Colonización española d'América

De Wikipedia
Mapa d'América.

La colonización española d'América foi'l procesu pol que s'enllantó nel Nuevu Mundu una alministración que pretendía ser imitación o dobláu de l'alministración peninsular contemporánea.[1] Esti periodu estender dende'l 12 d'ochobre de 1492, día del descubrimientu d'América, hasta'l 13 d'agostu de 1898, cuando la bandera española foi arriada en San Xuan de Puertu Ricu.

La colonización d'América foi efeutuada sustancialmente pola Corona de Castiella (amestada a los reinos indianos dinásticamente) y ye la continuación d'una primer espansión y esperiencia colonizadora del Reinu de Castiella nes Islles Canaries, nes cualos ensayó per primer vegada a cierta escala la esperiencia de conquistar, repoblar y alministrar un territoriu nuevu, habitáu por pueblos desconocíos, asimilándolos y cristianizándolos nel procesu. Asina, los trés últimes grandes islles de Canaries fueron dafechu sometíes nos años 1478-1483 (Gran Canaria), 1492-1493 (La Palma) y 1494-1496 (Tenerife) anque l'impulsu colonizador arrinca muncho primero, nes otres islles del archipiélagu. Esta esperiencia y l'esistencia de fórmules desenvueltes pa solucionar los problemes de fundación de nueves ciudaes, pactos y enfrentamientos colos naturales del país, designación y atribuciones de los Adelantraos militares, engranaje de los aparatos alministrativos: relixosu, civil y militar, fueron depués llargamente usaes n'América, tienen los sos antecedentes alloñaos na esperiencia de Reconquistar y repoblación de la Península Ibérica y espliquen en parte l'estraordinariu ésitu de la colonización.

A partir del sieglu XV, los territorios y naciones indíxenes fueron incorporaos pola monarquía española al traviés de la Conquista d'América, formando parte d'un procesu históricu más ampliu denomináu mercantilismu, dando llugar al Imperiu español n'América. A lo llargo del sieglu XIX, cola cayida del absolutismu y el tresformamientu d'España nun Estáu lliberal, tien llugar la independencia hispanoamericana.

Gracies a la célebre bulda del papa Paulo III Sublimis Deus de 1537 que declara a los indíxenes homes con tolos efeutos y capacidaes de cristianos, hubo un gran contraste ente la colonización española, l'anglosaxona y francesa n'América.[2] Nel Imperiu Español la unidá social concebíase al traviés de la unidá de la Fe de la Ilesia Católica.

Una de les importantes consecuencies d'esta colonización foi'l mestizaje n'América. Los Reis establecieron una política esterior común marcada polos enllaces matrimoniales con delles families reales europees que resultaron na hexemonía de los Habsburgu n'Europa mientres los sieglos XVI y XVII. Per otra parte el descubrimientu d'América a partir de 1492 modificó fondamente la hestoria.

Estensión del Imperiu español n'América[editar | editar la fonte]

Cabildru colonial de Salta (Arxentina).
Morrión usáu polos conquistadores españoles n'América.
Mapa diacrónicu amosando les árees d'América que formaron parte del Imperiu español. Los pueblos orixinarios de los territorios que nun fueron efeutivamente ocupaos, nun formaron parte del sistema colonial. Pa detalles ver mapa.       L'Imperiu español nel so cumal territorial alredor de 1790       Rexones d'influencia (esploraes y/o reclamaes pero nunca controlaes) o territorios en disputa o de curtiu control       Posesiones del Imperiu portugués gobernaes per España ente 1580-1640 por anexón dinástica, 15801640.       Territorios perdíos n'o dempués de 1717 pola Paz d'Utrecht.
Colonies europees y pueblos orixinarios (sieglos XVI-XVIII).

Causes[editar | editar la fonte]

  • Económiques: el surdimientu del mercantilismu, según la necesidá d'atopar una ruta alternativa pal comerciu de les especies y de la seda, procedente de les "islles de les especies", les Moluques, que fuera bloquiada polos turcos cola toma de Constantinopla en 1453, controlando totalmente la ruta de la seda, tanto interior, como la ruta marítima.
  • Culturales: col Renacimientu, na sociedá europea dalgunos suxuríen la esfericidad de la Tierra, y la proliferación de comerciantes provocó la proliferación de lleendes y cróniques esaxeraes (viaxes de Marco Polo, lleenda del Preste Xuan), que causaron un gran interés polo desconocío na Europa de la dómina, xunto col espíritu aventureru escontra'l Alloñáu Oriente.
  • Teunolóxiques: l'apaición de nueves naves, como les carabeles o los galeones que dexaben la penetración trasatlántica, gracies a Alfonsu V y a Xuan II de Portugal ("El Perfectu" o "El Navegante"), y pol procesu de meyora naval y d'esploración, estos barcos incluyíen les veles cuadraes y les triangulares, xunto con un cascu reforzáu, evolución de los barcos del comerciu flamencu. Estos fueron los primeros barcos que pudieron faer "cazaes", navegar contra'l vientu y a la banda d'este, colo que se llogró'l descubrimientu de Canaries, remontar la mariña africana y conquistar América. Nuevos preseos de navegación, como'l astrolabiu o la brúxula, que dexaben empobinase nel mar xunto col siguimientu de les estrelles, según les meyores en cartografía, fueron fundamentales pa dexar la llegada europea a América.

Les capitulaciones de Santa Fe[editar | editar la fonte]

Cristóbal Colón presentó'l so plan a Xuan II de Portugal, pero, basáu en cálculos erróneos sobre'l tamañu de la Tierra y la distancia ente Europa y la India, nun foi teníu en cuenta. De siguío dirixióse a Castiella, arreyada entós na conquista de Granada, y espunxo el so plan a los Reis Católicos, ayudáu polos flaires de La Rábida. A pesar de los errores téunicos, facer col sofitu de la reina Isabel y del Cardenal Cisneros y asina, tres tomar de Reinu nazarí de Granada Granada, empezar a redactar los alcuerdos, llamaos Capitulaciones de Santa Fe, poles que los reis concedíen a Colón el títulu d'almirante, el de virréi y gobernador de les tierres por afayar y la décima parte de los beneficios llograos pela nuevu ruta.

Conquista[editar | editar la fonte]

Primeros asentamientos y la cuestión del repartu[editar | editar la fonte]

Viaxes de Cristóbal Colón.

El 12 d'ochobre de 1492 Cristóbal Colón llegó a América, a la islla de San Salvador, allugada nel archipiélagu de Lucayas[nota 1], creyendo en realidá que llegara a la India.

El 5 d'avientu de 1492 Colón llegó a la islla de La Española, anguaño estremada en dos países, (Haití y República Dominicana), y formó ellí la primer colonia europea nel nuevu mundu.

La espansión castellana escontra l'oeste produció tensiones con Portugal, pidiendo dambos reinos la mediación del Papa. Pola bulda Inter Caetera de 1493, el papa Alejandro VI delimitó l'área d'influencia que cada reinu podía reclamar al otru, con una llinia de polu a polu asitiada 100 llegües al oeste de les Azores. Poco dempués, el Tratáu de Tordesillas de 1494, treslladó la llinia fronteriza a 370 llegües al oeste de Cabu Verde, abriendo asina una amplia zona al este de Suramérica, pa la espansión portuguesa, que se conocería darréu como Brasil.

La conquista del continente[editar | editar la fonte]

Dende los asentamientos de les zones insulares del Mar Caribe como Cuba y La Española, la Corona de Castiella entamó la colonización del continente americanu, estableciendo contactos comerciales con dellos pueblos indíxenes de la mariña de Venezuela que dexaron la fundación de la ciudá de Nueva Cádiz en 1500 na islla de Cubagua. A dichu reinu concedióse-y el monopoliu real pa la esploración y esplotación económica de les Amériques, en desterciu del restu de reinos hispánicos.

Lapidación d'adúlteru en patiu de tecpan.

