Climatoloxía

De Wikipedia
El mundu según Ptolomeo, acordies cola interpretación de Johannes de Armsshein de 1482, onde s'amuesen les zones climátiques de la superficie terrestre dixebraes por paralelos de llatitú.

La climatoloxía ye la ciencia o caña de la xeografía y per ende de les ciencies de la Tierra que s'ocupa del estudiu del clima y les sos variaciones a lo llargo del tiempu cronolóxicu. Foi un asuntu del que s'ocupó la xeografía dende los sos empiezos: Claudio Ptolomeo, nel so llibru Geographia, dedica un terciu d'este a la variación zonal de los climes na superficie terrestre.

Anque utiliza los mesmos parámetros que la meteoroloxía (ciencia qu'estudia'l tiempu atmosféricu), el so oxetivu ye distintu, yá que nun pretende faer previsiones inmediates, sinón estudiar les carauterístiques climátiques al llargu plazu.

De les condiciones atmosfériques dependen munches actividaes humanes, dende l'agricultura hasta un simple paséu pel campu. Por eso haise fechu un esfuerciu ingente por predicir el tiempu tanto a curtiu como al mediu plazu.

Cuando una contorna, ciudá, fastera, etc. tien un clima estremáu del clima zonal dizse que ye un 'topoclima'; esti carauterizar por tar mayormente afeutáu pol estáu llocal del restu de los factores xeográficos (xeomorfoloxía, hidrografía, etc.). Amás, llámase microclima al que nun tien divisiones inferiores, como'l qu'hai nuna habitación, debaxo d'un árbol o nuna determinada esquina d'una cai. Determina de manera fundamental, les carauterístiques principales de l'arquiteutura bioclimática.

El clima tiende a ser regular en periodos bien llargos, inclusive xeolóxicos, determinando de gran manera la evolución del ciclu xeográficu d'una rexón, lo que dexa'l desenvolvimientu d'una determinada vexetación y un tipu de suelos determinaos pola llatitú, esto ye, suelos zonales. Pero, en periodos xeolóxicos, el clima tamién camuda de forma natural, los tipos de tiempu modifíquense y pásase d'un clima a otru na mesma zona.

El tiempu y el clima tienen llugar na atmósfera. Pa definir un clima ye necesaria la observación mientres un ralu llargu (la Organización Meteorolóxica Mundial estableció periodos mínimos de trenta años, pero hai autores que creen que tienen de ser más llargos, de cien o superiores, pa rexistrar les variaciones de forma abonda). Les observaciones de temperatura, presión atmosférica, vientos, mugor y precipitaciones, según el tipu o tipos de tiempu que se recueyen nes estaciones meteorolóxiques. Con estos datos ellaboren tables de valores medios que se treslladen a climogrames, representaciones gráfiques de la variación añal de temperatura y precipitaciones, como variables principales.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]