Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales

De Wikipedia
Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales
Verenigde Nederlandsche Geoctroyeerde Oostindische Compagnie (nl)
negociu, compañía privilegiada (es) Traducir, empresa y Compañía de las Indias Orientales (es) Traducir
Llocalización
Sede Oost-Indisch Huis (en) Traducir
Direición Provincies Xuníes de los Países Baxos
Forma xurídica empresa de capital abiertu
Historia
Fundación1602
Disolución 1799
Fundador ensin valor
Sector
Industria comerciu
Participación empresarial
Filiales
Propietariu de
Formáu por Tasik (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales (en neerlandés: Vereenigde Oostindische Compagnie o VOC, lliteralmente Compañía de les Indies Orientales Xuníes) (llamada equivocadamente Compañía Holandesa de les Indies Orientales) establecióse'l 20 de marzu del 1602, cuando los Estaos Xenerales de los Países Baxos concediéron-y un monopoliu de 21 años pa realizar actividaes coloniales n'Asia. Foi la primera corporación multinacional nel mundu y la primer compañía que publicaba les sos ganancies.[1]Amás, la VOC tenía poderes cercanos a los d'un gobiernu: incluyendo la potestá de declarar la guerra, axustar trataos, acuñar moneda y establecer colonies.[2]

Foi una compañía de gran importancia y volume de negocios mientres cuasi dos sieglos, pagando un dividendu añal de 18% mientres 200 años, hasta que llegó a la bancarrota y foi eslleida en 1800.[3] Les posesiones y la delda pasaron a ser asumíes pol gobiernu de la República Bátava. Los territorios de la VOC convertir nes Indies Orientales Neerlandeses, que se fueron espandiendo nel cursu del sieglu XIX hasta incluyir tol archipiélagu d'Indonesia, y nel sieglu XX formaría Indonesia.

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Vasco da Gama ante'l Zamorin de Calicut.

N'Europa, el comerciu de productos provenientes de les Islles de les Especies» (Moluques-Indonesia), taba monopolizado polos mercaderes musulmanes, en sociedá colos venecianos. Esta situación alzara los precios de manera astronómica, una y bones les especies yeren bien acobiciaes non yá pa caltener la carne sabroso, sinón tamién pa la ellaboración de medicines y mestranzos máxicos.

Entós daquella, Europa entá nun yera la potencia económico y militar que sería tiempu dempués, otra manera, la principal fuercia expansionista d'esta dómina yeren los musulmanes: en 1453, por casu, los turcos otomanos conquistaron Constantinopla, ente que l'Islam siguía estendiéndose escontra l'este, al traviés d'Indonesia y les Filipines.

Portugal foi unu de los primeros reinos en desenvolver novedoses meyores na navegación, la construcción naval y nel armamentu lo cual dexó-yos empecipiar espediciones coraxoses.

En 1498, Vasco da Gama trespasó'l Cabu de Bona Esperanza (Sudáfrica) y llegó a Kappakadavu, cerca de Calicut, nel actual estáu de Kerala (India). Poco tiempu dempués, en 1510, l'almirante Afonso de Albuquerque atacó y ocupó Goa (India), estableciendo ellí la Capital de la India portuguesa.

La noticia sobre les riqueces del Sultanatu de Malaca atraxeron l'atención de Manuel I, rei de Portugal, quién unvió al Almirante Diogo Lopes de Sequeira p'atopar Malaca y faer un pactu comercial col so gobernante. Sequeira llegó a Malaca en 1509, convirtiéndose nel primer européu n'aportar al sureste asiáticu.

Sequeira foi bien recibíu pol sultán Mahmud Shah, sicasí, un grupu de musulmanes convenció al sultán de que los portugueses yeren una amenaza grave. Mahmud decidió entós prindar a dellos de los homes de Sequeira, mató a otros y trató d'atacar a los cuatro buques portugueses, que sicasí llograron escapar. Tres esti incidente, los portugueses convencer de que la conquista yera l'únicu camín pa poder establecese na zona.

N'abril de 1511, Afonso de Albuquerque zarpó dende Goa camín de Malaca: tres 40 díes de llucha, Malaca cayó frente a los portugueses el 24 d'agostu. Previniendo futuros contraataques de Mahmud y de los reinos musulmanes vecinos, Albuquerque decidió tresformar a Malaca nuna fortaleza inexpugnable.

Asina ye que los portugueses fueron los primeros europeos en llegar a Indonesia, cola ambición d'apoderar l'orixe de les pervalibles especies. Al traviés de la conquista militar o de l'alianza colos gobernantes locales, los portugueses establecieron puestos comerciales, fuertes y misiones nes islles de Ternate, Ambon y Solor, ente otres. Sicasí, la llegada de los portugueses alterió y desorganizó la rede de comerciu.

