Steel a un preciu bien percima del mercáu. Depués, ante la mirada sorprendida de los negociadores, Whitney mercó un númberu similar d'aiciones n'otru Blue chip. Esta táctica foi paecida a una táctica que terminó cola Llerza de 1907 y tuvo ésitu en detener el descensu esi día. Nesti casu, sicasí, la tregua foi sola envernada.

Mientres el fin de selmana, los eventos fueron cubiertos polos periódicos en tolos Estaos Xuníos. El llunes 28 d'ochobre más inversores decidieron salir del mercáu y la cayida siguió con una perda récor del 13% nel Dow Jones esi día. A otru día, Martes Negru, 29 d'ochobre de 1929, axustáronse 16,4 millones d'aiciones, un númberu que rompió'l récor establecíu siete díes antes y que nun sería superáu hasta 1969. Richard M. Salsman escribió que n'ochobre del 29, metanes rumores de que'l presidente de los Estaos Xuníos Herbert Hoover nun vetaría l'Acta de Tarifes Hawley-Smoot que taba pendiente, los precios de les aiciones viniéronse embaxo entá más.[6] William C. Durant xuntar con miembros de la familiar Rockefeller y otros xigantes financieros pa mercar grandes cantidaes d'aiciones col fin de demostrar al públicu'l so enfotu nel mercáu, pero los sos esfuercios fallaron nel intentu de detener la cayida. El Dow Jones perdió otru 12% esi día. La bolsa perdió $14.000 millones en valor esi día, sumando $30.000 millones la perda pa la selmana, diez veces más que'l presupuestu añal del gobiernu federal y muncho más de lo qu'Estaos Xuníos gastó na Primer Guerra Mundial.[7]

Otra cayida asocedió'l 13 de payares cuando'l Dow Jones cerró en 1986, anque'l mercáu recuperar nos siguientes meses d'esi puntu, algamando un picu de 294,0 n'abril de 1997. Na primavera de 1930 la Banca Morgan decide vender les aiciones qu'atropó y tien llugar una nueva cayida de la bolsa. Les cotizaciones siguen baxando. El mercáu de valores embarcar nuna cayida constante n'abril de 1931 que nun terminó hasta 1932 cuando'l Dow Jones cerró en 41,22 el 8 de xunetu, concluyendo nun deterioru de 89% de cayente dende'l puntu más altu. Este foi'l puntu más baxu nel que tuvo'l mercáu de valores dende'l sieglu XIX.[8]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Dempués de la Primer Guerra Mundial, Estaos Xuníos d'América yera'l principal país productor y esportador mundial de materia primo, productos industriales y alimenticios, pero'l gran endeldamientu qu'algamaron les principales naciones con esi país anició que'l bloque européu suspendiera les compres a la potencia, polo que nun tenía ónde asitiar l'escedente de producción dáu'l descensu de les ventes al esterior.

Dellos autores afirmen que foi por cuenta de un baxu consumu, más que de superproducción; esto ye, el problema nun foi l'escesu d'ufierta, sinón más bien l'amenorgamientu de la demanda: al presentase baxos niveles de consumu, nun s'adquier tou lo que se produz.

Endeldamientu[editar | editar la fonte]

  • Internu: n'Estaos Xuníos los inversores norteamericanos inverten tol aforru de la so vida yá que, con poco dineru, podíen amasar grandes fortunes; estos empezaben a mercar per mediu de creitos, pero ensin abondes garantíes nin medios pa pagar; los axentes de préstamos allegaben al so bancu y apurríen les fiches de préstamos ensin garantíes, los bancos allegaron a la Reserva Federal d'oru, pero al nun haber demanda, los inversionistas quedar ensin dineru pa pagar los sos préstamos, y los bancos nun podríen pagar a la Reserva Federal, que se quedó ensin capital, y los bancos empeñar col país; los inversionistas empeñaos colos bancos son obligaos a vender y la bolsa sufre un importante descensu, perdiendo los países gran parte de les sos reserves d'oru pola inflación.
  • Esternu: una escesiva ufierta y bien poca demanda provocó endeldamientu y deflación que fizo que los países tomaren midíes drástiques pa cubrir el so endeldamientu; los países europeos piden dineru, sobremanera a EE.XX. dempués de la guerra, por cuenta de la reconstrucción. La delda pública de Francia multiplicar por 6'5, la de Gran Bretaña por 11 y la d'Alemaña por 27.

