Constitución cubana de 1976

De Wikipedia
Infotaula documentConstitución cubana de 1976
Tipu constitución
Estáu Cuba
Cambiar los datos en Wikidata

La Constitución Cubana de 1976 (nome oficial: Constitución de la República de Cuba) ye la norma xurídica suprema (o máxima) del ordenamientu xurídicu de la República de Cuba.

Redactar mientres el procesu históricu denomináu Revolución Cubana, que tien llugar de resultes del golpe d'estáu del 10 de marzu de 1952. Dempués de 1961 cola declaración del el calter socialista de la Revolución Cubana, tómense midíes pal tresformamientu de la República nun estáu socialista. En 1972 créase la Comisión d'Estudios Xurídicos del Comité Central del Partíu Comunista de Cuba, col fin d'atopar les bases p'acometer la redaición d'una Constitución socialista.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Portada del diariu Granma del 14 de febreru de 1976, llamando a votar Sí na consulta popular sobre la nueva constitución.

La hestoria de la constitución cubana de 1976 empieza en 1972 cuando se crea la Comisión d'Estudios Xurídicos del Comité Central del Partíu Comunista de Cuba, pa buscar les bases pa redactar una nueva constitución. El 22 d'ochobre de 1974, el Comité Executivu del Consejo de Ministros y el Buró Políticu del Partíu Comunista de Cuba, nuna xunta conxunta, adoptaron crear una comisión mista del Partíu y del Gobiernu coles mires de preparar y redactar un anteproyeutu de constitución.[1]

La comisión redactora quedó constituyida'l 23 d'ochobre de 1974. Efectuó la so primer xunta de trabayu'l día 28 d'ochobre, na cual creáronse cuatro grupos de trabayu y una comisión d'estilu. Nun mes, cada grupu de trabayu apurrió les sos propuestes, y depués foi aldericáu'l testu completu; el 24 de febreru de 1975 quedó termináu l'anteproyeutu y foi apurríu a Fidel Castro Ruz, Primer Secretariu del Comité Central del Partíu Comunista de Cuba.[2]

Mientres esi mesmu añu tuvo llugar el procesu de discutiniu públicu del anteproyeutu, ella participaron 6.216.981 persones que propunxeron 12.883 cambeos, 2.343 amiestes de conteníu constitucional, según 84 solicitúes d'aclaraciones; nun se debe confundir dichu procesu col posterior referendu nacional al cual foi sometíu l'anteproyeutu, yá so la forma de proyeutu oficial.[3]

El 29 d'avientu de 1975[3] foi promulgada la Llei Non. 1299, Llei de Referendu, pa someter a l'aprobación popular los proyeutos de Constitución y de la Llei de Tránsitu Constitucional, y afítase pal 15 de febreru de 1976 la fecha pa la so celebración, al empar que s'establecía que'l Conseyu de Ministros designara a la Comisión Nacional de Referendu, que cuntaría con comisiones provinciales, rexonales, municipales y una comisión especial.[4]

El 15 de febreru de 1976, tuvo llugar la consulta popular con un resultáu favorable a dambos documentos, yá que d'un total de 5.717.266 eleutores, exercieron el votu 5.602.973 pa un 98% d'asistencia a les urnes. D'ellos 5.473.534 dixeron SI, esto ye un 97,7% de los que votaron, y 54.070 dixeron NON, el 1%. Coles mesmes, 44.221 votaron en blancu (el 0,8%) y hubo 31.148 boletas anulaes (el 0,5%). Nun exercieron el so derechu al votu 114.293 eleutores (el 2%).[4] El 24 de febreru de 1976, foi proclamada esta Constitución n'actu solemne y públicu[5] celebráu nel Teatru "Carlos Marx" na ciudá de L'Habana.

Composición y Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Componer d'una Nota, un Preámbulu, 137 artículos, estremaos en 15 Capítulos y una Disposición Especial.

Preámbulu[editar | editar la fonte]

NÓS, CIUDADANOS CUBANOS, herederos y continuadores del trabayu creador y de les tradiciones de combatividad, firmeza, heroísmu y sacrificiu forxaes polos nuesos antecesores:
  • polos aboríxenes que prefirieron munches vegaes l'estermín a la sumisión.
  • polos esclavos que se remontaron contra los sos amos.
  • polos qu'espertaron la conciencia nacional y l'enganía cubano de patria y llibertá.
  • polos patriotes qu'en 1868 empecipiaron les guerres d'independencia contra'l colonialismu español y los que nel últimu impulsu de 1895 llevar a la victoria de 1898, que-yos fora arrebatada pola intervención y ocupación militar del imperialismu yanqui.
  • polos obreros, llabradores, estudiantes ya intelectuales que llucharon mientres más de cincuenta años contra'l dominiu imperialista, la corrupción política, la falta de derechos y llibertaes populares, el desemplegu y l'esplotación impuesta por capitalistes y terratenientes.
  • polos que promovieron, integraron y desenvolvieron les primeres organizaciones d'obreros y de llabradores, espublizaron les idees socialistes y fundaron los primeros movimientos marxista y marxista-leninista.
  • polos integrantes de la vanguardia de la Xeneración del Centenariu del natalicio de Martí, que nutríos pol so maxisteriu conduciéronnos a la victoria revolucionaria popular de Xineru.
  • polos que, col sacrifico de les sos vides, defendieron la Revolución contribuyendo al so definitivu afitamientu.
  • polos que masivamente cumplieron heroiques misiones internacionalistes.