En 1518 una espedición empobinada por Hernán Cortés, llegó a la islla de Cozumel, pasando dempués poles mariñes de la Península de Yucatán hasta llegar al ríu Grijalva, onde se produció una llucha. El Xueves Santu de 1519 llega tola armada a San Juan de Ulúa, dende onde se dirixe escontra la mariña de l'actual ciudá de Veracruz. Nesi llugar Cortés recibió la primer embaxada de Moctezuma Xocoyotzin, gobernante del señoríu de Tenochtitlán, fundando ellí la Villa Rica de la Vera Cruz.

Una vegada fundada la Veracruz, Moctezuma solicitó-y, por aciu la unviada d'embaxadores, detener la so marcha. Pero Cortés siguió escontra l'interior, el día 16 d'agostu de 1519, aldu escontra al corazón del Imperiu azteca. Esta espedición tuvo formada por 400 soldaos castellanos, 15 caballos y 1.300 guerreros totonacas. Al llegar a Tlaxcala, Cortés ganó a Xicotencatl y estableció una importante alianza colos tlaxcaltecas, sumando asina más guerreros al so exércitu.

Nel so pasu escontra Tenochtitlan tuvo llugar la Matanza de Cholula. Poco más tarde dirixióse escontra'l Valle de Méxicu cruciando ente dos volcanes: el Popocatépetl y el Iztaccíhuatl. Del otru llau, columbró per primer vegada'l Llagu de Texcoco y Méxicu-Tenochtitlan. Les fuercies de Cortés entraron pola calzada de Iztapalapa, siendo recibíes por Moctezuma Xocoyotzin. Una vegada agospiaos na ciudá, el huey tlatoani optó por someter se a la Corona nuna entrevista privada. A cambéu, Cortés esixó ver los llibros de tributos y los mapes de la tierra. Entretando, la empresa de Cortés nun pasara desapercibida para Diego Velázquez de Cuéllar, quien unvió una espedición capitaneda por Pánfilu Narváez con órdenes espreses de aprehenderlo y llevalo de regresu a Cuba. Por esta causa, Cortés viaxó a Veracruz pa lluchar contra los homes de Velázquez. Mientres la so ausencia, asocedió la Matanza del Templu Mayor, qu'encendería la mecha d'una rebelión indíxena. Moctezuma intentó aselar al ensame enardecida, pero ésta refugar como gobernante y empezó a lapidarlo. El huey tlatoani foi mancáu de gravedá y morrió, siendo Cuitláhuac nomáu socesor. De momentu, entamó un exércitu p'atacar a los conquistadores.

Cortés entamó un plan d'escape, pos los azteques haber sitiáu nel palaciu d'Axayácatl. Na nueche del 30 de xunu de 1520 dieron en la fuga, pero fueron detectaos. Mientres l'escape morrieron ochocientos conquistadores y un indetermináu pero mayor númberu d'indíxenes aliaos. Esti episodiu ye conocíu como la Nueche Murnia. Un añu más tarde, y tres la decisiva batalla de Otumba, Cortés tornó con más tropes y más aliaos; los pueblos qu'una vegada fueren sometíos pol Imperiu azteca, aliar a los conquistadores españoles y empezaron a cercar la capital. La ciudá de Méxicu-Tenochtitlan foi sitiada mientres tres meses y, tres innumberables batalles per tierra y mar, foi finalmente sometida'l 13 d'agostu de 1521. Na batalla, los castellanos, tlaxcaltecas, texcocanos, huejotzincas, chalques, cholultecas y demás asociaos causaron baxes al exércitu de mexicas en númberu cercanu a 40.000, d'alcuerdu a les mesmes estimaciones de Cortés, y referíes na so tercer carta de rellación.

Fundación de ciudaes[editar | editar la fonte]

El mestizaje[editar | editar la fonte]

Familia mestiza del XVIII. El mestizaje nun se llindó a la etapa de la conquista.

A diferencia d'otros colonizadores como los ingleses, que nun almitíen el mestizaje por considerar impures otres races que nun fueren la suya, tres sieglos de convivencia d'árabes, xudíos y cristianos na península Ibérica, los castellanos teníen menos prexuicios raciales y por ello formaron matrimonios mistos a partir de 1514 so la cobertoria llegal de la Real Cédula de Fernando'l Católicu:


Ye la nuesa voluntá que los indios ya indies tengan, como deben, entera llibertá pa casase con quien quixeren, asina con indios como con naturales d'estos nuesos reynos, o españoles nacíos en llatí Indies, y que nesto nun se-yos ponga torga. Y mandamos que nenguna orde nuesa que s'haber dau o por fóranos dada pueda torgar nin torgue'l matrimoniu ente los indios ya indies con españoles o españoles. y que toos tengan entera llibertá de casase con quien quixeren, y les nueses audiencies procuren qu'asina se guarde y cumpla” (Recoyida na Escoyeta de Lleis de les Indies de 1680, Llei 2º Tit. 1º Llibru VI). En 1556 Felipe II repitió esta Real Cédula del so güelu.


Unu de los matrimonios más emblemáticos del sieglu XVI protagonizar Isabel Moctezuma (Tecuichpo Ixcazochtzin, antes de bautizase, fía de Moctezuma II y última emperatriz de los azteques) col estremeñu Juan Cano, col que tuvo cinco fíos qu'empecipiaríen la xenealoxía de los duques de Miravista, títulu qu'entá perdura na actualidá. El palaciu de los Toledo-Moctezuma en Cáceres (Estremadura) ye güei sede del Archivu Históricu Provincial y n'el so fachada caltién el blasón de los Moctezuma. Una parte de los descendientes d'esi matrimoniu vive n'España y, otros, en Méxicu.

L'historiador alemán Enrique Otte recueye na páxina 61 del so llibru "Cartes Privaes d'emigrantes a Indies: 1540-1616" (FCE 1993) una carta d'un colonizador llamáu Andrés García, fechada'l 10 de febreru de 1571, dirixida al so sobrín Pedro Chisgón, en Colmenar Viejo, na que-y comunica'l so matrimoniu con una indíxena americana:

"Caséme nesta tierra con una muyer bien a la mio voluntá. Y anque allá vos parezerá cosa reçia en aberme casáu con hindia, acá nun se pierde honrra nenguna, porque ye una nación la de los hindios tenida n'enforma."


Amás de los matrimonios hubo, sobremanera, uniones sexuales estramatrimoniales con muyeres indíxenes. Esto debió tamién a que les muyeres castellanes siempres fueron escases n'América. L'exemplu clásicu ye'l de la Malinche, amiga de Hernán Cortés, con quien inclusive tuvo un fíu, Martín Cortés (al que reconoció en 1529 por aciu bulda papal de Clemente VII), que nun hai que confundir cola so fíu llexítimu del mesmu nome. Pero'l mestizaje estramatrimonial tuvo otres espresiones sociolóxiques: la barraganería, la prostitución y, tamién, les violaciones. La poligamia, esistente nos pueblos precolombinos, foi prohibida por ser contraria a la doctrina católica. Nun hai estadístiques fiables sobre la proporción de matrimonios mestizos frente a les otres fórmules illegales d'amiestu d'españoles y amerindios mientres la colonización española d'América.

Puede reparase na pintura de castes la variedá de combinaciones de mestizaje que convivieron n'América mientres la colonia. El léxicu de castes atestigua tamién la rixidez d'esti sistema. Anguaño, gracies al mestizaje, la población de los países hispanoamericanos comparte antepasaos indíxenes, europeos y africanos, en diversos graos.

Afitamientu de la colonización[editar | editar la fonte]

Estensión nortiza de la influencia española[editar | editar la fonte]

Juan Ponce de León (Santervás de Campos, Valladolid, España) foi unu de los primeros europeos en llegar al actual EEXX yá que foi'l descubridor de Florida, a la que dio'l so actual nome.