En llugar de crear un puertu centralizáu pal intercambiu de les riqueces asiátiques nel Estrechu de Malaca, el comerciu terminó esvalixándose en numberosos puertos, qu'entraron nuna amargosa competencia. El puertu de Johor convertir n'unu de los favoritos pa los comerciantes asiáticos, ente que Malaca empezó a tornar como enclave comercial.

Situación mientres el sieglu XVI[editar | editar la fonte]

Llegada de Houtman a la sablera de Banten.

Mientres el sieglu XVI, el comerciu de les especies foi apoderáu polos portugueses qu'utilicen el puertu de Lisboa como epicentru pa la importación y esportación d'estos productos. Antes de la rebelión neerlandesa, Amberes xugara un papel importante como centru de re-distribución nel norte d'Europa. Sicasí, dempués de 1591 los portugueses utilicen al sindicatu internacional de les families alemanes Fugger y Welser, qu'al pie de les firmes españoles ya italianes, van utilizar a Hamburgu como la so puertu pa les distribución de les mercancíes asiátiques nel norte d'Europa, lo cual arruina a los comerciantes neerlandeses.

Sicasí, el sistema de comerciu portugués yera incapaz d'aumentar la ufierta pa satisfaer la creciente demandasobremanera, la de pimienta. La demanda de especies yera relativamente inelástica, polo que cada retrasu nel suministru de pimienta provocaba un fuerte aumentu nos precios.

Amás, Portugal unificárase cola Corona española, que taba en guerra col Imperiu neerlandés dende 1580. D'esta miente l'Imperiu portugués convertir nun blancu apropiáu pa les incursiones militares neerlandeses. Estos trés factores motivaron que los comerciantes neerlandeses incorporar al comerciu intercontinental d'especies nesi tiempu. Finalmente, dalgunos mercantes neerlandeses como Jan Huygen van Linschoten y Cornelis de Houtman llograron la conocencia secreta» de les rutes y de les práutiques del comerciu portugués, apurriendo una oportunidá pal comerciu neerlandés.[4] Asina ye que Cornelis de Houtman decide entamar el so primer viaxe a Banten, el principal puertu de Java.[5]

En 1592, cuatro barcos de la espedición exploratoria de Houtman partieron dende Ámsterdam. El viaxe tuvo llaráu de problemes dende'l principiu, a tal puntu que al aportar a Madagascar, tuvieron que soterrar a setenta persones, polo que dicha badea yera conocida como'l Campusantu neerlandés». El neerlandeses yá sabíen que nun teníen de pasar pol Estrechu de Malaca, que taba controláu polos portugueses, sinón al traviés del Estrechu de Sunda. El 27 de xunu, los barcos finalmente llegaron a Banten, que'l so sultán amosar interesáu en llegar a un alcuerdu colos europeos, lamentablemente, De Houtman yera pocu diplomáticu y el so comportamientu foi consideráu bocayón y insultante: foi espulsáu del territoriu y torgar mercar especies.

Los barcos navegaron escontra l'este y depués escontra la Isla Madura, siendo atacaos por pirates nel camín. En Madura, fueron recibíos pacíficamente, pero De Houtman ordenó a los sos homes atacar brutalmente en vengación polos actos de piratería que sufrieren. El neerlandeses siguieron el so viaxe escontra Bali, y axuntáronse col rei de la isla, del cual llograron unos cuantos botes de pimienta. En Bawean una de les naves amburóse y la tripulación tuvo qu'estremase nos otros trés buques. Los marineros yá taben cansaos d'asemeyada travesía y decidieron nun dir a les Moluques, sinón tornar a los Países Baxos.

De la tripulación de 249 homes, namái tornaron 87. Anque'l viaxe foi un desastre humanitariu y financieru, los sobrevivientes tornen a los Países Baxos con un cargamentu de especies, lo qu'afala a realizar nueves espediciones. Puede considerase que foi una victoria simbólica y l'entamu de la colonización neerlandesa d'Indonesia. En poco tiempu, los neerlandeses fadríen cargu del comerciu de especies en tol Océanu Índicu.

En 1598, un númberu cada vez mayor de les flotes fueron unviaes por grupos de comerciantes que pertenecíen dientro de los Países Baxos. Delles flotes perdiéronse, pero la mayoría fueron esitoses, con dellos viaxes que producen grandes ganancies. En marzu de 1599, una flota d'ocho buques comandada por Jacob van Neck foi la primer flota neerlandesa en llegar a la Isla de les Especies (Islles Moluques). Los barcos tornaron a Europa ente'l 1599 y el 1600 y l'espedición llogró una ganancia del 400%.

