Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos

De Wikipedia
(Redirixío dende Constitución de Méxicu)
Infotaula documentConstitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos
Tipu constitución
Estáu Méxicu
Llingua orixinal castellanu
Publicación 1917
Autor Congreso Constituyente de México (es) Traducir
Robláu por Venustiano Carranza
Cambiar los datos en Wikidata

La Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos de 1917 ye la norma fundamental, establecida pa rexir jurídicamente al país, que afita les llendes y define les rellaciones ente los poderes de la federación: poder llexislativu, executivu y xudicial, ente los trés órdenes estremaos del gobiernuː el federal, estatal y municipal, y ente toos aquellos y los ciudadanos. Coles mesmes, afita les bases pal gobiernu y pa la organización de les instituciones en que'l poder asítiase y establez, en cuantes que pactu social supremu de la sociedá mexicana, los derechos y los deberes del pueblu mexicanu.

La Constitución de 1917 ye una aportación de la tradición xurídica mexicana al constitucionalismo universal, yá que foi la primer Constitución de la hestoria qu'incluyó derechos sociales[1], espresaos nos artículos 3, 27 y 123, productu de les demandes de les clases populares que protagonizaron la Revolución mexicana.[2]

En total, el testu constitucional cunta nueve títulos que contienen 136 artículos y 19 transitorios. El testu sigue los lineamientos clásicos de les doctrines polítiques al cuntar con una parte dogmática, que toma los primeres 39 artículos y establez derechos y obligaciones, y una parte orgánica, contenida nos 98 artículos restantes y que define la organización de los poderes públicos.

Tuvo como precedentes la Constitución de Apatzingán de 1814, la Constitución de 1824 y la Constitución de 1857. Al respeutive de esta postrera, en términos del sistema políticu, los cambeos principales atópense la eliminación de la reelección del Presidente de la República y del cargu de vicepresidente, según la creación del conceyu llibre[3].

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Monumento «Estela de la Constitución» en Morelia, realizaes pol escultor Alfredo Zalce; representando caúna a los trés documentos constitucionales na historia del país.

El 7 d'agostu de 1910, Los hermanos Flores Magón fundaron el periódicu xurídicu de Méxicu Rexeneración, dende'l cual criticaben la corrupción del sistema xudicial del réxime del xeneral Porfirio Díaz, lo que los llevó a la cárcel. En 1902, los Flores Magón y un grupu de lliberales arrendaron el periódicu El Fíu del Ahuizote. En 1903, nel cuarentenu sestu aniversariu de la Constitución de 1857, el personal del periódicu realizó una protesta col lema "La Constitución morrió". Esi mesmu día, Flores Magón publicó nel mesmu periodu una nota que dicía: "tou aquel que tea llibre de pecáu que refundie la primer piedra alrodiu de la Constitución", y parte del testu dicía: "Cuando llegó un 5 de febreru más y... la xusticia foi refundiada del so templu por infames mercaderes y sobre la tumba de la Constitución alzar con cinismu una teocracia inaudita ¿para qué recibir esa fecha, digna de meyor pueblu, con hipócrites muestres d'allegría? La Constitución morrió, y al enllutanos güei con esa frase aciar, protestamos solemnemente contra los asesinos d'ella, que con escarniu sangrientu al pueblu qu'han vejado, celebren esti día con muestres de gayola y prestu".

Al pasu del tiempu, les crítiques y les condiciones del país desamarraron diversos conflictos que, xunto al resultáu de les eleiciones de 1910, dieron como resultáu l'entamu, el 20 de payares d'esi añu, del conflictu armáu conocíu como la Revolución mexicana de 1910.

Según los Trataos de Ciudad Juárez, tres l'arrenunciu de Porfirio Díaz, Francisco León de la Barra ocupó la presidencia de Méxicu interinamente hasta que pudieren llevase a cabo eleiciones.[4]

León de la Barra apurrió la presidencia a Francisco I. Madero, ganador de les eleiciones estraordinaries de Méxicu de 1911. En 1913, Madero y el vicepresidente José María Pino Suárez fueron asesinaos tres el conflictu de la denominada Decena Tráxica, y la presidencia usurpar Victoriano Huerta.

