Clara Campoamor

De Wikipedia
Clara Campoamor
diputada nes Cortes republicanes

4 xunetu 1931 - 9 ochobre 1933
Distritu: Madrid (provincia) (es) Traducir
Eleiciones: primer llexislatura de la Segunda República Española
Vida
Nacimientu Madrid[1]12 de febreru de 1888[2]
Nacionalidá España
Muerte Lausana[1]30 d'abril de 1972[1] (84 años)
Sepultura cementerio de Polloe (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu política, abogada, escritora, xuristasufraxista
Miembru de Asociación Española de Mujeres Universitarias (es) Traducir
Federación Internacional de Mujeres de Carreras Jurídicas (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Republicano Radical (es) Traducir
Acción Republicana (es) Traducir
IMDb nm0133143
Cambiar los datos en Wikidata

Clara Campoamor Rodríguez (12 de febreru de 1888Madrid – 30 d'abril de 1972Lausana)[3][4][5] foi una política española y defensora de los derechos de la muyer. Creó la Unión Republicana Femenina[6]y foi una de les principales impulsores del sufraxu femenín n'España, algamáu en 1931, y exercíu per primer vegada poles muyeres nes eleiciones de 1933. Tuvo que fuxir d' España por mor de la guerra civil. Morrió exiliada en Suiza.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacida y bautizada Clara Campoamor Rodríguez, fía de María Pilar Rodríguez Martínez, cordudera, y Manuel Campoamor Martínez, contable nun periódicu. La familia paterna venía de Cantabria y Asturies, y la materna de Madrid y Toledo. El matrimoniu tuvo otros dos fíos, de los que sobrevivió Ignacio, que llegó a ocupar puestos de responsabilidá política mientres la II República.

En 1898, con diez años d'edá, la muerte del so padre llevó a Clara a dexar los sos primeros estudios pa collaborar na economía familiar. Trabayó como modista, dependienta de comerciu y telefonista, y nes oposiciones de xunu de 1909 consiguió plaza como auxiliar femenín de segunda clase del cuerpu auxiliar de Telégrafos del Ministeriu de la Gobernación, con destinos socesivos en Zaragoza (unos meses) y San Sebastián (cuatro años). En 1914, ganó col primer puestu por oposición, una plaza nel Ministeriu d'Instrucción Pública, lo que-y dexó tornar a Madrid, onde la destinaron como profesora especial de taquigrafía y mecanografía nes Escueles d'Adultes. Mientres los años siguientes alternó esti trabayu colos de traductora de francés, auxiliar mecanógrafa nel Serviciu de Construcciones Civiles del propiu Ministeriu, y secretaria de Salvador Cánovas Cervantes, direutor del periódicu conservador, maurista, La Tribuna, trabayu que la llevó a interesase pola política y a publicar dalgún artículu.

En 1920 empecipió los sos estudios de bachiller, consiguiendo'l títulu'l 21 de marzu de 1923 y matriculándose depués na Facultá de Drechu, pola que se llicenció'l 19 d'avientu de 1924.[7] Mentanto, alloriara participando en delles asociaciones ya impartiendo delles conferencies. Con 36 años, conviértese nuna de les poques abogaes españoles de la dómina, y pasó a exercer el so oficiu. En 1925 conviértese na segunda muyer n'incorporase al Colexu d'Abogaos de Madrid, un mes dempués que Victoria Kent.[8]

Delles fontes deducen que les sos idees sobre la igualdá de les muyeres averaes al PSOE, que nesi periodu escribiría'l prólogu del llibru Feminismu socialista de María Cambrils, dedicáu a Pablo Iglesias. Pero nunca llegaría a afiliase a esi partíu, nin aceptó la collaboración de los socialistes cola dictadura de Miguel Primo de Rivera. Sí perteneció, en 1929, al comité organizador de l'Agrupación Lliberal Socialista, que sumió poco tiempu dempués. Clara y Matilde Huici, republicanes y enemigues del réxime de Primo de Rivera, propunxeron —ensin éxitu y probable motivu pol que l'abandonaron pocu dempués d'ingresar— que dicha Agrupación se desmarcase de la dictadura.

