Clas alta

De Wikipedia
(Redirixío dende Clase alta)

La espresión clas alta (vease Burguesía), dientro de la estratificación convencional de les sociedaes contemporánees, aplicar al grupu de persones con más riqueza y poder, opuesta por definición a la clas baxa, definida pol nivel, la so sociedá y faltes. Sicasí, nun esiste un consensu xeneral sobre les sos llendes y carauterístiques específiques.

Definiciones coloquiales[editar | editar la fonte]

Les definiciones coloquiales clas alta atienden a dellos criterios:

Definiciones sociolóxiques[editar | editar la fonte]

Les definiciones científiques de la clas alta dependen de la teoría de la estructuración social emplegada pol autor. La mayoría de les definiciones sofítense yá seya nel marcu teóricu de Max Weber, centráu na interacción de les variables de riqueza, poder y prestíu, yá seya nel analís de Karl Marx, qu'integra los trés variables nun modelu funcional de la estructura social.

Definición weberiana[editar | editar la fonte]

Acordies con Weber, la sociedá se estratifica como un continuu a lo llargo de tres dimensiones paraleles: la económica, la política y la social. Hasta ciertu puntu, el so modelu ye allegáu a la imaxe vulgar de la estratificación, anque define de manera rigorosa les variables qu'emplega. Acordies con el conceutu de Weber, les clases oxetives non necesariamente correspuéndense coles identificaciones suxetives efectuaes polos individuos, sinón que se definen poles oportunidaes que se-yos ufierta nos mercaos la so dotación de capital.

Les dimensiones son:

  • el estatus económicu, qu'equival a la riqueza, esto ye, a los ingresos y el capital del que se dispón; la mayor diferencia ente les clases concéntrase non nel nivel d'ingresos —anque les disparidades nésti pueden ser d'hasta un 1000% ente'l quintil cimeru y l'inferior nes sociedaes industriales modernes—, sinón sobremanera nel volume y l'estructura del capital del que se dispón. La clas alta de normal dispón de suficiente capital como pa dedicase a cencielles a recibir el interés que produz.;[1]
  • el estatus políticu, qu'equival al poder; anque ye más difícil definir el poder en términos formales o cuantificables que la riqueza, equival en términos xenerales a la capacidá que se tener de determinar, direuta o indireutamente, l'acción d'otros. Nel modelu de Weber, el poder concéntrase sobremanera nel ámbitu de la política, al traviés de la llexislación y del monopoliu llexítimu de la violencia que concentra l'Estáu. Al tar el control del Estáu en manes d'una élite, la distribución desigual del poder concentrar nestos;
  • el prestíu, la capacidá d'influyir sobre l'acción ayena al traviés de la impresión carismática qu'unu produz. El prestíu puede codificarse en medios institucionales, como los términos o títulos honoríficos que se conceden llegalmente, o a cencielles exercese na interacción social.

El conceutu de clas weberiano ta basáu sobremanera na primera d'estes dimensiones, la económica. La situación de clas ye una determinada posición nun mercáu, que define oxetivamente les posibilidaes d'aportar a determinaos bienes y oportunidaes que circulen nésti; l'aspeutu más carauterísticu d'una posición de clase, en términos de Weber, ye precisamente la clas d'oportunidaes vitales que s'abrir a los miembros de la mesma a partir de la posesión o non de determinaos tipos de bienes, y a la manera en qu'esploten estos nun mercáu. La semeyanza oxetiva ente individuos tiende a definir trayectories y conxuntos d'esperiencies allegaes ente estos, anque los valores que los individuos adscriban subjetivamente a estoas sían distintos. Al empar, la posesión de determinaos tipos de bienes define la posibilidá d'actuar en determinaos mercaos, y recibir nellos determinaos beneficios, que de la mesma constriñen los conxuntos futuros de posibilidaes vitales.

Na sociedá capitalista Weber sostién qu'esisten básicamente cuatro clases básiques: los trabayadores manuales de pescuezu azul, la pequeña burguesía, los trabayadores non propietarios de pescuezu blancu y la clas alta propietaria.

Unu de los puntos cruciales del analís weberiano de clas ye que la clas nun ye necesariamente una realidá reconocida subjetivamente; los individuos tienen un conxuntu determináu de posibilidaes, pero non necesariamente son conscientes d'ello y de qu'otros comparten esi mesmu destín oxetivu. La conversión de les condiciones oxetives n'identificaciones suxetives —comunidaes— nun ye invariable.

Definición marxista[editar | editar la fonte]

Na teoría de Marx, les clases nun se definen primariamente pola so posición n'escales lliniales de poder, prestíu o riqueza, sinón pola so función estructural nes rellaciones sociales de producción. Les rellaciones sociales de producción, que constitúin la estructura básica de la sociedá, tán definíes pol usu y la posesión de los medios de producción, esto ye, d'aquellos bienes que nun tán destinaos al consumu direutu, sinón que s'utilicen pa producir otros bienes. El control sobre los mesmos, que ye relativamente independiente del volume del consumu, determina la evolución futura de la producción.

Nel esquema marxista, la estructura social capitalista estrémase básicamente en dos grandes clases: la clas obreras —esto ye, aquelles persones que la so única posesión ye la so propia fuercia de trabayu— y la clas capitalista o burguesa —esto ye, aquelles persones que la so propiedá de los medios de producción define la so posición nel intercambiu económicu y déxa-y usar la so riqueza p'aumentar el caudal de la mesma al traviés de la esplotación de la fuercia de trabayu de la clas obrera.

Acordies coles concepciones de Marx, la pequeña burguesía tendería a sumir, siendo absorbíos los más esitosos de los sos miembros na alta burguesía — según la llei de concentración del capital—, ente que la mayoría de los mesmos se proletarizaría.


Predecesor:
Clase media alta

Clase alta
Socesor:
Clase alta-alta

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Weber, 1976