Venustiano Carranza, daquella gobernador de Coahuila, formó'l Exércitu Constitucionalista y desconoció a Huerta, a quien derrocó en 1914. El nuevu encargáu del poder Executivu expedió'l 14 de setiembre de 1916 el decretu pa convocar a un Congresu Constituyente, que sería l'encargáu de reformar la Constitución vixente y alzar a rangu constitucional les demandes esixíes mientres la Revolución, y que dexó en claru que nun se camudaríen la organización y funcionamientu de los poderes públicos del país.[5]

El 1 d'avientu del mesmu añu, el Congresu Constituyente abrió sesiones nel Teatru Iturbide, na ciudá de Santiago de Querétaro. Na Convocatoria a esti Congresu, fueron escluyíos los villistas y zapatistas; sicasí, fueron les demandes d'estos los qu'orellaron a los diputaos constituyentes a adoptar un constitucionalismo social; asina, l'artículu 27 llegalizó la repartida agraria –una demanda que nun taba nos planes orixinales del movimientu carrancista– pela vía de subordinar la propiedá privada al interés coleutivu.[2] El Constituyente cuntó con diputaos de tolos estaos y territorios federales del país, con esceición de Quintana Roo.[6] Tuvieron representaes ende diverses fuercies polítiques: los carrancistas o "renovadores", como Luis Manuel Rojas, José Natividá Macías, Alfonso Cravioto y Félix F. Palavicini; los protagonistes o "radicales", como Heriberto Jara, Francisco J. Múgica, Luis G. Monzón, y tamién los independientes.

Promulgación de la Constitución[editar | editar la fonte]

El 31 de xineru de 1917, tres dos meses d'alderiques, el Constituyente cerró sesiones.[7] El 5 de febreru promulgóse la nueva Constitución, col nome Constitución política de los Estaos Xuníos Mexicanos que reforma la del 5 de febreru de 1857, qu'entraría a valir el 1 de mayu del mesmu añu.[8] Esi mesmu día publicar nel Diariu Oficial de la Federación.[9]

Por cuenta de que primeramente la intención foi reformar la Constitución vixente, la nueva Constitución tomó como base fundamental los ordenamientos de la de 1857, especialmente lo referente a los derechos humanos, anque yá nun los menta como tales, sinón qu'alude a les llamaes "garantíes individuales"; tamién amestó dellos puntos del Programa del Partíu Lliberal Mexicanu de 1906 y munchos más cambeos p'afaese a la nueva realidá social del país. Finalmente, el proyeutu de reformar la Constitución del 57 derivó nuna nueva Constitución.[10]

El Constituyente xura la Constitución.

Forma de gobiernu[editar | editar la fonte]

Per otru llau, tocantes a la parte orgánica de la Constitución, la forma de gobiernu siguió siendo republicana, representativa, democrática y federal. Refrendóse la división de poderes n'Executivu, Congresu de la Unión Llexislativu y Xudicial y el Llexislativu siguió estremáu en dos cámares: el Senáu y la Cámara de Diputaos. La Constitución de 1857 primeramente esanició'l Senáu, que foi reinstalado en 1875.[11]

Innovaciones al respeutive de la Constitución de 1857[editar | editar la fonte]

Ratificóse'l sistema d'eleiciones direutes, y decretóse la non reelección presidencial, suprimióse definitivamente la vicepresidencia. Diose mayor autonomía al Poder Xudicial y más soberanía a les entidaes federatives. Nesti marcu creóse'l conceyu llibre, y establecióse un ordenamientu agrariu nel país relativu a la propiedá de la tierra. Ente otres garantíes, la constitución vixente determina la llibertá de cultu, la enseñanza llaica y gratuita y la xornada de trabayu máxima de 8 hores, y reconoz la llibertá d'espresión y la llibertá d'asociación de los trabayadores.