Clara Campoamor caltuvo una gran actividá como conferenciante na Asociación Femenina Universitaria y na Academia de Xurisprudencia, defendiendo siempres la igualdá de derechos de la muyer y la llibertá política. Trabayó con Martí Jara, amigu de Manuel Azaña nel embrión d'Aición Republicana, en que'l so Conseyu Nacional figuró de primeres. Sicasí, nunca llogró'l so ideal estratéxicu: la unión de tolos republicanos nun gran partíu de centru con Azaña como delfín natural d'Alejandro Lerroux.[ensin referencies]

Dempués de la rebelión d'Ángel García Hernández y Fermín Galán en Jaca, y el procesu contra'l Comité Revolucionariu, Clara asumió la defensa de dellos implicaos, ente los que s'atopaba'l so hermanu Ignacio.

El sufraxu femenín[editar | editar la fonte]

En proclamándose la Segunda República, Clara Campoamor foi diputada pola circunscripción de la ciudá de Madrid nes eleiciones de 1931[9] (entós les muyeres podíen ser escoyíes, pero nun ser eleutores) pol Partíu Radical[10], al que s'afiliara por proclamase ésti "republicanu, lliberal, llaicu y democráticu", constantes del so propiu ideariu políticu.

Mientres el periodu de les Cortes Constituyentes de 1931 formó parte del equipu qu'ellaboró'l proyeutu de la Constitución de la nueva República integrada por 21 diputaos. Nesi organismu lluchó por afitar la non discriminación por razón de sexu, la igualdá xurídica de los fíos y fíes habíos dientro y fora del matrimoniu, el divorciu y el sufraxu universal, de cutiu llamáu “votu femenín”. Consiguiólo too, sacante lo relativo al votu, que tuvo qu'aldericase nes Cortes d'España.

La izquierda, cola esceición d'un grupu de socialistes y dellos republicanos, nun queríen que la muyer votara porque se suponía que taba bien influyida pola Ilesia y votaría a favor de la drecha. Por ello, el Partíu Radical Socialista enfrentó a Clara con otra reconocida diputada, Victoria Kent, contraria al votu de les muyeres. L'alderique final celebráu'l 1 d'ochobre foi un acontecimientu. Consideróse a Campoamor como la vencedora, y arriendes d'ello, l'aprobación del artículu 36 que fizo posible el sufraxu femenín algamáu con 161 votos a favor por 121 en contra. Cuntó col sofitu de la mayor parte del Partíu Socialista —con delles esceiciones importantes como la d'Indalecio Prieto—, bona parte de la drecha, cuasi tolos diputaos d'Esquerra Republicana de Catalunya y pequeños grupos republicanos como los progresistes y l'Agrupación de Defensa de la República. En contra asitiáronse Aición Republicana, el Partíu Radical Socialista y, lo que más pudo contrariar a Clara, el mesmu Partíu Radical salvo otros cuatro compañeros.[11]

Nin ella nin Victoria Kent consiguieron anovar los sos escaños nes eleiciones de 1933. En 1934, Clara Campoamor abandonó'l Partíu Radical pola so subordinación a la CEDA y los escesos na represión de la insurrección revolucionaria n' Asturies. Pero cuando esi mesmu añu, intentó (cola mediación de Santiago Casares Quiroga) xunise a Izquierda Republicana (fusión de radicalsocialistas, azañistas y galleguistes), la so almisión refugóse. Foi entós cuando escribió y publicó —en mayu de 1935— El mio pecáu mortal. El votu femenín y yo, tou un testimoniu personal de les sos lluches parllamentaries.

Exiliu[editar | editar la fonte]

Clara Campoamor ta enterrada nel panteón de la familia Montó Riu nel Cementeriu de Polloe de San Sebastián, Guipúzcoa.

