Conquista cruzada de Mallorca

De Wikipedia
Espedición a les Islles Baleares
Parte de Cruzaes
Fecha 1113 (Gregorianu) → 1115 (Gregorianu)
Llugar Islles Baleares
Resultáu Victoria cristiana decisiva
Belixerantes
República de Pisa
Condáu de Barcelona
Condáu de Provenza
Xulgáu de Torres
Estaos Pontificios
Taifa de Mallorca
Almorávides
Comandantes
Pietro Moriconi
Ramón Berenguer III de Barcelona
Hugo II de Ampurias
Saltaro de Torres comandante2 = Abu-I-Rabi Sulayman  (P.D.G.)
Fuercies en combate
300 barcos pisanos
150 barcos barceloneses y provenzales
Desconocíes
Baxes
Desconocíes Altes
[editar datos en Wikidata]

El asaltu pisano-catalán a les islles Baleares, que na dómina yeren una taifa musulmana, consistió nuna espedición en represalia polos actos de piratería cometíos polos musulmanes que la habitaben, llevada a cabu por Ramón Berenguer III y los sos aliaos, en 1114. Fundada nun tratáu de 1113 ente la República de Pisa y el Conde de Barcelona, tenía como oxetivu arrampuña-yos la isla a los musulmanes y torgar l'ataque y entorpecimiento a los convóies y naves de los comerciantes cristianos que daquella saleaben pel mar Mediterraneu.[1][2][3] A pesar de que Mallorca quedó de nuevu en poder musulmán, sirvió pa sentar les bases del futuru poderíu naval catalán y pa fortalecer los contactos comerciales nel Mediterraneu.[4]

La espedición, que terminó en cruzada, taba compuesta por fuercies de diversos territorios mediterráneos que sufrieren asaltos per parte de los pirates musulmanes. Amás de los contingentes apurríos por Pisa y Barcelona, tamién participaron Guillermo de Montpellier y Eimeric de Narbona, con caballeros, infantes y navíos, según diversos nobles del Rosellón y de Provenza. Coles mesmes, cuntó col sofitu del papa Pascual II y la participación de munchos señores de Cataluña y Occitania, según contingentes de la Italia septentrional y central, Cerdeña y Córcega. Los cruzaos fueron inspiraos seique pol ataque del rei noruegu Sigurd I en Formentera en 1108 o 1109 mientres la cruzada noruega.[5]

El contingente militar aportó a la badea de Madina Mayurqa el 22 d'agostu de 1114, anque primero fondió ente'l faru de Cala Figuera y l'actual llocalidá de Cala Mayor, pa depués dirixise escontra la zona de Can Pastilla, onde s'atopaba un ampliu arenal que faltaba unos seis milles de les muralles de la ciudá.[6] Anque llogró la victoria sobre'l musulmanes qu'ocupaben Mallorca, Ramón Berenguer III tuvo que tornar a Barcelona a faer frente a una ofensiva almorávide qu'amenaciaba con apoderase de les sos tierres, polo que nun pudo consolidar el dominiu cristianu sobre les Baleares.[4]

A finales de xunu, la espedición llegó a Eivissa, que'l so alcázar foi conquistáu'l 11 d'agostu, tres un asediu de trenta díes. Los cruzaos lliberaron a los cautivos cristianos, escalaron la isla y baltaron les fortificaciones.[7] Envalórase que los cruzaos taben inspiraos seique pol ataque del rei noruegu Sigurd I en Formentera en 1108 o 1109 mientres la cruzada noruega.[5]

El documentu pisanon llamáu Liber maiolichinus, fecháu ente 1117 y completáu en 1125, ye la fonte principal del eventu, amás de ser la referencia documental más antigua conocida a Cataluña y a los catalanes, yá que nél fai referencia al conde de Barcelona como Dux Catalensis o Catalanensis y catalanicus heros, ente que los sos súbditos son denominaos Christicolas Catalanenses.

Tratáu y preparación[editar | editar la fonte]

En 1085 el papa Gregorio VII concediera soberanía sobre les Islles Baleares a Pisa.[8] En setiembre 1113 una flota pisana fixo una espedición a Mallorca pero foi puesta fora de cursu por una nube y terminó cerca de Blanes, na mariña de Cataluña, que primeramente se confundió coles Islles Baleares. Los pisanos axuntar col conde de Barcelona nel puertu de Sant Feliu de Guíxols, onde'l 7 de setiembre roblóse un tratáu de causa corroborandae societatis et amicitiae (n'español: Pola causa de la cooperación social y l'amistá). En concretu los pisanos taben exentos de la usagium y el jus naufragii en tolos territorios, presentes y futuros, del conde de Barcelona.

