Columba Domínguez

De Wikipedia
Columba Domínguez
Vida
Nacimientu Heroica Guaymas (es) Traducir4 de marzu de 1929[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu[2]13 d'agostu de 2014[1] (85 años)
Sepultura Mausoleos del Ángel (es) Traducir
Causa de la muerte neumonía
Familia
Pareyes Emilio Fernández
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu actriz de televisión, actriz de cine, cantante, actrizpintora
Instrumentu musical voz
Discográfica RCA Records
IMDb nm0231758
Cambiar los datos en Wikidata

Columba Domínguez Alarid[3] (4 de marzu de 1929Heroica Guaymas (es) Traducir – 13 d'agostu de 2014Ciudá de Méxicu)[4] foi una actriz, cantante y pintora mexicana.

Figura crucial de la dómina d'oru del cine mexicanu y considerada una de les xoyes emblemátiques del cine mexicanu. Ye recordada particularmente poles sos actuaciones en Maclovia (1948), pola cual ganó'l premiu Ariel a meyor coactuación femenina, y Pueblerina (1949) y recibió l'Ariel d'Oru en 2013. Domínguez caltuvo una rellación sentimental per munchos años cineasta y actor Emilio Fernández.

Biografía[editar | editar la fonte]

Vida temprana[editar | editar la fonte]

Columba foi afayada pol direutor cinematográficu Emilio "Indiu" Fernández, quien queda maraviáu cola so guapura con traces mexicanes bien marcaos y da-y entrada al cine con pequeños personaxes en películes como La Perla (1945) y Ríu Escondíu (1947). Les sos primeres películes, ¡Como Méxicu nun hai dos! y Pepita Jiménez, son de 1945.

Carrera[editar | editar la fonte]

En 1948 Emilio Fernández da-y el papel antagónicu al de María Félix na cinta Maclovia (1948). La so actuación ye emponderada pola crítica y ye gracies a esta cinta que Fernández-y confía'l papel protagonista de la que se convertiría na so meyor película: Pueblerina (1948), al llau de Roberto Cañedo. Gracies a esta película Columba xube rápido al estrellalgu y vuélvese conocida en tol mundu al ser presentada nel Festival Internacional de Cine de Karlovy Vary, antigua Checoslovaquia (güei República Checa), Nesi mesmu añu participa en La Malquerida xunto a Dolores del Río y Pedro Armendáriz en sustitución de Rita Macedo quien abandonó'l proyeutu.

Precedida pol ésitu de Pueblerina, ye contratada n'Italia pa participar nel filme L'edera (1950), onde interpreta'l personaxe principal, Anessa una neña adoptada que al crecer ye culpable d'un crime fechu pa tratar de salvar a la so familia adoptiva de la bancarrota.[5] El mesmu añu filma Un día de vida, que paso desapercibida en Méxicu, pero que se convirtió nun atayante ésitu na ex Yugoslavia, estrenada en 1952.

Encasillada en papeles autóctonos, Columba termina per dixebrar se laboralmente de Fernández en 1952, lo que-y dexó consolidar se como una primer figura y trabayar so les órdenes d'otru realizadores, como Luis Buñuel (con quien trabayó en El ríu y la muerte (1955)), Fernando Méndez (direutor de la cinta de cultu Lladrón de cadabres (1957), considerada la meyor película mexicana del xéneru fantásticu) y Ismael Rodríguez (quien la llevó a estelarizar dos obres maestres: Los hermanos del fierro (1961) y Animes Trujano (1962) onde trabayó al llau del actor xaponés Toshiro Mifune), ente otros. En 1962 participó en El texedor de milagros, cinta que representó a Llatinoamérica nel IX Festival Internacional de Cine de Berlín. Columba tamién realizó'l primera desnudu oficial del Cine Mexicanu na cinta La virtú desnuda (1956).

En 1961, Columba grabó un discu de llarga duración tituláu La voz duce y mexicana de Columba Domínguez pal sellu RCA Víctor, con arreglos de les orquestes de Mario Ruiz Armengol y Chucho Ferrer. L'álbum contién diez canciones y foi reeditada en formatu dixital por Sony Music en 2012.[6]

En televisión destaca nel protagónico de La nube (1967) y El carruaxe (1972), dambes noveles de corte históricu. La so última apaición d'esti rubro foi en Aprendiendo a amar de 1979, proyeutu con gran ésitu pero d'ínfima calidá. En 1982 por problemes financieros tuvo que suspender la película Jacaranda, de la que foi guionista y productora; primeramente había empobináu cinco curtiumetraxes. En 1984 l'Asociación Nacional d'Actores (ANDA) fíxo-y entrega de la medaya Virginia Fábregas, poles sos más de 25 años de llabor artísticu ininterrumpida.

