Concepción Arenal

De Wikipedia
Concepción Arenal
visitador de prisiones (es) Traducir

ochobre 1863 -
Vida
Nacimientu Ferrol[1]31 de xineru de 1820[2]
Nacionalidá España [3]
Llingua materna castellanu
Muerte Vigo[3]4 de febreru de 1893[2] (73 años)
Sepultura cementerio de Pereiró (es) Traducir[4]
cementerio de Picacho (es) Traducir
Familia
Fíos/es Fernando García Arenal
Estudios
Estudios Universidá Central
Llingües falaes castellanu[2]
francés
gallegu
Oficiu escritora, editora, asistenta social, novelistaperiodista
Miembru de Sociedad Abolicionista Española (es) Traducir
Xéneru artísticu poesía
ensayu
teatru
Cambiar los datos en Wikidata

Concepción Arenal Ponte[5] (31 de xineru de 1820Ferrol – 4 de febreru de 1893Vigo) foi una funcionaria de prisiones llicenciada en Derechu, periodista y escritora española encuadrada nel Realismu lliterariu y pionera nel feminismu español.[6] Perteneció a la Sociedá de San Vicente de Paul, collaborando viviegamente dende 1859. Defendió al traviés de les sos publicaciones el llabor lleváu a cabu poles comunidaes relixoses n'España. Llegó a simpatizar con delles personalidaes como Federico de Castro y a collaborar nel Boletín de Llibre Enseñanza (BILE). A lo llargo de la so vida y obra denunció la situación de les cárceles d'homes y muyeres, la miseria nes cases de salú o la mendicidad y la condición de la muyer nel sieglu xix, na llinia de les sufraxistes femenines decimonóniques, y los precursores del feminismu.[7] Foi la primer muyer n'asistir a una universidá española.[8]

Biografía[editar | editar la fonte]

Infancia y adolescencia[editar | editar la fonte]

Nacida nel númberu 177 de la Cai Real en Ferrol (A Coruña)[9]. El so padre, Ángel Arenal Cuesta, foi un militar (sarxentu mayor, rangu equivalente al de Teniente Coronel con funciones mistes d'Intervención ya Intendencia) castigáu en delles ocasiones pola so ideoloxía lliberal, en contra del réxime absolutista del rei Fernandu VII. De resultes de les sos estancies en prisión, cayó enfermu y morrió en 1829, polo que Concepción quedó güérfana de padre a los nueve años. Nesi mesmu añu, treslladar cola so madre, María Concepción Ponte Mandiá Tenreiro y los sos dos hermanes, Luisa y Antonia, a Armaño (Cantabria), a casa de la so güela paterna, onde recibió una ferrial formación relixosa. Un añu dempués, finó la so hermana Luisa. En 1834, con ayuda del so pariente Antonio Tenreiro, segundu conde de Vigo, treslladóse a Madrid onde Concepción estudió nun colexu pa señorites.

El retu d'estudiar na universidá[editar | editar la fonte]

Dende moza declarara'l so deséu de ser abogada. A los 21 años, pa poder ingresar como oyente na Facultá de Derechu de la Universidá Central de Madrid tuvo qu'amarutase d'home, cortóse'l pelo, vistió levita, capa y sombreru de copa. Al afayase la so verdadera identidá intervieno'l rector. Tres un exame satisfactoriu foi autorizada a asistir a les clases, cosa que va faer dende 1842 a 1845.[7]

El ritu yera'l siguiente: acompañada por un familiar doña Concepción presentar na puerta del claustru, onde yera recoyida por un bedel que la treslladaba a un cuartu nel que se caltenía sola hasta que'l profesor de la materia que diba impartise recoyer pa les clases. Sentada nun llugar distintu del de los sos aparentes compañeros, siguía les esplicaciones hasta que la clase concluyía y de nuevu yera recoyida pol profesor, que la depositaba en dichu cuartu hasta la clase siguiente.
Amelia Valcárcel. Feminismu nun mundu global[10]

Vistida tamién d'home, Concepción, d'idees lliberales y progresistes participó en conxustes polítiques y lliteraries, y collaboró nel periódicu La Iberia.

En 1848 casóse col abogáu y escritor Fernando García Carrasco, que morrió nueve años dempués, en 1857, de tuberculosis.

