Chiquinha Gonzaga

De Wikipedia
Chiquinha Gonzaga
Vida
Nacimientu Rio de Janeiro[1]17 d'ochobre de 1847[2]
Nacionalidá Bandera de Brasil Brasil [1]
Grupu étnicu Pardo brasileño (es) Traducir
Muerte Rio de Janeiro[1]28 de febreru de 1935[2] (87 años)
Estudios
Llingües falaes portugués[3]
Oficiu compositora, direutora d'orquesta, pianistaactivista
Trabayos destacaos Ó Abre Alas (en) Traducir
Atraente (en) Traducir
Seudónimos Chiquinha Gonzaga
Xéneru artísticu choro (es) Traducir
marchinha (es) Traducir
Instrumentu musical pianu
IMDb nm0327422
Cambiar los datos en Wikidata

Francisca Edwiges Nieves Gonzaga, más conocida como Chiquinha Gonzaga (17 d'ochobre de 1847Rio de Janeiro – 28 de febreru de 1935Rio de Janeiro), foi una compositora, pianista y direutora d'orquesta brasilana.

Foi la primer muyer en componer y tocar choro, primer pianista de choro, autora de la primera marcha d'antroxu, (Ô Abre Alas, 1899) y tamién la primer muyer en dirixir una orquesta en Brasil.

Biografía[editar | editar la fonte]

Chiquinha Gonzaga yera fía de José Basileu Gonzaga, xeneral del Exércitu Imperial Brasilanu y de Rosa Maria Nieves de Lima, una mulata bien humilde. Chiquinha Gonzaga foi educada nuna familia de pretensiones aristocrátiques (el so padrín yera Luís Alves de Lima y Silva, el Duque de Caxias). Ella convivió abondo cola ríxida familia del so padre. Fixo estudios de maxisteriu con unu de los meyores profesores de la dómina y estudió música col Maestru Llobu, consideráu entós un fenómenu de la música. Bien ceo yá frecuentaba bailles de lundu, umbigada y otros ritmos orixinarios d'África, buscando nesos alcuentros la so identificación musical colos ritmos populares que veníen de les rodas de los esclavos.

Empezó a los 11 años d'edá la so carrera de compositora con una música navidiega, Canção dos Pastores (cantar de los pastores). A los 16 años, por decisión de la familia del so padre, casóse con Jacinto Ribeiro do Amaral, oficial de la Marina Imperial brasilana y darréu quedó embarazada. Al nun soportar la reclusión nel buque onde l'home trabayaba, una y bones él pasaba más tiempu trabayando nel barcu qu'al pie de ella, a les órdenes del so home de que nun s'arreyara cola música, a les humildaciones que sufría y el despreciu de Jacinto con al respective del so suañu, Chiquinha dixebróse, lo que foi un escándalu na dómina.

Llevóse consigo solamente al so fíu más grande, João Gualberto, yá que el so home nun dexó que Chiquinha curiara de los fíos más pequeños: Maria do Patrocínio y el neñu Hilário. Ella sufrió por trate alloñada de los 2 fíos per determinación del home y pola discriminación de la sociedá d'aquella dómina, qu'imponía dures puniciones a la muyer que se dixebraba del home.

Años dempués, en 1867, realcontrar col so gran amor del pasáu, un noviu de mocedá, el inxenieru João Batista de Carvalho, con quien tuvo una fía: Alice Maria. Vivió munchos años con él, pero Chiquinha nun aceptó les sos traiciones. Dixebrar d'él y una vegada más pierde una fía yá que João Batista nun dexó que Chiquinha criara a Alice, quedándose cola custodia de la fía. Con too y con eso eso, Chiquinha tuvo bien presente na vida de los sos cuatro fíos y a pesar de criar solo a unu d'ellos siempres se caltuvo en contautu colos cuatro.

Dempués de la so separación, pasó a vivir como música independiente, tocando'l pianu en tiendes de preseos musicales. Dio clases de pianu pa caltener al so fíu João Gualberto y tenelo xunto a sigo, sufriendo prexuicios por criar sola al so fíu. Pasó a dedicase dafechu a la música, onde llogró gran ésitu; formó'l so propiu grupu musical, la so carrera foi n'ascensu y fíxose bien famosa, destacar tamién como compositora de polkes, valseas, tangos y cantares. Antes, sicasí, xunir a un grupu de músicos de choro, qu'incluyía tamién al compositor Joaquim Antônio da Silva Callado, presentándose en bailles.