Dempués del so retiru en 1987 l'actriz, dedicar a la danza, la materia humanístico, pintura (llegando a esponer n'Europa) y pianu, amás de prauticar esgrima y equitación. En 2008, dempués de más de 20 años de retiru del cine, el direutor mexicanu Roberto Fiesco, retornar al cine col curtiumetraxe Palombu. Esi mesmu añu, Domínguez foi homenaxada pol Festival Internacional de Cine de la Frontera, en Ciudad Juárez, nel que se proyeutaron dalgunos de los títulos más representativos nos que participó.[7] En 2010, l'actriz fixo participaciones especiales nos filmes: La cebra y Borrar la memoria, estrenada nel Festival Internacional de Cine de Morelia.[8] En 2012 participa nel rodaxe de la película Nel últimu tragu, dirixida por Jack Zagha y que foi presentada en marzu de 2014 nel Festival Internacional de Cine de Guadalaxara.[9]

En mayu de 2013, Columba Domínguez foi gallardoniada col Premiu Ariel d'Oru pola so trayeutoria.[10]

Homenaxe a Columba Domínguez nel 2013.

Vida personal[editar | editar la fonte]

En 1945, Columba foi afayada pol célebre direutor Emilio "Indiu" Fernández, quién impulsó la so carrera nel cine. Columba y Emilio Fernández empecipiaron una rellación amistosa, que llueu derivó en romance. Columba afirma casase de callao con Fernández. La pareya procreó una única fía, Jacaranda (nacida en 1952). Emilio llevaba siempres descalza y vistida d'indíxena a Columba y faía-y sirvir la cena a los sos incontables amigos que visitaben la casa de la pareya en Coyoacán. Les diferencies personales, ya infidelidaes del "Indiu", provocaron que Columba abandonar en 1952, llevándose consigo a la so fía. Mientres la so estancia n'Europa, Columba fai amistá col actor español Francisco Rabal (con quien se faló d'un romance) y na prensa sensacionalista mexicana, cuando Rabal llegó a trabayar a Méxicu, punxo titulares como «Francisco Rabal llega a Méxicu pa casase con Columba Domínguez», cosa que fadió a Emilio Fernández. Poco dempués cuando Rabal atopábase filmado Sonates nos estudios Churubusco, atopar con ella mientres platigaba con Luis Buñuel, amestándose a la charra. Neso taben cuando Emilio llegó y averóse dispuestu a pega-y unos tiros al actor español. Solo la mediación de Buñuel, a quien Fernández respetaba bien de, evitó una traxedia. El cantar “Tu namái tu” yera la favorita de la pareya Columba-Emilio, cuando se dixebraron, Emilio cantar nos sos enfiles, recordando a quien ensin dulda foi tamién l'amor de la so vida.

Un tráxicu sucesu avafó la vida de Columba, cuando en 1978, la so fía Jacaranda finó trágicamente al cayer dende'l cuartu pisu d'un edificiu, en circunstancies que nunca fueron esclariaes hasta'l momentu actual.

Columba y Emilio volvieron a entamar la so rellación en delles ocasiones, independientemente de los otros romances que sostuvo'l direutor. Ella tuvo con él nos sos últimos díes, a pesar de tener munchos años separaos. Cuando-y preguntar a Columba la razón d'esta entrega dempués de tantos años de separación dixo: «Quiérolu», y nun salió del cuartu del hospital hasta que sacaron el cadabre. En marzu de 1987 escribió un llibru tituláu Emilio, l'Indiu qu'amé, dedicáu a quien fora'l so gran amor.

Al morrer Emilio en 1986, desamarróse un discutiniu sobre'l so testamentu, particularmente sobre la so impresionante fortaleza nel barriu de Coyoacán, al sur de la Ciudá de Méxicu. Emilio morrió intestado, y automáticamente, la so única fía sobreviviente, la escritora Adela Fernández y Fernández, foi nomada la so heredera universal, en perxuiciu de Columba, quien alegaba derechos sobre la propiedá. Acordies con Columba, Adela en realidá nun yera fía biolóxica d'Emilio, y él nun la adoptó llegalmente.[11] Estos detalles, según la situación llegal, nunca fueron esclariaos, sobremanera dempués de la muerte de Adela en 2013.

