Conquista rusa de Siberia

De Wikipedia

La conquista rusa de Siberia tuvo llugar nel sieglu XVI, cuando'l Kanato de Siberia convertir nuna débil estructura política de vasallaxes que taben siendo minaos poles actividaes de los esploradores rusos, que, a pesar de ser superaos en númberu, coaccionaron a les distintes tribus familiares pa camudar la so política de llealtá y establecer fortaleces distantes dende les cualos entamaren asaltos. Pa contestar, el Kan Küçüm intentó centralizar el so poder imponiendo'l Islam a los sos súbditos y reformando la so forma de recaldación d'impuestos.

Historia[editar | editar la fonte]

La conquista de Siberia empezó en xunetu de 1580, cuando 540 cosacos lideraos por Yermak Timoféyevich, invadieron el territoriu de los mansi, suxetos a Küçüm, el Kan de Siberia. Fueron acompañaos por 300 peones esclavos lituanus y alemanes, a quien los Stróganov mercaren del zar. Mientres tol añu de 1581, esta fuercia travesó'l territoriu conocíu como Yugra y avasalló a les ciudaes mansis y ostiakos. Foi entós cuando tamién prindaron a un recaldador d'impuestu de Kuchum.

Conquista de Siberia por Yermak, un cuadru de Vasili Súrikov.

Como continuación d'una socesión d'asaltos tártaros como represalia frente a la meyora rusa, les fuercies de Yermak preparar pa empezar una campaña: Kashlyk (en:Qashliq), la capital siberiana. Les tropes embarcaron en mayu de 1582. Tres tres díes de batalla a veres del ríu Irtysh, Yermak venció a una fuercia combinao del Kan Kuchum y seis príncipes tártaros aliaos. El 29 de xunu, les fuercies cosaques fueron atacaes polos tártaros, pero fueron repelidos de nuevu.

Mientres setiembre de 1582, el Kan axuntó les sos tropes pa la defensa de Kashlyk. Una horda de tártaros siberianos, mansis y ostiakos rexuntar nel cabu Chuvash pa lluchar contra la invasión cosaca. El 1 d'ochobre foi repelido un ataque cosacu d'asaltar la fortaleza tártara nel cabu Chuvash. El 23 d'ochobre los cosacos intentaron asaltar la fortaleza tártara nel cabu Chuvash per cuarta vegada, cuando los tártaros contraatacaron. Alredor d'unos cien cosacos morrieron, pero los sos cañonazos obligaron a la retirada tártara y dexaron la captura de dos cañones tártaros. Les fuercies del Kan retiráronse (en:Battle of Chuvash Cape) y Yermak entró en Kashlyk el 26 d'ochobre de 1582.

El Kan Kuchum retirar a les estepes y los siguientes años reagrupó a la so tropa. De sópitu atacó a Yermak el 6 d'agostu de 1584 a altes hores de la nueche y mató a la mayor parte de la so armada. Alderícase sobre los detalles coles fontes ruses, que afirmen que Yermak foi mancáu ya intentó escapar nadando al traviés del ríu Vagái (un afluente del afluente Irtysh), pero afogar pol pesu de la so propia armadura. Les fontes tártares afirmen qu'esta hestoria foi inventada pa salvaguardar el so honor, y de fechu foi xabazmente masacrado xunto col restu de los sos soldaos y esperimentaron una muerte anónima. Los restos de les tropes de Yermak sol lideralgu de Mescheriak retirar de Kashlyk, destruyendo la ciudá a la so salida. En 1586 volvieron los rusos y dempués de someter a vasallaxe al kanato y a los mansis por aciu l'usu de la so artillería, establecieron una fortaleza en Tiumén, cerca de les ruines de Kashlyk. Les tribus tártares que yeren sumises al Kan Kuchum recibieron dellos ataques polos rusos ente 1584 y 1595. Sicasí, el Kan Kuchum nun foi prindáu. Finalmente, n'agostu de 1598, el Kan Kuchum foi ganáu na batalla de Irmén (ru:Ирменское сражение), cerca del ríu Obi. Nel intre de la guerra, la familia real siberiana foi prindada poles tropes ruses. Sicasí, el Kan Kuchum volvió escapar. Los rusos llevaron a los miembros de la familia del Kan Kuchum a Moscú, onde permanecieron como rehenes. Los descendientes de la familia del kan pasaron a ser conocíos como los Príncipes Sibirski y sábese que la familia esistió hasta siquier finales del sieglu XIX.

A pesar de la so fuxida personal, la captura de la so familia acabó coles actividaes polítiques y militares del Kan Kuchum y entiéndese que se retirara a los territorios de la Horda de Nogay al sur de Siberia. Pescudóse que tuviera en contautu col zar y pidiera que se-y garantizara una pequeña rexón a veres del ríu Irtysh como dominiu propiu. Esti pidimientu foi refugada pol zar, quien propunxo al Kan Kuchum que se dirixiera a Moscú y se "afixera él mesmu" al serviciu del zar. Sicasí, el vieyu kan nun quixo sufrir tal despreciu y prefirió permanecer nes sos propies tierres a "afaese él mesmu" en Moscú. Créese que'l Kan Kuchum dirixióse entós a Bukhará y siendo yá vieyu quedóse ciegu, morriendo nel exiliu lloñe de los sos parientes, alredor de 1605.

Tres la muerte del kan y la disolución de toa resistencia siberiana entamada, los rusos avanzaron en primer llugar escontra'l llagu Baikal y depués al mar de Ojotsk y el ríu Amur. Sicasí, cuando algamaron primero les fronteres chines, zarapicar con xente fornida con artillería y tuvieron que detenese ellí.

Los rusos algamaron l'océanu Pacíficu en 1639.[1] Dempués de la conquista del Kanato de Siberia, tol norte d'Asia (una área muncho más estensa que l'antiguu kanato) pasó a ser conocida como Siberia, y pal añu 1640 les fronteres orientales de Rusia espandiérense más de dellos millones de quilómetros cuadraos. Munches ciudaes modernes ruses en Siberia Occidental fundar mientres el periodu del Kanato de Siberia, incluyendo Tiumén y Tobolsk. En ciertu mou, el kanato persistió sol títulu subsidiario de "zar de Siberia", que pasó a formar parte de la titulatura imperial de los autócrates rusos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]