Cola sida de les Guerres de Relixón franceses, la Corona española emitió la orde del desembarcu de Pedro Menéndez de Avilés con una fuercia hispano aliada a los timucues que condució a la fin, el 2 de setiembre de 1565,[3] del establecimientu de pirates franceses en Fort Caroline —ellí siguen les sos tumbes— renombrando a la fortaleza como «San Mateo». Cuasi una selmana dempués Avilés fundaría'l fuerte, y depués ciudá, de San Agustín de La Florida, el 8 de setiembre del citáu añu, cuarenta y dos años primero que los ingleses fundaren l'establecimientu de Jamestown (14 de mayu de 1607), en territoriu de la futura colonia de Virginia, y cincuenta y cinco años primero que desembarcaren los Padres pelegrinos (26 de payares de 1620) na denomada Nueva Inglaterra pa fundar, el 21 d'avientu, la ciudá de «Nueva Plymouth», capital de la futura colonia homónima.

En 1720, la espedición de Villasur dende Santa Fe conoció ya intentó parlamentar colos pawnis, aliaos colos franceses no que ye agora Nebraska. Les negociaciones fueron pocu esitoses, y llibróse una batalla; los españoles fueron ganaos seriamente, con namái 13 que pudieron tornar a Nuevu Méxicu. Anque esto foi un pequeñu enfrentamientu, supunxo la penetración más fonda de los españoles nes Grandes Llanures, estableciendo ellí la llende pa la espansión ya influencia española.

Nun esfuerciu por escluyir a Gran Bretaña y Rusia del Pacíficu Este, la Corona Española unvió a Juan Francisco de la Bodega y Quadra al norte dende Méxicu en 1775 p'atopar y controlar el fabulado Pasu del Noroeste. En 1781, una espedición española mientres la Guerra de la Independencia de los Estaos Xuníos dexó Saint Louis, Missouri (entós so control español) y llegó hasta St. Joseph en Niles, Michigan onde prindaron el fuerte. Les reclamaciones territoriales españoles basaes nesta penetración al norte nun fueron sofitaes nes negociaciones del tratáu.

La Convención de Nutka (1791) resolvió la disputa ente España y Gran Bretaña sobre los establecimientos británicos en Oregón y la Columbia Británica. En 1791 el Rei d'España dio a Alejandro Malaspina el mandu d'una espedición científica alredor del mundu, con órdenes d'alcontrar el Pasu Noroeste y buscar oru, piedres precioses y cualquier establecimientu estauxunidense, británicu o rusu a lo llargo de la mariña noroeste.

En 1819 y en virtú del Tratáu de Adams-Onís, España retirar de la rexón, dexando numberosos topónimos españoles na zona.

Independencia d'España[editar | editar la fonte]

Llibertador José de San Martín, fíu de padre y madre españoles, que líderó la independencia del sur de Suramérica.

En 1776 les trece colonies ingleses n'América del Norte empecipiaron un procesu políticu inéditu, declarando'l so independencia de la metrópolis monárquica europea y creando una república reglada por una constitución escrita, col nome d'Estaos Xuníos d'América.

A partir de 1808, mientres la Guerra de la Independencia Española por causa de la invasión napoleónica, los criollos, al igual que los peninsulares n'España, establecieron Xunta de gobiernu xuntes pa gobernar les tierres en nome del rei Fernandu VII d'España. Esta esperiencia d'autogobiernu, xunto col antecedente de la Independencia d'Estaos Xuníos, y la influyencia del lliberalismu y les idees de la Revolución francesa influyó sobremanera al intre de la Guerra d'Independencia Hispanoamericana (1808-1824), de la que remanecieron la mayoría de les repúbliques hispanoamericanes de l'actualidá.

N'América del Sur, les primeres xuntes criollas, como les establecíes en La Paz, Virreinatu del Río de la Plata (1809), Venezuela (1810), Chile (1810), Nueva Granada (1810) y Quito (1809), fueron reprimíes poles autoridaes metropolitanes españoles, causando la derrota de toes elles. La Primer Xunta de Buenos Aires (1810) foi l'únicu gobiernu patriu que pudo permanecer, estableciendo una continuidá histórica colos gobiernos posteriores de l'Arxentina. Dende Buenos Aires empezó la campaña de secesión del sur del Continente. Dos grandes exércitos independentistes formáronse y atacaron a les tropes realistes dende'l sur y el norte, dirixíos por José de San Martín y Simón Bolívar, pa confluyir en Guayaquil, onde'l mandu xeneral de les tropes independentistes suramericanes quedó en manes de Bolívar. La guerra pola independencia de Suramérica (Suramérica) estender ente 1810 y 1824. Nesti últimu añu, los realistes, arrequexaos nel Alto Perú, fueron finalmente ganaos en Ayacucho por un exércitu suramericanu al mandu del Mariscal Antonio José de Sucre. Una vegada que los pueblos d'América de Sur independizar d'España, y dempués de complexos procesos, terminaron creando les siguientes naciones independientes de l'actualidá: Arxentina, Bolivia, Colombia, Chile, Ecuador, Panamá, Paraguái, Perú, Uruguái y Venezuela.

Llibertador Miguel Hidalgo, líder de la Independencia de los Estaos Xuníos Mexicanos y, indireutamente, de Centroamérica.

Los pueblos del Virreinatu de Nueva España empecipiar en 1810 col Berru de Dolores y tamién depués de complexos procesos políticos terminaron creando les siguientes naciones independientes de l'actualidá: Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Hondures, Méxicu y Nicaragua. Con posterioridá independizaríase República Dominicana.

En 1898, Estaos Xuníos ganó la Guerra d'España y Estaos Xuníos y ocupó les islles de Cuba y Puertu Ricu, terminando cola presencia española n'América. Cuba independizar en 1902, magar siguiría baxu tutelaje estauxunidense hasta 1959, ente que Puertu Ricu foi anexonáu como tao acomuñáu a Estaos Xuníos. Otros territorios d'orixe hispanu, como California, Texas y Florida, fueron anexonáus y convertíos n'estaos de los Estaos Xuníos.

Anguaño, los países de fala hispana y portuguesa d'América y Europa, entamáronse na Comunidá Iberoamericana de Naciones, que tien el so máximu órganu de cohesión na Cume Iberoamericana.

Consecuencies de la colonización[editar | editar la fonte]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gracies a la bulda del papa Pablo III Sublimis Deus de 1537, que declaró a los indíxenes homes con tolos efeutos y capacidaes de cristianos,[4] hubo un gran contraste n'América ente la colonización española y la francesa cola anglosaxona:[5] los españoles esforciar n'incorporar a los indíxenes a la so civilización y la so Ilesia, entá a cuenta de l'anulación de la so identidá cultural.[6]

Cola llegada de los colonos castellanos surdieron n'América enfermedaes desconocíes nel Nuevu Mundu, como la viruela, la gripe, el sarampión y el tifus, contra les que les poblaciones natives nun teníen resistencia. Per otru llau, los europeos tomaron contautu con otres enfermedaes propies d'América, como la sífilis, qu'abrasó a la población europea al arrobinase en 1494 dende el sur d'Italia (posesión perteneciente a la corona d'Aragón).

Ente'l legáu llingüísticu de la población orixinaria, pueden cuntase dos llingües amerindies: el quechua y el guaraní, qu'algamaron el rangu de llingües cooficiales en dellos países hispanoamericanos, y que la so permanencia deber en parte al so usu como llingua franca mientres la obra evanxelizadora colonial. Mientres el Virreinatu de Perú, el quechua foi unu de los idiomes que los misioneros católicos emplegaron para evanxelizar a los indíxenes; escribiéronse dellos manuales (llamaos "artes") y lexicones d'ésti y otros idiomes importantes, como'l aimara, el mochica o'l guaraní, según catecismos. Ello dexó qu'aumentara la so influencia sobre los pueblos andinos ya inclusive pueblos amazónicos qu'antes non lo falaben. Un exemplu ye l'ampliu espardimientu na actualidá del dialeutu llamáu quechua santiagueño, popular na provincia arxentina de Santiago del Estero.

