Pterocles orientalis

De Wikipedia
(Redirixío dende Corteza prieta)
Pterocles orientalis
corteza prieta
Estáu de caltenimientu
Esmolición menor (LC)
Esmolición menor (IUCN 3.1)[1]
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Aves
Orde: Pterocliformes
Familia: Pteroclidae
Xéneru: Pterocles
Especie: P. orientalis
(Linnaeus, 1758)
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Les especies d'aves con nome común en llingua asturiana márquense como NOA. En casu contrariu, conséñase'l nome científicu. La corteza prieta[2] (Pterocles orientalis) ye una especie d'ave de la familia Pteroclididae mesma del sur d'Eurasia y el norte d'África.

Descripción[editar | editar la fonte]

Machu de ortega nuna ilustación de 1838.
Ilustración con una pareya de ortegas (P. o. arenarius) de 1905.

La ganga ortega ye una ave robusta con cabeza similar a la de los palombos y ales llargues y anches. Mide de 30 a 39 cm de llargu y pesa ente 300 y 615 g.[3] Presenta un claru dimorfismu sexual, anque dambos sexos tienen negros el banduyu y les plumes de vuelu d'ales y cola, siendo bien evidente esta carauterística en vuelu. El machu tien la cabeza, el pescuezu y la parte cimera del pechu de color gris, salvo una mancha negra nel gargüelu enmarcáu por una tonos canela anaranxaos que s'estienden pelos llaterales del pescuezu y la parte inferior de les mexelles. El restu de partes cimeros son de color pardu buxu chiscaos de llixos de color amarellentáu. La parte inferior del pechu ye una ancha franxa de color ocre rosado enmarcada por una llista negra na parte cimera y el negru del banduyu. Sicasí, la fema tien les partes cimeres de color ocre, con un mestu y finu veteado negru inclusive en pileu, el pescuezu y la parte cimera del pechu, anque na parte inferior del pechu tamién tien la llinia negra y la banda ocre rosada, y presenten una pequeña llista negra nel frontal del pescuezu, onde los machos tienen la base del triángulu negru.[4]

El so cantar ye un "chürrr'r'r're-ka" llixeramente descendente, y que de lloñe asemeya al bufíu d'un caballu.[4]

La subespecie presente namái n'Asia ye de mayor tamañu y de tonos más claros que tamién ta presente presente n'Europa, África. Los sos machos tienen les partes cimeres más marielles y más abuxaes que los de la subespecie occidental. Les femes pueden ser más clares nes partes inferiores, pero con frecuencia son indistinguibles.

La ortega estrémase fácilmente de la ganga ibérica (Pterocles alchata) pol so mayor tamañu, el so banduyu negru, y pola ausencia de plumes allargaes na cola y llistes oculares negres.

Taxonomía y etimoloxía[editar | editar la fonte]

Güevu de ortega.

Los pterocliformes son aves afeches a los terrenes grebos, de cabeces asemeyaes a los palombos, pero con cuerpos más robustos y gordosos. La so taxonomía foi revesosa. Primeramente fueron clasificaos dientro de galliformes, pero les sos semeyances deber a la converxencia adaptativa a los medios terrestres. Darréu fueron incluyíos en columbiformes, pero na actualidá considérense una familia separada.

La ganga ortega describióse científicamente por en 1758 na décima edición de la so obra Systema naturae,[5] col nome de Tetrao orientalis.[6] Darréu foi treslladada al xéneru Pterocles, creáu por Coenraad Jacob Temminck en 1815.

La etimoloxía del nome del so xéneru Pterocles provién del términu griegu pteron que significa «ala», y la terminación -klēs «notable por».[7] Sicasí, el nome de la so especie, orientalis, en llatín significa «oriental».

Reconócense dos subespecies:[8]

  • P. o. arenarius (Pallas, 1775) - estender por Asia Central.
  • P. o. orientalis (Linnaeus, 1758) - a pesar del so contradictoriu nome la subespecie nominal ocupa la zona occidental del so área de distibución: la península ibérica, Fuerteventura y el norte d'África y Oriente mediu hasta l'oeste d'Irán.

Distribución y hábitat[editar | editar la fonte]

Tien una distribución esvalixada, ta presente na península ibérica, y nel norte d'África, vuelve apaecer na Anatolia, y Oriente Mediu, amás de Fuerteventura y Xipre.[9] Amás estiéndese poles estepes d'Asia Central.[4] de Kazakstán al sur d'Irán, Afganistán y noroeste de China (Xinjiang) y el noroeste de la India.[9]

Habita en zones grebes y llanures con poca vexetación, como les estepes llanes y los semidesiertos pocu accidentaos. Nun ta amenazada a nivel global, y la so población envalórase ente 500,000-4,000,000 individuos,[1] anque la so población tán en cayente debíu principalmente al abusu de yerbicíes ya insecticides.

Comportamientu[editar | editar la fonte]

Son aves gregaries que s'atopen n'llanures con vexetación baxa y esvalixada, anque eviten les zones qu'escarecen por completu de vexetación, a diferencia de les gangues ibériques. Aliméntense principalmente de granes. Son nómades y parcialmente migratories, y les sos robustes ales déxen-yos un vuelu rápidu y direutu. Suelen concentrara nos bebederos a l'amanecida.

Añeren nuna llixera depresión del suelu. La so puesta suel tar compuesta por trés güevos verdosos con manches pardes que los camuflen nel suelu. Dambos miembros de la pareya guaren los güevos y curien de los pitucos nidífugos, pero solo los machos encargar de trae-yos agua, papando les plumes especializaes del so pechu nes bebezones, y asina los pitucos nun s'arriesguen a averase a l'agua onde ye más probable la presencia de depredadores.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 BirdLife International (2012). «Pterocles orientalis» (inglés). Llista Roxa d'especies amenazaes de la UICN 2013.2. Consultáu'l 8 d'abril de 2015.
  2. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  3. John B. Dunning Jr. (Editor). CRC Handbook of Avian Body Masses. CRC Press (1992), ISBN 978-0-8493-4258-5.
  4. 4,0 4,1 4,2 Mullarney,K.; Svensson, L.; Zetterström, D; y Grant, P.J. (2003). Guía de Campu de les Aves d'España y d'Europa. Editorial Omega. ISBN 84-282-1218-X.
  5. Zoonomen. «Birds of the World -- current valid scientific avian names.» (inglés). Consultáu'l 8 d'abril de 2015.
  6. Caroli Linnæi. Systema naturæ per regna tria naturæ, secundum classses, ordines, xenera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locis Editio decima reformata 1758, Holmiæ, Impensis direct. Laurentii Salvii (Salvius publ.) p. 161.
  7. James A. Jobling. Helm Dictionary of Scientific Bird Names. Bloomsbury Publishing p. 322 ISBN 1408125013
  8. Frank Gill y David Donsker. Coursers, noddies, gulls, terns, auks & sandgrouse. IOC World Bird List versión 5.1.
  9. 9,0 9,1 Clements, J. F. 2007. The Clements Checklist of Birds of the World, 6th Edition. Cornell University Press. Downloadable from Cornell Lab of Ornithology

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]