Comedia de la Restauración

De Wikipedia
Carlos II yera un amante de les comedies de la Restauración.
El Queen's Theatre de John Vanbrugh en Haymarket, Londres.

La comedia de la Restauración (n'inglés, Restoration comedy) ye'l nome que reciben les comedies ingleses escrites ya interpretaes mientres el periodu de la Restauración dende 1660 hasta 1700. Dempués de que les representaciones públiques tuvieren prohibíes mientres 18 años poles autoridaes puritanes, la reapertura de los teatros en 1660 significó'l renacer del teatru inglés. La comedia de la Restauración ye famosa (o destacada) pol so calter sexual esplícitu, una cualidá animada pol rei Carlos II (1660–1685) personalmente y pol calter aristocráticu y llibertín del so corte. El públicu, compuestu por clases sociales diverses, inclúi tanto a aristócrates como a los sos criaos y los sos parásitos, y un importante segmentu de clase media. Estos aficionaos al teatru gustaben de comedies escrites con tópicos d'última hora, por trames bien populoses y azotaes, pola introducción de les primeres actrices profesionales, y pola puxanza de los primeres actores consideraos como celebridáes. Nesti periodu conoz la primer dramaturga femenina profesional en llingua inglesa, Aphra Behn.[1]

Compañíes de teatru[editar | editar la fonte]

Les compañíes orixinales con patente, 1660–82[editar | editar la fonte]

Carlos II foi un mecenes activu y comenenciudu nel teatru. Poco dempués de la so restauración, en 1660, concedió derechos esclusivos de representación, les llamaes patentes reales, a la King's Company y la Duke's Company, dirixíes por dos dramaturgos de mediana edá carolinos, Thomas Killigrew y William Davenant. Los patentaos engarrar polos derechos de representación d'obres de la xeneración anterior, xacobines y carolines, que suponíen la primer necesidá pa la sobrevivencia económica primero que pudiera surdir cualquier obra nueva. La so siguiente prioridá foi construyir nuevos, arrogantes teatros con patentes en Drury Lane y Dorset Gardens, respeutivamente. Esforciándose por superar al otru en magnificencia, Killigrew y Davenant acabaron teniendo teatros bastante paecíos, dambos diseñaos por Christopher Wren, dambos fayadizos pa la música y la danza, y dambos dotaos d'escenarios móviles y ellaborada maquinaria pa producir truenos, rescamplos y foles.

El públicu de principios del periodu de la Restauración nun yera puramente cortesana, como se supunxo delles vegaes, pero yera bastante pequeña y difícilmente podía caltener a dos compañíes. Nun había nenguna reserva ensin aprovechar d'aficionaos al teatru. Diez representaciones consecutives constituyíen un atayante ésitu. Esti sistema tan zarráu forzaba a los dramaturgos a ser desaxeradamente sensibles al gustu popular. Les modes nel drama camudaben selmana a selmana, más que d'una temporada a otra, pos cada compañía reaccionaba a les ufiertes de la otra, y buscábase urxentemente nueves obres. La King's Company y la Duke's Company compitieron ente sigo pol favor del públicu, polos actores populares, y por nuevu obres, y nesti clima nacieron y floriaron nuevos xéneros como'l drama heroicu, el drama patéticu y la comedia de la Restauración.

United Company, 1682–95[editar | editar la fonte]

Tanto la cantidá como la calidá del teatru sufrieron cuando en 1682 la Duke's Company, más esitosa, absorbió a la lluchadora King's Company, y asina se formó la United Company. La producción de nueves obres baxó drásticamente nos años 1680, afeutada tantu pol monopoliu y la situación política (vease Cayente de la comedia más embaxo). La influencia y los ingresos de los actores tamién baxaron. A finales de los años 1680, inversionistas rapazos ("Aventureros") converxeron na United Company, ente que la direición foi asumida pol abogáu Christopher Rich. Rich intentó financiar un marayu d'aiciones "provechoses" y socios durmientes por aciu un amenorgamientu radical de los salarios y, peligrosamente, aboliendo les gratificaciones tradicionales de los intérpretes principales, que yeren estrelles col poder de contraatacar.