Muerte[editar | editar la fonte]

Columba Domínguez finó en miércoles 13 d'agostu de 2014 nel Hospital Ánxeles Santelena de la Ciudá de Méxicu de resultes d'un infartu, depués de permanecer internada mientres dellos díes[12] por diversu entueyos derivaes de la neumonía.[13] Los sos restos mortales fueron soterraos nel Panteón Mausoleos del Ángel, al sur de la Ciudá de Méxicu, cerca de la tumba onde reposen los restos del Indiu Fernández.[14]

Anécdotes[editar | editar la fonte]

  • Según los críticos la sola secuencia en que Roberto Cañedo y Columba Domínguez baillen “El palombu y el palombu” na película Pueblerina (1948) basta pa xustificar la esistencia toa del cine mexicanu.
  • Dempués del ésitu de Un día de vida (1950), na ex-Yugoslavia, el lliteratu yugoslavu Aleksandar Vuco declaró que nunca antes una película provocara tantes llárimes al públicu, y según un artículu de Vladimir Lazarević del periódicu serbiu Politika Ekpres editáu en 1997, ye la película más vista na rexón de los postreros 50 años. Esti fervor anovar en 1997 cuando Columba, que per años siguió recibiendo cartes d'almiradores asistió a Belgráu a la exhibición na Cinética Nacional del Film,[15] con una receición nel ministeriu de cultura de Serbia y una comida col príncipe Tomislav Karadjordjevic. Columba foi tratada como si fuera una de les grandes estrelles del país.
  • Formó parte de les muses qu'inspiraron al compositor mexicanu José Alfredo Jiménez, quien-y dedicó'l tema “Si déxennos”.
  • Un día Emilio Fernández, "L'Indiu", anunció a Columba que diben tener convidaos a comer y que fixera los preparativos, el problema yera que nun-y dio dineru, y esta tuvo qu'echar mano de los gallos d'engarradiella tan amaos pol Indiu: Cuando hubo termináu'l ágape Emilio dio cuenta de la falta de los sos gallos, polo que preguntó a Columba por ellos, ella muerta de mieu contestó-y: «¿Queríes mole, non Emilio?» Y esti solu sonrió, lo que fizo que volviera'l sangre a la cara de Columba, que taba muerta de mieu al conocer el fuerte calter del so maríu.
  • El so mexicanísima guapura foi retratada en pintures de los célebres Miguel Covarrubias, Jesús Guerrero Galván y Diego Rivera.[16]

Filmografía[editar | editar la fonte]

Curtiumetraxes

  • Paloma (2008)
  • Ramona (2013)

España

Italia

Méxicu

  • ¡Como México no hay dos! (1944)
  • Pepita Jiménez (1945)
  • La señora de enfrente (1945)
  • La perla (1945)
  • Soy Charro de Rancho Grande (1947)
  • Río Escondido (1947)
  • Maclovia (1948)
  • Pueblerina (1948)
  • La malquerída (1949)
  • Un día de vida (1950)
  • La bienamada (1951)
  • Cuando levanta la niebla (1952)
  • El mar y tú (1952)
  • Mujeres que trabajan (1953)
  • Reportaje (1953)
  • Pueblo, canto y esperanza (1954)
  • Historia de un abrigo de mink (1955)
  • El río y la muerte (1955)
  • Fuerza de los humildes (1955)
  • La virtud desnuda (1955)
  • Ladrón de cadáveres (1956)
  • Esposas infieles (1956)
  • Cinco vidas y un destino (1956)
  • Cabaret trágico (1957)
  • El tiro de gracia (1957)
  • Enterrado vivo (1957)
  • Duelo indio (1957)
  • El caudillo (1957)
  • Mundo, demonio y carne (1958)
  • Viva la parranda (1959)
  • Ánimas Trujano (1961)
  • Los hermanos Del Hierro (1961)
  • El tejedor de milagros (1961)
  • Pueblito (1961)
  • Paloma herida (1962)
  • El hombre de papel (1963)
  • La sombra de los hijos (1963)
  • El hombre propone... (1963)
  • Furia en el edén (1964)
  • La loba. Los horrores del bosque negro (1964)
  • Aventura al centro de la tierra (1964)
  • Marcelo y María (1964)
  • Llanto por Juan indio (1965)
  • Duelo de pistoleros (1965)
  • Juventud sin ley /Rebeldes a go go (1965)
  • Ambición sangrienta (1968)
  • Mi niño Tizoc (1971)
  • Soy el hijo del gallero (1977)
  • Una gallina muy ponedora (1981)
  • Arriba Michoacán (1986)
  • Víctimas de la pobreza (1986)
  • La Cebra (2010)
  • Borrar la memoria (2010)
  • El último trago (2012)