Inflación[editar | editar la fonte]

  • Consecuencies: la ufierta escesiva, xunto cola sobreproducción, causaron la devaluación de les monedes europees frente al dólar, la escesiva producción y l'escasa demanda fixeron que la inflación de los préstamos creciera entá más; les deldes crecen y los valores de les distintes materies baxen nel mercáu, provocando l'ausencia de ventes de productos.

Sobreproducción[editar | editar la fonte]

La producción superó les necesidaes reales de consumu a partir de 1925, sobremanera nos Estaos Xuníos, onde los stocks aumentaben conforme reconstruyíense les economíes europees. Les causes d'esta sobreproducción son:

  • Distribución desigual de les rentes, que lleva implícita la llimitación del consumu a les capes sociales más riques, que na mayor parte de los países nun yeren bien numberoses. Galbraith señala que nos Estaos Xuníos el 5 per cientu de la población recibía la tercer parte de la renta nacional.
  • Caltenimientu de precios de monopoliu, tipu cartelu, qu'obligaba a la esistencia de grandes cantidaes de stocks ensin vender, al comprometese los fabricantes a caltener unos precios apautaos de mano.
  • Desfase ente precios agrícoles ya industriales: los primeres crecen más amodo que los segundos y faen menguar, poro, el poder adquisitivo de los llabradores (importante vecería de la industria)
  • La reconstrucción de les economíes europees, y la medría de producción de dellos países menos desenvueltos o coloniales mientres la guerra, xunto cola esquiciadura granible de los Estaos Xuníos.

El sector agrariu foi'l más perxudicáu polos escedentes ensin vender y la consiguiente baxa de precios, que'l so índiz pasó de 147 en 1925 a 138 en 1929.

Cargues financieres[editar | editar la fonte]

  • Los estaos europeos vense apuraos pola necesidá de pagar pensiones, por llevar a cabu la reconstrucción, etc.

Fragmentación en diversos estaos d'Europa central y oriental:

  • Esto supón la rotura de circuitos oro.

Destrucción del sistema patrón oro:

  • Sobre esti sistema fuelga'l sistema de pagos internacionales y l'equilibriu financieru del sieglu XIX.

Arreglos de guerra y el relevu d'Europa[editar | editar la fonte]

El tratáu de Versalles axustó los arreglos de guerra que teníen que pagar los países vencíos, cuantimás Alemaña, que vio hipotecada la so economía mientres décades. Mientres la Primer Guerra Mundial, los estaos batallosos retardaron la producción de bienes de consumu en favor de la industria d'armamentu. Esto provocó la perda de mercaos europeos nel mundu, y países como Canadá, Australia y Xapón desenvolvieron la so industria pa satisfaer dichos mercaos. El mayor beneficiáu foi EE.XX., que se convirtió na primer potencia industrial del mundu, col 42% de l'actividá industrial mundial. La gran mayoría de los países debíen dineru a EE.XX., y Nueva York convertir nel centru financieru mundial, sustituyendo a Londres.

Dificultaes pola reconversión de la economía mundial[editar | editar la fonte]

Los países batallosos atopen dificultaes pa tresformar una economía de guerra nuna de paz. Magar los problemes xeneraos pola economía mundial, esta esperimentó una crecedera en 1919, sicasí, del añu 20 al 21 sobrevieno una grave recesión por cuenta de dos factores:

  • La restricción de creitos d'EE.XX. a Europa.
  • La restricción de creitos d'EE.XX. coincidió con un descensu de la demanda una vegada satisfeches les necesidaes básiques tres la guerra.

La crisis del 20 al 21 afectó a los países de distinta forma. N'EE.XX., Gran Bretaña y Francia vieron menguada la so actividá granible y aumentu del desemplegu. Alemaña sufrió una hiperinflación. Italia sufrió quiebres d'empreses y de bancos, según aumentos del desemplegu y de la inflación, tou esto provocó n'Italia una grave crisis social que provocó l'ascensu del fascismu en 1922. Tres esta crisis, llógrase la estabilización monetaria.