Guerra de los teatros, 1695–1700[editar | editar la fonte]

Los propietarios de les compañíes, escribió'l mozu emplegáu de la United Company, Colley Cibber, "que fixeren de la escena un monopoliu, y consecuentemente creyeron que podríen imponer aquelles condiciones que deseyaren sobre la so xente, nun tuvieron en cuenta que mientres tou esti tiempu esforciar por esclavizar a un grupu d'actores a los que'l públicu sofitaba." Intérpretes como'l llexendariu Thomas Betterton, la tráxica Elizabeth Barry, y la nueva comedianta n'alza Anne Bracegirdle teníen al públicu de lo so parte y, confiaos nesto, coláronse.

Los actores llograron una "llicencia pa interpretar" real, puenteando d'esta miente la propiedá de Rich sobre los dos patentes orixinales, tantu de la de Duke's Company como la King's, que databen de 1660, y formaron la so propia compañía cooperativa. Esta empresa única foi constituyida con regles detallaes pa evitar l'arbitrariedá na autoridá alministrativa, regulando les participaciones de los diez actores, les condiciones de los emplegaos asalariaos, y los beneficios por enfermedá y retiru de dambes categoríes. La cooperativa tuvo la bona suerte d'abrir en 1695 col estrenu de la famosa Love For Love de William Congreve y l'habilidá pa faer d'ella un gran ésitu de taquilla.

De nuevu tenía Londres dos compañíes rivales. La so carrera por atraer al públicu revitalizó de volao el teatru de la Restauración, pero tamién lu asitió nel irremediable camín de la decadencia escontra'l más baxu común denominador del gustu del públicu. La compañía de Rich ufiertó atraiciones del tipu de la feria de San Bartolomé — lluchadores, malabaristes, funambulistas, animales n'escena — ente que los actores cooperativos, coles mesmes qu'apelaben al esnobismu presentándose como la únicu campañía dramática llexítima de Londres, nun quedaron percima pos recurrieron a "prólogos recitaos por neños de cinco años, y epílogos declamados por dames a caballu" (Dobrée, xxi). La demanda de nueves obres aguiyó a William Congreve y John Vanbrugh a escribir delles de les sos meyores comedies, pero tamién fixo nacer un nuevu xéneru, la comedia sentimental que llueu diba reemplazar a la comedia de la Restauración nel favor del públicu.

Actores[editar | editar la fonte]

Primeres actrices[editar | editar la fonte]

Nell Gwynn, una de les primeres actrices y amante del rei Carlos II, grabáu fechu por T. Wright según una pintura de Peter Lely, publicáu en 1851 en Beauties of the Court of Charles the Second (Guapures de la corte de Carlos II).

La comedia de la Restauración viose fuertemente influyida pola introducción de les primeres actrices profesionales. Antes del zarru de los teatros, tolos papeles femeninos fueron interpretaos por mozos nuevos y el públicu de los años 1660 y 1670, predominantemente masculín, sentíase curiosu, hipercrítico y encantáu cola novedá de ver a auténtiques muyeres implicaes en retruques agudos ya indecentes ya interpretando escenes de seducción física. Samuel Pepys refierse munches vegaes nos sos famosos diarios a les visites que faía al teatru pa ver, una y otra vez, la interpretación de dalguna actriz en particular, y cuántu esfrutaba estes esperiencies.

Escenes de comedia atrevidamente suxerentes qu'arreyaben a muyeres fixéronse especialmente abondoses, anque de xacíu esperábase que les actrices de la Restauración, lo mesmo que los actores masculinos, fixeren xusticia a tou tipu d'obres y tonos. (El so papel nel desenvolvimientu de la traxedia de la Restauración ye tamién importante, vease'l xéneru "traxedia femenina".)