Magar los sos cambeos, la nueva Constitución dexó intactos dellos allugamientos consagraos na anterior Constitución, dalgunos d'ellos relativos al Poder Xudicial.

Estructura[editar | editar la fonte]

La Constitución de 1917 ta compuesta por 136 artículos estremaos en nueve títulos, que atópense subdividíos en Capítulos. La Constitución ta conformada por dos partes, conocíes como dogmática y orgánica. Na dogmática quedaron conseñaes les garantíes individuales y reconócense derechos y llibertaes sociales. La parte orgánica correspuende a la división de los poderes de la unión y el funcionamientu fundamental de les instituciones del Estáu.

Decretu[editar | editar la fonte]

El Decretu nel que s'ordenar que se promulge por Bandu Solemne la Constitución de 1917 establezː

Venustiano Carranza, primer xefe del Exércitu Constitucionalista, encargáu del Poder Executivu de los Estaos Xuníos Mexicanos, faigo saber:

Que'l Congresu Constituyente, axuntáu nesta ciudá'l 1o. d'avientu de 1916, en virtú del decretu de convocatoria de 19 de setiembre del mesmu añu, expedíu pola Primer Xefatura, de conformidá con prevenir nel artículu 4o. de los cambeos que'l 14 del citáu mes facer al decretu de 12 d'avientu de 1914, dau na H. Veracruz, amestando'l Plan de Guadalupe, de 26 de marzu de 1913, tuvo a bien expedir la siguiente:

Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos, que reforma la del 5 de febreru de 1857
Venustiano Carranza

Parte dogmática[editar | editar la fonte]

Na so parte dogmática, la Constitución de 1917 establez de manera non limitativa los derechos y llibertaes colos que cunta'l pueblu mexicanu. Tamién establez les limitantes a l'acción del poder públicu frente a los derechos fundamentales consagraos nel testu constitucional.

Títulu primeru[editar | editar la fonte]

El Títulu primeru ta estremáu en cuatro capítulos, que contién 38 artículosː

  • Capítulu Iː De los Derechos Humanos y les sos Garantíes (Del artículu 1° al 29).
  • Capítulu IIː De los Mexicanos (Del artículu 30 al 32).
  • Capítulu IIIː De los Estranxeros (Artículu 33).
  • Capítulu IVː De los Ciudadanos Mexicanos (Del artículu 34 al 38).

De siguío, méntense los puntos más importantes de los artículos que contién la parte dogmática de la Constitución:

  • Artículu 1. Reconoz que toles persones van gociar de los derechos humanos reconocíos na Constitución y nos trataos internacionales roblaos pol Estáu mexicanu y que nun van poder suspendese salvu nos casos y so les condiciones establecíes na mesma Constitución; obliga a les autoridaes mexicanes a respetar y protexer los derechos humanos y amás, prevenir, sancionar y reparar les violaciones a los derechos humanos. Prohibe la esclavitú nel país y protexe a los esclavos qu'ingresen a territoriu nacional. Prohibe tou tipu de discriminación.
  • Artículu 2. Señala que la nación mexicana ye única ya indivisible. Establez que la nación tien una composición pluricultural sofitada orixinalmente nos sos pueblos indíxenes. Describe, protexe y da derechos a los pueblos indíxenes, y establez el so derechu d'organización social, económica, política y cultural.
  • Artículu 3. Garantiza'l derechu de los mexicanos a recibir educación, que tien que ser llaica, gratuita, democrática, nacional y calidable. Obliga a la Federación, a los Estaos, y a los Conceyos, a impartir la educación primaria, secundaria, y media cimera.
  • Artículu 4. Establez la igualdá del varón y la muyer ante la llei. Referente a la familia, establez diversos derechos de salú y vivienda, alimentación y esparcimientu.
  • Artículu 5. Señala qu'a nenguna persona va poder torgar que se dedique al oficiu, industria, comerciu o trabayu que-y afaiga, siendo lícitos.
  • Artículu 6. Llibertá d'espresión. Establez les llendes a esti derechu. Otorga'l derechu a aportar a la información pública, y establez el procesu pol cual l'Estáu Mexicanu ta obligáu a garantizar l'accesu a les Teunoloxíes de la Información y Comunicación, según a los servicios de banda ancha ya internet.
  • Artículu 7. Sobre la Llibertá de prensa.
  • Artículu 8. Sobre'l Derechu de pidimientu.
  • Artículu 9. Establez el Derechu d'asociación pa fines lícitos y namái dexaos a los ciudadanos de la república.
  • Artículu 10. Derechu a tener armes pa seguridá y llexítima defensa.
  • Artículu 11. Sobre la Llibertá de tránsitu na República y el derechu d'asilu políticu.
  • Artículu 12. Prohibición de títulos nobiliarios.
  • Artículu 13. Prohibición de Lleis y tribunales privativos.
  • Artículu 14. Irretroactividad de la norma y el derechu al debíu procesu; tamién establez diverses disposiciones xurídiques.
  • Artículu 15. Prohibe la estradición escontra otros países de persones que tuvieren la condición d'esclavos, o cuando nel país d'orixe estes persones sufrieren violaciones a los sos derechos humanos.
  • Artículu 16. Garantía de llegalidá, inviolabilidad de la casa y el corréu según el debíu procesu llegal; establez diverses disposiciones en materia penal.
  • Artículu 17. Garantía de xusticia gratuita, llegal y expedita.
  • Artículu 18. Garantíes de los reos sentenciaos y establecimientu del sistema penal.
  • Artículu 19. Garantíes del procedimientu penal pal indiciado.
  • Artículu 20. Garantíes del procedimientu penal pal inculpáu y la víctima o ofendíu.
  • Artículu 21. Garantíes del procedimientu penal dientro del xuiciu.
  • Artículu 22. Prohibe les penes de muerte, de mutilación, de infamia, la marca, los azotes, los palos, el tormentu de cualquier especie y la multa escesiva. Establez so qué circunstancies va poder aplicase la confiscación de bienes.
  • Artículu 23. Garantíes de qu'un xuiciu penal nun puede tener más de tres instancies.
  • Artículu 24. Llibertá de cultu *

Artículu 25. Rectoría económica del Estáu.

  • Artículu 26. Establecimientu de planes de gobiernu.
  • Artículu 27. Pertenecen a la nación les tierres, agües y recursos naturales entendíes dientro de les llendes del territoriu nacional, yá seya debaxo o enriba de la tierra. Regula'l manexu de les tierres y recursos de la Nación.
  • Artículu 28. Prohibición de monopolios.
  • Artículu 29. Casos de suspensión de les garantíes individuales.
  • Artículu 30. Referente a la nacionalidá mexicana.
  • Artículu 31. Obligaciones de los Mexicanos.
  • Artículu 32. Derechos de los Mexicanos por nacencia y de los qu'adquieren la doble nacionalidá.
  • Artículu 33. Referente a los estranxeros.
  • Artículu 34. Referente a los ciudadanos mexicanos.
  • Artículu 35. Derechos de los ciudadanos.
  • Artículu 37. Perdida de la nacionalización.
  • Artículu 38. Referente a los supuestos nos que se suspenden los derechos o prerrogativas de los ciudadanos mexicanos.

Parte orgánica[editar | editar la fonte]

La parte orgánica de la Constitución de 1917 enuncia la organización de los poderes públicos coles sos respeutives competencies, según la idea de la soberanía nacional y la forma de gobiernu. Amás, contién un capítulu qu'indica les partes integrantes de la federación. Nesta parte tamién se consagra la división de poderes y señálense les responsabilidaes de los funcionarios públicos.

