Colonización francesa d'Arxelia

Coordenaes: 36°46′00″N 3°03′00″E / 36.7667°N 3.05°E / 36.7667; 3.05
De Wikipedia
[[Sultanato de Tuggurt (es) Traducir|←]] [[Sultanato de Tuggurt (es)
[[Imperio jerifiano (es) Traducir|←]] [[Imperio jerifiano (es)
Colonización francesa d'Arxelia
(de 1832 a 5 xunetu 1962)
colonia alministrativa
Alministración
Capital Arxel
Llingües oficiales francés
árabe
Llingües bereberes
Xeografía
Coordenaes 36°46′00″N 3°03′00″E / 36.7667°N 3.05°E / 36.7667; 3.05
Economía
Moneda Franco argelino (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa de los trés departamentos franceses d'Arxelia en 1877: Oren, Arxel y Constantina.

La colonización francesa d'Arxelia (árabe: الاستعمار الفرنسي للجزائر) referir al periodu nel que Arxelia tuvo baxu dominiu colonial francés, de 1830 hasta 1962. Siendo la colonia que más tiempu permaneció en manes franceses, Arxelia taba asimilada a trés departamentos franceses y formaba parte íntegra de la metrópolis. Como tal, foi'l destín de cientos de miles d'inmigrantes franceses, españoles, italianos, alemanes y británicos, primero conocíos como colonos y pasando dempués a ser denominaos pieds-noirs na década de 1950. Sicasí, los arxelinos nativos siempres representaron la inmensa mayoría de la población del territoriu a lo llargo de tola so hestoria. Gradualmente, la insatisfaición ente los musulmanes por cuenta del so opresión política y económica provocó numberoses reclamaciones de mayor autonomía política, desaguando nuna reclamación d'independencia. Les tensiones ente la población d'orixe y los colonos atoparon el so culmen en 1954, añu del empiezu de la Guerra d'independencia d'Arxelia. La guerra terminó en 1962, cuando Arxelia llogró la independencia gracies a los Alcuerdos d'Evian.

Conquista francesa[editar | editar la fonte]

Arxel (1921). Vista del puertu.
Mapa de los departamentos franceses d'Arxelia ente 1957 y 1962.

Napoleón III concede la nacionalidá francesa a los indíxenes el 14 de xunetu de 1865, lo que provoca l'enfadu de los colonos franceses. El 24 d'ochobre de 1870, un decretu da coles mesmes la ciudadanía francesa a la contorna de 37 000 xudíos d'Arxelia, retirándo-yos l'estatutu civil particular del que disponíen pola so relixón. El decretu obligába-yos a cumplir col serviciu militar como cualesquier otru francés, pero establecía un periodu de serviciu militar más llargu pa los indíxenes y con una retribución menor. L'autor del llamáu Decretu Crémieux ye Isaac Adolphe Crémieux, ministru de Xusticia, que foi masón y primer presidente de l'Alianza Israelita Universal.

Los lobbies colonialistes nun cesaron de pidir la abrogación del Decretu Crémieux, hasta que Pétain promulgara la llei sobre l'estatutu de los xudíos en 1940, que-yos retiraba'l derechu a la nacionalidá francesa. Los colonos declarábense "indignaos" de la "desigualdá creada ente xudíos y árabes". Pero'l Decretu Crémieux va ser invocáu dempués de la Primer Guerra Mundial polos nacionalistes arxelinos, como l'emir Khaled El-Hassani Ben El-Hachemi (nietu del emir Abd El-Kader), Messali Hadj, Ferhat Abbas y Ben Badis, pa reclamar la igualdá política.

La discriminación remata cola publicación el 28 de xunu de 1881 col Códigu del Indíxena, qu'estremaba a los "ciudadanos" franceses (con oríxenes europeos) de los "suxetos" franceses (los indíxenes). Estos postreros taben quitaos de la mayoría de los sos derechos políticos.

Francia trai numberosos colonos pa esplotar los recursos de la so colonia, col fin de llanzar la máquina económica del Imperiu Frances y d'unviar lloñe de la metrópolis a los elementos sociales potencialmente peligrosos pal orde social. Amás, de resultes de la gana frente a Prusia produzse la llegada masiva de alsacianos y loreneses que pierden les sos tierres integraes nel territoriu prusianu-alemán. Los indíxenes de cultura musulmana, o procedentes d'ella, vivíen sol réxime del indigenado anque podíen en teoría aportar a la ciudadanía francesa arrenunciando a les sos tradiciones. Pero sicasí, el procesu xurídicu que teníen que siguir p'aportar a esta ciudadanía yera más complicáu que pa un estranxeru.

