Clara Schumann

De Wikipedia
Clara Schumann
Vida
Nacimientu Leipzig[1]13 de setiembre de 1819[2]
Nacionalidá Bandera de Reinu de Saxonia Reinu de Saxonia
Residencia Leipzig
Muerte Frankfurt del Main[3]20 de mayu de 1896[2] (76 años)
Sepultura antiguo cementerio de Bonn (es) Traducir[4]
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Padre Friedrich Wieck
Madre Mariane Bargiel
Casada con Robert Schumann (1840 – m. 1856)
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes alemán[6]
Alumna de Friedrich-Wieck-Straße (en) Traducir
Christian Theodor Weinlig
Profesora de Richard Andersson
Margarethe Stern
Orpheline Olsen
Fanny Davies (es) Traducir
Adelina de Lara
Ilona Eibenschütz
Carl Friedberg
Ernesto Elorduy
Mathilde Verne (es) Traducir
Oficiu pianista, compositoraprofesora de música
Emplegadores Conservatorio Hoch (es) Traducir
Trabayos destacaos Concierto para piano (es) Traducir
Trío para piano (es) Traducir
Xéneru artísticu Música del Romanticismu
Instrumentu musical pianu
IMDb nm1179174
Cambiar los datos en Wikidata

Clara Schumann, de soltera Clara Wieck, (13 de setiembre de 1819Leipzig – 20 de mayu de 1896Frankfurt del Main) foi una pianista y compositora alemana.

Tuvo casada con Robert Schumann, unu de los más importantes compositores del Romanticismu alemán.

Biografía[editar | editar la fonte]

Con Johannes Brahms (1833-1897), otru gran compositor del sieglu XIX, cultivó una fonda rellación artística ya intelectual que llegaría a adquirir tintes amorosos y que duró hasta la muerte.[7]

Clara Schumann foi almirada por otres personalidaes de la dómina como Goethe, quien la conoció siendo bien nueva, na dómina en qu'alternaba los xuegos infantiles cola so formación musical,[8] y tamién conoció personalmente a Felix Mendelssohn, Frederic Chopin y Niccolò Paganini. Amás de ser pianista, escribió la so propia música y editó delles obres del so maríu.

Nun compunxo enforma pero les obres que se caltienen d'ella tienen gran méritu. Les sos composiciones fueron para: pianu solu, cantares pa voz y pianu, música de cámara, orquesta y música coral a capella de gran guapura. Les razones poles que nun se dedicó en mayor grau a la composición fueron delles, ente elles la so carrera de concertista, los sos ocho fíos, la devoción pol so maríu y el papel de la muyer nel sieglu XIX. Clara Schumann tuvo una formación musical privilexada, lo que xunto cola so comprensión musical y habilidá dexáron-y encetar la composición. Sicasí, escribió nel so diariu:

Dalguna vegada creyí que tenía talentu creativo, pero arrenuncié a esta idea; una muyer nun tien de deseyar componer. Nenguna foi capaz de faelo, asina que ¿por qué podría esperalo yo?

Tuvo una gran fortaleza espiritual que-y dexó soportar una vida dura como artista y llena de traxedies nel ámbitu personal, como la separación de los sos padres, la muerte prematura de dellos de los sos fíos y l'intentu de suicidiu y la posterior muerte del so maríu. Pero tamién tenía delles inseguridaes. Duldaba del so talentu como compositora, nun se consideraba bella, ya inclusive como pianista, dempués d'escuchar a Franz Liszt pensaba que, magar tocaba meyor que les pianistes de la dómina, nun tenía nada que faer frente al virtuosu húngaru.