Títulu segundu[editar | editar la fonte]

El títulu segundu ta estremáu en dos capítulos que contienen 10 artículos (del 39 al 48).

El capítulu I trata de la soberanía nacional y de la forma de gobiernu.

Artículu 39. La soberanía nacional mora esencial y orixinariamente nel pueblu.

Artículu 40. Ye voluntá del pueblu mexicanu constituyise nuna República representativa, Democrática, llaica y federal, compuesta per Estaos llibres y soberanos en tou lo tocante al so réxime interior, y pela Ciudá de Méxicu, xuníos nuna federación.

Artículu 41. El pueblu exerz la so soberanía per mediu de los Poderes de la Unión, nos casos de la competencia d'estos, y polos de los Estaos y la Ciudá de Méxicu. La renovación de los poderes Llexislativu y Executivu.

el capítulu II trata de les partes integrantes de la federación y del territoriu nacional.

Artículu 42. El territoriu nacional entiende.

Artículu 43. Les partes integrantes de la Federación son los Estaos.

Artículu 44. La Ciudá de Méxicu ye la entidá federativa sede de los Poderes de la Unión y Capital de los Estaos Xuníos Mexicanos.

Artículu 45. Los Estaos de la Federación caltienen la estensión y llendes.

Artículu 46. Les entidaes federatives.

Artículu 47. L'Estáu de Nayarit.

Artículu 48. Les islles, los cayos y petones de los mares axacentes.

Títulu terceru[editar | editar la fonte]

El títulu terceru ta estremáu en cuatro capítulos que contienen 58 artículos (del 49 al 107). El capítulu I trata de la división de poderes, el capítulu II trata del poder llexislativu, el capítulu III trata del poder executivu, el capítulu IV trata del poder xudicial. Los artículos más relevantes del títulu terceru son:

  • Artículu 49. El Supremu Poder de la Federación estremar pal so exerciciu en Llexislativu, Executivu y Xudicial.
  • Artículu 50. El poder llexislativu de los Estaos Xuníos Mexicanos depositar nun congresu xeneral, que se va estremar en dos cámares, una de diputaos y otra de senadores.
  • Artículu 52. La Cámara de Diputaos va tar integrada por 300 diputaos electos por mayoritaria relativa y 200 diputaos electos por representación proporcional.

cada añu, pa celebrar un primer periodu de sesiones ordinaries y a partir del 1 de febreru de cada añu pa celebrar un segundu periodu de sesiones ordinaries.

  • Artículu 70. Tou resolución del Congresu va tener el calter de llei o decretu.
  • Artículu 71. El derechu d'empecipiar lleis o decretos pertenez: al presidente de la República; a los diputaos y senadores al Congresu de la Unión; y a les Llexislatures de los Estaos.
  • Artículu 73. Establez les facultaes del congresu.
  • Artículu 78. Mientres los recesos del Congresu de la Unión va haber una Comisión Permanente compuesta de 37 miembros de los que 19 van ser diputaos y 18 senadores, nomaos poles sos respeutives cámares la viéspora de la clausura de los periodos ordinarios de sesiones.
  • Artículu 79. Referente a la entidá de fiscalización cimera de la Federación.
  • Artículu 80. Deposítase l'exerciciu del Supremu Poder Executivu de la Unión nun solu individuu, que se va denominar "presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos."
  • Artículu 83. El presidente va entrar a exercer el so encargu'l 1 d'avientu, va durar nél seis años y nun ser reelecto.
  • Artículu 87. El xuramentu del presidente: "Protesto guardar y faer guardar la Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos y les lleis que d'ella emanen, y desempeñar lleal y patrióticamente el cargu de presidente de la república que'l pueblu confirióme, mirando en tou pol bien y prosperidá de la Unión; y si asina nun lo facer que la nación demandar."
  • Artículu 89. Facultaes y obligaciones del presidente.
  • Artículu 94. Deposítase l'exerciciu del Poder Xudicial de la Federación nuna Suprema Corte de Xusticia, nun tribunal eleutoral, en tribunales colexaos y unitarios de circuitu y en xulgaos de distritu.
  • Artículu 96. Lineamientos pa nomar a los Ministros de la Suprema Corte de Xusticia de la Nación.