En 1600, el neerlandeses xunir col musulmán Hituese de la Isla de Ambon nuna alianza anti-portuguesa, en cuenta de que los neerlandeses quedar col derechu esclusivu de mercar les especies de Hitu. Los portugueses finalmente rindieron la so fortaleza en Ambon a l'alianza ente Hituese y el neerlandeses. En 1613, el neerlandeses espulsaron a los portugueses del fuerte de Solor, pero un posterior ataque portugués llevó a un segundu cambéu de manes. El neerlandeses finalmente recapturaron Solor en 1636.

Al este de Solor na isla de Timor, les meyores neerlandeses fueron deteníos por un grupu autónomu y poderosu de euroasiáticos portugueses llamáu Topasses. Ellos caltuvieron el control del comerciu sobre la madera de sándalu y la so resistencia caltener mientres los sieglos XVII y XVIII, causando que Timor Occidental permaneciera so la esfera de control portuguesa.

Formación (1602)[editar | editar la fonte]

Estelleros de la VOC n'Ámsterdam, en 1750 aproximao.

Nesa dómina, yera costume qu'una empresa crear pa realizar tan solo un viaxe y depués fora liquidada tres la torna de la flota. La inversión nestes empreses d'espedición yera de bien altu riesgu, non yá por cuenta de los peligros habituales de la piratería, les enfermedaes y el naufraxu, sinón tamién poles condiciones del mercáu de especies, onde actuaba una demanda inelástica con una ufierta relativamente elástica lo cual podía faer que los precios cayeren xustu nel momentu equivocáu, arruinando les perspeutives de rentabilidá.

La formación de cárteles destinaos a controlar la ufierta y xestionar esti riesgu paecía una solución apropiada. Los ingleses fueren los primeres n'adoptar esti enfoque, combinando los sos recursos nun monopoliu empresarial conocíu como la Compañía Británica de les Indies Orientales o EIC (creada en 1600), amenaciando con llevar a los sos competidores neerlandeses a la ruina.

En 1602 el gobiernu neerlandés decidió faer lo mesmo, patrocinando la creación d'una única «Compañía de les Indies Orientales», a la cual concedióse-y el monopoliu del comerciu asiáticu. Los estatutos de la nueva sociedá facultar pa construyir fuertes, caltener exércitos y celebrar trataos colos gobernantes asiáticos. La empresa esistiría mientres 21 años, presentando una contabilidá financiera namái a la fin de cada década.

En 1603, el primer puestu permanente de comerciu neerlandés n'Indonesia establecer en Banten, Java Occidental y en 1611, establecióse otru en Jayakarta (más tarde «Batavia» y depués «Jakarta»). En 1610, la VOC creó'l cargu de Gobernador Xeneral pa controlar más firmemente los sos asuntos n'Asia, que sería asesoráu y controláu por un Conseyu d'Indies (Raad van indie). El Gobernador Xeneral efeutivamente convertir nel alministrador principal de la VOC actividaes n'Asia, anque Heeren XVII y un cuerpu de 17 accionistes que representaben a les distintes cámares, siguíen teniendo oficialmente'l control total sobre la Compañía.

La Sede de la VOC establecer en Ambon (1610-1619), qu'a pesar de tar nel centru de les zones productores de especies, taba bien lloñe de les rutes comerciales d'Asia y otres zones d'actividá de la VOC como África y Xapón. Resultaba más conveniente un llugar al oeste del archipiélagu, sicasí, l'estratéxicu estrechu de Malaca taba controláu polos portugueses y l'asentamientu de Banten taba fuertemente controláu por un poderosu reinu local y suxetu a una dura competencia colos comerciantes chinos ya ingleses.

En 1604, una flota de la Compañía Británica de les Indies Orientales comandada por Sir Henry Middleton llegó a les islles de Ternate, Tidore, Ambon y Banda. En Banda, fueron severamente hostilizados pola VOC, dando empiezu a lo que sería una dura competencia anglo-neerlandesa pol accesu a les especies. De 1611 a 1617, los ingleses establecieron puestos comerciales en Sukadana (suroeste Kalimantan), la islla de Java (Makassar, Jayakarta y Jepara) y en Sumatra (Aceh, Pariaman y Jambi) amenaciando al monopoliu neerlandés sobre les Indies del Este.

Alcuerdos diplomáticos roblaos n'Europa en 1620 marcaron l'empiezu d'un periodu de cooperación ente los neerlandeses y los ingleses sobre'l comerciu de especies. Sicasí, esta tregua remató con un incidente bultable, conocíu como la masacre de Amboyna», onde diez ingleses fueron deteníos, xulgaos y degollaos por considerar se que taben conspirando contra'l gobiernu neerlandés. A pesar de qu'esto causó indignación n'Europa y una crisis diplomática ente los dos países, los ingleses finalmente retiráronse silenciosamente de la mayor parte de les sos actividaes n'Indonesia (sacante de Banten) y centráronse n'otros intereses asiáticos.