En 1922 tien llugar la Conferencia Internacional en Xénova, onde se tomen delles midíes:

  • Alcuérdase l'aumentu na concesión de creitos, pero tomando midíes rigoroses no relativo a quién se-yos concede.
  • Alcuérdase revisar los arreglos de guerra. Na Conferencia de Londres de 1924 adoptóse'l Plan Dawes (arreglos según la economía Alemana, sí ésta crecía pagaríen más, sinón, nun tendríen que pagar).
  • EE.XX. aceptó l'amenorgamientu de la delda de los países europeos.

Los Felices Años Venti[editar | editar la fonte]

La consecuencia de les midíes tomaes na Conferencia de Xénova (1922) ye que, tres la crisis de 1920-1921, empecípiase un periodu d'intensa crecedera industrial y aparente prosperidá conocíu como los Felices Años Venti.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

  • Impulsu de nuevos sectores industriales: tales como'l automotriz, industria químico, fibres testiles, petroleu, productos farmacéuticos, industria llétrico, telefónica, radio, cine, electrodomésticos y l'aviación.
  • Aplicación de nuevos métodos de producción, el Taylorismo.
  • Aumentu de la concentración empresarial, principalmente n'EE.XX., sobremanera trusts y holdings y n'Alemaña cola creación de Konzerns (concentración d'empreses, o cárteles oligopolistas). Nos años 20 tamién surden cárteles internacionales que controlen los precios mundiales d'aceru y petroleu.
  • Fráxil espansión económica de 1924 a 1929: La economía mundial crez, en bases débiles [ensin referencies], y amuésase una aparente prosperidá.

Factores qu'espliquen la prosperidá[editar | editar la fonte]

  • Superproducción industrial: Consideróse unánimemente como la causante del Crac del 29. Mientres la Primer Guerra Mundial desenvuélvense les industries de países extraeuropeos, col fin de suplir el que la industria europeo tuviera dedicada a la producción d'armamentos. Terminada la guerra, la producción industrial europea y extraeuropea sumir polo qu'aumenten los stocks industriales ensin que paralelamente aumente la demanda.
  • Superproducción agrícola: Motivada por una serie d'escelentes colleches dende l'añu 1925.

Causes de la crisis[editar | editar la fonte]

El crac del 29 foi antecedíu por un boom especulativu que surdiera a principios de la década de 1920 y llevara a cientos de miles de norteamericanos a invertir fuertemente nel mercáu de valores, inclusive un númberu significativu emprestaron dineru pa mercar más aiciones. P'agostu de 1929, los brokers emprestaben rutinariamente a pequeños inversores más de 2/3 del valor de les aiciones qu'estos mercaben. Más de $8.5 mil millones habíense emprestáu, una cantidá mayor al monto total que taba circulando nesi momentu nos Estaos Xuníos.[9] Los precios ascendientes de les aiciones aguiyaron a más persones a invertir: esperaben que los precios de les aiciones creceríen inclusive más. Entós, la especulación provocó alces mayores y creó una burbuya económica. El permediu PER (Price to Earnings Ratio) de les aiciones compuestes S&P foi de 32.6 en setiembre de 1929,[10] claramente percima de les normes históriques. Munchos economistes ven esti eventu como'l más dramáticu na hestoria económica moderna.

El 24 d'ochobre de 1929 (col Dow Jones que pasara'l so picu del 3 de setiembre de 381.17), el mercáu finalmente cayó y empezó la llerza que llevó a la venta masiva d'aiciones. Nun solu día axustáronse 12.894.650, al tratase desesperadamente d'apangar la situación. Esta venta masiva foi considerada como un factor central que contribuyó a la Gran Depresión; sicasí, los economistes ya historiadores con frecuencia difieren nes sos interpretaciones de la significancia del crac a esti respectu.