Trabayos y collaboraciones n'organizaciones sociales[editar | editar la fonte]

Vilba y con dos fíos (Fernando, 1850 y Ramón, 1852), treslladóse a Potes (Cantabria), onde conoció a un mozu músicu, Jesús de Monesteriu, alumnu de Santiago Masarnau Fernández, primer presidente de les Conferencies de San Vicente de Paúl. Monesteriu, de fuertes convencimientos católicos, va ser quien interese a Concepción Arenal nes actividaes humanitaries llevaes a cabu por esta sociedá influyendo por que finalmente Arenal decida fundar en 1859 el grupu femenín de les Conferencies de San Vicente de Paúl en Potes. A partir d'entós empecipia una intensa actividá llevada pola so esmolición social y humanitaria. Frutu de la so esperiencia dientro de la Sociedá de San Vicente de Paul ye la so obra La beneficencia, la filantropía y la caridá (1861), que dedicó a la Condesa de Espoz y Mina y que presentó al concursu convocáu pola Academia de Ciencies Morales y Polítiques, sol nome del so fíu Fernando, que tenía entós 10 años. Dempués d'una serie de conflictos sobre la forma incorreuta d'introducir el so escritu nel concursu, concedióse-y el premiu y foi la primer muyer premiada pola Academia. Nesti trabayu señala l'influxu de la relixón católica nel desenvolvimientu del espíritu de beneficencia, que n'el nuesu país, según Arenal, dio llugar a ensame d'asilos piadosos:

El terrén repuestu palmo a palmo pa la patria y la relixón cristiana, dir tamién pa la Beneficencia que volvió ufiertar asilos al dolor, y amparu a la desgracia. Multiplicáronse les fundaciones piadoses so diverses formes, y con distintos oxetos. Agospiar pelegrinos, recoyer transeúntes, apurrir asilos a la ancianidad desvalida, socorros a la probeza, asistir a los enfermos, curiar a los dolientes, dotar a les doncelles probes, apurrir medios de siguir la carrera eclesiástica a los qu'escarecíen d'ellos, y dotar escueles, fueron les principales creaciones de la Beneficencia[11].

Epondera la importancia de la caridá como virtú cristiana, y alude a la obra de San Juan de Dios en Granada[11]. Coles mesmes, destaca especialmente ente les asociaciones caritatives a la de de San Vicente de Paúl, aprobada en 1850, de la que formaba parte. Alude a la so enorme repercusión n'España, a la que se sumaríen miles los individuos, de dambos sexos, y como gracies a la so participación, abondaríen los asilos pa los güérfanos de los probes, según les escueles gratuites. Considera la necesidá de que l'estáu reglamente les asociaciones filantrópiques, sofitando y aidando les iniciatives privaes nel nuesu país y defende la presencia de les corporaciones y asociaciones relixoses, como un poderosu auxiliar pa la beneficencia.[11]

Poco tiempu dempués publicó Manual del visitador del probe, obra que foi traducida al polacu, al inglés, al italianu, al francés y al alemán. La obra llamaría l'atención d'Antonio_de_Mena_y_Zorrilla, direutor xeneral d'Establecimientos penales, y Rodríguez Vaamonte, ministru de ministru de Gracia y Xusticia nel gabinete del presidente Joaquín Francisco Pacheco, esti postreru noma a Arenal Inspectora de les cárceles de muyeres en 1864[12], cargu del que la cesaron a la cayida del so ministeriu[13]. D'esta miente, convertir na primer muyer que recibió'l títulu de visitadora de cárceles de muyeres, cargu qu'ostentó hasta 1865.

Darréu publicó llibros de poesía y ensayu, como Cartes a los delincuentes (1865), Oda a la esclavitú (1866) —que foi premiada pola Sociedá Abolicionista de Madrid—, El reu, el pueblu y el verdugu o La execución de la pena de muerte (1867). En 1868, foi nomada Inspectora de Cases de Correición de Muyeres y trés años dempués, en 1871, empezó a collaborar cola revista La Voz de la Caridá, de Madrid, na qu'escribió mientres catorce años sobre les miseries del mundu que lu arrodiaba.