Crecedera[editar | editar la fonte]

La sede del Gobernador Xeneral de VOC. L'edificiu agora sirve como Muséu Históricu de Xakarta.

En 1619, Jan Pieterszoon Coen foi nomáu Gobernador Xeneral de la VOC y foi él quién vio la posibilidá de que la empresa convertir nuna potencia asiática, tanto política como económica. El 30 de mayu de 1619, Coen, sofitáu por una fuercia de diecinueve naves, asaltó Jayakarta espulsando a les fuercies del sultanatu de Banten, y ellí estableció Batavia como nueva sede de la VOC. Na década de 1620 cuasi tola población nativa de les Islles Banda foi espulsada o asesinada pa establecer plantíos neerlandeses de clavu de golor y nuez moscada. Coen tenía la esperanza d'atraer a un gran númberu de colonos neerlandeses a les Indies Orientales, pero esto nunca se materializó, yá que bien pocu neerlandeses taben dispuestos a emigrar a Asia.

Mentanto, un problema importante nel comerciu euru-asiáticu d'esi momentu, yera que los europeos podíen ufiertar pocos bienes que los consumidores asiáticos aceptaren poles especies. Estos pocos bienes aceptaos polos asiáticos yeren l'oru y la plata. Poro, los comerciantes europeos teníen de pagar con metales preciosos poles especies, metales que de la mesma yeren escasos n'Europa, sacante España y Portugal. El neerlandeses ya ingleses teníen de llograr superávit comercial con otros países europeos p'asegurar esos metales. Coen afayó una solución obvia pal problema: xenerar un sistema de comerciu intra-asiáticu, que los sos beneficios poder utilizar pa financiar el comerciu de especies con Europa. A la llarga, esto evitaría la necesidá de financiar les esportaciones con metales preciosos europeos, anque en principiu esto riquía la formación d'un gran mercáu internu nes Indies. La VOC re-invirtió una gran parte de los sos beneficios con esti oxetivu hasta 1630.

La sede de la VOC en Batavia, convertir nuna de les principales sedes comerciales d'Asia. Buques de los Países Baxos traíen bienes manufacturados (utilizaos p'abastecer a los asentamientos), Xapón aprovía plata y el cobre, ente que los barcos de China ya India, traíen seda, algodón, porzolana y testiles. Estos productos comercializar nel sureste asiáticu pa llograr les acobiciaes especies o n'última instancia yera lleváu a Europa. La VOC tamién foi un preséu pa la introducción de la cultura europea n'Asia, una y bones la Compañía sofitó a los misioneros cristianos y tamién axustó la venta de teunoloxía moderna a China y Xapón. Mientres más de doscientos años, l'allugamientu de la VOC en Deshima, un castru artificial en Nagasaki, yera l'únicu llugar onde se dexaba a los europeos comerciar colos xaponeses.[6]

En 1640, la VOC adquirió'l puertu portugués de Galle, en Ceilán, rompiendo'l so monopoliu nel comerciu de canela. En 1658, el xeneral neerlandés Gerard Pietersz Hulft abarganó Colombo, que foi prindada cola ayuda del rei Rajasinghe II de Kandy. En 1659, los portugueses fueren espulsaos de les rexones costeres, que fueron ocupaes depués pola VOC, procurándo-y el monopoliu de la canela. Pa evitar que los portugueses o ingleses pudieren volver prindar Sri Lanka, la VOC conquistó tola mariña de Malabar a los portugueses. Cuando la noticia d'un alcuerdu de paz ente Portugal y los Países Baxos llegó a Asia en 1663, Goa yera la única ciudá portuguesa qu'entá quedaba na mariña oeste.

En 1652, Jan Van Riebeeck establez un puestu d'avanzada nel Cabu de Bona Esperanza nel estremu meridional d'África como puntu d'escala y reabastecimiento pa los buques de la VOC nel so viaxe a Asia Oriental. Esti puestu más tarde convirtióse nuna colonia de plenu derechu (llamada Colonia del Cabu) cuando los europeos neerlandeses y otros empezaron a establecese ellí, dando orixe al grupu étnicu denomináu Afrikáner.

Puestos comerciales de la VOC tamién s'establecieron en Persia (Irán), Bengala (India), Malaca (Malasia), Siam (güei Tanlandia, Camboya y Laos), Cantón (China), Formosa (actual Taiwán), según nes mariñes de Malabar y Coromandel, na India. Sicasí, en 1662, Koxinga espulsó a los neerlandeses de Taiwán.

