Chella

Coordenaes: 39°02′40″N 0°39′38″W / 39.044444444444°N 0.66055555555556°O / 39.044444444444; -0.66055555555556
De Wikipedia
Chella
escudo de Chella (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Canal de Navarrés (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Chella (es) Traducir Pablo Seguí Granero
Nome oficial Chella (es)[1]
Nome llocal Chella (es)
Códigu postal 46821
Xeografía
Coordenaes 39°02′40″N 0°39′38″W / 39.044444444444°N 0.66055555555556°O / 39.044444444444; -0.66055555555556
Chella alcuéntrase n'España
Chella
Chella
Chella (España)
Superficie 43.5 km²
Altitú 219 m
Llenda con
Demografía
Población 2445 hab. (2023)
- 1205 homes (2019)

- 1230 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Canal de Navarrés (es) Traducir
0.09% de provincia de Valencia
0.05% de Comunidá Valenciana
0.01% de España
Densidá 56,21 hab/km²
chella.es
Cambiar los datos en Wikidata

Chella ye un conceyu español de la Comunidá Valenciana, perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca de la Canal de Navarrés. Cuenta con 2.604 habitantes (INE 2015).

Xeografía[editar | editar la fonte]

Asitiáu na parte central de la contorna. La superficie del términu ye montascosa, con un pequeñu sector llanu na so parte central. Los altores principales son los vértices xeodésicos de tercer orde de Sotarraña (324 m), Muntot (417 m) y Gallineru (657 m). El ríu Sellent traviesa'l términu en direición sureste. Drenan el términu los ribayos del Turcu, Matet, Miguel, Culendra, Abrullador, etc.

Aportar a esti pueblu, dende Valencia, al traviés de l'A-7 tomando depués la CV-580.

Llocalidaes estremeres[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Chella parte coles llocalidaes d'Anna, Bolbaite, Cotes, Enguera, Navarrés, Sellent y Sumacàrcer, toes elles de la provincia de Valencia.

Historia[editar | editar la fonte]

Chella ye un términu de gran interés arqueolóxicu, y ye bien conocíu gracies a les esploraciones ya investigaciones. Na zona del ribayu del Llobu esisten una serie de covachas (l'Alta de les Conches, la de la Peña Gorda, la de l'Abiyota, y la de Vicente Vaello) nes que se recoyó xiles y cerámiques qu'amuesen una llarga ocupación humana, dende'l Mesolíticu hasta los empiezos de la Edá de los Metales. De los tiempos del Eneolíticu, conócense restos nunes covachas.

De dómina ibérica apaecieron abondoses cerámiques con decoración xeométrica pintada y fragmentos de vasos de barniz negru nos Secanos Altos. Cerca, nun ribayu al noroeste, dos losa que sirven de ponticu paecen ser restos de los estragales d'una casa romana.

A lo último, nel Ribayu, nuna fastera de la Peña del Turcu, ábrense dieciséis covachas artificiales al paecer, la más baxa a ocho metros sobre'l fondu del ribayu, cortiles cuadrangulares de techu abovedáu, de trés a cinco metros de llau y cuatro d'altor, y que la so cronoloxía desconocer.

Cai de la Ilesia Vieya.

En dómina musulmana, Chella yera una alquería que Xaime I donó a Pere Dovit, anque más tarde se reintegró a la corona. En 1341, el rei vencer a Tomás de Ulmis, del que pasó en 1356 al conde de Dénia y dempués al ducáu de Gandía. En 1611, Carlos de Borja expedió carta de población, tres la espulsión de los moriscos. Darréu perteneció al marqués de Bèlgida.