Anque nun yera precisamente una muyer feminista; sicasí, foi una muyer fora de serie en munchos aspeutos. Entós daquella yera frecuente atopar "neñes maravía" que tocaben perbién obres de gran dificultá y conquistaben al públicu amigu de la música. La mayoría d'estes nueves, cuando llegaben a cierta edá, dexaben el concertismo y dedicábense al llar, a dar clases o a otres actividaes musicales, alloñaes de los escenarios. A diferencia d'estes muyeres, la carrera de Clara Schumann siguió nos más altos niveles profesionales hasta pocos años antes de la so muerte. Realizó alredor de cuarenta xires de conciertos pol continente européu y en toos llaos yera recibida colos más altos honores. Foi una profesional nel sentíu económicu tamién: cobraba dignamente, igual que los otros virtuosos de la dómina, pos foi por enforma tiempu l'únicu soporte de la familia.

Los entamos d'una virtuosa[editar | editar la fonte]

Clara Schumann foi la fía menor de Friedrich Wieck y Marianne Tromlitz. El so padre yera un reconocíu maestru de pianu y tenía un negociu de venta de partitures y de pianos. La so madre yera una renombrada cantante y pianista. El so padre entamó pa Clara una vida de concertista. Esmolecer por da-y una formación completa, dende bien neña, colos meyores maestros disponibles: amás de pianu estudió cantar, violín, instrumentación, contrapuntu y composición. Friedrich -y inculcó a la so fía una ferrial disciplina y actuó como'l so axente promotor pa consigui-y presentaciones n'Europa. Dio'l so primer recital na Gewandhaus de Leipzig —una sala de conciertos de gran sonadía hasta los nuesos díes— a los 11 años y al añu siguiente dir de xira a París, con bastante ésitu. Esi mesmu añu, publicar n'Alemaña una obra de Clara titulada Cuatro poloneses para pianu. Dos años más tarde, en 1833, empezó la composición d'un conciertu pa pianu, que terminó en 1835 y foi publicáu en 1837.

Clara y Robert[editar | editar la fonte]

Cuando Clara tenía 11 años, llegó un músicu nueve años mayor qu'ella a estudiar con Friedrich Wieck. Trátase de Robert Schumann, quien yera entós un personaxe desconocíu con enclinos lliterarios, empecipiar na composición y que quería siguir la carrera de concertista. Robert quedar a vivir en casa del so maestru, cosa frecuente na dómina. Aquel día, Clara yá yera bastante madura, probablemente poles esperiencies que tuviera na so vida de concertista profesional; asina que ente Robert y Clara forxóse una templada amistá a pesar de la diferencia d'edaes. Llueu l'amistá tresformar n'amor y en 1837 pidieron permisu al padre de Clara pa casase, pos ella yera menor d'edá y tenía qu'esperar hasta cumplir 21 años o cuntar col consentimientu de los padres, pero Friedrich Wieck opúnxose, argumentando que Robert yera un partíu indeseable.

Clara Wieck y Robert Schumann casáronse un día antes de cumplir ella los 21 años d'edá, lo que causó una batalla llegal que nun asocediera d'esperar dambos un día más. Wieck nunca duldó del xeniu de R. Schumann (como lo testifica la correspondencia de Clara) pero nun deseyaba ver a la so fía (quien fuera la so más cara inversión) con un compositor ensin reputación nin reconocencia, ensin un ingresu estable. Wieck creía que Robert nun podría da-y una vida digna a Clara. Entós empezó una trabayosa batalla llegal que quebró la "perfecta" rellación ente padre y fía. F. Wieck nun pudo contener el so arguyu, impugnó la decisión del tribunal pero imperó la decisión de los novios. (Robert llogró comprobar la so solvencia moral y económico) amás de que'l so talentu yera innegable.

Naquella dómina lo común yera que los compositores tocaren les sos propies obres, como Liszt y Chopin. Pero Robert Schumann mancóse una mano (al intentar usar un inventu propiu col cual creía diba ameyorar l'arte de tocar el pianu) y tuvo qu'escaecer les sos esperances de convertise en pianista virtuosu, asina que se dedicó a escribir música y a la crítica musical. Clara, dende bien nueva, empezó a tocar en públicu les obres de Robert, quien se dedicó a escribir nun entamu puramente pa pianu y conxuntos de cámara pequeños, pero que trunfó como compositor cola so primer sinfonía según coles sos obres de cámara.