Al españar la guerra civil exilióse y en 1937 publicó en París La revolución española vista por una republicana, onde narró la so esperiencia en Madrid, amosándose bien crítica col comportamientu de los republicanos. Vivió una década en Buenos Aires onde se ganó la vida traduciendo, dando conferencies y escribiendo biografíes (Concepción Arenal, Sor Juana Inés de la Cruz, Quevedo). Intentó tornar a España a finales de la década de 1940, pero arrenunció al conocer la noticia de que taba procesada pola so pertenencia a una lloxa masónica.

En 1955 afitóse en Lausanne (Suiza) onde trabayó nun bufete d'abogaos hasta que perdió la vista. Morrió de cáncer n'abril de 1972. Los sos restos mortales treslladáronse dellos años dempués de la so muerte al campusantu de Polloe en San Sebastián (Guipúzcoa),[12] y caltiénense nel panteón de la familia Monsó Riu por ser Clara madrina de la familia.

Memoria histórica[editar | editar la fonte]

Campoamor tenía un bustu na redoma del Centro Conde Duque de Madrid, obra de Lucas Alcalde. Foi robáu n'agostu de 2016.
Homenaxe a Clara Campoamor nel estabilizador vertical d'un Boeing 737-800 de l'aereollinia Norwegian Air Shuttle.

Tres la Transición ficiéronse dellos homenaxes y reconocencies que fueron valoraos como escasos por organizaciones a favor de la igualdá de la muyer. Dellos institutos, colexos, centros culturales, asociaciones de muyeres, parques y cais recibieron el so nome.

En 1988 Correos llanzó un sellu de conmemoración del Primer Centenariu de la nacencia de Clara Campoamor qu'ingresó en 1909 como auxiliar femenín de segunda clase del cuerpu auxiliar de Telégrafos.

En 1998 la Secretaría d'Igualdá del PSOE andaluz instituyó los Premios Clara Campoamor que reconocen añalmente, unu por provincia y unu especial, a aquelles personalidaes o coleutivos que se significaren na defensa de la igualdá de la muyer.[13]

De la mesma, el Conceyu de Madrid creó en 2006 un premiu col so nome, que na so primer edición recayó na abogada y feminista María Telo Núñez.[14]

En 2006, 75ᵘ aniversariu de l'aprobación del sufraxu femenín n'España, diversos coleutivos promovieron una campaña pa pidir la reconocencia per parte del Congresu de los Diputaos de les sos aportaciones col allugamientu d'un bustu nes sos instalaciones. En payares d'aquel mesmu añu, el PSOE presentó una proposición-non-de-llei solicitando al Gobiernu del mesmu partíu que les polítiques d'igualdá tuvieren tamién el so reflexu nel acuñamientu del euru. La figura femenina escoyida por qu'apaeciera nes futures monedes d'euru foi la de Clara Campoamor, por ser la principal defensora del votu femenín na Segunda República, proposición que finalmente s'aprobó'l 12 de xunu de 2007, nel Plenu del Congresu, col sofitu de tolos grupos parllamentarios salvu'l PP, que s'abstuvo.[15]

En 2007, el Ministeriu de Fomentu botó'l Buque Polivalente B-32 "Clara Campoamor", bautizáu nel so honor y operáu pola Sociedá de Salvamentu y Seguridá Marítima.

En 2011, con motivu del centenariu del Día Internacional de la Muyer, la Fábrica Nacional de Moneda y Timbre acuñó una moneda conmemorativa en plata con valor facial de 20 euros qu'amuesa la efixe de Clara Campoamor.[16]

Esi mesmu añu 2011 afitóse na Plaza Clara Campoamor de San Sebastián, Guipúzcoa, una escultura de l'artista Dora Salazar que representa a Clara Campoamor, a tamañu real de pié con un llibru na mano.

Dende avientu de 2016 el conceyu de Bilbao punxo n'honor a la so memoria'l nome a una cai na zona de Zorroza.

