Constanzana

Coordenaes: 40°56′19″N 4°52′28″W / 40.938611111111°N 4.8744444444444°O / 40.938611111111; -4.8744444444444
De Wikipedia
Constanzana
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Constanzana (es) Traducir José María Hernández González
Nome oficial Constanzana (es)[1]
Códigu postal 05217
Xeografía
Coordenaes 40°56′19″N 4°52′28″W / 40.938611111111°N 4.8744444444444°O / 40.938611111111; -4.8744444444444
Constanzana alcuéntrase n'España
Constanzana
Constanzana
Constanzana (España)
Superficie 26 km²
Altitú 891 m
Llenda con
Demografía
Población 98 hab. (2023)
- 63 homes (2019)

- 45 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,77 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
constanzana.es
Cambiar los datos en Wikidata

Constanzana ye una llocalidá y un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. En 2017 cuntaba con una población de 109 habitantes.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Constanzana
Escudu de Constanzana

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 16 de febreru de 2006. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

«Escudu de plata, Ilesia de gules acompañada de dos pinos arrincaos de sinople, bordura de sinople cargada con cuatro espiges d'oru, al timbre Corona Real zarrada.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Bandera rectangular de proporciones 2:3, formada por un pañu verde con una cruz completa colorada fileteada de blancu.»

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu Esti pequeñu conceyu abulense

atopar al norte de la provincia d'Ávila más concretamente na Contorna d'Arévalo, más conocida como La Moraña. Delimita colos conceyos de Fontiveros y Collado de Contreras al oeste; Bernuy de Zapardiel y Fonte'l Sauz al norte; Donjimeno, Cabezas de Alambre y Cabizuela al este; y Papatrigo y Narros de Saldueña al sur.

La llocalidá capital del conceyu ta asitiada a una altitú de 890 msnm.[3][4]

Noroeste: Bernuy-Zapardiel Norte: Fonte'l Saúz Nordeste: Donjimeno
Oeste: Cantiveros y Fontiveros Este: Cabezas de Alambre
Suroeste: Collado de Contreras y Muñomer del Peco Sur: Narros de Saldueña y Papatrigo Sureste: Cabizuela

El conceyu cunta cola entidá de Jaraices asitiada a 3 km² de Constanzana. Dambes llocalidaes tán comunicaes pel camín de Jaraices-Constanzana.

Historia[editar | editar la fonte]

La hestoria de Constanzana enmarcar na de los demás pueblos d'esta zona de la Moraña, l'asentamientu como nucleu rural ye posible que se produxera nel sieglu XIII, dientro del procesu repoblador que siguió a la conquista de Toledo per parte de los reinos cristianos a finales de sieglu XI. La primer referencia conocida d'un llugar castellanu denomináu Constanzana apaez na obra de Gonzalo de Berceo en rellación col llamáu “tributu de les 60 doncelles”. Esti antiguu tributu consistía na entrega añal de 60 doncelles que según cuenta nestes cróniques teníen de pagar los reinos cristianos al rei Abderraman III ( 912-961), añader amás que los cristianos teníen d'acompañar a les doncelles hasta “Constaçana que yera nel so salvu”, independientemente de la veracidá del fechu en si, paez indicar que nesa dómina “Constançana” asítiase na frontera de la zona musulmana.

La siguiente llocalización, que yá con seguridá referir a esta población, apaez nel Magüetu de Visitaciones de Cases y heredaes de la catedral d'Ávila” del añu 1303. Un códiz onde s'indiquen llugares nos qu'esti cabildru tenía posesiones.según les persones que donaron o tuvieron dalgún tratu col Cabildru. Nesti documentu mentar al primer vecín conocíu, magar figura xunto a los de Cabeças d'Alambre, tratar de “Juan Pérez, de Constanzana”. Esta circunstancia sofita a quien estudiando la so ilesia mudéxar, l'únicu monumentu del pueblu, dataron la so construcción nel sieglu XII-XIII.

Al tratase d'un pueblu que siempres tuvo una baxa población, nun s'atopó nengún datu rellacionáu con dalgún acontecimientu relevante ( guerres, rebeliones, etc…) paez ser un sitiu sele nel que la Historia pasaba de llargu. Na documentación histórica, atópense numberoses menciones al pueblo pero rellacionaes con asuntos que podríen considerase internos, como pleitos por tierres o otres disputes ente vecinos; como daqué anecdóticu, y como unu de los documentos más antiguos, hai rexistros de 1493 nos qu'apaecen implicaos vecinos a los que s'acusa por falsu matrimoniu ( “por que'l correxidor d'Ávila y el so alcalde prinden a Diego fíu d'Esteban Sánchez vecín de Donjimeno y a Catalina, fía de Juan de Nieva, vecín de Constanzana, y apúrran-yos a Velasco Romón, provisor de la citada ciudá, por tar acusaos de falsu casamientu. // setiembre de 1493— Conseyu de Castiella y de Lleón. 2507 “).

A lo llargo de los sieglos la so población caltener ensin grandes altibaxos al contrariu d'otros pueblos colindantes que terminaríen sumiendo como Berrendilla, San Juan de la Torre o Migueleles, que se integrararían bien nel conceyu de Constanzana o nel de Jaraices antes del sieglu XVIII. Esta circunstancia, xunto a la posterior integración de Jaraices, supunxo que'l términu municipal seya bastante estensu en comparanza con otros pueblos de la zona.