Títulu cuartu[editar | editar la fonte]

El títulu cuartu contién 7 artículos (del 108 al 114) y trata de les responsabilidaes de los servidores públicu y patrimonial del Estáu. Los artículos más relevantes del títulu cuartu son:

  • Artículu 108. Establez quién son consideraos funcionarios públicos.
  • Artículu 109. El Congresu de la Unión y les Llexislatures de los Estaos van expedir les lleis de responsabilidaes y sanciones de los servidores públicos.

Títulu quintu[editar | editar la fonte]

El títulu quintu. contién 8 artículos (del 115 al 122) y trata de los estaos de la federación y de la Ciudá de Méxicu. Los artículos más relevantes del títulu quintu son:

  • Artículu 115. Los estaos van adoptar, pal so réxime interior, la forma de gobiernu republicanu, representativu, popular, teniendo como base de la so división territorial y de la so organización política y alministrativa el Conceyu Llibre. Establez los lineamientos de gobierno obligaciones de los conceyos.
  • Artículu 116. El poder público de los estaos va estremase, pal so exerciciu, n'Executivu, Llexislativu y Xudicial. Establez les regles de gobiernu de los poderes estatales.
  • Artículu 122. Define l'ordenamientu la naturaleza xurídica del Distritu Federal.

Títulu sestu[editar | editar la fonte]

El títulu sestu contién 1 artículu (el 123), que trata del trabayu y de la previsión social.

  • Artículu 123. Toa persona tien derechu al trabayu dignu y socialmente útil; al efeuto, van promovese la creación d'empleos y l'organización social de trabayu, conforme a la llei. Esti artículu entiende tou lo referente a lo llaboral.

Títulu séptimu[editar | editar la fonte]

El títulu séptimu contién 11 artículos (del 124 al 134) y trata de les prevenciones xenerales. Los artículos más relevantes del títulu séptimu son:

  • Artículu 124. Les facultaes que nun tán espresamente concedíes por esta Constitución a los funcionarios federales acutar a los Estaos.
  • Artículu 128. Tou funcionariu públicu, ensin esceición dalguna, antes de tomar posesión del so encargu, va emprestar la protesta de guardar la Constitución y les lleis que d'ella emanen.
  • Artículu 130. Establez les normes y reglamentaciones de les ilesies y demás agrupaciones relixoses.
  • Artículu 133. Les lleis supremes de tola Unión son les lleis d'esta constitución y tolos trataos que tean acordies cola mesma. En casu de que les constituciones estatales contradigan dalguna d'estes lleis, los xueces nos estaos van tener aplicaren les lleis d'esta Constitución.
  • Artículu 134. Trata de los recursos económicos pa la federación, los estaos, los conceyos, el Distritu Federal.

Títulu octavu[editar | editar la fonte]

El títulu octavu contién 1 artículu (el 135), que trata de les reformes de la Constitución.

  • Artículu 135. La presente Constitución puede ser amestada o reformada pola llei. Establez los requisitos pa realizar les reformes.

Títulu novenu[editar | editar la fonte]

El títulu novenu contién 1 artículu (el 136), que trata de la inviolabilidad de la constitución.

  • Artículu 136. Esta Constitución nun va perder la so fuercia y puxanza, entá cuando por dalguna rebelión atáyese la so observancia.

Páxines orixinales[editar | editar la fonte]

Reformes[editar | editar la fonte]

La Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos foi reformada 699 vegaes (datu del 2017) dende la so promulgación el 5 de febreru de 1917. L'artículu 135 de la Constitución dexa reformar y amestar el conteníu de la mesma. Pa reformala, ríquese que'l Congresu de la Unión, pol votu de les dos terceres partes de los individuos presentes, alcuerde les reformes o amiestes, y que estes sían aprobaes pola mayoría de les llexislatures de los Estaos.