Nel discutiniu desamarráu pola llibertá de cultos en 1871, mientres el reináu de Amadéu I, sale en defensa de que les Hermanes de la Caridá tornen a les cases de beneficencia. Dende La Voz de la Caridá, Arenal considera de suma importancia la presencia de la relixón nesti tipu d'establecimientos con fines sociales y pide al Estáu que al igual que considera llibertá la non imposición de la relixón, de la mesma manera tampoco tien de suprimila[14]. Dende La Voz de la Caridá, ufierta información de les iniciatives rellacionaes col mundu de la beneficencia y establecimientos penales, nesti sentíu, convien destacar el proyeutu del senador conservador Francisco Llastres, impulsor del Reformatoriu de Santa Rita en Carabanchel, en Madrid, lleváu a cabu por pola Congregación de Terciarios Capuchinos, qu'obedecía al mesmu espíritu reformista de la dómina.

En 1872 Concepción Arenal fundó la Constructora Benéfica, una sociedá dedicada a la construcción de cases barates pa obreros. Darréu tamién collaboró entamando n'España la Cruz Roja del Socorru, pa los mancaos de les guerres carlistes, al mandu de un hospital de campaña pa los mancaos de guerra en Miranda de Ebro.

En 1877, publicó Estudios Penitenciarios.

Morrió'l 4 de febreru de 1893 en Vigo, Pontevedra, onde foi soterrada. Ye'l so epitafiu'l lema que la acompañó mientres tola so vida: «A la virtú, a una vida, a la ciencia». Sicasí, la so frase más celebre foi probablemente «Odia'l delitu y compadece al delincuente», que resume la so visión de los delincuentes como'l productu d'una sociedá reprimío y represor.

Apurra al feminismu[editar | editar la fonte]

Monumentu a Concepción Arenal en La Coruña.

Concepción Arenal ye una de les pioneres del feminismu n'España. La so primer obra sobre los derechos de la muyer ye La muyer del porvenir (1869) na que critica les teoríes que defendíen la inferioridá de les muyeres basada en razones biolóxiques. La so posición ye la defender l'accesu de les muyeres a tolos niveles educativos anque non en tolos oficios yá que considera que nun tán capacitaes pa exercer l'autoridá. Tampoco ye partidaria primeramente de la so participación política ante'l riesgu de sufrir dalgún tipu de represalia y dexar abandonaos llar y familia anque más tarde escribe:[7]

Ye un error grave y de los más perxudiciales, inculcar a la muyer que la so misión única ye la d'esposa y madre [...]. Lo primeru que precisa la muyer ye afirmar la so personalidá, independientemente del so estáu, y persuadise de que, soltera, casada o viuda, tien derechos que cumplir, derechos que reclamar, dignidá que nun depende de naide, un trabayu que realizar ya idea de que ye cosa seria, grave, la vida y que si se la toma como un xuegu, ella va ser indefectiblemente un xuguete.
Concepción Arenal. "La educación de la Muyer"

Caltuvo estrechos llazos colos intelectuales krausistes. Yera almiradora de la obra en pro de la educación de la muyer llevada a cabu por Fernando de Castro foi miembru de la Xunta Directiva del Atenéu Artístico y Lliterario de Señores y caltúvose sollerte a los progresos realizaos pola Asociación pa la Enseñanza de la Muyer; años dempués collaboraría nel Boletín de la Institución Llibre d'Enseñanza asiduamente con artículos sobre temes penales y feministes.[15]

En 1882 Arenal participó -anque nun tuvo presente- nel Congresu Pedagóxicu Hispanu-Portugués-Americanu celebráu en Madrid y presidíu por Rafael Mª de Labra con una ponencia sobre "La educación de la muyer" na quinta seición del congresu dedicada al Conceutu y llendes de la educación de la muyer, y de l'aptitú profesional d'ésta. La seición incorporó l'alderique de les rellaciones y diferencies ente la educación del home y la de la muyer, medios d'entamar un bon sistema d'educación femenina y graos, aptitú de la muyer pa la enseñanza, aptitú pa les demás oficios y llendes, amás de la educación física de la muyer. La videpresidenta d'esta mesa foi Emilia Pardo Bazán.

