Cordia dodecandra

De Wikipedia
Cordia dodecandra
Clasificación científica
Reinu: Plantae
Subreinu: Tracheobionta
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Subclas: Asteridae
Orde: Lamiales
Familia: Boraginaceae
Subfamilia: Cordioideae
Xéneru: Cordia
Especie: Cordia dodecandra
A.DC.
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]
Furnierblatt
Flor

Cordia dodecandra[1] (comúnmente conocida como siricote o ciricote) ye una planta de la familia de les Boraginaceae, orixinaria del sur de Méxicu, Guatemala y Belize. Ye un árbol caducifoliu de flores mariello-acolorataes que llega a crecer hasta 30 m d'altor. Xeneralmente cultívase con fines de ornamentación; amás, la so madera usar pa la fabricación de muebles y como ximistría contra resfriaos; la so fruta ye comestible y les sos fueyes usar con fines de llimpieza.[2]

Descripción[editar | editar la fonte]

Árbol de tamañu medianu que la so altor bazcuya de 10 a 30 m d'altor y con un diámetru de 40-70 cm. Presenta un tueru cilíndricu y rectu de corteza rugosa y color gris, con cañes que crecen en forma ascendente.

Les fueyes, de forma elíptica a ovalada, tienen un llargor de 7-15 cm y anchu de 3-8 cm. El color del fexe ye verde escuru, ente que'l viesu presenta un verde abuxáu. Per dambos llaos amuesen una testura fibrosa con apéndices epidérmicos ríxidos. Los árboles mayores de 15 años presenten una copa menos trupa que los árboles nuevos.[3]

Les flores con pétalos de color mariellu-acoloratáu o anaranxaos, productores de néctar, algamen un llargor de 4-6 cm y un anchu de 4 cm. El frutu de color mariellu claru y 3-5 cm de diámetru contién 25-55 g de pesu frescu y 3-6 g de pesu secu (güesu). La magaya de sabor acedo ye rica en nutrientes (14-25% lípidos y 6-14% proteína) y baxa n'azucres (5-15%). Una a dos granes comestibles (1-1.5 cm), con sabor a almendra, atópense dientro del güesu. Los frutos crecen en grupos de 2 a 15.

La madera d'apolazo finu y color café escuru amuesa una veta recta ya irregular testura. Na corte tanxencial presenta diferencies de color y nel radial dexa reparar rayes.

Fenoloxía[editar | editar la fonte]

Xamasca[editar | editar la fonte]

El siricote ye caducifoliu, polo que pierde les fueyes na dómina de seca . En Yucatán, puede reparase a los árboles d'esta especie ensin fueyes nos primeros meses del añu.

Floriamientu[editar | editar la fonte]

Esiste un periodu de tiempu determináu en que'l floriamientu ye más abondosu, que empecipia en febreru ya intensifícase en marzu y abril.

Fructificación[editar | editar la fonte]

Pueden atopase frutos cuasi tol añu, sicasí'l periodu de mayor bayura ye nos meses d'abril y mayu.[4]

Ecoloxía[editar | editar la fonte]

Esta planta crez a unos 500 msnm aproximao y en monte verdosu o semi verdosu secu. Ye heliófita (precisa lluz pa crecer anque puede faelo tamién teniendo un techu enriba) y crez n'árees abiertes y alteriaes de forma relativamente lenta. Presenta una crecedera intensiva de los biltos al empezar les agües en mayu y xunu. Probablemente la polinización de les flores deber a colibríes y esperteyos, en cuantes que la dispersión de les granes a aves y mamíferos. La especie algama'l 75% de guañada de 15 a 30 díes dempués de la llantadera en llaboratoriu. Anguaño ye bien difícil atopar esti tipu d'árboles de forma montesa dau a baltar indebida, destrucción del so hábitat y sobresplotación.[5]

Distribución[editar | editar la fonte]

La distribución del siricote en Méxicu presentar na Península de Yucatán, Campeche, Quintana Roo y les partes baxes de Chiapas, Tabasco y Veracruz, tamién en partes de Belize, Guatemala.

Historia[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XX, Maximino Martínez señaló'l so usu como anticatarral y antitusígeno. Más tarde, Narciso Souza establez que "cola corteza prepara un xarabe como remediu popular contra la tos ferina".[6]

Na cultura yucateca emplegar los frutos del siricote, cosiéndolos en almíbar pa ellaborar llambionaes. Estos dulces fueron típicos pa les novenes (nueve díes mientres los cualos se devotan a los santos de la relixón católica por aciu rosarios), al igual que duces como melcocha, cocu campechanu o negru, cocu blancu y rosáu, mazapán, dulce de pebida, etc. son clásicos d'esta rexón. La recueya del miel, que se precisa pa ellaborar estos dulces, ye probablemente un costume prehispánica na cual axúntense a les families.

Na llocalidá de Petén los antiguos mayes nomar como coktée. En Yucatán conozse como Trompillo, Cópite, Chakopté y Kopté.

Usos[editar | editar la fonte]

El so principal productu ye la madera, que s'utiliza pa la fabricación de moblame, durmientes de trapiches y artesanía. Encamentar pa fabricar forga y culates p'armes de fueu. Cultivar poles sos flores de color coloráu-naranxa intensu. como planta de solombra y ornatu en jardínes. Los frutos del siricote utilizar na ellaboración de dulces y auries. El cocimientu de la madera y de la corteza puede utilizase como medicina casera pal remediu pa la tos, catarru y respigos.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Cordia dodecandra describióse por Alphonse Pyrame de Candolle y espublizóse en Systema Vegetabilium 4: 466–467. 1819.[7]

Etimoloxía

Cordia: nome xenéricu dau n'honor del botánicu alemán Valerius Cordus (1515-1544).[8]

dodecandra: epítetu llatín ;Sinonimia:

  • Cordia angiocarpa A.Rich.
  • Lithocardium angiocarpum¡¡ (A.Rich.) Kuntze
  • Lithocardium dodecandrum Kuntze
  • Plethostephia angiocarpa (A. Rich.) Miers [9]

Nome común[editar | editar la fonte]

Trompillo;(Maya); Yucatán: chak k'oopte, k'oopte' .[10]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Amaro, Jesús (1999). Vocabulariu d'El Uayeísmo na cultura de Yucatán, Segunda, Méxicu D.F.: Ediciones de la Universidá Autónoma de Yucatán.
  • O´Gorman, Helen (1963). Plantes y flores de Méxicu.
  • Niembro Roques, Aníbal (1990). Árboles y arbustos útiles de Méxicu, Primer, Méxicu D.F.: Editorial Limusa, S.A. de C. V..

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]