A pesar de la esistencia de restos arqueolóxicos d'un pobláu ibéricu, asitiáu na partida de Los Secanos de riba, lo mesmo que de una granxa romana na actual casa de Fulgencio y de restos de habitáculos musulmanes nes cueves de la Peña del Turcu, l'actual conceyu de Chella tien el so orixe nuna alquería musulmana, asitiada na actual plaza de la Ilesia Vieya, na que s'entá se caltién una parte del muriu de la mezquita con una fornica cola Virxe de Gracia, patrona de la llocalidá. En 1244 Xaime I conquisto la contorna y contra él remontóse Al-Azraq, caudiellu musulmán, y con él los habitantes de Chella. En siendo vencíos fueron espulsaos, repoblando'l pueblu con musulmanes lleales al rei. La población foi dada en feudu, socesivamente, a Tomás de Ulmis, al Conde de Denia, a Pedro Escintelles y al primer duque de Gandia (Alfonso'l Vell), a que la so muerte pasó de nuevu a la Corona. Mientres les Germanías los moriscos de Chella fueron forzaos a bautizase y la parroquia de Bolbaite se desmembró de la de Chella. Con Carlos de Borja, volvió a manes de los duques de Gandía y condes d'Oliva; y en 1609 Felipe III ordenó la espulsión de los moriscos y Chella quedó totalmente abandonada hasta 1611. Foi entós cuando s'otorgó la carta puebla ya instaláronse nuevos pobladores (los Llobregat, Granero, García, Esparza, Palop, etc.).

Nesti sieglu crez la población a partir del cascu medieval; los restos del castiellu musulmán quedar na parte alta, güei barriu de la Peña. Esti desenvolvimientu consolidar nel sieglu XVIII cuando'l señores feudales yá nun son los Borja, sinón los marqueses de Bèlgida. Na guerra de socesión Chella va dexar de pertenecer a la gobernación de Xàtiva y va pasar al correximientu de Montesa coles vecines llocalidaes d'Anna, Enguera y Estubeny. Toos estos pueblos tuvieron afeutaos pol terremotu de 23 de marzu de 1748, que destruyiría la ilesia vieya de Chella, acelerando asina la construcción de la nueva (1763) d'estilu neoclásicu y cruz llatina, con torre campanario d'esquines empobinaes a los puntos cardinales y que caltién la so primer campana, María de Gracia, de 1789.

N'este mesmu sieglu esperimentó un crecedera económica bien importante: el tresformamientu de secanos en güerta, gracies al descubrimientu d'un nuevu manantial (El Abrullador) tal como reseña Cabanilles na so obra. Nel sieglu XIX, sumíos los señoríos territoriales, Chella constituyir en conceyos col términu municipal. Nel censu de Madoz de 1840 la población yera de 1.200 habitantes, que la so economía básase nel cultivu de trigu, maíz, cebada y na producción d'aceite, vinu y seda. Mientres la Restauración, la estructura social agrícola yera de pequeños y medianos propietarios y xornaleros, cosa que provocó l'apaición del caciquismu. Esiste la lleenda, con tintes románticos, de quE'l Chatu, personaxe real al serviciu del caciquismu, fíxose rodero (bandoleru) por un desengañu amorosu. La filoxera acabó col cultivu de la viña y la producción de vinos. Esto provocó numberoses emigraciones a Arxentina y la estensión del cultivu de la olivar.

De la dómina de la República y de la Guerra Civil, destaca anque non pola so actuación na llocalidá, sinón nel acuartelamiento de Paterna, la figura de Carlos Fabra Marín, sarxentu republicanu qu'albortó la sulevación militar en Valencia y que terminó exiliáu en París, condergáu al ostracismu polos habitantes locales y partíos políticos allegaos hasta que se recupera la so figura al traviés d'ensayos y publicaciones al calor de la Llei de Memoria Histórica, salvo la esceición del treslláu de los sos restos mortales dende Francia a la llocalidá a finales de los años 80 . Cola llegada de la democracia y la vuelta de los emigrantes ameyoró la economía. La población activa abandonó'l sector agrícola a favor de la construcción y de los servicios. La confección doméstica y l'ellaboración de puros caliqueños constituyeron una economía somorguiada, qu'emplegaba mayoritariamente mano d'obra femenina.

Centru cultural edificáu na parte nueva de la población.

Na actualidá, el desenvolvimientu urbanu sigue a partir del Paséu al traviés de les mesmes exes de crecedera: les cais Higueral, Carlos Fabra, Federico Granero, Blasco Ibáñez, Miguel Hernández, la Paz y Valeriano Bellver y l'avenida de la Constitución, que dexó de ser travesía urbana debíu a la esviadura de la carretera. En direición a Bolbaite, el pueblu amplióse col polígonu industrial, articuláu alredor de la cai Primeru de Mayu, que les sos travesíes lleven los nomes de les partíes rurales del términu. Dende va una década, la población amontóse cola llegada de persones procedentes mayoritariamente de países del Este d'Europa, del Magreb y de Gran Bretaña, colo que s'abrir una nueva etapa de convivencia.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005 2006 2009
2.590 2.531 2.549 2.539 2.525 2.527 2.566 2.618 2.666 2.701 3.041

Economía[editar | editar la fonte]

Basada tradicionalmente na agricultura. Nes zones de regadío cultívense ayos, trigu, maíz, cacagüeses, cebolles, tabacu y frutales. Nel secanu colléchense aceitunes, almendres, uva y algarrobes.