Una nueva especialidá ye cuasi tan temprana como les actrices: el "breeches role" o "papel con calzones". Asina se denomina al papel d'una actriz que tenía qu'apaecer vistida d'home, siendo los calzones unos pantalones afechos que llegaben a la rodía, la vistimienta avezada de los homes de la dómina; interpretaben, por casu, a l'atélite heroína que s'amaruta de mozu pa despintase, o pa llevar a cabu escapaes prohibíes pa les moces. Una cuarta parte de les obres producíes na escena londinenense ente 1660 y 1700 contenía "papeles con calzones". Al interpretar a estos personaxes travestidos, les muyeres portar con una llibertá que la sociedá namái dexaba a los homes, y delles crítiques feministes, como Jacqueline Pearson, consideren que yeren una subversión de los roles sexuales tradiciones y otorgaben poder a les muyeres del públicu. Elizabeth Howe, sicasí, oxetó que'l disfraz masculín, en rellación colos testos qu'interpretaben, prólogos y epílogos, apaez como "pocu más qu'otru mediu de presentar a l'actriz como un oxetu sexual" pa los espectadores masculinos, al amosar el so cuerpu, de normal ocultu pela falda, delineado nun traxe masculín.

Ente les actrices esitoses de la Restauración tuvieron l'amante de Carlos II, Nell Gwyn, la tráxica Elizabeth Barry quien yera famosa pola so habilidá de "trescalar les pasiones" y faer que tol públicu llorara, la comedianta de los años 1690 Anne Bracegirdle, y Susanna Mountfort (tamién conocida como Susanna Verbruggen), que consiguió que s'escribieren munchos d'estos "papeles con calzones" especialmente pa ella mientres los años 1680 y 1690. Les cartes y les memories de la dómina amuesen que tanto los homes como les muyeres del públicu esfrutaben enforma de les personificaciones fanfarrón y xaraneru de mocines lluciendo calzones y polo tanto gociando de la llibertá social y sexual mesma del llibertín masculín de la Restauración.

Primeros actores célebres[editar | editar la fonte]

Thomas Betterton interpretó al irresistible Dorimant na obra de George Etherege Home a la moda (Man of Mode). L'habilidá interpretativa de Betterton foi allabada por Samuel Pepys, Alexander Pope, y Colley Cibber.

Mientres el periodu de la Restauración, tantu los actores como les actrices que triaben los escenarios londinenses facer por vegada primer personalidaes públiques y auténtiques celebridáes. Los documentos de la dómina amuesen a públicos atraíos a les representaciones pol talentu d'un actor de particular, lo mesmo que por obres concretes, y más que polos autores (que paecen ser l'elementu menos importante, ensin que s'anunciara al autor de les obres hasta 1699). Anque los teatros taben concebíos pa grandes audiencies —el segundu teatru de Drury Lane dende 1674 tenía 2.000 espectadores— yeren de diseñu compactu, y el carisma d'un actor podía proyeutase darréu dende'l escenariu con plataforma avanzada.

Con dos compañíes compitiendo polos sos servicios dende 1660 hasta 1682, los actores estrella teníen la posibilidá d'axustar reparties d'estrelles, participar nes aiciones de la compañía y les nueches que los sos beneficios corresponderíen-yos, amás de llograr salarios. Esta situación ventaxosa camudó cuando los dos compañíes xunir en 1682, pero la manera en que los actores remontáronse y asumieron la direición de la nueva compañía en 1695 ye, en sí mesma, una ilustración de cuántu se desenvolviera la so estatus y poder dende 1660.

Les estrelles más destacaes ente los actores de la Restauración fueron Elizabeth Barry (la "famosa Sra. Barry" quien "forzó les llárimes nos güeyos de tol públicu") y Thomas Betterton, dambos bien activos na organización de la revuelta d'actores de 1695 y titulares de patentes orixinales na cooperativa d'actores resultante.

Betterton interpretó tolos grandes papeles masculinos dende 1660 hasta'l sieglu XVIII. Dempués de ver Hamlet en 1661, Samuel Pepys escribe nel so diariu que'l mozu novatu Betterton "fixo'l papel de príncipe más allá de la imaxinación". Les espresives interpretaciones de Betterton paez qu'atraxeron a aficionaos al teatru con tanta fuercia como la novedá de ver a muyeres nel escenariu. Llueu quedó establecíu como l'home principal de la Duke's Company, ya interpretó a Dorimant, el llibertín de la Restauración irresistible y seminal, nel estrenu de la obra de George Etherege Home a la moda (1676). La posición de Betterton permaneció inatacable a lo llargo de los años 1680, tanto como'l líder de la United Company como'l so direutor d'escena y xerente cotidianu. Permaneció lleal a Rich más que la mayoría de los sos compañeros, pero a la fin foi él quien dirixó la fuelga de 1695, y quien se convirtió nel direutor artísticu de la nueva compañía.