EMPUESTOS pol ideariu de José Martí y les idees políticu-sociales de Marx, Engels y Lenin.

SOFITAOS nel internacionalismu proletariu, na amistá fraternal, l'ayuda, la cooperación y la solidaridá de los pueblos del mundu, especialmente los d'América Llatina y del Caribe.

DECIDÍOS a llevar alantre la Revolución trunfadora del Moncada y del Granma, de la Sierra y de Girón encabezada por Fidel Castro que, sofitada na más estrecha unidá de toles fuercies revolucionaries y del pueblu, conquistó la plena independencia nacional, estableció'l poder revolucionario, realizó los tresformamientos democráticos, empecipió la construcción del socialismu y, col Partíu Comunista al frente, siguir col oxetivu final d'edificar la sociedá comunista.

CONSCIENTES de que los rexímenes sofitaos na esplotación del home pol home determinen la humildación de los esplotaos y la degradación de la condición humana de los esplotadores. De que namái nel socialismu y el comunismu, cuando l'home foi lliberáu de toles formes d'esplotación: de la esclavitú, de la servidume y del capitalismu, algámase la entera dignidá del ser humanu; y de que la nuesa Revolución alzó la dignidá de la patria y del cubanu a cimeru altor.

DECLARAMOS la nuesa voluntá de que la llei de lleis de la República tea presidida por esti fondu pruyimientu, a la fin llográu, de José Martí: "Yo quiero que la llei primera de la nuesa República sía'l cultu de los cubanos a la dignidá plena del home".

ADOPTAMOS pol nuesu votu llibre, por aciu referendu, la siguiente:
Constitución

Fundamentos Políticos, Sociales y Económicos del Estáu[editar | editar la fonte]

El primer capítulu (artículos 1º al 27º), establez una serie de principios elementales d'un Estáu de derechu, l'estáu socialista, les formes de propiedá (estatal, mista, cooperativa y personal), el nome del país, l'idioma oficial, la capital del país, los símbolos nacionales, la soberanía nacional, la función del Partíu Comunista de Cuba y el sofitu que brinda l'Estáu a la Unión de Mozos Comunistes de Cuba y a les organizaciones de mases y sociales, surdíes nel procesu históricu de les lluches del pueblu cubanu.

Ciudadanía y Estranxera[editar | editar la fonte]

El segundu capítulu (artículos 28º al 33º), establez les víes de llograr la ciudadanía cubana, la perda y recuperación de la mesma. Nun almite la doble ciudadanía nin la privación del derechu a camudar d'ésta.

El tercer capítulu (artículu 34º), establez los derechos y deberes de los estranxeros residentes nel territoriu de la República, tales como:

  • la proteición de les sos persones y bienes.
  • l'esfrute de los derechos y el cumplimientu de los deberes reconocíos nesta Constitución, so les condiciones y coles llimitaciones que la llei fixa.
  • la obligación de reparar la Constitución y la llei.

Familia, Educación y Cultura ya Igualdá[editar | editar la fonte]

Nel cuartu capítulu (artículos 35º al 38º), establezse que l'Estáu protexe la familia, la maternidá y el matrimoniu, reconoz tolos fíos tienen iguales derechos, sían habíos dientro o fora del matrimoniu. Amás de los deberes de los padres colos sos fíos y estos colos sos padres.

El quintu capítulu (artículos 39º y 40º), establez que l'Estáu empobina, fomenta y promueve la educación, la cultura y les ciencies en toles sos manifestaciones. Axusta que la educación ye gratuita y que l'Estáu aguiya y viabiliza la investigación y prioriza la empobinada a resolver los problemes qu'atañen al interés de la sociedá y al beneficiu del pueblu cubanu. Amás l'Estáu defende la identidá de la cultura cubana y vela pol caltenimientu del patrimoniu cultural y la riqueza artística y histórica de la nación. Protexe los monumentos nacionales y los llugares notables pola so guapura natural o pol so reconocíu valor artísticu o históricu.