En 1663, la VOC robló'l Tratáu de Painan» con dellos señores locales del área de Painan por que se remontaren contra'l sultanatu de Aceh. El tratáu dexó que la VOC pudiera construyir un centru comercial na zona y finalmente monopolizar el comerciu, especialmente'l del oru.

Pa 1669, la VOC yera la empresa privada más rica na historia de la humanidá, con más de 150 buques mercantes, 40 buques de guerra, 50.000 emplegaos, un exércitu priváu con 10.000 soldaos y ganancies del 40% sobre la inversión inicial. Munchos de los emplegaos de la VOC entemecer colos pueblos indíxenes, ampliando la población mestiza de la zona.

Reorientación[editar | editar la fonte]

Edificiu principal de la VOC n'Ámsterdam.

Alredor de 1670, dos fechos frenaron la crecedera de la VOC. De primeres, el comerciu altamente rentable con Xapón empezó a tornar tres una serie de midíes impuestes per esti país pa llindar la esportación d'oru y plata, empiorando severamente los términos del intercambiu comercial. Poro, Xapón dexó de funcionar como la exa central del comerciu intra-asiáticu de la VOC en 1685. L'otru fechu, foi la perda del puestu d'avanzada en Formosa y el baturiciu internu en China (onde la dinastía Ming taba siendo reemplazada pola dinastía Qing) que punxo fin al comerciu de la seda dempués de 1666. A pesar de que la VOC sustituyera la seda chino pola bengalí, esti suministru tamién se vio afeutáu pola restricción xaponesa pa suministrar metales preciosos.

Entá más perxudicial foi l'españíu de la Tercer Guerra Anglo-Neerlandesa qu'atayó temporalmente'l comerciu de la Compañía con Europa, provocando un aumentu nel preciu de la pimienta, lo qu'atraxo a los ingleses pa entrar agresivamente nesti mercáu nos años posteriores a 1672. D'antiguo, una de les polítiques de precios de la VOC establecía sobre-abastecer llixeramente'l mercáu de la pimienta, con cuenta de caltener precios baxos qu'amurniaren a posibles intrusos que buscaren entrar nel mercáu. Esta política llevemente cautelosa, amosó muncha mayor efeutividá que les midíes agresives desamarraes pola EIC, cuando esta empresa decidió anubrir el mercáu con nuevos suministros provenientes de la India, con cuenta d'aumentar la so cuota de mercáu. La VOC, que cuntaba con mayores recursos financieros, podía esperar tranquilamente hasta que la EIC quebrara. Precisamente en 1683, la EIC tuvo a puntu de quebrar y el preciu de les sos aiciones cayó en picáu dende 600 llibres hasta 250, y el so presidente Josiah Child, foi obligáu a abandonar el cargu.

Sicasí, la competencia crecía. Otres empreses, como la Compañía Francesa de les Indies Orientales y la Compañía Danesa de les Indies Orientales tamién empezaron a incursionar nel sistema neerlandés. Pa consolidar el so negociu, la VOC decidió roblar un tratáu en 1684 col sultán de Banten pa cerrar, l'hasta entós abiertu, emporiu de la pimienta de Bantam. Tamién, na mariña de Coromandel, treslladóse'l so bastión principal de Pulicat a Negapatnam. D'esta manera la VOC asegurábase'l monopoliu del comerciu de la pimienta en desterciu de los franceses y daneses, anque la importancia d'estos productos tradicionales nel comerciu euru-asiáticu taba menguando rápido y les ganancies yá nun xustificaben los gastos militares que realizaba la VOC pa caltener el so monopoliu.

La empresa invirtió recursos n'ameyorar la so posición militar na mariña de Malabar, esperando asina esaniciar les incursiones que realizaben los ingleses y asina poner fin a la sangría de recursos que representaba'l caltenimientu de les sos guarniciones. Esti operativu riquió usar la fuercia pa obligar al Zamorin de Calicut a sometese a la dominación neerlandesa. En 1710, el Zamorin foi obligáu a roblar un tratáu cola empresa p'asegurar un tratu esclusivu y espulsar a cualesquier otru comerciante européu. Primeramente esto paeció ameyorar les perspeutives de la Compañía, sicasí, en 1715, col sofitu de la EIC, el Zamorin arrenunció al tratáu. Anque un exércitu neerlandés consiguió reprimir la insurrección temporalmente, el Zamorin siguió axustando colos ingleses y franceses. Finalmente, en 1721, la VOC decidió que yá nun valía la pena tratar d'apoderar el comerciu de la pimienta de Malabar y el tráficu de especies polo xeneral. La presencia militar neerlandesa amenorgóse, aumentando l'área d'influencia de la EIC.