Fray Domingo de Santu Tomás publicó en Valladolid (España) les dos primeres obres en quechua, la Grammatica o arte de la lengua general de los indios de los reynos del Perú, y el Lexicón o Vocabulariu de la Llingua Xeneral del PERV, llamáu "Quechua".

El guaraní ye de la mesma una de les llingües oficiales del Mercosur, y gocia d'ampliu espardimientu en Paraguái, onde ye cooficial col castellán, y nes provincies arxentines de Corrientes y Misiones.

Encomienda y esclavitú[editar | editar la fonte]

Cola llegada de los europeos cristianos a América, anicióse un intensu alderique teolóxicu y llegal sobre la naturaleza de los sos habitantes pa la so incorporación, espulsión o destrucción de los territorios que seríen apoderaos pol Imperiu español. Esti discutiniu saldar cola oposición de la Corona a la so esclavitú y la incorporación de los nativos americanos como súbditos de la Corona con tolos sos derechos. Otres potencies europees como Inglaterra y Portugal nun los consideraron como iguales y nos territorios apoderaos por ellos el tratu sería d'esclavitú.

Asina, dende empiezos del sieglu XVI, teólogos y filósofos como Juan López de Palacios Rubios o Matías de la Paz dende la Universidá de Salamanca y Martín Fernández de Enciso o Bartolomé de las Casas dende los mesmos territorios americanos, enfrenten el problema de la naturaleza de los nuevos pobladores dende distintes visiones. Finalmente, en 1537 promúlgase la bulda Sublimus Dei del papa Pablo III, na que se declara a los indíxenes como homes en toles sos capacidaes.

A partir d'esti momentu les lleis de la Corona Española establecieron que los indíxenes americanos (amerindios) nun seríen sometíos a la esclavitú, sinón a un réxime de servidume denomináu "encomienda", por aciu el cual yeren daos a "encomenderos" españoles. El réxime d'encomienda establecía que los indíxenes teníen de trabayar obligatoriamente pal encomendero, coles mesmes qu'esti obligábase frente a la Corona del cuidu y la evanxelización de los indíxenes. Unu de los críticos más famosos del sistema d'encomiendes foi Frai Bartolomé de las Casas, que la so obra más representativa ye la Perbreve rellación de la destrucción de les Indies. Les crítiques de dellos sectores de la Ilesia al sistema d'encomienda son consideraes por dalgunos como l'orixe de la llamada "Lleenda negra española".

Sicasí, aquello nun se cumplió totalmente, una y bones los españoles entá realizaron en delles zones del territoriu americanu un tipu d'espedición armada denomináu «maloca», que'l so oxetivu yera prindar indíxenes pa llevalos a la esclavitú.

El descensu de la población de nativos americanos podría esplicar una falta de mano d'obra indíxena qu'España trató de reemplazar con esclavos provenientes del África subsaḥariana, mercaos a compañíes d'otres potencies europees que comerciaban con trata d'esclavos esclavos n'América. Nótese que'l tratamientu de persona foi-y dau a los nativos americanos, non asina a los negros, siendo un claru esponente d'esti pensamientu'l mesmu Frai Bartolomé. El númberu exactu de persones esclavizadas procedentes d'África ye revesosu y malo de determinar; según distintes estimaciones, ésti puede bazcuyar ente los 9 y los 12 millones de persones,[7] de los cualos calcúlase que 1.552.100 ingresaron a los territorios colonizaos per España.[8]

Relixón[editar | editar la fonte]

En contraposición d'otros colonizadores a lo llargo de la historia, como ingleses, portugueses o holandeses, los colonizadores españoles dende un primer momentu aceptaron a los indíxenes como persones dotaes d'alma[ensin referencies], y por ello centraron parte del so esfuerciu n'adoctrinalos y convertilos a la so relixón.

Catedral de Méxicu, mandáu de los conquistadores españoles

El papa Alejandro VI, nes sos buldes Inter Caetera estableció la obligación de la Corona de Castiella de convertir a tolos sos súbditos, incluyíos los amerindios y afroamericanos, al cristianismu, na so aguada católica. Les xeres pa llograr la conversión realizar por aciu una gran variedá de procedimientos y una considerable cantidá de misioneros de distintes órdenes partieron de la Península Ibérica escontra América a tal fin, nel marcu d'un movimientu renovador de la Ilesia española empecipiáu por Cisneros, y nel que destacaron místicos como Santa Teresa de Jesús o San Juan de la Cruz y relixosos como San Inaciu de Loyola, fundador de la Compañía de Xesús.

Los métodos adoptaos pa llograr la conversión fueron bien diversos. Una de les fórmules emplegaes foi la conocida como doctrina. Trátase del compromisu adquiríu pol conquistador por que fueren evanxelizaos tolos indíxenes que-y correspondieren nos sos repartimientos; los neños teníen de recibir les enseñances relixoses tolos díes y los adultos trés díes a la selmana. El conventu foi'l centru neurálxicu de la evanxelización y a la so alredor configuráronse numberoses poblaciones. Nél atendíen los relixosos les necesidaes espirituales de los nuevos cristianos coles mesmes que les materiales, yá que xunto a les dependencies de cultu y habitación de los flaires, disponíen d'enfermeríes, escueles y talleres. Los mesmos misioneros desempeñaron un importante papel na transculturación del indíxena, al poner un especial enfotu na so incorporación a les actividaes artesanales de tradición europea como parte destacada de la so educación. La escuela de San José de los Naturales, creada polos franciscanos en Méxicu, les entamaes pol obispu Vascu de Quiroga en Pátzcuaro (Michoacán), o les Misiones Xesuítiques na actual Arxentina, Paraguái, etc., son una referencia pa entender distintos proyeutos de vida pal indíxena a partir de la so incorporación al cristianismu. Nellos tán presentes munches de les idees procedentes de los movimientos utópicos de la edá media y de la renacencia, qu'atoparon n'América un terrén aparente pa la so puesta en práutica.

En delles ocasiones los relixosos católicos rellacionáronse estrechamente colos pobladores nativos, arreyándose nos sos problemes y nos abusos que sufríen per parte de dellos conquistadores y encomenderos, tresmitiendo les inxusticies a les autoridaes de la Península. En munchos casos los misioneros católicos utilizaron les llingües americanes, como'l quechua, el náhuatl o'l guaraní, contribuyendo a calteneles al ser dotaes de sistemes d'escritura.

La conversión al catolicismu de la población americana foi llargamente esitosa. En 2004, cerca de la metá de los católicos del mundu tán en Iberoamérica, magar l'enclín ye decreciente.[9]

Per otra parte, el catolicismu llatinoamericanu tomó formes peculiares derivaes del fenómenu conocíu como sincretismu relixosu, por aciu el cual les antigües relixones y creencies precolombines y africanes integrar al cristianismu.