Comedies[editar | editar la fonte]

La variedá y los vertixinosos cambeos de moda son típicos de la comedia de la Restauración. Anque la tema "teatru de la Restauración" de los llibros de testu trata xuntes toles obres, de manera que paez que toes elles yeren contemporánees lo cierto ye que los estudiosos estremen la rápida evolución del teatru inglés a lo llargo d'estos cuarenta años, y de les sos causes sociales y polítiques. Reconozse igualmente la influencia de la competición ente compañíes de teatru y l'economía de los teatros.

La comedia de la Restauración tuvo dos momentos álgidos. El xéneru llegó a un espectacular maduror a mediaos de los años 1670 con una serie de comedies aristocrátiques. Siguieron venti años flacos a esta curtia edá d'oru, anque tienen de destacar los llogros d'Aphra Behn nos años 1680. A mediaos de los años 1690 hai un segundu y curtia renacencia de la comedia de la Restauración, que tenía como oxetivu un públicu más ampliu. Les comedies de los doraos años 1670 y 1690 difieren extraordinariamente ente sigo. Intentóse más embaxo ilustrar el cambéu de gustu xeneracional describiendo L'aldeana (The Country Wife, 1676) y La muyer provocada (The Provoked Wife, 1697) con ciertu detalle. Estos dos obres difieren una d'otra en delles traces que son típicos, lo mesmo qu'una película de Hollywood de los años 1950 ye distinta d'una de los años 1970. Les obres nun son, sicasí, señalaes como "típiques" de les sos décades. Ello ye que nun hai comedies típiques de los años 1670 o 1690; inclusive dientro d'estos curtios momentos cume, los tipos de comedia siguieron camudando y multiplicándose.

Comedia aristocrática, 1660–80[editar | editar la fonte]

El teatru de los años 1660 y 1670 foi revitalizáu pola competición ente los dos compañíes con patentes creaes cola Restauración, según pol interés personal de Carlos II, y los dramaturgos risibles respondieron a la demanda de nueves obres. Robaron alegremente de la escena contemporánea francesa y española, de les obres ingleses xacobines y carolines, ya inclusive de les comedies clásiques griegues y romanes, y combinaron les llinies de la trama de la manera más atrevida. Les diferencies de tonu nuna mesma obra nun yera daqué criticáu, sinón más bien apreciáu, pos el públicu aplaudía la "variedá" tantu ente les obres como dientro de la mesma obra. Les primeres audiencies de la Restauración sentíen poco entusiasmu poles comedies d'estructura simple y bien formaes como les de Molière; queríen aiciones con diverses trames, azotaes, atestaes y un ritmu rápidu. Inclusive un toque d'altu drama heroicu podía añader al amiestu de comedia, como asocede na obra de George Etherege Amor nuna tina (Love in a Tub, 1664), que tien una trama en versu heroicu sobre'l "conflictu ente l'amor y l'amistá", otra d'atélite comedia urbana y otra trama burlesca "de calzoncíos", al quedar el personaxe ensin pantalones y tener que vistise con una tina de les usaes como bañera. Esti tipu d'incongruencies contribuyeron a que se tuviera en poca estima a la comedia de la Restauración nos sieglos XVIII, XIX y principios del XX, pero anguaño la esperiencia teatral total de la Restauración ye valorada sobre la escena, según polos críticos académicos postmodernos.

Les comedies antisentimentales o "dures" de John Dryden, William Wycherley, y George Etherege reflexaben l'atmósfera de la corte, y celebraben con franqueza un estilu de vida del machu aristocráticu d'intriga y conquista sexual continues. John Wilmot, segundu Conde de Rochester, verdaderu llibertín de la Restauración, cortesanu y poeta, ta representáu favorablemente na obra de Etherege Home a la moda (1676) como un aristócrata intelectual, atélite, zaragateru y sexualmente irresistible, un modelu pa la posteridá sobre lo que yera un glamuroso llibertín de la Restauración (en realidá nunca foi un personaxe bien avezáu na comedia de la dómina). La obra de Wycherley L'home sinceru (The Plain-Dealer, 1676), una variación sobre la tema de Molière El misántropu, foi altamente consideráu pola so sátira ensin compromisu y consiguió pa Wycherley l'apellativu de "Plain Dealer" Wycherley o "Manly" Wycherley, siguiendo'l nome del principal personaxe, Manly. La obra que sofita más el cargu d'obscenidad que siempres s'imputó a la comedia de la Restauración ye probablemente la obra de Wycherley L'aldeana (1675).