El sestu capítulu (artículos 41º al 44º), establez los derechos conquistaos pola Revolución, la igualdá de derechos y deberes, sanciona cualquier tipu de discriminación y cualesquier otra lesiva a la dignidá humana. Declara que la muyer y l'home gocien d'iguales derechos no económico, políticu, cultural, social y familiar.

Derechos, Deberes y Garantíes Fundamentales[editar | editar la fonte]

El séptimu capítulu (artículos 45º al 66º), ye unu de los más estensos de la Constitución. Referir a los derechos y deberes de los ciudadanos como:

  • El derechu a un trabayu.
  • Establez el descansu a tol que trabaya, por aciu una xornada de 8 hores, el descansu selmanal (sábadu y domingu) y les vacaciones añales pagues.
  • El derechu a que s'atienda y protexa la salú del ciudadanu.
  • El derechu a l'asistencia social.
  • El derechu a la educación.
  • El derechu a la educación física, al deporte y a la recreación.
  • Llibertá de pallabra y prensa conforme a los fines de la sociedá socialista.
  • Llibertá de conciencia y de relixón.
  • La llibertá y inviolabilidad a la persona que mora nel territoriu nacional.
  • La correspondencia y la casa son inviolables. Según coles comunicaciones cablegráficas, telegráfiques y telefóniques.

Amás establez que'l cumplimientu estrictu de la Constitución y de les lleis ye deber inexcusable de toos.

Estáu d'Emerxencia[editar | editar la fonte]

L'octavu capítulu (artículu 67º), establez les condiciones en que'l Presidente del Conseyu d'Estáu puede declarar l'estáu d'emerxencia, en tol territoriu nacional o nuna parte d'él.

Principios d'Organización y Funcionamientu de los Órganos Estatales[editar | editar la fonte]

Nel novenu capítulu (artículu 68º), establezse les regles que van rexir a los órganos estatales. Dicta que l'actividá de los órganos estatales, de los diputaos, de los delegaos y de los funcionarios controlar les mases populares y que los escoyíos tienen el deber de rindir cuenta de la so actuación y pueden ser revocaos de los sos cargos en cualquier momentu.

Órganos Cimeros del Poder Popular[editar | editar la fonte]

El décimu capítulu (artículos 69º al 101º) ye que más densidá normativa contién, nél establecen los principales órganos llexislativos y alministrativos de la República de Cuba.

Del artículu 69º al 87º establezse que l'Asamblea Nacional del Poder Popular ye l'únicu órganu con potestá constituyente y llexislativa na República, los sos diputaos son escoyíos pol votu llibre, direutu y secretu de los eleutores, por un términu de cinco años. L'Asamblea escueye, d'ente los sos diputaos, al Conseyu d'Estáu, integráu por un Presidente, un Primer Vicepresidente, cinco Vicepresidentes, un Secretariu y 23 miembros más. Amás díctense les atribuciones y normes de la mesma, según les del so Presidente.

Nel artículu 88º regúlase la iniciativa de la promulgación de lleis.

Del artículu 89º al 94º establezse que'l Consejo d'Estáu ye l'órganu de l'Asamblea Nacional que la representa ente unu y otru periodu de sesiones, executa los alcuerdos d'ésta y cumple les demás funciones que la Constitución atribúye-y. Amás díctense les atribuciones y normes de la mesma, según les del so Presidente.

Del artículu 95º al 100º establezse'l Conseyu de Ministros ye'l máximu órganu executivu y alministrativu y constitúi el Gobiernu de la República. Amás díctense les atribuciones del mesmu y tien de rindir cuentes a l'Asamblea Nacional. L'artículu 101º establez que'l Conseyu de Defensa Nacional constitúyese y prepara dende tiempu de paz pa dirixir el país nes condiciones d'estáu de guerra, mientres la guerra, la movilización xeneral o'l ye-tado d'emerxencia.

La División Políticu Alministrativa y Órganos Locales del Poder Popular[editar | editar la fonte]

L'oncenu capítulu (artículu 102º) establez que Cuba s'estrema en provincies y conceyos; el númberu, les llendes y la denominación de los cualos establezse na llei, amás la llei puede establecer, amás, otres divisiones.

El capítulu dolce (artículos 103º al 119º) establez los órganos llexislativos, alministrativos y de defensa pa les divisiones alministratives, según les sos atribuciones. Estos son:

  • Les Asamblees Locales(Provinciales y Municipales), son los órganos cimeros locales del poder del Estáu, y, arriendes d'ello, tán investidas de la más alta autoridá pal exerciciu de les funciones estatales nes sos demarcaciones respeutives y exercen el gobiernu. Los cargos nes Asamblees provinciales son por un periodu de 5 años y nes Municipales de dos años y mediu
  • Los Conseyos Populares constituyir en ciudaes, pueblos, barrios, poblaos y zones rurales; tán investidos de la más alta autoridá pal desempeñu de les sos funciones; representen a la demarcación onde actúen y al empar son representantes de los órganos del Poder Popular municipal, provincial y nacional.
  • Los Órganos d'Alministración que constitúin les Asamblees Provinciales y Municipales funcionen de forma colexada y la so composición, integración, atribuciones y deberes establecer na llei. El so presidente ye'l Presidente de l'Asamblea.
  • Los Conseyos de Defensa Provinciales, Municipales y de les Zones de Defensa constitúyense y preparen dende tiempu de paz pa dirixir nos territorios respeutivos, nes condiciones d'estáu de guerra, mientres la guerra, la movilización xeneral o l'estáu d'emerxencia, partiendo d'un plan xeneral de defensa y del papel y responsabilidá que correspuende a los conseyos militares de los exércitos.

Tribunales y Fiscalíes[editar | editar la fonte]

El capítulu trelce (artículos 120º al 130º), establez la conformanza y atribuciones del Tribunal Supremu Popular, d'otros Tribunales que la llei instituye y de la Fiscalía Xeneral de la República. Amás garantiza que los xueces son independientes y nun deben obediencia más qu'a la llei y los fallos y demás resoluciones firmes de los tribunales, dictaos dientro de les llendes de la so competencia, son d'ineludible cumplimientu.

Sistema Eleutoral[editar | editar la fonte]

El capítulu catorce (artículos 131º al 136), garantiza que tolos ciudadanos mayores de 16 años tienen derechu al votu, sacante:

  • los incapacitados mentales, previa declaración xudicial de la so incapacidá.
  • los inhabilitaos judicialmente por causa de delitu.

Amás tienen derechu a ser escoyíos los ciudadanos mayores de 16 años que se topen nel plenu gocie de los sos derechos políticos, afitando que tienen de ser mayores de 18 años si la eleición ye pa diputaos a l'Asamblea Nacional. Tamién los miembros de les Fuercies Armaes Revolucionaries y demás institutos armaos tienen derechu a escoyer y a ser escoyíos, igual que los demás ciudadanos. Los delegaos a les Asamblees Provinciales y Municipales escoyer pol votu llibre, direutu y secretu de los eleutores.

Reforma Constitucional[editar | editar la fonte]

El capítulu quince (artículu 137º), establez que la Constitución namái puede ser reformada pola Asamblea Nacional del Poder Popular por aciu alcuerdu adoptáu, en votación nominal, por una mayoría non inferior a les dos terceres partes del númberu total de los sos integrantes, sacante no que se refier al sistema políticu, social y económicu, que'l so calter irrevocable establecer l'artículu 3 del Capítulu I, y la prohibición d'axustar so agresión, amenaza o coerción d'una potencia estranxera, como se dispón nel Artículu 11.

Si la reforma referir a la integración y facultaes de l'Asamblea Nacional del Poder Popular o del so Conseyu d'Estáu o a derechos y deberes consagraos na Constitución, rique, amás, la ratificación pol votu favorable de la mayoría de los ciudadanos con derechu eleutoral, en referendu convocáu al efeuto pola mesma Asamblea.

Disposición Especial[editar | editar la fonte]

El pueblu de Cuba, cuasi na so totalidá, espresó ente los díes 15 y 18 del mes de xunu del 2002, el so más decidíu sofitu al proyeutu de reforma constitucional propuestu poles organizaciones de mases n'asamblea estraordinaria de toles sos direiciones nacionales que tuviera llugar el día 10 del propiu mes de xunu, nel cual ratifícase en toles sos partes la Constitución de la República y propónse que'l calter socialista y el sistema político y social conteníu nella sían declaraos irrevocables, como digna y categórica respuesta a les esixencies y amenaces del gobiernu imperialista d'Estaos Xuníos el 20 de mayu del 2002. Lo que foi aprobáu por unanimidá de los presentes, por aciu l'Alcuerdu Non. V-74 adoptáu en sesión estraordinaria de la V Llexislatura, celebrada los díes 24, 25 y 26 del mes de xunu del 2002.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 La Constitución socialista cubana Fabio Raimundo Torbado, páx.1, aportáu'l 12 d'avientu del 2009.
  2. La Constitución socialista cubana Fabio Raimundo Torbado, páx.2, aportáu'l 12 d'avientu del 2009.
  3. 3,0 3,1 La Constitución socialista cubana Fabio Raimundo Torbado, páx.3, aportáu'l 12 d'avientu del 2009.
  4. 4,0 4,1 La Constitución socialista cubana Fabio Raimundo Torbado, páx.4, aportáu'l 12 d'avientu del 2009.
  5. La Constitución socialista cubana Fabio Raimundo Torbado, páx.5, aportáu'l 12 d'avientu del 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.


Predecesor:
Constitución de 1940
Constituciones de Cuba
1976
Socesor:
A valir