Entós, los factores que causaron la crisis pueden resumise nos siguientes:

  • Crisis de subconsumo: Al llau de la superproducción tamién atopamos un subconsumo, la demanda de productos baxa motiváu pola desigual distribución de la renta.
  • Comerciu internacional: Falta de dinamismu nesta dómina por cuenta de la cayida de la demanda esterior y al proteicionismu.
  • Especulación bursátil: A pesar de los problemes, los valores en bolsa nun dexen de xubir. La bolsa xube pero non los beneficios reales de les empreses sinón pola mira de beneficiu. Les inversiones en bolsa facer a partir de préstamos concedíos polos bancos polo que'l dineru nun va a los inversores granibles, sinón a la especulación. El desastre bursátil” provocó una grave crisis económica y financiera n'EE.XX. Les principales manifestaciones de la crisis n'EE.XX. ente'l 1929-1932:
  • Sector financieru (los bancos): en 1929 habíen quebráu cuarenta bancos, nel 1931 yeren dos mil. La quiebra tien llugar porque los particulares retiren los sos depósitos ante la medrana de perdelos. Per otra parte, los bancos nun pueden recuperar los préstamos concedíos a los especuladores en bolsa, nin los invertíos al llargu plazu na industria. La quiebra bancaria paraliza la inversión de la cual amenorgó drásticamente la producción a la metá y cerca de cien mil empreses cerraron les sos puertes.
  • Crisis industrial: Amonta'l desemplegu n'índices hasta entós desconocíos. En 1932 doce millones de paraos n'EE.XX. que constituyíen el 25% de la población activa. A esti desemplegu sumóse la ruina de millones de llabradores más la cayida de los precios agrícoles.

Errores de l'alministración Hoover[editar | editar la fonte]

  • Nun aceptar la gravedá de los fechos. Pensaben que yera una crisis pasaxera.
  • Nun s'encaró'l problema del desemplegu.
  • N'agricultura, l'Estáu mercó l'escedente agrariu, lo qu'aguiyó la producción. Sicasí, pa 1931, el gobiernu yera incapaz de sostener esti gastu y lliberó los stocks, produciéndose un fundimientu de los precios y llevando a la ruina a millones de llabradores.

Causes de la espansión de la crisis[editar | editar la fonte]

  • La morosidá nos creitos privaos fizo que los bancos perdieren solvencia.
  • Estrecha rellación económica y financiera ente EE.XX. y el restu del mundu.
  • Ausencia de mecanismos de cooperación internacional.
  • Aumentu de les midíes proteicionistes.

La crisis afecta n'especial a les naciones o rexones más dependientes de EE.UU:

  • Xapón: esti país destinaba 1/3 de les sos esportaciones a EE.XX.
  • América Llatina: La crisis empecipiar escontra 1931. La rexón yera un mercáu abiertu, eminentemente esportador de materies primes y dependiente de les importaciones de productos ellaboraos. Foi una de les más afeutaes nel planeta, por cuenta de la sópita cayida del preciu de los productos llatinoamericanos, que teníen el so principal mercáu n'Estaos Xuníos (dende la Primer Guerra Mundial y les consiguientes dificultaes del tresporte marítimu británicu). Asina, por casu el café brasilano, l'azucre cubano, l'algodón peruano, el petroleu y les ceberes venezolanes, el cacáu ecuatorianu y el salitre chilenu (yá primíu pola introducción d'abonos sintéticos), que veníen teniendo problemes dende faía un par d'años, fueron especialmente castigaos nel nuevu escenariu económicu. La crisis, por lo mesmo movilizó enormes mases pauperizadas, qu'abandonaron los centros de producción de materies primes exportables nel campu y les zones mineres (onde tradicionalmente yá vivíen en condiciones difíciles), pa buscar dalgún precariu mediu de vida na periferia de les grandes ciudaes, constituyendo precarios arrabaldes de gran estensión. La crisis foi un momentu emblemáticu nel procesu llocal de migración del mediu rural al urbanu, que dio posterior orixe a les megápolis o grandes "manches urbanes" d'América Llatina. La Gran Depresión, nel ámbitu monetariu, obligó a tolos países de la rexón a abandonar el patrón oro y -especialmente en Suramérica- significó la declinación final de la llibra esterlina como acolumbra de referencia. Per otra parte, y d'acordies cola teoría keynesiana, impulsó un fortalecimientu del rol estatal na economía, el fomentu oficial a la industria llocal y la política de sustitución d'importaciones.
  • Alemaña / Austria: en marzu de 1931, el principal bancu austriacu, Credit Amsteld, suspende los pagos y na so quiebra abasnara los grandes bancos austriacos y alemanes. La crisis bancaria alemana repercutió en toa Europa.
  • Gran Bretaña: la crisis nun supunxo una sópita cayida porque la so economía inda nun se recuperara de la crisis provocada pola I Guerra Mundial y pola crisis de 1921 al 1924. En setiembre de 1931, alcordóse que la llibra esterlina abandonaría los patrón oro, el so oxetivu ye la devaluación de la moneda. Sicasí Gran Bretaña tenía una serie de ventayes pa salir de la crisis, pos disponía de grandes reserves d'oru nos sos dominios. Amás, tenía un imperiu mundial que-y dexaba un comerciu internu independiente de la situación mundial o internacional.
  • Francia: ye'l menos sacudíu pola depresión. La crisis nun provoca un descensu sópitu d'índices industriales, y el paru nun aumentar tanto como n'otros países. El que se vea menos afeutáu débese'l so menor nivel de industrialización y a que tenía una agricultura diversificada que-y dexó lluchar contra la crisis. Nun dexa d'esperimentar dificultaes, tres la devaluación de la llibra, que convirtió a los productos franceses en caros y escasamente competitivos.
  • España: La integración de la economía española na economía mundial yera baxa. Pero'l naciente procesu de industrialización sufrió un duru golpe. Tamién tuvo fondes repercusiones nel aspeutu políticu. Contribuyó a la fin de la dictadura de Primo de Rivera y enzancó la economía mientres la II República[ensin referencies].