William Wycherley, L'aldeana: "Santu Cielu, yo tamién quiero daqué de porzolana. Envaloráu señor Horner, nun pretenda dar pieces de porzolana a otres persones y a mi nenguna; convídeme a mi tamién."
William Wycherley, L'aldeana: "Santu Cielu, yo tamién quiero daqué de porzolana. Envaloráu señor Horner, nun pretenda dar pieces de porzolana a otres persones y a mi nenguna; convídeme a mi tamién."

Exemplu. William Wycherley, L'aldeana (1675)[editar | editar la fonte]

L'aldeana tien trés entames amestaes pero fácilmente estremable, caúna col so propiu tonu:

1. El trucu de la impotencia del señor Horner apurre la hestoria principal y el principiu sobre'l que s'entama la obra. Un llibertín de clase alta, el urbanita Sr. Horner entama una campaña pa seducir tantes dames respetables como-y seya posible, primero espublizando'l falsu rumor de la so propia impotencia, por que se-y dexe entrar onde nengún home completu puede dir. El trucu tien gran ésitu y Horner tien rellaciones sexuales con munches dames casaes de reputación virtuosa, que los sos homes tán felices de dexa-y a soles con elles. Hai una escena famosa ya indignante, la "escena de la porzolana", na que les rellaciones sexuales supónse que tuvieron llugar repetidamente xusto fuera del escenariu, onde Horner y el so amante lleven a cabu un llargu diálogu de doble sentíu, llenu de sobrentendíos sobre la coleición de porzolana de Horner. L'aldeana ye una obra que va avanzando por momentos en que cuasi s'afaya la verdá sobre'l valor sexual de Horner (y polo tanto la verdá sobre les dames respetables), de los cualos llíbrase gracies al so rápidu inxeniu y bona suerte. Horner nunca llega a reformase, y caltién el secretu hasta'l final; asumir que cuando caya'l telón, Horner va siguir alegremente collechando los frutos de la desinformación espublizada.

2. La vida marital de Pinchwife y Margery basar na obra de Molière La escuela de les muyeres. Pinchwife ye un home de mediana edá que se casó con una ignorante mochacha pueblerina cola esperanza de qu'ella non -y pondrá los cuernos. Sicasí, Horner enseñar, y Margery ábrese pasu al traviés de la sofisticación d'un matrimoniu londinense ensin dase cuenta. Ta entusiasmada cola guapura viril de los galanes de la ciudá, los llibertinos, y especialmente los actores de teatru (esti tipu de chancies autoreferenciales a la escena taben alimentaes pol nuevu altu estatus de los actores), y caltién a Pinchwife n'estáu de continuu horror ante la brutal franqueza de la so esposa y el so abiertu interés pol sexu. Una chancia repitida ye la manera en que los celos patolóxicos de Pinchwife siempres lu lleven a apurrir a Margery xusto la clase d'información qu'él desea qu'ella nun tenga.

3. El novialgu ente Harcourt y Alithea ye, por comparanza, una edificante hestoria d'amor na que l'atélite Harcourt llogra la mano de la hermana de Pinchwife, Alithea.

La decadencia de la comedia, 1678–90[editar | editar la fonte]

Cuando los dos compañíes xunir en 1682 y l'escena londinense convertir nun monopoliu, menguó drásticamente tanto'l númberu como la variedá d'obres nueves que s'escribíen. Hubo un cambéu dende la comedia al drama políticu seriu, lo que reflexa les esmoliciones y divisiones que siguieron al Intriga papista de 1678 y la Crisis de la esclusión de 1682. Les poques comedies que se producieron tendieron a centrase no político, col dramaturgu whig Thomas Shadwell lluchando colos tories John Dryden y Aphra Behn. El llogru únicu de Behn como una de les primeres escritores profesionales foi oxetu de munchos estudios recién.