El Catastru del Marqués de la Ensenada, de mediaos del XVIII, dexa conocer dellos datos de óomo yera'l pueblu, les sos actividaes económiques y los sos habitantes. Nesti Catastru, que la so visita al pueblu tien fecha de 10 de setiembre de 1751, amás d'intereses como quién yera'l cura ( Julián González ) o los dos alcaldes ( Alonso Rodríguez y Manuel Díaz), señálase que pagaben en conceutu del impuestu de alcabalas 313 reales y 14 maravedinos, cantidá bien inferior a la que dicíen pagar otros pueblos estremeros como Donjimeno ( 9J 66 maravedies) o Cabezas de Alambre (563 maravedies), tamién se menta que tuvieren so xurisdicción del duque de Osuna.

El diccionariu de Madoz de 1848 ye otra interesante fonte d'información, nél refléxase que Constanzana tien 24 cases y 70 habitantes (datu más que discutible si se compara col censu de 1852), que tien dos llagunes, un pozu de bones agües y un regueru, La Reguera. Nel Censu de población de 1857 indícase qu'incorpora'l territoriu de Jaraices, circunstancia qu'entá persiste.

Na guerra civil tampoco se produció nengún fechu importante, dende'l primer momentu la zona quedó sol control de Franco, nos documentos esistentes na Causa Xeneral posterior a la guerra, l'alcalde declara que nun se produció nin asesinatos, nin robos nin fregaos. Na década de 1960, empezó la emigración a la ciudá, menguando pasu ente pasu la población de la llocalidá. La meyora de les comunicaciones amontó entá más la tradicional dependencia de Arévalo.

Demografía[editar | editar la fonte]

El rexistru más antiguu conocíu ye'l Censu de Población de la Corona de Castiella de finales del sieglu XVI. Nél indícase que tenía 32 vecinos. Darréu publicáronse más censos magar unu de los primeros más fiables, el de 1852, menta que tenía 180 habitantes (99 homes y 81 muyeres).

La población de Constanzana tuvo una gran crecedera, como toles llocalidaes de la contorna, mientres la primer parte del sieglu XX, hasta algamar el so techu poblacional na década de 1960 con 308 habitantes. De resultes del éxodu rural que s'empecipió na segunda parte del sieglu de resultes de la industrialización española, la so población baxó rápido hasta llegar al centenar y mediu d'habitantes, convirtiéndose nun pueblu dedicáu puramente a l'agricultura y la ganadería.

El conceyu, que tien una superficie de 26,85 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 109 habitantes y una densidá de 4,06 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Constanzana ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

La llocalidá atópase na carretera de Crespos-Arévalo (Av-P-116), que tien nacencia na carretera d'Ávila-Salamanca (N-501) polo qu'ésta s'atopa cercana al conceyu, más concretamente na salida en direición Crespos, como puede reparase nel mapa. Pa más información vease.

Ye por ello que'l conceyu cunta con una escelente llocalización que-y fai faltar poca distancia de les poblaciones más importantes de la redolada, como por casu, Fontiveros (8 km), Ávila (50 km), Peñaranda de Bracamonte (32 km), Arévalo (22 km) o Salamanca (75 km).

Esiste un tresporte regular d'autobuses que comunica Madrid cola llocalidá de Chaherrero cercana a Constanzana. Esti serviciu emprestar la empresa Auto-res, dando'l serviciu al traviés de la llinia Madrid-Salamanca.

Monumentos[editar | editar la fonte]

El so principal y únicu monumentu históricu ye la ilesia parroquial de San Martín, d'estilu mudéxar, sieglu XII, na que sobresalen, nel esterior, les partes calteníes o non estropiaes del ábside, ente que nel interior destaca'l pavonado de madera del techu, d'estilu renacentista, xunto al esistente na Catedral Vieya de Salamanca, según l'altar mayor, d'estilu barrocu, al igual que los otros dos altares sumíos desgraciadamente con ocasión d'un arreglu efectuáu hai unos cuarenta años.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les fiestes llocales son dos: San Martín, patronu de la llocalidá, que ye'l día 11 de payares pero suelse celebrar nel fin de selmana más próximu a esa fecha, y San Pedro, el 29 de xunu, con celebración acomodada na fecha al igual que l'anterior. A pesar de la so escasa concurrencia por cuenta de causes nes que nun entramos, la celebración de dambes fiestes ye emotiva pa los que se sienten “fíos del pueblu”, y los sos actos principales son la Procesión del Santu peles cais acompañáu por doblar de la percusión y l'amiestu de graves y agudos del saxofón y la trompeta, y la verbena popular nocherniega que suel tar amenizada por conxuntos modernos.

Vida rural[editar | editar la fonte]

La calidá de vida destaca pola tranquilidá y la pureza estrema del aire que fai que s'estenen numberoses afecciones propies del estrés de les ciudaes. Pel hibiernu, el clima ye fríu pero les modernes calefacciones que se van instalando nes viviendes faen sentir una comodidá y un confort, tres les ventanes, qu'epondera la vida contemplativa de la soledá reinante; pel branu, la dulzura de les temperatures fai difícil imaxinase la esistencia d'otros llugares más curiosos, por enforma que se percuerra na variable xeografía española. El cascu urbanu presenta les cais pavimentadas y dispón de los elementales servicios urbanísticos, como son: agua, lluz, teléfonu y alcantarelláu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 «ALCUERDO de 16 de febreru de 2004, del Plenu del Conceyu, pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y la Bandera Municipal.» (castellanu). Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ190. Xunta de Castiella y Lleón (2 d'ochobre de 2006).
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): .
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de febreru de 2015.
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  6. 6,0 6,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Constanzana».
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]