La única copia sobreviviente del tratáu ente Pisa y Barcelona atópase interpolados nuna carta que Xaime I concedió a Pisa en 1233. Afirma que la xunta nun foi entamada, y foi aparentemente iguáu por Dios. Dellos eruditos espresaron duldes alrodiu de la falta de preparación, citando la respuesta de los catalanes a la presencia de los pisanos como evidencia de dalgún contautu previu. L'atribución de la xunta a la Providencia por sigo solo puede ser preparáu p'añader un "aura de sacralidad" de l'alianza y la cruzada.

Conquista y perda[editar | editar la fonte]

La flota combinada con cruzaos atacaron Eivissa en xunu, destruyendo los sos defenses, una y bones Eivissa atopar ente Mallorca y el continente y que supunxera una amenaza continua mientres un asediu. El Liber maiolichinus tamién rexistra la captura de prisioneros, que taben tratando d'escondese en careae (probablemente cueves), en Formentera.

Eivissa taba sol control cruciáu d'agostu. Los cruzaos invadieron Palma de Mallorca n'agostu de 1114. A midida que el sitiu enllargábase, los condes de Barcelona y Ampurias entraron en negociaciones de paz col gobernante musulmán de Mallorca, pero'l cardenal Pietro Moriconi y el arzobispu de Pisa, intervinieron pa poner fin a los discutinios. Ye probable que los gobernantes catalanes, que les sos tierres taben más cerca de les Baleares, esperaben el pagu añal de les paries (tributos) a los musulmanes y el cese de les incursiones de los pirates en cuenta de llevantar el sitiu.

Refuerzos, almorávides dende'l puertu ibéricu de Dénia, sorprendió con una flotilla de seis pisanos. N'abril 1115 la ciudá capituló y tola so población foi esclavizada. Esta victoria foi siguida pola captura de la mayoría de los asentamientos más importantes de Baleares y la lliberación de la mayoría de los cristianos cautivos nes islles.

El gobernante musulmán independiente de la taifa foi lleváu de vuelta a Pisa como cautivu. La mayor victoria, sicasí, foi l'aniquilación de la piratería en Mallorca.

La fazaña nun duró más qu'unos pocos meses. En 1116 les islles Baleares fueron reconquistaes polos almorávides de la península Ibérica.[9]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Javier Lacosta (16 de setiembre de 1999). «Mallorca 1229: la visión de los vencíos». Xunta islámica. Consultáu'l 31 d'ochobre de 2010.
  2. Pablo Piferrer, Francisco Pi Margall. «España: los sos monumentos y artes, la so naturaleza y hestoria.». Consultáu'l 2 de payares de 2010.
  3. Mandáu andalusí, Hamid Triki (mayu de 2003). «Itinerariu cultural de Almorávides y Almohades: Magreb y Península Ibérica». Xunta d'Andalucía. Consultáu'l 18 de payares de 2010.
  4. 4,0 4,1 «Ramón Berenguer III el Grande». Biografíes y vides. Consultáu'l 16 d'avientu de 2010.
  5. 5,0 5,1 Gary B. Doxey (1996), "cruciaos de Noruega y les Islles Baleares", Estudios escandinavos, 10-11. Nel Liber maiolichinus el rei de Noruega conozse namái como rex Norgregius, y rexístrase como la vela, con 100 barcos, anque'l rexistru más palantre sagues sesenta.
  6. Bartomeu Bestard (4 de xunetu de 2010). «L'asaltu pisano-catalán a Madina Mayurqa (II)». Editorial Prensa Ibérica. Consultáu'l 24 de marzu de 2011.
  7. S. Sobrequés, Els grans comtes de Barcelona, Vicens-Vives, 4ª ed., 1985, páxs. 152-53.
  8. Charles Julian Bishko (1975), "The Spanish and Portuguese Reconquest, 1095–1492", A History of the Crusades, Vol. 3: The Fourteenth and Fifteenth Centuries, ed. Harry W. Hazard (Madison: University of Wisconsin Press), 405.
  9. Giuseppe Scalia (1980), "Contributi pisani alla lotta anti-islamica nel Mediterraneo centro-occidentale mientres il secolo XI y nei prime deceni del XII", Anuariu d'estudios medievales, 10, 138.