Conseyu Conservador

De Wikipedia
Conseyu Conservador

Primer Escudu Dominicanu
Datos Xenerales
País República Dominicana
Creación 6 de payares de 1844
Términu 26 de febreru de 1854 (nueva promulgación de la Constitución dominicana de 1854)
Tipu cámara alta
Cámara baxa Tribunado
Atribuciones Constitución dominicana de 1844
Cronoloxía
Xunta Central Gubernativa Conseyu Conservador Senáu
[editar datos en Wikidata]

Conseyu Conservador foi'l nome de la cámara alta dominicana ente payares de 1844 y febreru de 1854.

La Constitución dominicana de 1844 prevía la esistencia de dos cámares nel congresu nacional: el conseyu conservador y el tribunado,[1] cámares alta y baxa que n'otres constituciones dominicanes del sieglu XIX y XX recibieron los nome de Senáu y Cámara de Diputaos o Representantes; con ello pretendíase conformar un sistema según el modelu del Congresu de los Estaos Xuníos, nel que correspondería al Conseyu Conservador una función similar a la Senáu nos Estaos Xuníos.

La designación del presidente del Conseyu Conservador correspondía a la mesma cámara, d'una terna votada polos miembros. Les sesiones del Conseyu Conservador celebráronse l'actual Palaciu de Borgellá na Plaza Colón de la Ciudá Colonial de Santu Domingu, frente al primer conceyu nel Palaciu Consistorial.

La Constitución de 1844 foi enmendada dos veces nel añu de 1854, una en Febreru y otra n'Avientu. Mientres les enmiendes realizaes en Febreru de 1854 el Tribunado camudó'l so nome a Cámara de Representantes y el Conseyu Conservador a Senáu. Coles enmiendes d'Avientu de 1854 República Dominicana acoyer al sistema unicameral, estableciendo solo un Senáu Consultivu. Cola entrada a valir de la Constitución de Moca de 1858 volver en República Dominicana a la llexislatura bicameral.

Composición[editar | editar la fonte]

La designación de los conseyeros foi por sufraxu censitario indireutu a razón de 1 por caúna de les 5 provincies que conformaben l'acabante crear nación en dos niveles (Santu Domingu, Santiago o Cibao, Azua, La Vega y El Seibo). Los conseyeros duraríen na so función 6 años y podríen ser reelectos de manera indefinida.

Les condiciones necesaries pa poder ser miembru del Conseyu Conservador , yeren:

  • Tar nel gocie de los Derechos Civiles y Políticos.
  • Tener a lo menos trenta años cumplíos.
  • Ser propietariu de Bienes Raíz.
  • Tener la so casa na Provincia que la escueye.
Los estranxeros naturalizaos podíen ser miembros d'esti cuerpu quince años dempués del so naturalización.
Constitución Política de la República Dominicana, Artículu 62, 1844

Atribuciones[editar | editar la fonte]

L'artículu 67 de la Constitución de San Cristóbal establecía les atribuciones esclusives del Conseyu Conservador. Diches atribuciones fueron:[1]

  • Sancionar toles Lleis polo xeneral cola siguiente fórmula: En nome de la República Dominicana execútese la Llei N...
  • Suspender la Sanción de les Lleis alcordaes pol tribunado y faer les observaciones que xulgue oportunes.
  • Proponer al Tribunado proyeutos de lleis sobre aquelles materies en qu'ésti nun tenía iniciativa puramente.
  • Poner n'estáu d'acusación a los sos miembros.
  • Decretar l'acusación del Presidente de la República y de los Secretarios d'Estáu en virtú de la denuncia fecha pol Tribunado en casu d'atopala fundada.
  • Xulgar a los xueces de la Suprema Corte de Xusticia nos casos previstos pola constitución.
  • Escoyer a los xueces de la Suprema Corte de Xusticia y demás tribunales inferiores, ente los candidatos propuestos pol Tribunado.
  • Decidir les cuestiones que puedan amenase ente les Comunes y los poderes del Estáu.
Constitución Política de la República Dominicana, Artículu 67, 1844

En casu de muerte, dimisión o destitución d'un miembru del Conseyu Conservador, el Tribunado daba en el so reemplazu escoyendo a un ciudadanu qu'axuntara toles cualidaes esixíes pa ser Conservador. El nuevu miembru solo exercía'l cargu pol tiempu que-y faltaba pa cumplir el so periodu al miembru reemplazáu. Los integrantes d'esti cuerpu recibíen una indemnización de trescientos pesos mientres cada sesión. Nel añu 1847 el Presidente d'esti cuerpu, el señor Juan Nepomuceno Tejera defendió la posición del Tribunu Tomás Bobadilla y Briones cuando reclamaba dende l'esterior el derechu de reintegrarse a les sos funciones llexislatives.

Referencies[editar | editar la fonte]