De cutiu partíos peles zones más probes, numberosos son aquellos que se converten en trabayadores de grandes esplotaciones agrícoles creaes polos colonu nes zones ganaes a les marismas na rexón de Bône, Arxel o en Oren. Al marxe de la sociedá, teníen escasamente accesu a la educación. La so cultura y la so llingua tando prohibíes, en 1929 tan solo'l 6% de los neños indíxenes diben a la escuela primaria.

Los colonos pudieron apoderar asina la sociedá arxelina ya imponer el francés que se convirtió na llingua esclusiva de l'alministración, la educación y los cartelos. Según el xeógrafu Yves Lacoste, « n'Arxelia escaeciéronse curioso non solo los principios de llaicidá de la Tercer República, pero sobremanera les lleis sobre educación primaria obligatoria que, n'el mesmu interés de la colonización, seríen más útiles pa intentar d'afrancesar la población indíxena ». L'aplicación d'estes lleis topetó non solo cola negativa de los musulmanes, sinón cola de los "Pieds-noirs". Los ciudadanos franceses establecíos n'Arxelia aportunaron hasta la Guerra d'Independencia na so oposición al establecimientu de "escueles pa árabes". La finalidá de tal obstrucción que la prensa proclamaba ensin arrebol, yera que los musulmanes nun aprendieren francés, por que nun fueren capaces de lleer llibros que-yos dieren idees "subversives" y asina nun fueren capaces d'optar a puestos que los franceses acutar pa sigo.

Población antes del entamu de la guerra[editar | editar la fonte]

Población non musulmana en 1954, xustu antes del entamu de la guerra, por Departamentos:

Blanco: 0 a 2% --> Departamentos d'Oasis, Saoura, Batna y Tizi-Ouzou
Azul claro: de 2 a 5% --> Departamentos de Sétif, Medea y Orleansville
Azul: de 2 a 5% --> Departamentos de Constantine, Mostaganem, Tiaret, Saïda y Tlemcen
Azul escuro: de 10 a 30% --> Departamentu de Bône
Negru: + de 30% --> Departamentos d'Arxel y Oren

Les estadístiques publicaes en 1849 pol inxenieru xeógrafu Víctor Levasseur, envaloren que la población total ye de 5 millones d'habitantes. Sicasí, el censu bien incompletu d'aquella dómina censa a 117.366 colonos europeos y 2.598.517 "indíxenes". En 1959, los pieds-noirs cuntaben 1.025.000 persones y representaben 10,4 % de la población total d'Arxelia.

Camín de la guerra d'independencia[editar | editar la fonte]

En 1930, el gobiernu colonial celebra con fastuosidad el Centenariu de la « Arxelia Francesa ». Pero la diferencia ente'l nivel de vida de la mayoría de los colonos, superior al nivel de vida de la metrópolis, y el nivel de vida de los arxelinos d'orixe, de cutiu per debaxo del nivel de la probeza y cuasi desprovistos de garantíes sociales y xurídiques, faise cada vez más patente según avanza'l sieglu XX.

El 8 de mayu de 1945 produciéronse manifestaciones de los arxelinos en delles ciudaes del este del país: Setif, Cabilia y Constantina, que recordaben les sos reivindicaciones nacionalistes xunto a la victoria na Segunda Guerra Mundial. En Setif, en enfrentándose cola policía, los nacionalistes volver contra los franceses »: morriendo 27 europeos y 103 van morrer los díes siguientes. La represión del Exércitu Francés foi d'una brutalidá estrema, ordenada pol Xeneral De Gaulle y executada pol Xeneral Duval por aciu la intervención de la marina y l'aviación. Hubo execuciones sumarias, masacres de civiles, bombardeos de mechtas, tortures a civiles… mientres 2 meses l'este d'Arxelia sángrose. Oficialmente morrieron 1 500 arxelinos, pero l'historiador Benjamin Stora calcula unes cifres d'ente 20 000 a 30 000 muertos.

Guerra d'Independencia[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]