Intercambios téunicos y científicos[editar | editar la fonte]

Apurras españoles[editar | editar la fonte]

Caballos chilotes.
Valle de Napa, California

Los españoles apurrieron a les sos colonies n'América una serie d'elementos téunicos comunes a les civilizaciones euroasiátiques, que s'espublizaron pol continente nun tiempu ablucantemente curtiu. Ente ellos:

  • la vide, de que les sos cepes baxen güei les producciones vinícoles de Perú, Chile, Arxentina y California; el vinagre;
  • les olivares: el primer cargamentu d'aceite d'oliva que llegó a América foi lleváu por Hernando Colón, fíu del descubridor, dende la so finca "Facienda Guzmán", cerca de Sevilla, güei perteneciente a la familia Guillén
  • les lleguminoses (xudíes, garbanzos, llenteyes, fabonas);
  • el arroz, les almendres, l'ayu, la cebolla, la ciruela pasa y otres variedaes de frutos secos;
  • el ganáu bovín, incluyíu'l toru de trepa (motivu pol que güei esisten corríes de toros en Perú, Méxicu, Ecuador, Colombia o Venezuela), y, con ello, los productos lácteos;
  • el trigu, orixinariu de l'antigua Mesopotamia;
  • el llimón, orixinariu del sureste d'Asia, que foi lleváu a España polos árabes;
  • la naranxa, la mazana, la pera, el piescu y el figu;[10]
  • el plátanu o banano, lleváu en 1516 de Gran Canaria a Santu Domingu pol relixosu Frai Tomás de Berlanga;[11]
  • La caña d'azucre, llevada dende Oriente Mediu al entós territoriu conocíu como Al-Ándalus polos árabes;
  • el llinu, el cáñamu;
  • el ganáu ovín;
  • el caballu, qu'alicó a les comunidaes cazadores de les praderíes estauxunidenses hasta'l sieglu XIX y les de ciertos pueblos suramericanos: mapuches, pampeanos, etcétera. Y, xunto col caballu, la guarnicionería;
  • el sebu, el alquitrán;
  • la rueda como elementu de trabayu y tresporte, pos delles cultures americanes yá faíen usu d'elles en xuguetes y, probablemente, n'otres árees téuniques que se perdieron.[12] Sicasí, arqueólogos como Stanley Boggs yeren escépticos ante esos xuguetes topaos por aficionaos, ensin nenguna garantía arqueolóxica. "Los indíxenes quedaron bien impresionaos por dos artiluxos occidentales que traíen los españoles: el carru con ruedes y la polea. (...) Anque los mexicas teníen tornos d'alfarería, nun se-yos asocediera usar la rueda como mediu pa facilitar el tresporte." Páx. 572 de L'Imperiu Español. De Colón a Magallanes, de Hugh Thomas. La noria tamién foi introducida polos españoles n'América.
  • el aráu, desconocíu nes sociedaes precolombines y que contribuyó, de manera decisiva, al tresformamientu de l'agricultura americana.
  • el fierro: antes del descubrimientu d'América, na Península, la rejería tanto civil como relixosa alzara'l tratamientu del fierro a la categoría d'arte, con toa clase de diseños y filigranes; el torniellu d'Arquímedes
  • la metalurxa de Toledo, la más avanzada d'Europa;
  • la cerámica de Valencia: azulexos, cacíes;
  • les armes de fueu, que remonten la so téunica moderna a la Bombardilla sueca de Loshult (circa 1350);
  • la pólvora, inventada polos chinos;
  • la seda: anque na América prehispánica producíase la seda de forma montesa y los amerindios ellaboraben teles y oxetos colos sos filos, la sericicultura foi introducida polos españoles en Nueva España a finales del sieglu XVI. En Valencia, ente los sieglos XV y XVIII, produciéronse dalgunes de les meyores teles de seda d'Europa. La Rula de la Seda y el Colexu del Arte Mayor de la Seda son testimonios de la pujanza de la industria de la seda nesa ciudá.;[13]
  • el papel, inventáu en China nel sieglu II e.C., foi introducíu polos árabes na Península Ibérica nel sieglu X;
  • la imprenta moderna, inventada pol alemán Johannes Gutenberg en 1453, foi llevada polos españoles a América yá na primer metá del sieglu XVI;
  • escritura: la gramática d'Antonio de Nebrija de 1492, la primer gramática europea dende Roma, que sirviría de modelu pa les d'otres llingües y marcó un finxu na maduración del castellán. En 1500 publicar en Toledo La Celestina, en 1508 Amadís de Gaula en Zaragoza y, dempués, vendríen Cervantes, Calderón de la Barca, Quevedo, Lope de Vega, etc., que les sos obres llegaron a América al poco de ser publicaes n'España
  • el calendariu xulianu, y dempués, en 1583, gracies a la bulda Inter Gravissimas, instauróse'l calendariu gregorianu;
  • el reló mecánicu, inventáu n'Europa nel sieglu XIII, lo que fizo posible ordenar el día, definir la nueche y entamar el trabayu midiendo'l costo de la mano d'obra determinando les hores que se dedicaben al mesmu;[14]
  • les arquitectures européu y árabe, de les qu'había bonos exemplos nos reinos españoles antes del descubrimientu d'América: l'Alhambra de Granada, la mezquita de Córdoba, Medina Azahara, los Alcázares de Sevilla, los palacios renacentistes de Jabalquinto, el de Cogolludo, el del Infantado, el Colexu Mayor Santa Cruz ya innumberables ilesies, catedrales y palacios románicus, góticus y mudéxares (la catedral románica de Santiago de Compostela, del sieglu XII, ten obrar cume del románicu européu: el Pórticu de la Gloria, del gallegu maestru Mateo); l'arquiteutura del antiguu Exiptu, similar a la precolombina, faía enforma tiempu (dende la Grecia clásica) que se superara n'Europa (y nel mundu islámicu) por soluciones más avanzaes y sofisticaes;
  • los castiellos y monesterios medievales: los primeres apenes tuvieron continuidá nel Nuevu Mundu; los monesterios, sí; dalgunos, como el de Santa Catalina, n'Arequipa, verdaderamente orixinales.
  • les téuniques de xardinería: los xardinos del Generalife, que daten de los sieglos XII a XIV; los xardinos d'Aranjuez, los de Toledo, los de Sevilla, etcétera;
  • les téuniques de construcción de barcos de gran tonelaxe, coles que llograron fundase modernos estelleros en Cuba y n'otros puntos del continente americanu: Guayaquil y Panamá, por casu;
  • les téuniques de navegación tresoceánicus;
  • la ballestilla, utilizada nel mar dende principios del sieglu XV pa determinar l'altor de los astros;
  • el astrolabiu, el cuadrante, la brúxula marina (una aguya magnética montada sobre balancinos que -y permtían xirar llibremente magar los bandazos de los buques), l'ampolleta (una especie de reló de sable), y otros preseos de navegación;
  • la cartografía;
  • les téuniques d'esplotación mineras: amás d'introducir utillaje de fierro como picos, alzaprimas, cuñas y almádenas, los españoles inventaron téuniques d'esplotación minera como los molinos de ganga remanaos por fuercia hidráulico, o'l métodu d'axuntadura: la plata estrayer del mineral combinándola con mercuriu y dixebrar de l'axuntadura por destilación del azogue.
  • les universidaes, como preseos de tresmisión de conocencies. Ente otros, de Derechu. Les "Siete Partíes", redactaes nel sieglu XIII mientres el reináu d'Alfonsu X, recoyíen el Derechu Romanu y constituyíen la base de les rellaciones xurídiques en Castiella. El so estudiu llegó al nuevu continente yá nel sieglu XVI cuando'l españoles fundaron ellí les primeres universidaes d'América: les de Santu Domingu, Méxicu y Lima.
  • conocencies d'aritmética, xeometría, astronomía y música (el "quadrivium"), que s'enseñaben nes universidaes hispániques dende'l sieglu XIV.
  • el sistema financieru: el dineru, la banca, la lletra de cambéu, les sociedaes mercantiles, etc.
  • troqueles, prenses y demás instrumentos p'acuñar monedes. En 1535 los españoles fundaron la Casa de Moneda de Méxicu, la primera "casa de la moneda" d'América.[15] En 1565 fundaron la Casa de Moneda de Lima y en 1572 la Casa de Moneda de Potosí;[16][17]
  • conocencies d'economía: nel sieglu XVI, la Escuela de Salamanca taba na primer fila d'estos estudios: "Fueron los tratadistas de la Escuela de Salamanca los que, primero que'l francés Jean Bodin, vieron la rellación ente la bayura de moneda, la so depreciación y la correlativa carestía de los productos y servicios (...)." Páx. 252 de "L'Antiguu Réxime: Los Reis Católicos y los Austrias". Antonio Domínguez Ortiz. Pela so parte, Joseph A. Schumpeter, na so clásica obra "Historia del analís económicu", referir a "El bien altu nivel de la economía española nel sieglu XVI (...)". Páx. 207 de la citada obra. Autores como Luis Ortiz ("Memorial al Rei por que nun salgan los dineros d'estos reinos d'España", 1558), Saravia de la Cai, ellaborando una teoría de los precios, Martín de Azpilicueta, qu'ufierta una teoría cuantitativa del dineru, Tomás de Mercado, esponiendo una bien moderna interpretación del cambéu internacional... son dalgunos de los nomes que sentaron les bases de la economía non yá n'España, sinón tamién n'Europa.