Poro, la Batalla de Colachel (Travancore) de 1741 contra'l raxa Marthanda Varma, foi más bien una aición de retaguardia. El comandante neerlandés, capitán Eustaquio De Lannoy, foi prindáu y el Marthanda Varma alcordó perdonar la vida del capitán neerlandés a condición de qu'él se xuniera al so exércitu y entrenara a los sos soldaos coles téuniques modernes. Esti fechu ye consideráu l'exemplu más antiguu d'un estáu asiáticu que venciera a unu européu (táctica y tecnológicamente cimera) y marcó tamién el cayente del poder neerlandés na India.

La dómina de les ganancies fáciles col comerciu de les especies yá se terminara. La compañía, abasnada poles circunstancies, tuvo que siguir l'exemplu de los sos competidores europeos y diversificar la so producción escontra otros artículos asiáticos como'l té, el café, l'algodón, los testiles y l'azucre. Estos productos apurren un marxe de beneficiu menor y polo tanto riquen un mayor volume de ventes pa xenerar la mesma cantidá d'ingresos. Esti cambéu estructural na composición de los productos del comerciu de la VOC empecipiar na década de 1680, dempués de que'l colapsu temporal de la EIC, en redol a 1683, ufiertara una escelente oportunidá pa entrar nestos mercaos.

Un cambéu revolucionariu nos gustos de la demanda europea de productos asiáticos, tanto testiles como de té y café, alredor del sieglu XVIII, fomentaron esti viraje na estructura de los negocios. Amás, agora la Compañía podía financiase fácilmente gracies a l'abondosa ufierta de capital a baxes tases d'interés, que dexaron la so rápida espansión nes nueves árees de comerciu. Ente los años 1680 y 1720, la VOC foi capaz d'aumentar considerablemente la so flota con nuevos homes y equipos y tamién pudo adquirir una gran cantidá de metales preciosos pa financiar la compra de les materies primes asiátiques.

El tonelaxe de los barcos de la VOC aumentó nesta dómina nun 125%, sicasí, los ingresos de la Compañía solo aumentaron nun 78%. Esto reflexa un cambéu fundamental nel contestu: agora la VOC tenía d'operar y competir n'igualdá de condiciones, con productos que teníen una demanda elástica y márxenes de ganancia baxos. Amás los direutores de la empresa, na so mayoría rexentes políticos, yá nun teníen la visión de negociu que caracterizara a los fundadores de la Compañía, muncho más amestaos al comerciu real.

A los baxos márxenes de ganancia, sumábense otros factores como los costos «fixos» d'operación (establecimientos militares, caltenimientu de la flota, etc.). Estos niveles de beneficiu riquíen aumentar la escala de les operaciones comerciales, lo que de fechu asocedió cola incorporación de barcos más grandes que tresportaben una mayor cantidá de bienes, sicasí, la productividá» en sí mesma nun aumentar lo suficiente. Polo xeneral, la mayor cantidá de carga tresportada aumentaba en llinia colos costos, lo que se traducía nuna baxa rentabilidá sobre'l capital invertíu. La crecedera nun se traducía en mayores ganancies.

Concretamente, la Edá d'Oru» de la VOC producir ente 1630 y 1670, con una ganancia media añal de 2,1 millones de florinos, de los cualos cuasi la metá distribúyese como dividendos y el restu se re-invierte na Compañía. El periodu que va ente 1680 y 1730, denominóse como la Era de la Espansión» con un ingresu mediu añal de 2 millones de florinos, de los cualos, los trés cuartes partes, son distribuyíos como dividendu y un cuartu ye re-invertíu. Mientres el primer periodu, la empresa distribúi un dividendu permediu del 18 per cientu sobre los ingresos totales, cifra que s'amenorga al 10 per cientu mientres l'últimu periodu. De la mesma, la rentabilidá añal sobre capital invertíu ye, mientres los primeros años, d'aproximao un 6 per cientu, ente que nel últimu periodu pasa a ser d'un 3,4 per cientu.

Sicasí, a los güeyos de los inversores la VOC nun yera una mala empresa. El preciu de les aiciones caltúvose en redol a los 400 florinos dende mediaos de la década de 1680 (con esceición d'un pequeñu tropiezu en redol a la Revolución Gloriosa de 1688), hasta algamar el so puntu más altu de 642 florinos na década de 1720. Les aiciones de la VOC tuvieron una rentabilidá del 3,5 per cientu añal, un rendimientu llixeramente menor al de los bonos del gobiernu neerlandés.

Cayente[editar | editar la fonte]

Barcos de la Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales.

