Cobla de tres quartans

De Wikipedia
Cobla de trés quartans

La cobla de trés quartans (lliteralmente copla de trés cuartos) ye una agrupación instrumental catalana anterior y precursora de la cobla de sardanas. Tien el so orixe nes coblas de xuglares y ministriles que se reseñen en dellos documentos medievales catalanes: nel sieglu XIV, el rei Juan I, d'Aragón, el Cazador tenía na so corte una nutrida cobla real qu'intervenía nes ceremonies oficiales, faciendo un papel similar al qu'agora faen les bandes municipales de música.[1] Estes coblas de xuglares y ministriles taben integraes por un númberu variable de músicos, que tocaben trompetes, trompes, tabales y sacs de gemecs.[2]

A principios del sieglu XVIII, les coblas de ministriles taben de normal formaes por un flabiol y un tamboril (o tabal), una tarota, y un sac de gemecs, o cornamusa, que más palantre sería reemplazáu por una tenora de tesitura y afinación más grave que l'actual. Y, paez que nel Empordà, esta formación amenorgada de trés músicos que tocaben cuatro #instrumento (flabiol y tamboril, que se tocaben pol mesmu intérprete) foi denominada socarronamente como de trés quartans. Cuando los músicos solu yeren dos, el flabiolero y el cornamuseru, el grupu recibía'l nome de mitja cobla. Estes formaciones cumplíen delles funciones nes fiestes populares: ilustrar musicalmente la función relixosa, animar el baille de plaza y orquestar los bailles o xareos a techu cubiertu. A nivel musical, la cobla taba bien compensada, yá que el tamboril #encargar de la parte rítmica y de les notes graves, el sac de gemecs marcaba l'harmonía y la melodía, el flabiol doblaba la melodía nuna octava más aguda y la tarota faía la segunda voz de la melodía.[3]

Na tercer década del sieglu XIX, los músicos empezaron a ensayar l'usu otros preseos, como'l cornetu, el figle o'l fliscorno que, gracies a la reforma de José Ventura, acabaríen llevando a la constitución de la cobla na so formación actual: flabiol y tamboril, dos tibles, dos tenoras, dos trompetes, trombón, dos fliscornos y contrabaxu. Dende los años 80, la cobla de trés quartans foi redescubierta considerablemente en Cataluña y delles formaciones #sopelexar en tol país.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Anna Maria Gaya Fuertes (2008). La nostra cultura. Universitat de Lleida. p. 67. ISBN 978-84-8409-517-0.Anna Maria Gaya Fuertes (2008). Universitat de Lleida: La nostra cultura. ISBN 978-84-8409-517-0.
  2. Luis Pérez Pardo (11 May 2007). Doctor Luis Pérez Pardo. El geógrafo. Edicions Universitat Barcelona. p. 93. ISBN 978-84-475-3202-5.Luis Pérez Pardo. Edicions Universitat Barcelona: Doctor Luis Pérez Pardo. El geógrafo. ISBN 978-84-475-3202-5.
  3. Breve explicación de varias formaciones de música popular catalana. (en catalán)