Renacimientu de la comedia, 1690–1700[editar | editar la fonte]

Mientres la segunda fola de la comedia de la Restauración nos años 1690, les comedies "más nidios" de William Congreve y John Vanbrugh reflexaron les perceiciones culturales cambiantes y un gran cambéu social. Les obres de los años 1690 paez que se dirixíen a públicos con mayor amiestu de clases con un fuerte elementu de clase media, y a espectadores femenines, por casu treslladando la guerra de sexos del área de la intriga a la del matrimoniu. El focu de la comedia ta menos en mozos amigos más llistos que l'anterior xeneración, que nes rellaciones maritales posteriores a les campanes de boda. La escura obra de Thomas Southerne La escusa de les esposes (The Wives' Escuse, 1691) nun ye entá bien "nidiu": amuesa a una muyer miserablemente casada con un petimetre, Friendall, l'amigu de tol mundu, que les sos llocures ya indiscreciones minen el valor social de la so esposa, pos l'honor de la muyer va amestáu al del home. La Sra. Friendall ye escorrida por un pretendiente, un llibertín prosaicu carente de toles cualidaes que faíen encantador al Dorimant de Etherege, y ella abstien d'actuar o escoyer por cuenta de la falta de curiosu de toles sos opciones. Tol humor d'esta "comedia" anicia nes trames secundaries de persecución amorosa y fornicación, y non na hestoria principal.

Nes obres de Congreve Amor por amor (Love for Love, 1695) y Asina va'l mundu (The Way of the World, 1700), los "duelos d'inxeniu" ente amantes típicos de la comedia de los años 1670 son bien fluexos. Les pieces "toma y daca" de pareyes que tán entá probando la so atraición mutua camudáronse por atélites alderiques prenupciales en víspores del matrimoniu, como na famosa "escena de la condición" en Asina va'l mundu (1700). La obra de Vanbrugh La muyer provocada (1697) sigue les buelgues de La escusa de les esposes de Southerne, con un toque más llixeru y personaxes más humanamente reconocibles.

Exemplu. John Vanbrugh, La muyer provocada (1697)[editar | editar la fonte]

John Vanbrugh, La muyer provocada: "Estos son bonos tiempos. Una muyer puede tener un galán y tamién una pensión alimenticia.".

La muyer provocada ye una especie d'obra de tesis de la Restauración yá que trata sobre la posición llegal subordinada de la muyer casada y les complexidaes d'un "divorciu" y separación, temes que destacaren a mediaos de los años 1690 por dellos casos famosos ante la Cámara de los Lores.

Sir John Brute en La muyer provocada ta cansáu del so matrimoniu. Llega borrachu a casa toles nueches y de cutio ye porcaz y insultante escontra la so muyer. Al tiempu, ella vese tentada d'embarcase nun llíu amorosu col atélite y fiel Constant. El divorciu nun ye una opción pa nengún de los Brute, pero hai formes de separación llegal qu'apaecieren apocayá, y podríen asegura-y una pensión alimenticia separada a la esposa. Esti tipu d'arreglu nun dexaría que se volvieren a casar. Aun así, cavilga Lady Brute, nuna de los munchos discutinios que tien cola so sobrina Bellinda, "Estos son bonos tiempos. Una muyer puede tener un galán y una tamién una pensión alimenticia".

Bellinda ye coles mesmes cortexada de manera aspra pol amigu de Constant, llamáu Heartfree, que queda sorprendíu y ablayáu cuando afaya que ta namoráu d'ella. El mal exemplu de los Brute ye una alvertencia constante pa Heartfree en contra del matrimoniu.

La muyer provocada ye una obra de conversación, que'l so focu d'atención ta menos nes escenes d'amor y más nos discutiniu ente les amigues (Lady Brute y Bellinda) y los amigos (Constant y Heartfree). Estos intercambios, anque tán llenos de chancies, son reflexivos y tienen un toque de murria y frustración.

Dempués d'un entueyu al respective de una carta falsificada, la obra remata col matrimoniu ente Heartfree y Bellinda y l'estancamientu ente los Brute. Constant sigue cortexando a Lady Brute, y ella sigue ensin saber qué faer.