Salida de la crisis[editar | editar la fonte]

Na década de los 30 los países ensayaron distintes formes pa salir de la depresión económica:

  • Lliberalismu económicu clásicu ensayáu pelos países democráticos nel primer momentu de la crisis (Gran Bretaña, Francia, EE.XX.). Les primeres soluciones qu'adopten cuasi tolos países ante la crisis foi l'adopción de típiques recetes del lliberalismu clásicu.
    • Amenorgamientu del gastu públicu.
    • Restricción de los creitos.
    • Amenorgamientu de los gastos sociales y salarios.
    • Amenorgamientu de les importaciones.

La clave yera actuar sobre la ufierta, promoviendo un amenorgamientu del so volume. Les polítiques lliberales fracasaron y xeneraron entá más paru y recesión, Gran Bretaña caltuvo esta política económica hasta 1931, EE.XX. hasta 1933 y Francia hasta 1936.

Midíes adoptaes[editar | editar la fonte]

El Keynesianismo, entendíu como teoría que recueye les idees propuestes por John Maynard Keynes (Keynes publicó les sos idees práuticamente nel mesmu momentu que Roosevelt propunxo'l New Deal), foi'l modelu ensayáu pelos países democráticos tres el fracasu del sistema económicu clásicu, y foi'l que lo sacó de la crisis. La so idea clave mora na intervención del Estáu na economía cola cuenta de compensar los desaxustes de la economía de mercáu. Según él, la crisis del 29 provocar el fundimientu de la demanda y yera necesariu una intervención del Estáu p'aguiyala. El reequilibrio ente ufierta y demanda tenía de provenir d'un aumentu de la demanda, y non tantu, d'un amenorgamientu de la ufierta escesiva, como preconizaba la mentalidá lliberal clásica. Pa ello, l'Estáu tenía d'aguiyar la inversión y l'emplegu recurriendo pa ello al déficit públicu. Ello incluyía tamién la inversión direuta n'obra pública y nos sectores con mayor impacto sobre emplego y demanda. Había qu'impulsar el consumu alzando'l poder adquisitivo de la población, pa ello había que protexer les rentes más probes.

Estes idees inspiraron la política económica de la mayor parte de los países democráticos. En toos ellos l'Estáu viose obligáu a intervenir pa rellanzar la economía. Sicasí, l'exemplu más claru de la puesta en práutica de les propuestes de Keynes fueron los mesmos EE.XX. a partir de 1933, cola salida de l'alministración republicana del presidente Hoover, sustituyíu por Roosevelt.