  • les conocencies de medicina: antes de descubrimientu d'América, dende'l sieglu XIII, yá había una cátedra de medicina en Salamanca. Por aquelles feches, el so titular, Gabriel Álvarez Toma yera, amás, médicu de los Reis Católicos.
  • les conocencies de farmacia: na Península investigábase y desenvolvía la farmacia na célebres "botiques". Pa tar al mandu de una farmacia, yera necesariu tener el títulu de Maestru Boticariu, al que s'aportaba por aciu un rigorosu exame. Carlos I y Felipe II regularon, de manera específica, l'actividá de botiques y boticarios n'América con distintes disposiciones hasta que, en 1628, establecióse'l llamáu Protomedicato, que controlaba al traviés d'una Xunta l'accesu al oficiu de boticariu con exámenes realizaos por miembros de la Universidá y concretaba cómo tenía de funcionar una botica.
  • hospitales: yá dende'l sieglu XII, el Camín de Santiago taba jalonado d'hospitales qu'atendíen a los pelegrinos y a los enfermos probes de la llocalidá na que taben allugaos. Pero fueron los Reis Católicos los que más impulsaron la medicina hospitalaria en tolos sos dominios ibéricos. Seique'l meyor esponente d'esti enfotu seya l'Hospital de los Reis Católicos de Santiago de Compostela, fundáu por ellos mesmos en 1499, güei convertíu nel Parador Nacional de Santiago. En 1503 Isabel la Católica prescribe al gobernador Ovando que "faiga nes poblaciones onde él viera que fuera más necesariu casa pa hospitales en que s'acueyan y curen los probes, asina de los cristianos como de los indios." En 1509, na islla de La Española, yá funcionaben los hospitales de San Nicolás de Bari, de San Bonaventura y de Concepción de la Vega. Y en Nueva España, Hernán Cortés, en 1521, fundó y financió la construcción del güei llamáu Hospital de Jesús, qu'inda ta de pies y funcionando. Dempués, los españoles construyeron nesi mesmu virreinatu los hospitales de San Llázaro (1521), dedicáu a los malatos, el de San Juan de Letrán (1540), el Real de La nuesa Señora del Rosario (1562), el de la Caridá del Nome de Dios (1562), el de la Santa Veracruz (1575), el de La nuesa Señora de Monserrat (1580), el Real d'El Nome de Jesús (1580), el de San Bartolomé (1582), el de San Juan de Dios (1582), y otros.[18] Cola ampliación del Imperiu Español per América, tamién se foi estendiendo la rede d'hospitales construyíos polos españoles nos demás virreinatos.
  • les téuniques hidráuliques, conocíes dende les dómines de les dominaciones romano y árabe: acueductos y banzaos (los acueductos de Segovia y Mérida, el banzáu de Proserpina, tamién en Mérida, etc.), canalizaciones y regadíos (la güerta de Murcia)... A mediaos del sieglu XVI, a iniciativa del español Fray Francisco de Tembleque, construyir en Nueva España, cerca de Otumba, el Sistema hidráulicu del acueductu del Padre Tembleque, declaráu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 2015.
  • el molín hidráulicu.[19] El de vientu tuvo escasa implantación nel Nuevu Mundu.[19]
  • la téunica de los tapices: perimportantes fueron les coleiciones de tapices de los reis Fernando ya Isabel.
  • la marroquinería, el repujado, el damasquinado, la esmaltería, l'azabachería, la mazonería, la orfebrería, la xoyería.
  • la encuadernación de llibros.
  • el vidriu. Los primeros talleres de fabricación de vidriu d'América instalar en Puebla y otres llocalidaes de Nueva España nel sieglu XVI.[20]
  • la téunica de les vidreres, qu'algamara'l so maduror na decoración de delles catedrales gótiques de los sieglos XIII y XIV (la de Lleón la más destacada)
  • les téuniques de pintura desenvueltes mientres los sieglos XIV Y XV (pintura al temple, al oleu...). Nel sieglu XVI la pintura española algamó'l so maduror con pintores como Pedro Berruguete o Sánchez Coello, llegando a los sos más altes cotes de perfeición nel XVII con Velázquez, Ribera, Murillo o Carreño. Pintores estranxeros como Tiziano, El Greco, Anton van Dashorst Mor ("Antonio Moro") o Jooris van der Straaten ("Jorge de la Rúa") trabayaron pa los reis y aristócrates españoles mientres esos sieglos. En Cuzco, Méxicu, Quito o Lima la pintura desenvolvióse harmonizando los estilos importaos de Castiella coles influencies indíxenes, llogrando una síntesis que la diferencia de la pintura europea. La téunica del laminado del oru ("pan d'oru") p'anubrir retablos, tamién foi esportada a América polos españoles, llegando a la so máxima espresión na Ilesia de la Compañía (Quito).
  • La música occidental llevada polos españoles mientres la renacencia y el barrocu, según los preseos musicales necesarios pa la so interpretación: el violín, el llaúd, l'arpa, la clave, el clavicordiu, l'órganu (yá en 1530 los españoles llevaron a Méxicu un órganu, procedente de Sevilla), trompetes, atabales, sacabuches, el baxón, flautes, tambores, etc. Mención estreme merez la guitarra española, el preséu más popular n'España, que llegó a América colos primeros barcos del descubrimientu y que, col tiempu, evolucionó afaciéndose al folclor que foi surdiendo nes distintes rexones. Como resultáu d'esa adautación pueden citase variantes como la jarana mexicana, el tiple colombianu, la mejoranera panamiega, el trés cubanu, el charango peruanu-bolivianu, el cuatro puertorriqueñu, la guitarra criolla arxentina, etc.
  • les téuniques de entretejido: alfombres, vistíos, terciopelos, brocados... En Alcaraz, fabricar dende'l sieglu X dalgunes de les meyores alfombres d'Europa. Delles d'elles caltiénense nel Muséu Nacional d'Artes Decoratives de Madrid.
  • la téunica del artesonado.
  • les téuniques urbanístiques: yá Fernando'l Católicu escribió a Nicolás de Ovando dándo-y instrucciones de cómo se debíen planiar les nueves ciudaes n'América. Lo mesmo fixo'l rei Carlos I. Pero foi Felipe II quien, nes sos famoses "Ordenances de Poblamientu" de 1573, estableció les normes a siguir: una amplia plaza mayor, cais amplies "tiraes a cordel", edificios dientro de cuadrícules, etc. La resultancia fueron ciudaes coloniales consideraes güei, en munchos casos, Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco: Ciudá de Potosí y ciudá histórica de Sucre, en Bolivia; Cartagena de Indias y centru históricu de Santa Cruz de Mompox, en Colombia; ciudá vieya de L'Habana y les sos fortificaciones, Trinidá, centru históricu de Cienfuegos, centru históricu de Camagüey, en Cuba; Viejo San Juan, en Puertu Ricu; centros históricos de Quito y Cuenca, n'Ecuador; centros históricos de Méxicu, Oaxaca, Puebla, San Miguel de Allende, Guanajuato, Morelia, Zacatecas y Campeche, en Méxicu; distritu históricu de Panamá; centros históricos de Cuzco, Lima y Arequipa, en Perú; Antigua Guatemala, en Guatemala; Coru, en Venezuela, y otres munches ciudaes coloniales construyíes polos españoles y que güei son candidates a figurar na llista de la Unesco: Salta, n'Arxentina; Villa de Leyva, en Colombia, etc.
  • la inxeniería militar, que s'afiguró nos fuertes de San Marcos, en La Florida, el de San Carlos de Perote, el de San Felipe de Bacalar, el de San Juan de Ulúa, el recintu fortificáu de Campeche, el fuerte de San Diego d'Acapulco, toos ellos en Méxicu; los castiellos de La Punta, de la Fuercia y el de los Trés Reis del Morru en L'Habana; el castiellu de San Carlos de la Cabana, tamién en Cuba; el castiellu del Morru de Santiago de Cuba; la ciudá cercada de Santu Domingu; les muralles de San Juan de Puertu Ricu; el castiellu de San Felipe del Morro, tamién en Puertu Ricu; el fuerte de San Llorienzo el Real de Chagres, en Panamá; el castiellu San Carlos de la Barra na boca del llagu de Maracaibo, el fuerte de San Felipe y el Fortín Solano en Puerto Cabello; el castiellu de Araya y les fortificaciones de Cumaná, en Venezuela; el fuerte de San Felipe de Barajas en Cartagena de Indias, en Colombia; la fortaleza del Real Felipe del Callao, en Perú; el recintu fortificáu del castiellu de Borrina, en Chile, etc.
  • la inxeniería civil: innumberables pontes (yá que les civilizaciones indoamericanas precolombines desconocíen l'arcu, teníen qu'utilizar pontes de cuerdes suspendíos), puertos, canales y calzaes, en que la so construcción emplegar la teunoloxía europea del sieglu XVI: grúes (la de cigoñal, la de arbolar, la de triar, la portuaria, l'aicionada por rueda, la flotante), dragues (la d'amasuela [esiste una maqueta nel Muséu Naval del Caribe, en Cartagena de Indias], la de cuyar, la d'angazu, la de noria), la máquina de llanca de pilotes, les máquines d'achique, la noria de vejigar, etc. El Camín Real de Tierra Adientro, que comunicaba la ciudá de Méxicu con Santa Fe (güei n'USA), foi una de les obres d'inxeniería más importantes de les realizaes polos españoles n'América, hasta'l puntu de ser declarada Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 2010.
  • les gafes
  • productos asiáticos (manufactures de seda, especies, porzolanes, marfiles, etc.).