Final de la comedia[editar | editar la fonte]

La tolerancia escontra la comedia de la Restauración, inclusive na so forma modificada, acabó escosándose a la fin del sieglu XVII, pos la opinión pública volver escontra la respetabilidad y la seriedá inclusive más rápidu que los dramaturgos. Había una serie de causes rellacionaes con esti cambéu de gustos, ente elles el cambéu demográficu, la Revolución gloriosa de 1688, l'ofiendo de Guillermo y María pol teatru y los pleitos que se plantegaron contra dramaturgos pola Sociedá pa la Reforma de los Costumes (fundada en 1692). Cuando Jeremy Collier atacó a Congreve y Vanbrugh nel so Curtiu tratáu sobre la impiedad ya inmoralidá de la escena inglesa (Short View of the Immorality and Profaneness of the English Stage) en 1698, taba confirmando un cambéu nos gustos del públicu que yá tuviera llugar. Nel estrenu estelar bien esperáu en 1700 de Asina va'l mundu, la primer comedia de Congreve en cinco años, el públicu amosó namái un moderáu entusiasmu por esta obra sutil, cuasi murnia. La comedia de sexu ya inxeniu diba ser reemplazada pol teatru de sentimientos obvios y moralidá exemplar.

Historia posterior[editar | editar la fonte]

Historia sobre l'escenariu[editar | editar la fonte]

Mientres los sieglos XVIII y XIX, la franqueza sexual de la comedia de la Restauración fizo que los productores usaren parte d'elles o lo afixeren en fondura, más que realmente interpretales. Güei, la comedia de la Restauración ye de nuevu bien apreciada pa los escenarios. Los clásicos, como L'aldeana y L'home sinceru (de Wycherley), Home a la moda (de Etherege), según Amor por amor y Asina va'l mundu (de Congreve) compiten non yá cola obra de Vanbrugh La reincidente (The Relapse) y La muyer provocada, sinón tamién per parte de comedies más escures y menos risonderes como La escusa de les esposes de Southerne. Aphra Behn, nun tiempu considerada irrepresentable, tien güei una gran renacencia, con El vagamundu (The Rover) siendo pieza de repertoriu.

Crítica lliteraria[editar | editar la fonte]

L'ofiendo poles impropiedaes sexuales caltuvo a la comedia de la Restauración por llargu tiempu non yá lloñe de la escena, sinón tamién zarrada nel armariu de los venenos de los críticos. Los críticos victorianos como William Hazlitt, anque valoraben la enerxía y "fuercia" llingüística de los escritores canónicos como Etherege, Wycherley, y Congreve, siempres permediaben l'allabancia estética con una fuerte condena moral. Aphra Behn recibió la condena ensin l'allabancia, yá que la comedia sexual abierta yera considerada particularmente ofensiva cuando provenía d'una escritora. Al llegar el sieglu XX, empezaron a apaecer una sitiada minoría d'académicos entusiasmaos pola comedia de la Restauración, como l'importante editor Montague Summers, que la so obra aseguró que les obres de Aphra Behn siguieren imprimiéndose.

"Los críticos siguen ablucantemente a la defensiva sobre les obres maestres d'esta dómina", escribió Robert D. Hume en fecha tan tardida como 1976. Namái a lo llargo de les últimes décades esta afirmación resultó falsa, pos la comedia de la Restauración foi reconocida como un suxetu gratificante p'analís d'alta teoría y l'obra de Wycherley L'aldeana, mientres enforma tiempu considerada la más obscena obra de teatru del idioma inglés, convirtióse nuna especie de favorita de los académicos. Escritores risibles "menores" tán llamando gran parte de l'atención, especialmente la xeneración de dramaturgues posteriores a Aphra Behn, qu'apaecieron en redol al añu 1700, como Delarivier Manley, Mary Pix, Catharine Trotter, y Susannah Centlivre. Un ampliu estudiu de la mayoría de les comedies de la Restauración nunca impreses fíxose posible al traviés d'Internet, anque namái por subscripción, a les primeres ediciones na British Library.