A diferencia de la mayoría de los países llatinoamericanos, Méxicu nun camudó la so constitución por una nueva;[12][13] namái foi reformada p'afaese a los cambeos de los tiempos y a les condiciones polítiques del país.

Reformes recién en materia de derechos humanos[editar | editar la fonte]

El 10 de xunu del 2011, la Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos foi reformada incorporando al testu constitucional la variación de lo qu'hasta entós foi reconocíu como garantíes individuales, pa integrase al contestu internacional de los derechos humanos. La Primer Sala de la Suprema Corte de Xusticia de la Nación definió, al faer l'analís de l'adecuación constitucional a la materia de derechos humanos, que:[14]

L'artículu 1o. constitucional, cola reforma del diez de xunu de dos mil once, estableció cambeos sustanciales que dean a les persones una proteición más amplia de los derechos humanos, reconocíos non solo na Constitución, sinón tamién nos trataos internacionales, cola cuenta de favorecer en tou tiempu a les persones.

División política-alministrativa[editar | editar la fonte]

Dempués de la promulgación de la Constitución, la nación quedó compuesta por 28 estaos, 2 territorios federales y la Ciudá de Méxicu. El Territoriu de Tepic foi almitíu como estáu llibre de la federación.

Mapa de Méxicu en 1917 Estaos de la federación

Los estaos esistentes dende la Constitución de 1857 yeren:

Orde Nome Orde Nome Orde Nome Orde Nome
1
Méxicu
8
Yucatán
15
Nuevo León
22
Tlaxcala
2
Guanajuato
9
Jalisco
16
Coahuila
23
Colima
3
Oaxaca
10
Zacatecas
17
Durango
24
Aguascalientes
4
Puebla
11
Querétaro
18
Chihuahua
25
Campeche
5
Michoacán
12
Sonora
19
Chiapas
26
Hidalgo
6
San Luis Potosí
13
Tabasco
20
Sinaloa
27
Morelos
7
Veracruz
14
Tamaulipas
21
Guerrero

Almitir al Territoriu de Tepic como l'estáu de:

Orde Nome Ingresu
a la Federación
Instalación
del Congresu
28
Nayarit
26-01-1917 01-01-1918[15]

Cambeos territoriales posteriores[editar | editar la fonte]

El país tuvo cambeos territoriales permanentes al pasu de los años que lu llevaron a la so configuración actual. El 30 d'avientu de 1930, el Territoriu de Baxa California estremar en dos territorios federales, denominaos Territoriu Norte de la Baxa California y el Territoriu Sur de la Baxa California. El 28 de xineru de 1931, Méxicu perdió la soberanía de la Isla Clipperton, que foi axudicada por Francia. Finalmente, los territorios federales algamaron los requisitos pa ser almitíos como Estaos de la Federación, nel siguiente orde:

Mapa de Méxicu na actualidá Estaos de la Federación

Almitir al Territoriu Norte de la Baxa California como l'estáu de:

Orde Nome Ingresu
a la Federación
Instalación
del Congresu
29
Baxa California
16-01-1952[16] 12-11-1953[17]

El Territoriu Sur de la Baxa California y el Territoriu de Quintana Roo son almitíos como los estaos de

Orde Nome Fecha d'ingresu Fecha d'instalación del congresu
30
Quintana Roo
08-10-1974[18] 25-11-1974[19]
31
Baxa California Sur
08-10-1974[18] 25-03-1975[20]