Apurras americanos[editar | editar la fonte]

Tortiella de pataques, derivada del apurra indíxena americanu
Xeroglíficu maya pal cero, añu 36 e.C. Les civilizaciones mesoamericanes desenvolvieron unes matemátiques avanzaes. Utilizándoles, los relixosos hispanos ameyoraron el calendariu gregorianu.[21]

Los españoles llevaron al que denominaben Vieyu Mundu (Europa, Asia y África) una serie d'elementos téunicos desenvueltos poles cultures precolombines. Ente ellos:

Por cuenta de la lóxica unillateral de la dominación colonial, perdiéronse delles meyores téuniques desenvueltos poles cultures precolombines, como les téuniques de xestión ecolóxica del mediu ambiente (quemes controlaes, «terra preta», meyoramientu xenéticu de plantes y animales), téuniques hidráuliques, inxeniería antisísmicas, astronomía, téuniques para calendarios, matemátiques, escritura, téuniques de trabayu metalúrxicu, etc.[22]

Nel sieglu XVI, Nicolás Monardes Alfaro, médicu y botánicu sevillanu, montó na so finca de Sevilla un xardín botánicu con plantes que llegaben d'América. En estudiándoles, dar a conocer a los europeos al traviés de la so obra "Historia melecinal de les coses que se traen de les nueses Indies Occidentales", traducida a dellos idiomes, y na qu'espón les propiedaes melecinales de delles d'elles: Bálsamu de Tolú, coca, jalapa, guayaco, etc.

Economía[editar | editar la fonte]

La colonización española d'América y la puesta en contautu de manera regular de los mercaos d'Europa, Asia y América, al traviés de les Flotes de Indias y el Galeón de Manila, supunxo la globalización de la economía mundial, lo que sentó les bases del capitalismu, tal como señalaría Marx en "El capital": "La biografía moderna del capital empieza nel sieglu XVI, col comerciu y el mercáu mundiales" (Empiezu del capítulu IV de la Seición Segunda, Llibru Primeru). Amás, l'intercambiu de productos agrícoles revolucionó los cultivos en tolos continentes, aumentó la productividá de les tierres y arriqueció la dieta d'amplios sectores de la población. Tou esto traxo trescendentales alteraciones na xeografía humana de tolos continentes.

Los efeutos producíos nes economíes europees y asiátiques pola puesta en circulación, per parte de los españoles, del oru y la plata qu'estrayxeron d'América nel sieglu XVI, inda son güei oxetu d'estudiu, ensin qu'esista un alcuerdu ente los historiadores económicos: Mientres John Lynch o David Christian sostienen la vixencia de los estudios de Y. Hamilton, otros, como Jordi Nadal o Michel Morineau, critiquen los sos analises.

Espulsión de los españoles[editar | editar la fonte]

La espulsión de los españoles d'América foi un procesu d'exiliu forzáu de los colonos castellanos lleváu a cabu polos gobiernos independientes nel procesu de les guerres d'independencia hispanoamericanes. La espulsión implicó a un númberu amenorgáu d'españoles que yeren contrarios a vivir en países que yá nun formaben parte de la Corona española, sinón baxu gobiernos inciertos y de nueva creación. La mayoría de los españoles y descendientes d'españoles van quedar asimilaos a la población de los nuevos países como queda constancia na demografía étnica d'estos nuevos estaos americanos, formaos na so mayoría por descendientes d'españoles, como ye'l casu d'Arxentina, Chile, Colombia, Costa Rica,[23] y Uruguái, o con mayor proporción d'indíxenes como ye'l casu de Bolivia o Perú.

Colonización posterior a la española[editar | editar la fonte]

La conquista del vieyu oeste per parte del Gobiernu federal de los Estaos Xuníos en Norteamérica.

Dellos pueblos indíxenes, llamaos nel sieglu XIX xabaces polos gobiernos nacionales de dellos países como Chile, Arxentina, Brasil, Estaos Xuníos, Uruguái, y tamién llamaos indios por delles persones en dellos países como Chile, Arxentina o Brasil, carecieron aiciones de guerra per parte d'esos estaos nacionales y les sos fuercies armaes, a lo llargo de los sieglos XIX y XX.

Na Conquista d'América, dellos estaos independientes americanos, como Arxentina, Chile y Estaos Xuníos, tamién llevaron alantre aiciones tendentes a ocupar territorios d'indíxenes en variaos estadios de desenvolvimientu, aiciones tales como esploración, apropiación y conquista como la pacificación de la Araucanía, la conquista del desiertu y la conquista del Oeste, qu'implicaron la ocupación del territoriu de dellos pueblos indíxenes de desigual desenvolvimientu cultural. Nel sieglu XX, otres naciones americanes impulsaron polítiques racistes contra indíxenes, afroamericanos y los sos descendientes. Delles persones y estudiosos sostienen qu'en diches aiciones estos países llevaron alantre polítiques de llimpieza étnica y de xenocidiu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies y enllaces[editar | editar la fonte]