Dende 1730 hasta 1780, la suerte de la VOC tornó. Cinco grandes problemes, non toos d'igual pesu, pueden utilizase pa esplicar la so cayida:

  • Hubo una constante erosión del comerciu intra-asiáticu polos cambeos na redolada político y económico de la rexón, ante lo cual la VOC podía faer bien pocu. Estos factores gradualmente afectaron a la compañía en Persia, Suratte, la Mariña de Malabar y Bengala. La empresa tuvo que llindar les sos operaciones a les zones que controlaba físicamente, esto ye Ceilán y tol archipiélagu indonesiu. Poro, el volume del comerciu intra-asiáticu, y la so rentabilidá, amenorgar considerablemente.
  • La forma en que s'entamó la compañía n'Asia (centralizando les sos operaciones en Batavia) que primeramente ufiertara ventayes na escoyeta d'información de mercáu, empezó a causar inconvenientes nel sieglu XVIII, por cuenta de los problemes de loxística que provocaba la unviada de toles mercaderías a esti puntu central pal so re-distribución. Esta desventaxa sintióse principalmente nel comerciu del té, onde los competidores, como la Compañía d'Ostende, unviaben direutamente la so mercadería dende China escontra Europa.
  • La empresa nun yera un «bon emplegador», una y bones los salarios que pagaba yeren baxos, polo que la corrupción y l'incumplimientu de deberes foi moneda corriente ente'l so personal y anque ésti yera un problema pa toles empreses qu'operaben nel Este y la India, paez que la VOC foi afeutada nuna escala más grande que los sos competidores. Amás, magar el comerciu por cuenta de privaos nun taba oficialmente dexáu, esta práutica abondó nel sieglu XVIII, en desterciu del rendimientu de la empresa. A partir de la década de 1790, popularizóse una frase que rezaba «perecieron pola corrupción» (qu'embrivíu en neerlandés tamién coincide coles sigles VOC) que resumía los presente y el futuru de la compañía.
  • Un problema que la VOC compartió con otres compañíes foi l'alta tasa de mortalidá ente los sos emplegaos. Esto abrasó les files de la empresa y encarpó a munchos de los sobrevivientes.
  • Una mancada autu-infligida pola VOC foi la so política de dividendos. Dende 1690 hasta 1760, los ingresos de la empresa n'Europa siempres dexaben un escedente con al respective de los dividendos distribuyíos en cada década, salvu nuna (1710-1720). Dende 1730 los direutores deciden unviar mayores recursos a Asia pa consolidar la so posición ellí. Amás, ente 1700 y 1740 la compañía retiró 5,4 millones de florinos de delda al llargu plazu, poro, la posición económica de la compañía inda yera segura entós daquella. Esto camudó dempués de 1730, yá que mientres les ganancies esbarrumbábense, los dividendos namái menguaben llixeramente dende'l nivel anterior. Poro, los dividendos distribuyíos yeren cimeros a los ingresos en cada década, salvu nuna (1760-1770). El capital líquidu disponible amenorgóse y los direutores de la empresa viéronse obligaos a recurrir a préstamos antemanaos de curtiu plazu, sofitaos polos ingresos qu'esperaben llograr de les flotes.

Dende 1720, el mercáu del azucre d'Indonesia menguó pola competencia del azucre barato proveniente de Brasil, qu'enchió a los mercaos europeos. Decenes de comerciantes del azucre de China declarar en quiebra lo que condució a un desemplegu masivu. El gobiernu neerlandés en Batavia nun respondió afechiscamente a estos problemes y en 1740, los rumores d'espulsión de los paraos asiáticos de la zona de Batavia condució a disturbios xeneralizaos. Los militares neerlandeses requisaron les cases de los chinos en Batavia en busca d'armes y cuando una d'estes cases quemóse por fuercia, empezó una fola de matances y saqueos ente los militares neerlandeses y los ciudadanos aprobetaos de la comunidá china. Esta masacre consideróse abondo grave por que la xunta direutiva de la VOC decidiera empecipiar una investigación oficial sobre'l Gobiernu de les Indies Orientales Neerlandeses per primer vegada na so hestoria.

Posesiones neerlandeses, coles posesiones de la Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales en color verde maciu, arrodiando'l océanu Índicu más Santa Lena nel Atlánticu mediu.

Con too y con eso esto, hasta 1780 la VOC caltuvo un nivel d'operación enorme. La so capital nos Países Baxos, que constaba de buques y mercancíes inventariaes, xubía a 28 millones de florinos, ente que la so capital n'Asia, constituyíu polos fondos líquidos del comerciu y les mercancíes en ruta a Europa, xubíen a 46 millones de florinos. El total de la delda pendiente de pagu asítiase en 62 millones de florinos. Polo tanto les perspeutives de la empresa nesti momentu nun yeren pa nada descuayantes. Sicasí, la cuarta guerra anglo-neerlandesa complicó les coses. Ataques británicos n'Europa y Asia amenorgaron la flota de VOC a la metá, esaniciáu la so pervalible carga. Les perdes direutes de la empresa pueden calculase en 43 millones de florinos. Los préstamos pa caltener a la empresa n'operaciones faen amenorgar el so patrimoniu netu a cero.