Concepción Arenal unvió un informe sobre dellos puntos pronunciándose a favor de la educación femenina ensin retayos:

«Ye un error grave, y de los más perxudiciales, inculcar a la muyer que la so misión única ye la d'esposa y madre; equival a dici-y que por sigo nun puede ser nada, y aniquilar nella'l so YO moral ya intelectual, preparar con absurdos deprimentes a la gran llucha de la vida, llucha que nun suprimen, antes fáenlo más tarrecible, los mesmos que la quiten de fuercies pa sostenela».[16]

Añade que la muyer ye especialmente apta p'actividaes como la enseñanza y, de les demás, nun tien d'escluyir -y la a priori, quitando la carrera de les armes. Considera que la enseñanza secundaria ye meyor apurrí-yla en casa dau l'ambiente poco recomendable que reina nos institutos, y la cimera puede siguise por llibre o asistir a clases siempres que los estudiantes apriendan a guardar el debíu respetu a les sos compañeres. Tamién defende la necesidá de la educación física femenina y la estensión de la hixene n'oposición a una tradición qu'apondera la inmovilidá y l'horror al cuerpu humanu como fonte d'ignominies.[15]

N'ochobre de 1891 nel ensayu sobre El trabayu de les muyeres denuncia la escasa preparación industrial de la muyer, resultáu de la cual (y de una feroz concurrencia) ye'l pocu salariu con que se compensa un gran esfuerciu y un gran emplegu de tiempu; propón que s'apliquen a les obreres los mesmos medios d'instrucción y rehabilitación qu'a los obreros, empezando per suprimir los agraviantes gremios d'oficios.

Resalta tamién el contraste ente muyeres paxices nuna apatía enervante y otres consumíes por un trabayu ímprobo; aduz que nun ye posible caltener l'irracional choque ente'l mundu modernu» y la muyer antigua», y que l'únicu mediu de rexeneración social válidu ye «educar a la muyer, artística, científica y industrialmente»; y ello porque nun puede haber orde económicu nin equilibriu mientres la metá del xéneru humanu tenga que depender d'un heriedu, el sustentu proporcionáu pola familia, la llimosna o arriesgase a la fame o al tresmanamientu.[15]

Nel so trabayu Estáu actual de la muyer n'España publicáu per primer vegada n'España en 1895 [n. 1] analiza la situación de los españoles nel terrén llaboral, relixosu, educativu, d'opinión pública y moral; en tolos casos ye desfavorable por culpa del egoísmu masculín: «Puede dicise que l'home, cuando nun amar a la muyer y protexer, primir. Trabayador, refundiar de los trabayos más codalosos; pensador, nun-y dexa'l cultivu de la intelixencia; amante, puede burllase d'ella, y home, abandonala impunemente. La opinión ye la verdadera causante de toes estes inxusticies, porque fai la llei, o porque la infringe». Alvierte leves meyores, anque bien lentos, y aguantar a falar d'emancipación social o política mientres la dependencia económica seya un fechu estendíu y suxete a la muyer a tou tipu d'esclavitúes.[15]

Los oficios que la muyer puede desempeñar seríen: «reloxera, tenedora de llibros de comerciu, pintora de lloza, maestra, farmacéutica, abogada, médica de neños y muyeres y sacerdote (non monxa). Nunca se debe dedicar a la política nin a la vida militar». Instrucción que la muyer tien de procurar, pos va dicir de los homes que «tienen enclinos de sultán, reminiscencies de xavaz y pretensiones de sacerdote».

Les crítiques que dirixe al cleru fueron: «Polo xeneral ye bien ignorante, nun querer a la muyer instruyida, ye meyor auxiliar, caltenela na inorancia».

Catolicismu social[editar | editar la fonte]

Concepción Arenal, una pensadora del catolicismu social, como amuesa en La Voz de la caridá, y como tal reivindicar el xesuita J. Alarcón en Razón y Fe, 1900-1902, al ser l'ideal d'un feminismu aceptable, por ser «genuinamente español y íntegramente católicu». Concepción Arenal, autora pocu lleida y citada de forma descontextualizada, foi, pa la mayoría de los católicos de la so dómina, una heterodoxa.

Cola creación de l'Aición Católica de la Muyer, el feminismu católicu y conservador defendíu pol Movimientu católicu, va realizar un constante llabor de hostigamiento al feminismu católico y reformista arenaliano, qu'a principios del sieglu XX representa l'Asociación Nacional de Muyeres Españoles.

