Cola sobre Roma

De Wikipedia
Un momentu de la marcha sobre Roma.

La cola sobre Roma (n'italianu, Marcia la so Roma) foi una marcha con destín Roma entamada por Benito Mussolini, entós dirixente del Partíu Nacional Fascista, ente'l 27 y el 29 d'ochobre de 1922, que lu llevó al poder italianu. La marcha marcó'l final del sistema parllamentariu y el principiu del réxime fascista, anque la manera na cual Benito Mussolini convertir en xefe de gobiernu taba paradóxicamente acordies con el Statuto Albertino (constitución italiana)[ensin referencies]. La dictadura entró en vixencia más palantre, col asesinatu de Giacomo Matteotti y la prohibición de partíos de la oposición.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Dende 1919, Benito Mussolini desenvolviera'l movimientu fascista amontando la violencia del so discursu contra los socialistes y comunistes, según afalando una esaltación de la violencia como arma política y una dura oposición al lliberalismu y a la democracia. Los sos militantes fueren entamaos como «escuadres d'aición» o squadristi encargaos d'atacar y amedranar a los sos opositores n'espacios públicos de toa Italia, recurriendo a la violencia más estrema posible.

Les apedriadures, les griesques caleyeres y les quemes que protagonizaben los fascistes convertir nun movimientu marxinal dientro de la política italiana anque abondo tarrecíu en razón de les sos idees populistes que seducíen a ex soldaos y obreros descontentos tres la Primer Guerra Mundial. A midida que la violencia fascista aumentaba nel país, Mussolini consiguía un escañu nel parllamentu italianu nes eleiciones de 1921. Primeramente, la élite conservadora d'Italia aceptaba al fascismu como un «mal menor» ante'l peligru d'un gobiernu socialista o comunista; sicasí, a lo llargo de 1922, rescampló que Mussolini y los sos militantes teníen proyeutos qu'amenaciaben el mesmu parllamentarismu que yera'l sistema políticu italianu vixente dende los díes de la unificación italiana.

Tarreciendo que los aponderaos fascistes causaren una guerra civil, el gobiernu de Luigi Facta buscó'l sofitu del escritor ultranacionalista Gabriele D'Annunzio pa encabezar una manifestación patriótica'l 4 de payares de 1922 que festexara'l trunfu italianu na Gran Guerra, lo cual motivó a Mussolini p'actuar rápido con cuenta de nun ser clisáu por D'Annunzio.

Desarrollu de la marcha[editar | editar la fonte]

Les camises negres en Boloña, con Benito Mussolini al frente, na "Cola sobre Roma".

Mussolini ordenó a mediaos d'ochobre de 1922 que tolos militantes del Partíu Nacional Fascista preparar pa llevar a cabo manifestaciones públiques masives en toles ciudaes principales d'Italia, recurriendo a tola violencia posible, de ser precisu.[ensin referencies] Pa esa fecha, los fascistes habíen consiguíu, per mediu d'agresiones y amenaces varies, forzar l'arrenunciu de cuasi toles autoridaes socialistes del Norte d'Italia, rexón qu'apoderaron en pocos díes, ante la pasividá del exércitu y la policía.

Ante una orde de Mussolini, mases de fascistes llanzáronse tanto a carreteres como a trenes pa dirixise a Roma, col fin de tomar el poder pal so líder. Armaos apenes con delles pistoles, maces d'aceru y armes caseres, los camises negres allegaron a la capital italiana dende'l 22 d'ochobre, amenaciando con provocar una guerra civil si les autoridaes cerráben-yos el pasu. Los manifestantes fascistes allegaron en ferrocarril, n'automóviles o camiones, ya inclusive a cuerpu aquellos que moraben en rexones próximes.

Posición de Víctor Manuel III[editar | editar la fonte]

Escontra'l 25 d'ochobre, una gran masa de camises negres llegara pela rodiada de Roma y el so númberu aumentó n'escasos díes. Pa eslleir l'amenaza que presentaben los fascistes que llegaben pela rodiada de la ciudá, el gobiernu del primer ministru Luigi Facta pidió'l estáu de sitiu pa la ciudá.

Sicasí, el rei Víctor Manuel III refugó roblar la orde. Esto significó que nun ordenar al exércitu, que pudo detener a Mussolini y los sos siguidores, anteponese pola fuercia a los fascistes. Les razones de la negativa del monarca aldericáronse; suxurióse que tarreciera perder el so tronu si refugaba cooperar colos fascistes (daquella'l partíu más fuerte del país), que deseyaba evitar una guerra civil qu'españara d'ordenar reprimir con violencia a los camises negres o, inclusive, qu'esperara neutralizar de dalguna manera a los fascistes «acomuñar» al gobiernu nacional.

Desenllaz[editar | editar la fonte]

Mussolini, agora seguro del so control sobre los acontecimientos, taba decidíu a nun aceptar nada que nun fuera'l control del gobiernu, y el 29 d'ochobre el rei pidiólu que fuera primer ministru y que formara un gabinete. Viaxando dende Milán en tren, Mussolini formó gobiernu en Roma'l día 30 d'ochobre. Cerca de 25 000 vistíos de dama fueron tresportaos a la ciudá namái esi día, dende onde colaron nun triunfal desfile ceremonial el 31 d'ochobre de 1922.

A otru día, Mussolini instaló'l so gobiernu en Roma. Formalmente la dictadura fascista nun empezó de momentu, sinón que los fascistes recurrieron a diversos procedimientos mientres los meses siguientes p'asegurar el control de tolos mecanismos de poder políticu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]