La política económica llevada a cabu por Roosevelt denominóse New Deal, tuvo basáu en cuatro tipos de midíes:

  • Financieres:
    • Ayuda a los bancos por aciu una participación na so capital.
    • Devaluación del dólar, coles mires de crear inflación que de la mesma aguiye la economía.
  • Agrícoles:
    • Aguiyó del descensu de la producción pagando a los llabradores una indemnización por dexar de producir. L'oxetivu yera que los precios aumentaren.
  • Industriales:
    • Promovióse l'aumentu de salarios.
    • Amenorgamientu de les hores de trabayu.
  • Sociales:
    • Llevar a cabu grandes inversiones n'obres públiques.
    • Se promueven midíes de proteición social qu'aseguren el poder adquisitivo de la población, l'oxetivu ye qu'aumente'l consumu.

Resultaos[editar | editar la fonte]

  • Recuperación de la economía d'EE.XX. dende 1938 y sobremanera dende 1940 pol rearmamientu pa la guerra. Gracies al New Deal escurríu pol presidente Roosevelt, EE.XX. ye capaz de refaese como potencia fuerte de la economía mundial. A pesar de nun algamar de nuevu'l plenu emplegu (fechu que n'EE.XX. siempres se diera, por cuenta de les grandes demandes de trabayu pa cubrir les necesidaes d'un país bastamente espandíu), sí se consiguió restablecer un orde económicu que, basáu nel funcionamientu de les economíes d'escala y na intervención regulada del Estáu (sistema mistu), garantizaba la creación de demanda pública, qu'impulsó darréu'l desenvolvimientu del sector industrial priváu.
  • Sistemes Autárquicos (el país produz lo que precisa, independientemente d'otros países). Modelu ensayáu poles potencies fascistes (Italia y Alemaña). Estes polítiques son llevaes a cabu poles dictadures fascistes. L'oxetivu d'esta política ye llograr l'autosuficiencia económica y el rellanzamientu de la industria militar col fin últimu de la espansión territorial. Les midíes que tomen basar nuna intervención y nun control autoritariu de la economía: construcción d'obres públiques; fomentu de la industria militar; autosuficiencia agraria ya industrial y centralización empresarial. Sicasí, los países nun llograron l'autosuficiencia y esto llevó-yos a la esposición militar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. The Bright Side of Bubbles - CFO.com
  2. Hakim, Joy (1995). A History of Us: War, Peace and all that Jazz. Nueva York: Oxford University Press. ISBN 0-19-509514-6.
  3. Jude Wanniski "The Way the World Works" ISBN 0-89526-344-0, 1978 Gateway Editions
  4. Dow Jones 1900-2000 Archiváu el 25 d'avientu de 2009 na Wayback Machine.
  5. DJIA 1929 to Present (Yahoo! Finance).
  6. 6,0 6,1 Salsman, Richard M. "The Cause and Consequences of the Great Depression, Part 1: What Made the Roaring '20s Roar" in The Intelectual Activist, ISSN 0730-2355, June, 2004, p. 16. Emphasis orixinal.
  7. pbs.orgNew York: A Documentary Film
  8. Liquid Markets Archiváu el 25 d'avientu de 2009 na Wayback Machine..
  9. pbs.orgNew York: A Documentary Film
  10. Shiller, Robert (17 de marzu de 2005). «"Irrational Exuberance, Second Edition"». Princeton University Press. Consultáu'l 3 de febreru de 2007.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • “Part 1: What Made the Roaring '20s Roar”, June, 2004, páxs. 16–24.
  • “Part 2: Hoover's Progressive Assault on Business”, July, 2004, páxs. 10–20.
  • “Part 3: Roosevelt's Raw Deal”, August, 2004, páxs. 9–20.
  • “Part 4: Freedom and Prosperity”, January, 2005, páxs. 14–23.
  • Shachtman, Tom. (1979). The Day America Crashed. New York: G.P. Putnam. ISBN 0-399-11613-3.
  • Thomas, Gordon, and Max Morgan-Witts. (1979). The Day the Bubble Burst: A Social History of the Wall Street Crash of 1929. Garden City, NY: Doubleday. ISBN 0-385-14370-2.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]