Concepción Arenal actuó como intermediaria de María Victoria dal Pozzo, esposa d'Amadéu de Saboya, que dende l'exiliu siguió mandando donativos pa españoles precisaos.[17][fonte cuestionable]

Obra[editar | editar la fonte]

Monumentu a Concepción Arenal en Ferrol.
  • Fábules en versu orixinales, Madrid, Tomás Fortanet. 1851.
  • La beneficencia, la filantropía y la caridá, Madrid, Imprenta del Colexu de Sordu Mudos y de Ciegos, 1861.
  • Manual del visitador del probe, Madrid, Imprenta de Teyáu, 1863.
  • Manuel du visiteur du pauvre, París, Ambroise Bray Libraire-Editeur, 1864.
  • Cartes a los delincuentes, La Coruña, Imprenta del Hospiciu, 1865.
  • El reu, el pueblu y el verdugu, o la execución pública de la pena de muerte, Madrid, Establecimientu Tipográficu d'Estrada, Díaz y López, 1867.
  • La voz que clama nel desiertu, La Coruña, Tipografía de la Casa de Misericordia, 1868.
  • Exame de les bases aprobaes poles Cortes, pa la reforma de les prisiones, Madrid, Imprenta de la Revista de Llexislación, 1869.
  • La muyer del porvenir. Artículos sobre les conferencies dominicales pa la educación de la muyer, celebraes nel Paraninfu de la Universidá de Madrid, Sevilla-Madrid, Eduardo Perié-Félix Perié, 1869.
  • Estudios penitenciarios, Madrid, Imprenta de T. Fortanet, 1877.
  • La cárcel llamada Modelu, Madrid, Imprenta de T. Fortanet, 1877.
  • Les colonies penales de l'Australia y la pena de deportación, Madrid, Imprenta y Llibrería d'Eduardo Martínez, 1877.
  • «La récidive en Espagne.» Bulletin de la Société Générale des Prisons, 6 (xunu de 1878), páxs. 575-586.
  • Ensayo sobre'l derechu de xentes, Madrid, Imprenta de la Revista de Llexislación, 1879.
  • «Hai Irlanda, pero non Cobden.» La Ilustración Gallega y Asturiana, 34 (8 d'avientu de 1880), páxs. 418-419.
  • «La mio vida. A... que me pidía con insistencia apuntes pa escribir la mio biografía.» La Ilustración Gallega y Asturiana, 31 (8 de payares de 1880), p. 385.
  • Cuadros de la guerra, Ávila, Imprenta de la Propaganda Lliteraria, 1880.
  • La cuestión social. Cartes a un obreru y a un señor, Ávila, Imprenta de la Propaganda Lliteraria, 1880.
  • La instrucción del pueblu, Madrid, Real Academia de Ciencies Morales y Polítiques (Tip. Guttenberg), 1881.
  • Lettre à M. -y Directeur Xeneral de L'Administration Pénitentiaire D'Espagne, Bulletin de la Société Générale des Prisons, 4 (abril de 1883), páxs. 468-475.
  • La muyer de la so casa, Madrid, Gras y Compañía Editor, 1883.
  • «Idea del cielu.» Almanaque de les dames pa 1885, Puertu Ricu, Imprenta y Llibrería de José González Font, 1884.
  • «Clinique criminelle.» Bulletin de la Société Générale des Prisons, nᵘ7 (payares de 1886), páxs. 857-866.
  • «Psychologie comparée du délinquant.» Bulletin de la Société Générale des Prisons, 5 (mayu de 1886), páxs. 647-655.
  • «La educación de la muyer.» Boletín de la Institución Llibre d'Enseñanza, T. XVI (1892), páxs. 305-312.
  • «El delitu coleutivu.» Madrid, La España Moderna, 1892.
  • Manuel du visiteur du prisonnier, París, Au Secrétariat de l'Oeuvre des Libérées de Saint-Lazare, 1893.
  • «El visitador del presu.» Madrid, La España Moderna, 1894.
  • Obres Completes, Madrid, Llibrería de Victoriano Suárez, 1894-1913.
  • «Estáu actual de la muyer n'España.» Boletín de la Institución Llibre d'Enseñanza, T. XIX (1895 ), páxs. 239-252.
  • Informes presentaos nos Congresos Penitenciarios d'Estocolmu, Roma, San Petersburgu y Amberes, Madrid, Llibrería de Victoriano Suárez, 1896.
  • El pauperismo, Madrid, Llibrería de Victoriano Suárez, 1897.
  • «A Méndez Núñez.» En Vigo y doña Concepción Arenal. El llibru de la velada (10 de setiembre de 1897), Madrid, Establecimientu Tipográficu de la vilba y fíos de Manuel Tello, 1898.
  • La igualdá social y político y les sos rellaciones cola llibertá, Madrid, Llibrería de Victoriano Suárez, 1898.
  • «Xuiciu críticu de les obres de Feijoo.» En Antoloxía popular, Buenos Aires, Editorial Galicia, 1966.
  • Dios y llibertá, Pontevedra, Diputación Provincial, 1996.