A los 52 años, dempués de munches décades sola, pero viviendo feliz colos sos fíos y la música, conoció a João Batista Fernandes Lage, un mozu aprendiz de música, de quien se namoró. Él tamién se namoró d'esa muyer madura que-y enseñó munches coses sobre música y la vida. La diferencia d'edá yera bien grande y podría causar más prexuicios y sufrimientu na vida de Chiquinha. Ella tenía 52 años y João Batista, solo 16. Tarreciendo'l prexuiciu, él convencer por que lo adoptara como fíu, pa vivir esi gran amor de callao. Esta decisión foi tomada pa evitar escándalos en respetu a los sos fíos y a la rellación d'amor puro que caltenía con João Batista y que poques persones nesa dómina entenderíen, lo qu'afectaría la so brillosa carrera. Por esa razón tamién, Chiquinha y João Batista Lage aniciar en Lisboa, Portugal. Los fíos de Chiquinha, en principiu nun aceptaron el romance de la so madre, pero dempués vivir con naturalidá. Dempués de dellos años retornaron al Brasil ensin llevantar barruntos nenguna de vivir como home y muyer. Chiquinha nunca asumió'l so romance, que solo foi afayáu dempués de la so muerte, al traviés de cartes y semeyes de la pareya.

Carrera[editar | editar la fonte]

Chiquinha Gonzaga a los 78 años d'edá.

La necesidá d'afaer el soníu del pianu al gustu popular valiólu la gloria de faese la primer compositora popular de Brasil. L'ésitu empezó en 1877, cola polka 'Atrativo'. A partir de la repercusión de la so primer composición impresa, resolvió llanzase nel teatru de variedaes y revista. Estrenó componiendo la banda sonora de la opereta "A Corte na Roça", el 1885. En 1911, estrena'l so mayor ésitu nel teatru: la opereta Forrobodó, que llegó a 1500 presentaciones siguíes dempués d'estrenar - hasta güei el mayor desempeñu d'una pieza d'esti xéneru nel Brasil. En 1934, a los 87 años, escribió la so última composición, la partitura de la pieza "Maria". Foi creadora de la célebre partitura de la opereta "A Jurity", de Viriato Correia.

Alredor de 1900 conoz la irreverente artista Nair de Tefé von Hoonholtz, la primer muyer caricaturista del mundu, de la cual faise gran amiga. Chiquinha viaxa por Europa ente'l 1902 y el 1910, faciéndose especialmente conocida en Portugal, onde escribe músiques pa diversos autores. Depués dempués de la so torna del continente européu, la so amiga Nair de Tefé casóse col entós presidente brasilanu Hermes da Fonseca, convirtiéndose en primer dama de Brasil. Chiquinha ye convidada pola amiga pa delles xuntes musicales nel Palaciu del Catete, la entós residencia presidencial, entá so la oposición notablemente impuesta pola familia de Nair. Nuna ocasión el 1914, nun recital de llanzamientu del "choro" Curtia Jaca, nel palaciu presidencial, la mesma primer dama Nair de Tefé, acompañó Chiquinha a la guitarra, tocando un maxixe compuestu por Chiquinha, fechu que foi consideráu un escándalu pa la dómina. Fueron feches crítiques al gobiernu y retumbantes comentarios sobre los "escándalos" nel palaciu, pola promoción y divulgación de músiques que los sos oríxenes taben en baillar vulgares, según la concepción de la élite social aristocrática. Llevar al Palaciu del Gobiernu a música popular brasilana foi consideráu, na dómina, una quiebra de protocolu, causando polémica nes altes esferes de la sociedá y ente políticos. Dempués del términu del mandatu presidencial, Hermes da Fonseca y Nair de Tefé treslladaron residencia a Francia, onde permanecieron por llargu tiempu. Asina, Chiquinha y Nair perdieron contautu.

Chiquinha participó viviegamente de la campaña pola abolición de la esclavitú, por cuenta de la revuelta que sentía poles sos ancestrales maternos fueren esclavos y sufiertu enforma, y pola proclamación de la república en Brasil. Tamién foi la fundadora de la Sociedá Brasilana d'Autores Teatrales. En total, compunxo músiques pa 77 pieces teatrales, siendo autora de cerca de dos mil composiciones en xéneros variaos: valseas, polques, tangos, lundos, maxixes, fados, quadrilles, mazurques, choros y serenates. Ella morrió'l 28 de febreru de 1935 xunto a João Batista Lage, el so gran amigu y fiel compañeru, cuando empezaba l'Antroxu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Proyecto Música Brasilis. Musica Brasilis composer ID: chiquinha-gonzaga.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]