Dempués de la cuarta guerra anglo-neerlandesa, la VOC yera una ruina financiera, y dempués de baldíos intentos pa reorganizalo, foi nacionalizada el 1º de marzu de 1796 pola nueva República de Batavia (Socesora de la República de los Países Baxos). La so carta foi anovada delles vegaes, pero finalmente expiró el 31 d'avientu de 1800.

La mayor parte de les posesiones nel archipiélagu indonesiu (incluyendo cuasi toa Java, partes de Sumatra, gran parte de les Moluques y les zones d'influencia de los puertos como Makasar, Esquitáu y Kupang) convertir nel territoriu conocíu como les Indies Orientales Neerlandeses.

Entós daquella surdieron numberosos disturbios en tol archipiélagu yá que los indíxenes aguantaben ante la hexemonía neerlandesa. Amás, la piratería n'Indonesia siguió siendo un problema pa los neerlandeses hasta mediaos del sieglu XIX.

En 1806, la República de Batavia, convertir nel Reinu d'Holanda so dominación francesa y Napoleón noma al so hermanu Luis Bonaparte pa ocupar el tronu holandés. En 1811, les fuercies britániques ocuparon dellos puertos de les Indies Orientales Neerlandeses (incluyendo Java) y Thomas Stamford Raffles convertir en gobernador.

Nel Congresu de Viena de 1815, establecióse que les Indies Orientales neerlandeses volvieren a manes de los Países Baxos, sicasí Gran Bretaña axudicóse la Colonia del Cabu.

El control neerlandés sobre les Indies Orientales foi restauráu en 1816 y, en 1824, con un nuevu Tratáu, el neerlandeses incorporaron al so dominiu los asentamientos británicos d'Indonesia, como Bengkulu en Sumatra, en cuenta de dexar el control de les sos posesiones na Península de Malaca y na India Neerlandesa. Les fronteres resultantes ente les posesiones británicu y neerlandés son les qu'anguaño tienen Malasia ya Indonesia.

La familia Wright, dueños de Voyager Ta nel Ríu Margaret (Australia Occidental), adquirió'l nome de la VOC y la so marca en 1995.

Galería[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ames, Glenn J. The Globe Encompassed: The Age of European Discovery, 1500-1700. Pearson Prentice Hall, 2008.
  • Blussé, L. et al., eds. The Deshima [sic] Dagregisters: Their Original Tables of Content. Leiden, 1995-2001.
  • Blussé, L. et al., eds. The Deshima Diaries Marginalia 1740-1800. Tokyo, 2004.
  • Boxer, C.R. Jan Compagnie in Japan, 1600-1850: An Essay on the Cultural Aristic and Scientific Influence Exercised by the Hollanders in Japan from the Seventeenth to the Nineteenth Centuries. Dean Haag, 1950.
  • Boxer, C.R. The Dutch Seaborne Empire: 1600-1800. London, 1965.
  • Burger, M.(2003), "The Forgotten Gold? The Importance of the Dutch opium trade in the Seventeenth Century", in Eidos. University College Utrecht Academic Magacín. Issue 2/2003[1]
  • Chaudhuri, K.N., and Israel, J.I.(1991), "The English and Dutch East India Companies and the Glorious Revolution of 1688-9", in: Israel, J.I. (ed.), The Anglu-Dutch moment. Essays on the Glorious Revolution and its world impact, Cambridge O.P, ISBN 0-521-39075-3, páxs.407-438
  • Vries, J. de, and Woude, A. van der (1997), The First Modern Economy. Success, Failure, and Perseverance of the Dutch Economy, 1500-1815, Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-57825-7

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Chambers, Clem. «Who needs stock exchanges?» (inglés). Consultáu'l 26 de marzu de 2008.
  2. Ames, Glenn J. (2008). The Globe Encompassed: The Age of European Discovery, 1500-1700, páxs. 102-103.
  3. Ricklefs, M.C. (1991). A History of Modern Indonesia Since c.1300, 2nd Edition. London: MacMillan, p.110. ISBN 0-333-57689-6.
  4. De Vries and Van der Woude, p. 383
  5. Ames, Glenn J. (2008). The Globe Encompassed: The Age of European Discovery, 1500-1700, páxs. 97-99.
  6. Ames, Glenn J. (2008). The Globe Encompassed: The Age of European Discovery, 1500-1700, p. 115.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]