Na ficción[editar | editar la fonte]

  • Concepción Arenal, la visitadora de cárceles. Interpretada pola actriz española Blanca Portillo (2012).[18]

Reconocencies[editar | editar la fonte]

Tien dedicaes cais y monumentos en delles llocalidaes españoles, n'Uruguái y na República Arxentina.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Esti ensayu foi escritu orixinariamente pa la obra The Woman Question in Europe, publicada por Stanton (New Cork, Putnam's Sons, 1884). Sale a la lluz per vegada primera n'España nel B.I.L.Y. nᵘ425, de 31 d'agostu de 1895.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Q105135261. Páxina: 208. Editorial: Universidá de Santiago de Compostela. Llingua de la obra o nome: gallegu. Data d'espublización: 2021.
  2. 2,0 2,1 2,2 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. 3,0 3,1 «WeChangEd».
  4. «Los restos de Concepción Arenal son trasladados a su última morada:Del antiguo cementerio de Vigo al mausoleo de Pereiró» páxs. 15. Consultáu'l 30 xineru 2021.
  5. artículu en filosofia.org
  6. Concepción Arenal, la madre del feminismu español. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/hemeroteca/20140404/54404643153/concepcion-arenal-feminismu-espana-muyeres-escritores-activistes-penalistas-derechu-penitenciariu.html. Consultáu'l 16 de payares de 2017. 
  7. 7,0 7,1 7,2 Nash, Mary; Álvaez González, Ana Isabel (2002). Seneca Falls. Un sieglu y mediu del Movimientu Internacional de Muyeres y la llucha pol sufraxu femenín n'España. Guía didáctica.. Gobiernu del Principáu d'Asturies.
  8. Martín Sacristán. «Concepción Arenal, la primera gran mujer española».
  9. Martínez Orero, Carlos (15 d'agostu de 1997). Un historiador topa la casa natal de Concepción Arenal.  p. 35. https://www.dropbox.com/s/pjs7nti6hllqpq5/Concepcion%20Arenal.pdf?dl=0. 
  10. Valcárcel, Amelia (2013) Feminismu nun mundu global. Cátedra. ISBN 9788437631929. Consultáu'l 3 d'ochobre de 2016.
  11. 11,0 11,1 11,2 Arenal, Concepción (1861). «La beneficencia, la filantropía y la caridá». Imprenta del Colexu de sordu mudos y de ciegos, p. 11.. http://www.filosofia.org/aut/001/1861llabre.htm. Consultáu'l 12 de mayu de 2018. 
  12. Arenal, Concepción (1920). Pensamiento. Nel primer centenariu de la nacencia de Concepción Arenal. Madrid, Imprenta provincial.
  13. Dorado, Pedro (1892). Concepción Arenal : estudiu biográficu por Pedro Dorado. Madrid. La España Moderna, páx. 13.
  14. Simón Palmer, M.d.C (2014). «La mirada social na prensa: Concepción Arenal». Arbor, 190 (767). doi:10.3989/arbor.2014.767n3013. 
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 Raquel Vázquez Ramil (2006). «La Institución Llibre d'Enseñanza y la so aportación a la educación de la muyer española». Consultáu'l 22 d'agostu de 2016.
  16. Arenal, Concepción (1974). La emancipación de la muyer n'España. Júcar, páx. 67.
  17. Muyeres de Lleenda
  18. Estrenu del telefilme basáu na so vida, con motivu del Día Internacional de la Muyer.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Santalla López, Manuela (1995). Concepción Arenal y el Feminismu Católicu Español (en castellanu). Sada (La Coruña): Edicios do Castro. ISBN 84-7492-981-4.
  • Santalla López, Manuela (2001). Concepción Arenal (1820-1893) (en Gallegu). El Ferrol (La Coruña) Dep.Llegal=C-1644/01: Conceyu d'El Ferrol.
  • Santalla López, Manuela (1994). «La condición femenina en Concepción Arenal». Arenal. Revista d'Historia de les muyeres nᵘ 1 (1). ISSN 1134-6396. 
  • Santalla López, Manuela (1993). «Unha pensadora católica esquecida: Concepción Arenal». Encrucillada (84). ISSN 1131-6519. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Plantía:Wikisource autor