Anguaño, el país ta conformáu por 31 estaos llibres y soberanos y la Ciudá de Méxicu. Dende los años 1980, debíu a la crecedera económica de la rexón, esisten propuestes de creación del Estáu de La Llaguna, a partir de territorios de los estaos de Coahuila y Durango, que sicasí nun resultaron en reformes concretes.[21][22] En 2016 el Distritu Federal alzar a rangu de ciudá autónoma nomándolo formalmente Ciudá de Méxicu, dotándo-y de la so primer constitución política. Esti estatus especial averó a la Ciudá de Méxicu a convertise na entidá federativa númberu 32.[23]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Moreno, Daniel (1965). «Capítulu II», Institutu de Derechu Comparáu: Síntesis del Derechu Constitucional. Méxicu, D.F.: Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, páx. 17. Consultáu'l 25 de febreru de 2017.
  2. 2,0 2,1 Centenu, Ramón I. (1 de febreru de 2018). «Zapata reactiváu: una visión žižekiana del Centenariu de la Constitución» (n'inglés). Mexican Studies/Estudios Mexicanos 34 (1):  páxs. 36–62. doi:10.1525/msem.2018.34.1.36. ISSN 0742-9797. http://msem.ucpress.edu/content/34/1/36. Consultáu'l 12 d'abril de 2018. 
  3. Myers Gallardo, Alfonso (2017). «Reelección en Méxicu ¿ónde tamos? ¿a ónde vamos?», Llugo, Alberto y Cienfuegos, David: Cien años d'evolución constitucional. Retos y dilemes de la Constitución mexicana. Méxicu, Cámara de Diputaos: Tirant lo Blanch, páx. 259-278. ISBN 978-84-9143-935-6.
  4. Garcíadiego Dantan, páxs. 117-119
  5. Memoria Política de Méxicu. «Decreto que convoca a un Congresu Constituyente.». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  6. Periódicu "El Pueblu". «Llista de Diputaos al Congresu Constituyente 1916-1917.». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'agostu de 2011. Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  7. Memoria Política de Méxicu. «Sesión Solemne de Clausura del Congresu Constituyente efectuada nel Teatru Iturbide la tarde del miércoles 31 de xineru de 1917.». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  8. Memoria Política de Méxicu. «Venustiano Carranza promulga la nueva Constitución Política de Méxicu». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  9. Cámara de Diputaos de Méxicu. «Diariu Oficial». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  10. Biblioteca Xurídica Virtual. «Constitución...». Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'ochobre de 2009. Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  11. Excélsior. «El vigía del Senáu». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  12. El mundu.com. «reformes constitucionales_en_america.php Les reformes constitucionales n'América». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  13. «Reformes constitucionales y reelección n'América Llatina». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  14. SCJN (Payares de 2013). «Selmanariu Xudicial de la Federación y la so Gaceta». Consultáu'l 5 de febreru de 2015.
  15. Poder Executivu del Estáu de Nayarit. «Integrantes de la Primer Llexislatura». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  16. Gobierno del Estáu de Baxa California. «Transformación Política de Territoriu Norte de la Baxa California a Estáu 29». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  17. Facultá de Ciencies Sociales y Polítiques de Mexicali. «El procesu de fiscalización nel congresu de Baxa California». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de xineru de 2012. Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  18. 18,0 18,1 Poder Llexislativu del Estáu de Quintana Roo. «Instalación de la Llexislatura Constituyente.». Archiváu dende l'orixinal, el 10 d'agostu de 2010. Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  19. Poder Secretaria d'Educación Pública del D.F.. «Baxa California Sur y Constitución de la República.». Archiváu dende l'orixinal, el 12 d'ochobre de 2011. Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  20. «Constitución Baxa California Sur, Artículu 12 transitoriu.». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.
  21. «La Llaguna vuelve suañar con ser Estáu.». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de xunetu de 2011. Consultáu'l 12 de setiembre de 2011.
  22. «pa-crear-estáu-de-la llaguna.html Xunir pa crear Estáu de la Llaguna.». Consultáu'l 12 de setiembre de 2011.
  23. «PRI va proponer en Senáu que DF seya tao 32.». Consultáu'l 11 de setiembre de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.