Videografía[editar | editar la fonte]

Telenoveles

Discografía[editar | editar la fonte]

La voz duce y mexicana de Columba Domínguez (RCA Víctor, 1961)[17]

Llau unu:

  1. «La pajarera»
  2. «Pregonos de Méxicu»
  3. «Nunca me fixo fácil»
  4. «Dime si quiesme»

Lado dos:

  1. «Xochimilco»
  2. «Te voi amar vida mio»
  3. «Nunca, nunca, nunca»
  4. «Palombu mensaxeru»
  5. «La barca de Guaymas»

Reconocencies[editar | editar la fonte]

Premios Ariel[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultáu
1949 Coactuación Femenina Maclovia Ganadora
2013 Ariel d'oru Trayeutoria Ganadora

Ónix de la Universidá Iberoamericana[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultáu
1960 Actriz Los hermanos del fierro Ganadora

Diosa de plata PECIME[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultáu
1963 Actriz Ánimes Trujano Nomada

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Agrasánchez Jr., Rogelio (2001) Guapures del Cine Mexicanu / Beauties of the Mexican Cinema, Méxicu, ed. Archivu fílmico Agrasánchez, ISBN 968-5077-11-8
  • Dellos (1999). L'Indiu Fernández, xeniu y figura del cine mexicanu. En SOMOS. Méxicu: Editorial Televisa, S. A. de C.V.
  • Dellos (2000). Dómina d'oru del cine mexicanu de l'A a la Z. En SOMOS. Méxicu: Editorial Televisa, S. A. de C.V.
  • Hugo Argüelles, Triloxía rura, Cinco Centenarios Series, Plaza y Valdés, 1994, ISBN 968-856-346-3, 9789688563465
  • Emilio García Riera, Emilio Fernández, 1904-1986, Volume 3 de Coleición Cineastes de Méxicu, BPR Publishers, 1987, ISBN 968-895-016-5, 9789688950166
  • J. I. García, Paco Rabal: Equí Un Amigu, EDAF, 2004, ISBN 84-96107-28-0, 9788496107281
  • Marina Moguillansky, Andrea Molfetta y Miguel A. Santagada, Teoríes y práutiques audiovisuales, Teseo, ISBN 987-1354-59-2, 9789871354597
  • Alfredo Espinosa, Arte letal: vida, pasión y milagros de José Alfredo Jiménez, coleición: Serie Agora, Institutu Chihuahuense de Cultura, 2003, ISBN 968-6862-64-1, 9789686862645

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm0231758. Data de consulta: 9 xunetu 2016. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: Google Freebase Data Dump. Editorial: Google.
  3. «Guillermo Arriaga (@G_Arriaga): "Morrió Columba Domínguez Alarid, prima del mio padre Carlos Arriaga Alarid. Notable actriz del cine mexicanu. Llamentu'l so fallecimientu"». Twitter (13 d'agostu de 2014). Consultáu'l 12 de xunetu de 2017.
  4. Fina Columba Domínguez, estrella del cine mexicanu.
  5. http://amerblog.wordpress.com/cartolin/
  6. «Columba Domínguez n'Apple Music». iTunes. Consultáu'l 16 de setiembre de 2016.
  7. http://www.jornada.unam.mx/2008/04/27/index.php?section=espectaculos&article=a08n1esp
  8. http://mx.globedia.com/espera-columba-dominguez-estreno-borrar-memoria
  9. http://www.milenio.com/hey/cine/FICG_29-En_el_peracabo_trago-Jose_Carlos_Ruiz-Luis_Ballardo-Eduardo_Pumar_0_266973476.html&sa=O&ei=Z_oxU7_5L5LMsQSy4oGQBA&ved=0CCIQqQIwAA&usg=AFQjCNFx8ZeX8S6Y1bXq7y2rZ7kH6Vfylg
  10. http://sipse.com/entretenimiento/trunfen-el premiu-y-la demoranza-en-los premios-ariel-33830.html
  11. La hestoria detrás del mitu: Emilio "L'Indiu" Fernández
  12. Muerre Columba Domínguez
  13. Columba Domínguez morrió por neumonía
  14. presencia-de-el so-gremiu.html Columba Domínguez foi despidida
  15. http://www.nacionalnarevija.com/en/tekstovi/br%2013/sedma%20umetnost%20-%20beogradska%20kinoteka.html
  16. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de febreru de 2014. Consultáu'l 4 de febreru de 2014.
  17. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Discu de Columba

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]