Les obres de Robert tán llenes de significaos extramusicales, onde Clara apaez constantemente. Un exemplu ye nel Antroxu Op. 9, onde hai una pieza que se llama precisamente Chiarina, que, como "Chiara" o "Zilia", ye unu de los nomes con que Robert se refería a Clara. Una gran parte de les obres de Robert fueron dedicaes a Clara o fueron escrites con ella en mente. Foi igualmente la pianista qu'estrenó'l Conciertu pa pianu y orquesta en la menor del so home en Leipzig en 1846.

Robert y Clara amábense fondamente. Compartieron munches coses de la so vida y de la so música, que yera pa dambos parte fundamental de la so esistencia. Dende'l día de la so boda llevaron un diariu en xunto. Un pocu dempués, la pareya escribió un conxuntu de cantares, que Robert publicó despintándo-ylo a Clara pa presenta-y les nel so primer aniversariu de matrimoniu. Asina, de les 12 cantares del Op. 37 de Robert Schumann, trés son de Clara.

Na Navidá de 1841, Clara regaló-y a Robert una pequeña pieza qu'acababa de componer. La obra taba titulada Scherzo ('xuegu' o 'chancia' n'italianu).

El Scherzo Op. 15, Non. 4, al igual que la Toccatina, tien forma ternaria (A B A). La parte inicial ye viva, rítmica y juguetona como correspuende a un scherzo, y la parte media ye muncho más murnia que la primera.

Variaciones sobre una tema de Robert Schumann, Op. 20[editar | editar la fonte]

Dempués de nun componer nada dende diba cinco años, Clara Schumann decidió volver a la composición y escribió nel so diariu en 1853:

Güei empecé a componer de nuevu, per primer vegada en dellos años. Pal cumpleaños de Robert quiero escribir variaciones sobre una tema de les sos Bunte Blätter. Sicasí, ye bien difícil pa mi porque tuvi alloñada de la composición por demasiao tiempu.

La tema escoyida yera una pieza qu'había compuestu Robert en 1841 y que foi publicada en 1852 como'l númberu 4 del so Opus 99, una coleición de 14 pieces llamada Bunte Blätter. Vierzehn Klavierstücke op. 99 . La obra de Clara publicóse como la so Opus 20 en 1854, cuando Robert taba yá hospitalizáu dempués del so intentu de suicidiu. Dellos años más tarde apaeció otra obra basada na mesma tema: Johannes Brahms —entrañable amigu del matrimoniu Schumann— compunxo tamién unes variaciones sobre la mesma tema: Variaciones sobre una tema de Schumann, Op. 9 (Variationen über ein Thema von Schumann op. 9).

La tema componer de tres seiciones. La primer seición tien dos frases y la melodía principal ta na voz cimera (la más aguda).

Anque na partitura solamente apaecen escrites los títulos de la tema y de siete variaciones, hai una más, que ye la octava variación.

Clara y Brahms[editar | editar la fonte]

Johannes Brahms en 1853. Aquél añu empecipió la rellación ente dambos.

