Copa del Rei de fútbol 1910

De Wikipedia
Copa del Rei de fútbol 1910
Xeneral
Deporte fútbol
Estáu España
Data de principiu 19 de marzu de 1910
Data de fin 21 de marzu de 1910
Edición 8
Ganador Athletic Club y Futbol Club Barcelona
Eventu final 1910 UECF Copa del Rey Final (en) Traducir y 1910 Copa del Rey Final (en) Traducir
Estadístiques
Participantes 6
Partíos disputaos 6
Cronoloxía
Copa del Rei de fútbol 1909 Copa del Rei de fútbol 1910 Copa del Rei de fútbol 1911
Cambiar los datos en Wikidata

La Copa del Rei de Fútbol 1910 ye la octava edición d'esta competición. La edición de 1910 carauterizar por una cisma qu'estremó a los clubes españoles y que forzó la realización de dos campeonatos paralelos, unu en Madrid y otru en San Sebastián.

El campeonatu entamáu pol Club Ciclista de San Sebastián en San Sebastián foi ganáu pol Athletic Club, siendo'l tercer títulu de Copa llográu polos bilbainos.

En Madrid apostóse'l campeonatu entamáu pola Federación Española de Clubes de Fútbol, que foi ganáu pol F. C. Barcelona. Este foi'l primer títulu de Copa llográu polos catalanes.

Unos años más tarde la Real Federación Española de Fútbol, organismu que se fundaría en 1913, reconocería y daría validez a los dos títulos, polo que dambos se contabilicen nel palmarés de la Copa.

Cisma de la Federación[editar | editar la fonte]

Hasta la edición de 1909 la organización de la Copa del Rei recayera nel Madrid F. C. y na Real Federación de Fútbol de Madrid. Por cuenta de ello toles ediciones celebrárense na capital d'España. Eso amenó protestes de dellos equipos de la periferia, que consideraben que los equipos madrilanos (y especialmente el Madrid F. C.) víense favorecíos por esti fechu.

En xineru de 1909 nueve clubes de fútbol d'España (Madrid F. C., Vigo Sporting, Deportivo de La Coruña, Cartaxena, Círculu Industrial y de Sport d'Avilés, Bilbao F. C., Recreativo de Huelva, Sociedad Gimnástica Española y Club Español de Madrid) fundaron l'antecesora de l'actual R. F. E. F.; la Federación Española de Clubes de Fútbol, organismu que tenía d'asumir la organización de los campeonatos d'España nel futuru. En 1909 la competición apostar de nuevu en Madrid, pero na edición d'esi añu proclamóse campeón el Club Ciclista de San Sebastián, rompiendo una racha de 4 títulos consecutivos del Madrid F. C.

Los donostiarras, na so condición de vixentes campeones, reclamaron entamar la edición de 1910 na so ciudá; pero una mayoría de clubes de la F. E. C. F. oponer a esta reclamación, yá que preferíen que'l tornéu apostar en Madrid. Arriendes de esto estableció una agria disputa ente'l Club Ciclista y estos clubes. La F. E. C. F. tenía un artículu n'el so estatutos que lu facultaba n'esclusiva pa entamar el campeonatu, polo que al Club Ciclista nun-y quedó más remediu qu'intentar crear una organización alternativa, la Unión Española de Clubes de Fútbol. Esta, sicasí, nun llegaría a constituyise hasta 1912 colo qu'esti tornéu de 1910 tuvo entamáu non por un ente federativu rival sinón por un grupu de clubes que nun formaben parte de la F. E. C. F.[1]

Tornéu de la Unión Española de Clubes de Football[editar | editar la fonte]

Copa del Rei de Fútbol 1910
(U. E. C. F.)
VIII Campeonatu d'España

Athletic Club campeón del tornéu de San Sebastián en 1910.
Datos xenerales
See España
Categoría Absoluta
Data 19 de marzu 1910
21 de marzu 1910
Cuadru d'honor
Primeru Athletic Club
Segundu Vasconia Sporting Club
Datos estadísticos
Participantes 3
Goles 6 (2 por partíu)
Cronoloxía
Copa del Rei 1909 Copa del Rei de fútbol 1910 Copa del Rei 1911
[editar datos en Wikidata]

Equipos participantes[editar | editar la fonte]

Los donostiarras llograron atraer nun principiu al so campeonatu a quince clubes non inscritos na F. C. E. F. Pero a lo postrero, solo participaron dos clubes que llograren llograr el títulu de Copa, el Athletic Club y el Madrid F. C. La participación del Athletic Club ye fácilmente esplicable por razones de vecindá colos donostiarras y porque calteníen la mesma reclamación histórica de que'l tornéu nun tenía d'apostar se siempres en Madrid.

Sicasí'l historiadores de fútbol nun se ponen d'alcuerdu na razón pola que'l Madrid FC prefirió xugar en San Sebastián, en cuenta de na so casa'l tornéu de la F. E. C. F. Dalgunos aluden a la condición de tornéu de campeones qu'adquiría la competición de San Sebastián, al cuntar cola participación del vixente campeón y del gallardoniáu Athletic Club. Otros falen de la rivalidá que caltenía'l Madrid F. C. col Club Español de Madrid, lo que los llevó a buscar un tornéu alternativu pa nun coincidir colos sos vecinos. Otros consideren que la decisión del Madrid tuvo condicionada polos vicepresidentes de la entidá: José Berraondo, que se colara a vivir a San Sebastián y yera xugador del Club Ciclista y Antonio Vega de Seoane que yera donostiarra y dirixía la sociedá na solombra. Sía que non, el Madrid pasaba por una mala dómina y tuvo qu'allegar a San Sebastián con refuerzos que-y venció la Gimnástica de Madrid.