Cites[editar | editar la fonte]

  • Defendí en Cortes Constituyentes los derechos femeninos. Deber indeclinable de muyer que nun puede traicionar al so sexu, si, como yo, xúlgase capaz d'actuación, a virtú d'un sentimientu cenciellu y de una idea clara que refuguen por igual: la hipótesis de constituyir un ente escepcional, fenomenal; merecedor, por esceición ente les otres, d'entemetese en funciones privatives del varón, y el salvoconductu de la hetaira griega, a quien se perdonara cultura ya intervención en cuenta de entemecer el comerciu del sexu col espíritu.
  • (...)Resolvéi lo que queráis, pero encarando la responsabilidá de dar entrada a esa metá de xéneru humanu en política, por que la política seya cosa de dos, porque solo hai una cosa que fai un sexu solo: allumar; les demás facer toos de mancomún, y nun podéis venir equí vós a llexislar, a votar impuestos, a dictar deberes, a llexislar sobre la raza humana, sobre la muyer y sobre el fíu, aisllaos, fora de nós. ("El votu femenín y yo". Editorial Hores.Madrid, 2006, p. 107)
  • República, república siempres, la forma de gobiernu más conforme cola evolución natural de los pueblos.
  • Toi tan alloñada del fascismu como del comunismu. Soi lliberal. ("La revolución española vista por una republicana", Ediciones Espuela de Plata, 2005, páxs. 177-178)
  • (...)A min pudiéronme cargar tolos pecaos políticos imaxinarios de la muyer, y pasáseme toles cuentes de la menuda rensía. Lo que nun espero asoceda ye que s'alce una voz, una sola, d'esi campu de la izquierda, de quien hubi de sufrilo tou, por ser l'únicu que ideológicamente m'interesa, y al qu'entá aisllada sirvo. ("El votu femenín y yo". Editorial Hores.Madrid, 2006, p. 264)
  • (...)La división tan Cenciella como miquera fecha pol gobiernu ente fascistes y demócrates, p'aguiyar al pueblu, nun se correspuende cola verdá. La heteroxénea composición de los grupos que constitúin cada unu de los bandos (...) demuestra qu'hai siquier tantos elementos lliberales ente los alzaos como anti demócrates nel bandu gubernamental. ("La revolución española vista por una republicana", Ediciones Espuela de Plata, 2005, p. 149)
  • (...)La victoria total, completa, aplastante d'un bandu sobre l'otru, va cargar al vencedor cola responsabilidá de tolos errores cometíos y va apurrir al vencíu la base de la futura propaganda, tanto dientro como fora de les nueses fronteres. ("La revolución española vista por una republicana", Ediciones Espuela de Plata, 2005, p. 179)
  • Torturar a los acusaos nes prisiones; fusilar a los presos ensin formación de causa nos patios de los cuarteles y zarrar los güeyos a les persecuciones y otomíes perpetraes pola policía mientres aquellos dieciséis meses. Hubo namái tres execuciones oficiales: ¡Cuánta clemencia! Pero hebo millares de presos y centenares de muertos, torturaos y tullíos. ¡Execrable crueldá! He equí'l tráxicu balance d'una represión, que, de ser severa, pero llegal, llimpia y xusta nos sos métodos, causara muncho menos dañu al país. (Sobre la represión del llevantamientu revolucionariu d'Asturies, en 1934)
  • El 23 de febreru de 1935, dixebréme del partíu radical, unviando al so xefe [A. Lerroux] la siguiente carta, que la censura afogó: "(...)Nun fui yo nunca un elementu de derecha, nin entá de centru derecha, nel partíu. Cuando me designó usté pa la direición xeneral de beneficencia, desenvolví nella (...) un plan lliberal radical y xusto, que respondía n'absolutu al espíritu y lletra del programa del partíu (...). Y esta conducta ye, Sr. Lerroux, síntesis y reflexu de tola so actuación na so tercer etapa del gobiernu. Les dereches españoles anticonstitucionales, enemigues resueltes de too cuanto la república representara na so advenimiento, enemigues decidíes del programa radical, lletra a lletra, nun atopen n'Usté, ante los mios güeyos varaos, el menor dique, la más leve barrera. Más que collaborador, el partíu radical baxó a ser el sirvidor d'eses dereches(...)".("El votu femenín y yo". Editorial Hores.Madrid, 2006, p. 236).
  • (...)Escarecen d'interés y d'altor, porque equí tiénenla bien poques coses, les razones que me movieron a solicitar l'ingresu n'Izquierda Republicana, con preferencia d'otru partíu (...). Dempués d'imponer infamantes acusaciones que sobre la mio nefanda conducta personal y política pudiérense axuntar en tres meses y picu de restolar (...) por 183 votos contra 68 decidió refugase la mio almisión n'Izquierda republicana. ("El votu femenín y yo". Editorial Hores.Madrid, 2006, páxs. 238-242). (Sobre la denegación d'ingresu n'otru partíu, n'abandonando