La rellación de Clara Schumann con Johannes Brahms remontar a la primer etapa de la so vida, magar yá taba casada con Robert Schumann. El músicu llegó a la vida del matrimoniu como concertista y llueu empecipiaron una cordial rellación. Brahms yera frecuentemente convidáu a comer y llevábase bien colos fíos d'estos. Sicasí, con Clara adulces foi cuayando una fonda rellación intelectual y artística qu'adquirió tonos amorosos. Asina, Brahms escribiólu:

Yes pa mi una amiga tan quería que nun puedo espresalo... Si esto sigue asina, voi tener qu'asitiate dalgún día detrás d'una vitrina o aforrar pa poder engarzarte n'oru.[9]

Brahms solía presenta-y a Clara les sos obres antes d'estrenales; munches vegaes ella foi la dedicataria de les mesmes y encargada d'estrenar delles de les obres pianísticas y tocaron xuntos en delles ocasiones. Los sentimientos escontra ella fueron revelaos al so amigu'l violinista Joseph Joachim nuna carta:

Creo que non el respetu y almiro tanto como l'amu y soi presa del so conxuru. De cutiu tengo de conteneme con fuercia pa nun arrodiala en brazos en silenciu ya inclusive... nun sé, paezme tan natural qu'ella non lo tomaría a mal.[10]

En 1855 escribíalu Brahms:

Nun puedo faer otra cosa que pensar en ti... ¿Qué me fixisti? ¿Nun puedes desfaer el conxuru que me llanzasti?[11]

Cuando Schumann foi ingresáu nun psiquiátricu, Brahms ocupar de Clara y los sos fíos, viviendo xuntos nun pisu de Düsseldorf. Xuntos vivieron l'intentu de suicidiu del compositor y la so muerte'l 29 de xunetu de 1856. El 31 de mayu esprésa-y abiertamente los sos sentimientos nuna carta:

La mio bien quería Clara, deseyaría poder escribite tan tiernamente como te amo y dicite toles coses bones que te deseyo. Yes tan infinitamente querida pal mio que nun puedo espresalo en pallabres. Deseyaría llamate la mio quería y munchos otros nomes, ensin dexar nunca d'adorate... Si les coses pudieren dir más lloñe de como tán nesti momentu... Si solo pudiera vivir na mesma ciudá contigo y los mios padres… escríbime una bella carta llueu. Les tos cartes son como besos.[9][10]

Tres la muerte de Schumann, la rellación fíxose más intensa. Viaxaron a Suiza, magar nunca llegaron a contraer matrimoniu y nun tán bien clares les intenciones de dambos a esti respectu. Ye difícil conocer del tou la rellación de la pareya, pos dambos convinieron en destruyir les cartes que mientres tantos años tuviérense unviando, magar Clara caltuvo dalgunes de les sos favorites.[10]

Obres de Clara[editar | editar la fonte]

Hai una bona seleición d'obres pa pianu de Clara Schumann:

  • Clara Schumann Pianu Works. Eickhorst, Konstanze, pianu, CPO Digital Recordings, 1999.
  • Robert and Clara Schumann Lieder. Bonney, Barbara, sopranu / Vladimir Ashkenazy, pianu, Londres, London Digital, 1997.
  • Clara Schumann and Her Family. Witoschynskyj, Ira Maria, Alemaña, MDG, 1996.
  • Reich, Nancy. Clara Schumann. The Artist and The Woman. Revised Edition, Nueva York, Cornell University Press, 2001.
  • Chisell, Joan. Clara Schumann, Buenos Aires, Vergara, dadecaedro en 1985.
  • Kees van der Vloed, Clara Schumann-Wieck. De pijn van het gemis. Aspekt, Soesterberg 2012

Delles obres corales a capella, de gran dificultá:

  • Drei gemischte.
  • Abendfeier in Venedig.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Afirmao en: Deutsche Biographie. Identificador Deutsche Biographie: 11861164X. Data de consulta: 22 xineru 2022. Editorial: Biblioteca Estatal de Baviera. Llingua de la obra o nome: alemán.
  5. valor desconocíu. «Q27771707» (en rusu). Diccionario Musical Riemann (1901–1904). 
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. «Biografía de Clara Schumann.». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  8. Artículu de la Wikipedia n'alemán.
  9. 9,0 9,1 [1]
  10. 10,0 10,1 10,2 [2]
  11. [3]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

La Marcha en Mi bemol Mayor en YouTube