Curiosamente, el Club Ciclista de San Sebastián, instigador del tornéu, nun participó como tal nel mesmu. En llogrando'l títulu de Copa en 1909, los futbolistes del Club Ciclista decidieron dixebrase del so club y fundar en setiembre de 1909 una sociedá puramente dedicada al fútbol, foi según nació la Real Sociedad de Fútbol. D'alcuerdu a los estatutos qu'esistíen de la Copa del Rei, la Real Sociedad nun tenía antigüedá abonda pa participar nel tornéu de 1910, polo que tomaron el paragües d'otru club deportivu de la ciudá que si los cumplía, el Vasconia Sporting Club. Amás el Vasconia de San Sebastián tuvo que vencer nuna previa al Racing de Irún, pa resolver el representante llocal nel tornéu.

Fase final[editar | editar la fonte]

Foi'l primer tornéu n'apostase de los dos. Celebróse los díes 19, 20 y 21 de marzu de 1910 nel Estadiu de Ondarreta de San Sebastián. El tornéu foi una liguilla ente Athletic Club, Vasconia Sporting Club de San Sebastián y Madrid F. C.

Equipu 1 Equipu 2
Athletic Club 2:0 Madrid F. C.
Athletic Club 1:0 Vasconia Sporting Club
Vasconia Sporting Club 2:0 Madrid F. C.

El partíu decisivu apostóse'l 20 de marzu de 1910 y enfrentó al Athletic Club col Vasconia Sporting Club. Polos bilbainos xugaron dichu partíu los siguientes xugadores: L.Astorquia, Arzuaga, Amann, José María Belauste, Cameron, Grapham, Hurtado, Iza, Burns, Veith y Iceta. L'autor del gol decisivu foi Iza. Per parte del equipu donostiarra xugaron Bea, Poto, A. Sena, Berraondo, Echeberria, Goitisolo, Leturia, Simmons, M. Guinness, Lacort y Sauress

Como datu anecdóticu cabo dicir qu'esta foi la primer ocasión na que'l Athletic Club xugó con camiseta raxona, yá que hasta entós xugaba con una camiseta blanquiazul.

Campeón
Athletic Club
3.erer títulu

Tornéu de la Federación Española de Clubes de Football[editar | editar la fonte]

Copa del Rei de Fútbol 1910
(F. E. C. F.)
VIII Campeonatu d'España

F. C. Barcelona campeón d'España 1910.
Datos xenerales
See España
Categoría Absoluta
Data 22 de mayu 1910
24 de mayu 1910
Cuadru d'honor
Primeru F. C. Barcelona
Segundu Club Español de Madrid
Datos estadísticos
Participantes 3
Goles 11 (3.667 por partíu)
Cronoloxía
Copa del Rei 1909 Copa del Rei de fútbol 1910 Copa del Rei 1911
[editar datos en Wikidata]

Equipos participantes[editar | editar la fonte]

Nel tornéu de la Federación Española de Clubes Fútbol inscribiéronse primeramente 7 clubes (Academia d'Infantería de Toledo, F. C. Barcelona, Bilbao F. C., Fortuna de Vigo, Sporting de Irún, Deportivo de la Coruña y Español de Madrid). Sicasí, solo allegaron finalmente 3 d'ellos a la cita, el F. C. Barcelona, el Club Español de Madrid y el Real Club Deportivo de La Coruña. El formatu del tornéu foi idénticu al del otru tornéu, un triangular ente los 3 clubes participantes.

Fase final[editar | editar la fonte]

Barcelona y Español de Madrid vencieron al Deportivo de la Coruña nos dos primeros partíos del tornéu, quedando'l títulu como un mano a mano ente estos dos equipos. El partíu definitivu apostóse'l 26 de mayu de 1910 nel Campo del Tiru del Pichón de Madrid.

Equipu 1 Equipu 2
F. C. Barcelona 5:0 Deportivo de La Coruña
Club Español de Madrid     1:0[2][3] Deportivo de La Coruña
F. C. Barcelona 3:2 Club Español de Madrid

Final[editar | editar la fonte]

Primeramente l'Español adelantrar al Barcelona por 2-0 con goles de Buylla. El descansu algamar con esta resultancia favorable a los madrilanos que-yos agoraba un trunfu final. Sicasí, na segunda parte'l Barcelona tuvo una reacción demoledora con goles de Rodríguez, Carlos Comamala y Charles Wallace, que-yos dio'l trunfu final.

Plantía:Ficha partíu de fútbol

Campeón
F. C. Barcelona
1.erer títulu

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. IFFHS. . IFFHS. Consultáu'l 24 d'avientu de 2010. «La Unión Española de Clubes de Fútbol (UECF) - fracasó en 1909. La UECF namái se fundaría en San Sebastián en 1912, siendo José Ángel Berraondo vicepresidente de la Real Sociedad de Football.»
  2. «Federación española de clubes de Foot-ball, Asamblea y campeonatu». El Mundo Deportivo nᵘ226 páx. 6. Grupu Godó (26 de mayu de 1910). Consultáu'l 18 d'abril de 2012.
  3. J. Rodríguez Eguinoa (25 d'agostu de 1910). «La "Gimnástica" de Madrid en La Coruña». El Mundo Deportivo nᵘ239 páx. 3. Grupu Godó. Consultáu'l 18 d'abril de 2012.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Arnáiz, Luis; Salazar, Bernardo; Martialay, Félix. 100 Finales de Copa "Historia del Campeonatu d'España". Interviú, RTVE y RFEF.