Obres[editar | editar la fonte]

  • El derecho de la mujer en España (1931)
  • El voto femenino y yo: mi pecado mortal (1935-1939), Buenos Aires. Editáu en 1939 por Talleres Gráficos Fanetti & Gasperini y reeditáu en 1983 pol Institutu de publicidá Naval. Llibru escritu a comuña col diputáu republicanu Federico Fernández de Castillejo, tamién exiliáu.
  • La révolution espagnole vue par une républicaine (1937). La primer edición foi en París. Darréu fixéronse delles traducciones al español.
  • El pensamiento vivo de Concepción Arenal (1943)
  • Sor Juana Inés de la Cruz (1944)
  • Vida y obra de Quevedo (1945)
  • Heroismo criollo: la Marina argentina en drama español (1983). A comuña con Federico Fernández Castillejo. Publicáu pol Institutu de Publicaciones Navales de Buenos Aires.

Filmografía[editar | editar la fonte]

Añu Película Direutora Actriz
2011 Clara Campoamor, la mujer olvidada Laura Mañá Elvira Mínguez

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 10216/clara-campoamor-rodriguez. Apaez como: Clara Campoamor Rodríguez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Ficha en Público sobre la II República Española na so 80 aniversariu: Protagonistes Público. Consultáu'l 12 de mayu de 2012
  4. Clara Campoamor (por fideus)
  5. Biografía de Clara Campoamor en "plusesmas.com". Consultáu'l 09/05/2011.
  6. Ministeriu de Cultura España Les muyeres na guerra civil. Ministeriu de Cultura d'España, páx. 11. ISBN 84-7483-575-5.
  7. Los datos sobre'l so periplu 1909-1924 vienen de N. Samblancat Miranda, “Clara Campoamor en busca de la igualdad” (publ. en GEXEL, Grupu d'Estudios del Exiliu Lliterariu, 2012), introducción revisada y ampliada de la so edición de la obra de Clara Campoamor La revolución española vista por una republicana, Bellaterra, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions, 2002, páxs. 19-58], que de la mesma cita en detalle les referencies oportunes.
  8. Prada, José Manuel (2014). «Lo que pudo ser y nun foi: homenaxe a Carmen López Bonilla» páx. 37-39. Otrosí. Consultáu'l 6 de mayu de 2015.
  9. Congresu: Históricu de Diputaos 1810-1977
  10. Tusell Gómez, Ruiz Manjón y García Queipo de Llano, 1981-1982, p. 252.
  11. votu femenín-en-espana/la muyer-en-la-republica-1931-1936/ La muyer na República (1931-1936)
  12. Homenaxe de la plataforma PLAZANDREOK a la so memoria en 2006. Consultáu'l 09/05/2011.
  13. premios clara/campoamor.html Apurre de los Premios Clara Campoamor 2013.
  14. Gallardón inauguró un bustu dedicáu a Clara Campoamor y apurrió un premiu a l'abogada feminista María Telo.. En 1985 el so conceyu natal yá-y dedicara una cai nel Distritu de Carabanchel; que se reconoció en febreru de 2006, por unanimidá, "pa homenaxar la so trayeutoria".
  15. Diariu de Sesiones del Congresu de los Diputaos, Sesión Plenaria nᵘ242.
  16. FNMT-RCM: 20 Euro - Día de la Muyer Trabayadora

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Artículu de traducción automática a partir de "Clara Campoamor" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.