Llista de destacaes comedies de la Restauración[editar | editar la fonte]

El vagamundu por Aphra Behn ye güei una pieza de repertoriu.
  • Charles Sedley, El xardín de les mores (The Mulberry-garden, 1668)
  • George Villiers, II duque de Buckingham, L'ensayu (The Rehearsal, 1671)
  • John Dryden, Matrimoniu a la moda, (Marriage-A-la-Mode, 1672)
  • William Wycherley, L'aldeana (The Country Wife, 1675), L'home sinceru (The Plain-Dealer, 1676)
  • George Etherege, Amor nuna tina (Love in a Tub, 1664), Home a la moda (The Man of Mode, 1676)
  • Aphra Behn, El vagamundu (The Rover, 1677), Les cabeces pelaes (The Roundheads, 1681), El vagamundu, segunda parte (The Rover, Part II, 1681), Golpe de suerte (The Lucky Chance, 1686)
  • Thomas Shadwell, Bury Fair (1689)
  • Thomas Southerne, Sir Anthony Love (1690), La escusa de les esposes (The Wives Escuse, 1691)
  • William Congreve, El Solterón (The Old Bachelor, 1693), Amor por amor (Love For Love, 1695), Asina va'l mundu (The Way of the World, 1700)
  • John Vanbrugh, La reincidente (The Relapse, 1696), La muyer provocada (The Provoked Wife, 1697)
  • George Farquhar, Amor y una botella (Love and a Bottle, 1698), La pareya constante (The Constant Couple, 1699), Sir Harry Wildair (1701), L'oficial de reclutamiento (The Recruiting Officer, 1706), La estrataxema de los galanes (The Beaux' Stratagem, 1707)
  • Susannah Centlivre, El maríu perxuru (The Perjured Husband, 1700), The Basset-Table, (1705), The Busie Body (1709)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Georges., Duby,; Michelle., Perrot, (2000). Historia de les muyeres n'Occidente. Taurus Minor. ISBN 8430603905.

Esti artículu ye traducción de la Wikipedia inglesa, que cita como fontes:

  • Cibber, Colley (1ª edición 1740, Everyman's Library ed. 1976). An Apology for the Life of Colley Cibber. Londres: J. M. Dent & Sons.
  • Dobrée, Bonamy (1927). Introducción a The Complete Works of Sir John Vanbrugh, vol. 1. Bloomsbury: The Nonesuch Press.
  • Howe, Elizabeth (1992). The First English Actresses: Women and Drama 1660–1700. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hume, Robert D. (1976). The Development of English Drama in the Late Seventeenth Century. Oxford: Clarendon Press.
  • Milhous, Judith (1979). Thomas Betterton and the Management of Lincoln's Inn Fields 1695–1708. Carbondale, Illinois: Southern Illinois University Press.
  • Morgan, Fidelis (1981). The Female Wits - Women Playwrights on the London Stage 1660-1720 Londres: Virago
  • Pearson, Jacqueline (1988). The Prostituted Muse: Images of Women and Women Dramatists 1642–1737. Nueva York: St. Martin's Press.
  • Stone, Lawrence (1990). Road to Divorce:England 1530–1987. Oxford: Oxford University Press.
  • Van Lennep, William (ed.) (1965). The London Stage 1660–1800: A Calendar of Plays, Entertainments & Afterpieces Together with Casts, Box-Receipts and Contemporary Comment Compiled From the Playbills, Newspapers and Theatrical Diaries of the Period, Part 1: 1660–1700. Carbondale, Illinois: Southern Illinois University Press.

Pa saber más[editar | editar la fonte]

Esta ye una selección d'estudios críticos seminales.

  • Canfield, Douglas (1997). Tricksters and Estates: On the Ideology of Restoration Comedy. Lexington, Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • Fujimura, Thomas H. (1952). The Restoration Comedy of Wit. Princeton: Princeton University Press.
  • Holland, Norman N. (1959). The First Modern Comedies: The Significance of Etherege, Wycherley and Congreve. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Markley, Robert (1988). Two-Edg'd Weapons: Style and Ideology in the Comedies of Etherege, Wycherley, and Congreve. Oxford: Clarendon Press.
  • Weber, Harold (1986). The Restoration Rake-Hero: Transformations in Sexual Understanding in Seventeenth-Century England. Madison: University of Wisconsin Press.
  • Zimbardo, Rose A. (1965). Wycherley's Drama: A Link in the Development of English Satire. New Haven: Yale University Press.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]