Chunga burmeisteri

De Wikipedia
Chunga burmeisteri
Estáu de caltenimientu
Esmolición menor (LC)
Esmolición menor (IUCN 3.1)[1]
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Aves
Orde: Cariamiformes
Familia: Cariamidae
Xéneru: Chunga
Especie: C. burmeisteri
(Hartlaub), 1860
Distribución
Distribución de la chuña de pates negres (negru), y la de pates coloraes (colloráu)
Distribución de la chuña de pates negres (negru), y la de pates coloraes (colloráu)
Consultes
[editar datos en Wikidata]

La chuña de pates negres o chuña patinegra[2] (Chunga burmeisteri), ye una especie d'ave de la familia Cariamidae, la única del orde Cariamiformes.[3] Recibe tamién los nomes vulgares de seriema y páxaru serpentario (pola so dieta). Ye la única representante del xéneru Chunga y una de los dos úniques especies vivientes d'esta familia. El so nome común provién del color de les sos pates, importante diferencia con al respective de la otra especie de chuña: la chuña de pates coloraes Cariama cristata. El so nome científicu fai referencia al naturalista, paleontólogu y zoólogu alemán Carlos Germán Burmeister que desempeñó la mayor parte de la so carrera n'Arxentina.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Ta lejanamente rellacionada coles avutardes ya inclusive hai clasificaciones que la inclúin nel orde Gruiformes.[4]

Piénsase que dambes chuñas son les úniques descendientes d'un grupu d'aves carnívores pleistocénicas bien grandes, denominaes aves del terror, de la familia estinguida Phorusrhacidae.[ensin referencies]

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Cuenta con un llargor de 57 cm. El so color xeneral ye abuxáu, más pálidu na parte ventral y más escuru nel envés. El pescuezu y la cola son llargos; esta postrera, xunto coles ales, brínda-y ayuda como estabilizador al correr y maniobrar ente los arbustos baxos. El so picu ye similar na so forma al de les pites, fuerte y daqué ganchudu. Exhibe güeyos grandes con notables pestañes. Les sos pates son negres, llargues y fuertes. Solo les arrondaes ales son curties, reflexando'l so estilu de vida. Dambes especies de chuñas tienen una segunda garra estensible que pueden alzar del suelu; anque se paez a la garra en forma de focete del velociraptor y los sos parientes, nun s'agazupa lo suficiente como pa ser una arma real.

La especie nun tener subespecies.

Distribución[editar | editar la fonte]

Distribuyir dende l'oeste de Paraguái y el sureste de Bolivia, al traviés de toa'l área chaqueña arxentina (siempres al oeste de la exa fluvial del ríu Paraguái - ríu Paraná), hasta'l nordeste de Mendoza y los montes de Caldén del norte de La Pampa.

Hábitat[editar | editar la fonte]

Ye una especie carauterística de formaciones de tipu chaqueñas, tantu en arbustales baxos, como en sabanes y quebrachales o montes altos. Tamién habita los montes del chaco grebu y parte del espinal periestépico. Prefier los llugares grebos, por ello avanza más que'l so conxénere nos bolsones preandinos, siendo especialmente abondosu nel Parque Nacional Talampaya, en La Rioxa, onde, gracies a la proteición brindada pel área protexida, pasiar ente los visitantes, buscando qu'estos-yos refundien comida.

Comportamientu[editar | editar la fonte]

Vive en grupos, siendo abondo arborícola, folgando xeneralmente sobre árboles. Pa xubir a un árbol prefier faelo a reblincones. De normal camina pel suelu buscando alimentu, y siempres prefier correr a volar, pos a toa carrera ye más rápidu qu'un ser humanu, con velocidaes d'hasta 25 km/h.

Tien una voz típica compuesta por fuertes berru, que ye carauterística d'esta especie, dexándo-y detectar entá ensin necesidá de ser reparada, y de la mesma ye bien distinta a la de la otra especie de chuña; emitir preferentemente al atapecer y a l'amanecida. Suel cantar en duos, tríos, o cuartetos.

Alimentación[editar | editar la fonte]

Aliméntase de grandes inseutos y arañes, pichones y güevos d'aves, pequeños mamíferos, culiebres y llagartos. Caza nel suelu, ocupando'l mesmu nichu que'l secretariu africanu. Incorpora na so dieta bien escasa materia vexetal.

Nidificación[editar | editar la fonte]

Nidifica na primavera austral (setiembre o ochobre según la llatitú). El nial ye emplazado n'árboles baxos, preferentemente nuna gran horqueta. Ye una plataforma de ramines seques enxareyaes, solo tapizáu por daqué de folla y fueyes. La postura ye de 2 a 3 güevos de color blancu polencu, chiscaos de pardu. Ante'l peligru, salten del nial en llugar de volar dende él. Tanto'l machu como la fema son los encargaos de la incubación, la que dura unos 29 díes. Los pichones son nidícolas, anque abandonen el nial al poco tiempu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Nueva Guía de les Aves Arxentines. M. Canevari et al. 1991. Fundación Acindar.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]