  1. José Luis Gómez Navarro (2004). Historia universal. «L'alministración de los territorios americanos foi una copia del modelu de l'alministración hispana.»
  2. Contraste ente la colonización española, l'anglosaxona y francesa n'América
  3. Manuel Fernández Álvarez, Felipe II y el so Tiempu, Edit. Espasa, edición de 1998, páxina 365
  4. Bruno (1993): 23.
  5. Finzi, Claudio. «Oldee ente la colonización española, l'anglosaxona y francesa n'América». Hispanismo.org.
  6. Puiggrós (2003): 26.
  7. negros+que+llegaron+a+Am%C3%A9rica+foi+bien+eleváu&hl=es&ei=XnevTPy5L4eesQPKkPTyAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCcQ6AEwAA#v=onepage&q=T%C3%A9ngase%20en%20cuenta%20que%20el%20n%C3%BAmero%20de%20esclavos%20negros%20que%20llegaron%20a%20Am%C3%A9rica%20foi%20bien%20eleváu&f=false Fidalgu Huerta 1998; 214: «Arturo Santana fai notar, nel so detalláu estudio sobre la tema, que magar ente'l sieglu XVI y mediaos del XIX contabilícense 9.470.000 esclavos los que llegaron a América, el númberu real de los que salieron d'África ye de 11.360.000, lo cual ye por cuenta de la alta mortalidá que siempres caracterizó la travesía del Atlánticu nos barcos que tresportaben los negros destinaos a la esclavitú»
  8. de+la+siguiente+forma&hl=es&ei=jYKzTLLtB5O6sQP9lPmuDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCkQ6AEwAA#v=onepage&q=Los%2012%20millones%20tresportaos%20a%20America%20se%20distribuyeron%20de%20la%20siguiente%20forma&f=false Lucena Salmoral, 2005; 8: «Los 12 millones tresportaos a América distribuyir de la siguiente forma: Colonies españoles 75 000 mientres el sieglu XVI, 292 500 mientres el sieglu XVII, 578 600 mientres el sieglu XVIII, 606 000 mientres el sieglu XIX, pa un total de 1 552 100». (Citando a Philip D. Curtin The Atlantic Slave Trade: A Census).
    Martín Cabrejos Fernández (15 de setiembre de 2010). «pesu real-de-la-poblacion-negra-en-hispanoamerica-el-peru-y-lambayeque/ Sobre'l pesu real de la población negra en Hispanoamérica, el Perú y Lambayeque». Universidá Católica Santu Toribio de Mogroviejo. Archiváu dende l'pesu real-de-la-poblacion-negra-en-hispanoamerica-el-peru-y-lambayeque/ orixinal, el 30 d'avientu de 2011. Consultáu'l 21 d'ochobre de 2010. «Fueron diez los destinos hispanoamericanos pa los esclavos negros. Nel nuesu casu, el Perú recibió en cuasi 400 años 95 000 esclavos importaos, ocupando'l sestu llugar. Cuba recibió 702 000; Méxicu 200 000; Ecuador, Panamá y Colombia 200 000; Venezuela 121 000; Bolivia y el Ríu de la Plata 100 000; Puertu Ricu 77 000; Santu Domingu 30 000; Centroamérica 21 000 y Chile 6 000» (Citando a José Andrés Gallegos La esclavitú na América española)
  9. l'america llatina abbandona il cattolicesimo, por Diego Cevallos, 5 d'ochobre de 2004, Peacelink
  10. Carlos Alvear Acevedo (2004). Historia De Méxicu. Méxicu D. F.: Editorial Limusa, páx. 149. ISBN 968-18-6146-9.
  11. García Álvarez, Alejandro (2001). «Santu, seña y ruta histórica del plátanu hasta Cuba». Revista de Indias 61 (221):  p. 141. doi:10.3989/revindias.2001.i221.486. http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/viewArticle/486. Consultáu'l 19 de setiembre de 2015. 
  12. Tim McGuinness. Precolumbian wheels (ed.): «Precolumbian wheels». Consultáu'l 28 de setiembre de 2009.
  13. Fernando Hernández Baz, "La seda nativo: un recursu potencial pal estáu de Veracruz, Méxicu", páxines 53-55. Foresta Veracruzana, añu/Vol.3 núm. 002. Universidá Veracruzana, Xalapa, Méxicu.
  14. Rosas Vega, G.. «reló-mecanico-un inventu-clave El reló mecánicu, un inventu clave». Portafolio.co. Consultáu'l 26 de febreru de 2014.
  15. «Casa de Moneda de Méxicu». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de febreru de 2014. Consultáu'l 26 de febreru de 2014.
  16. «Casa Nacional de Moneda». Bancu Central de Reserva de Perú. Consultáu'l 26 de febreru de 2014.
  17. Sellschopp, Y. A. (1968). Los acuñamientos de les cecas de Lima, La Plata y Potosí, 1568-1651: ensayu d'una clasificación. Asociación Numismática Española, páx. 159.
  18. "Los ciruxanos d'hospitales na Nueva España (sieglos XVI y XVII", María Luisa Rodríguez-Sala y otros. 2005. Editáu pola Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. L'artículu d'esta mesma enciclopedia tituláu "Hospitales nel Virreinatu de Nueva España".
  19. 19,0 19,1 Satizábal Villegas, A. Y. (2004). Molino de trigu na Nueva Granada: sieglos XVII-XVIII : arquiteutura industrial, patrimoniu cultural inmueble. Universidá Nacional de Colombia, páx. 120. ISBN 9789587014273.
  20. "América llatina y la cultura occidental", por Riccardo Campa, páx. 144, editáu en Méxicu en 2.007 pola Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. ISBN 970-32-3661-8 ISBN 978-970-32-469
  21. Escritura maya, Los mayes, Bitágora
  22. Mann, Charles (2006). 1491: una nueva hestoria de les Amériques antes de Colón, Madrid: Taurus, p. 327-431
  23. Costa Rica, IX Censu Nacional de Población, 2000

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BENNASSAR, B., L'América española y l'América portuguesa. Sieglos XVI-XVIII, Madrid, 1980, Akal.
  • BEUCHOT, M. La querella de la conquista. Un discutiniu del sieglu XVI. Sieglu XXI, Madrid, 1992.
  • VERDES DEL CASTILLO, Guillermo. América hispánica: (1492-1898) na serie Historia d'España (dirixida por Manuel Tuñón de Lara). Editorial Labor, Barcelona 1988.
  • CHAUNU, P. Conquista y esplotación de los nuevos mundos (S.XVI) Ed. Labor, Barcelona, 1984.
  • FOSTER, G., Cultura y Conquista. L'heriedu español n'América, Méxicu, 1962.
  • GUTIÉRREZ ESCUDERO, A. Historia d'Iberoamérica. Historia Moderna. Tomu II: La primitiva organización indiana (1491-1550). Madrid, 1990.
  • HANKE, L. La llucha española pola xusticia na conquista d'América. Aguilar. Madrid, 1987.
  • FIDALGU GÜERTA, MANUEL. España en Hispanoamérica. Editorial Complutense. Madrid, 1998, ISBN 84-89784-61-2
  • LEWIN., B., La rebelión de Tupac Amaru y los órigenes de la emancipación americana, Buenos Aires, 1957, Ed Suramenricana.
  • LUCENA GIRALDO, M. (coord.), El Monte Ilustráu. Estudios sobre la política forestal española n'América, Madrid, 1991.
  • LUCENA SALMORAL, MANUEL. Regulación de la esclavitú negra nes colonies d'América española (1503-1886): documentos pal so estudiu, Universidá d'Alcalá, Universidá de Murcia, ed. Nuevu Sieglu, ISBN 84-8138-641-3
  • MORALES PADRÓN, F. Historia del descubrimientu y conquista d'América, Editora Nacional, Madrid, 1981.
  • MOYA PONS, F., Dempués de Colón. Trabayu, sociedá y política na economía del oru, Madrid, 1986, Alianza.
  • PÉREZ MURILLO, María Dolores (2003). Introducción a la Historia d'América: altes cultures y bases de la colonización española.. Universidá de Cádiz.
  • RUIZ RIVERA, J. y GARCÍA BERNAL, M.C., Cargadores a Indies, Madrid, 1992.
  • SALAS, A.M., Les armes de la conquista, Ed. Plus ultra, B.Aires, 1986.
  • SAUER, CARL O., Descubrimientu y dominación española del Caribe, FCE. Méxicu, 1984.
  • SIMSPSON, L.B., Los conquistadores y l'indiu americanu. Ed. Península. Barcelona, 1970.
  • TORRES RAMÍREZ, B., La Marina nel gobiernu y l'alministración de Indias. Madrid, 1992.
  • WALKER, G.J., Política española y comerciu colonial, 1700-1789, Barcelona, 1979.



Error de cita: Esisten etiquetes <ref> pa un grupu llamáu "nota", pero nun s'alcontró la etiqueta <references group="nota"/> correspondiente