En Chella, ensin batura a duldes, destaquen percima de toos, los productos artesanales como los sos caliqueños, los encaxes de boliyos; tamién se trabaya la piedra (fachaes, chimenees, calzaes, etc.), siendo ésta una de les sos actividaes principales.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

  • Ilesia Parroquial de la Virxe de Gracia, reconstruyida nel Sieglu XVIII, y anguaño la cúpula ta siendo investigada por espertos, pola posibilidá de que la restauración de la mesma pueda ser diseñada por Gaudí.
  • Ermita de San Nicolás.
  • Casa señorial de los Condes de Buñol.
  • Antigua mezquita árabe.
  • Los "Castillets", restos d'orixe árabe.

Paraxes Naturales y fontes[editar | editar la fonte]

  • Ruines de la fonte y llavaderu del Mirador del Saltu.
  • El Mirador del Saltu con peligru de desprendimientu.
  • El Saltu.
  • Ribayu del "Zarzalet" onde esiste una antigua cueva de guardar ganáu y una fonte.
  • La fonte del "Abrullador" asitiada a cinco quilómetros del pueblu, ellí atópase'l manantial qu'abastez d'agua a Chella, siguiendo'l calce que conduz al ribayu del "Abrullador", atópense "Los Molinicos" y " La Sablera Selvaxe ".
  • Llavaderu, na zona del parque.
  • La Fonte los Chopos.
  • "Clochicas" y "El Abogao", son otres fontes que tamién s'atopen nel términu.

Na parte norte del términu queden inda los restos de lo qu'un día foi un balneariu d'agües termales y melecinales.

  • La sut

Zones Recreatives[editar | editar la fonte]

  • Parque de la Fuente al llau del ríu Sellent, un paséu con bancos, zona verde, parque infantil y una parte dedicada a la realización de verbenes, conciertos y actos públicos, servicios.
  • Parque de la Ermita, dotáu de zona deportiva p'adultos, pista de petanca, zona verde con bancos, fonte y parque infantil.
  • Parque Plaza Párrocu Don Julio, dotada de bancos con un pequeñu parque infantil.
  • El Paséu, allugáu nel centru del pueblu, zona con bancos, dos fuentes y parque infantil.

Instalaciones Deportives[editar | editar la fonte]

  • Pista polivalente del Parque de la Fuente, dotada pa xugar a futbito y a baloncestu, dispón de vestuarios.
  • Piscina pública afecha pa minusválidos con vestuarios.
  • Pista de tenis y frontón.
  • Pista de pádel.
  • Campu de fútbol de verde artificial con vestuarios.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Fiestes patronales. Celebra les sos fiestes patronales n'honor de San Blas, los díes dos, trés y cuatro de febreru. El primer día de fiesta celebra la procesión n'honor a San Fumat. Dicha procesión empieza de madrugada cuando acaba la verbena y tol mundu tien que dir amarutáu y con un caliqueño (puru de la zona)
  • Fiestes de la Selmana Cultural. Celébrense la primer selmana d'agostu y nella faen concursu de paelles, actuaciones musicales, teatrales, cuentacuentos, concentracionde de djs, campeonatos deportivos, concursos de dibuxu, etc...
  • Fiestes de Moros y Cristianos. El fin de selmana dempués de la selmana cultural fáense los actos de moros y cristianos con cenar-concentración de comparses el vienres nueche y los pasacalles pol pueblu de llocal en local, el sábadu la entrada falsa y el domingu la entrada oficial.
  • Falles. Esiste una falla nel pueblu y llámase, Falla Non - Nin - Na, ye una de les fiestes más enraigonaes nel pueblu, fundar nel branu de 1982 y llantó la primer falla en marzu de 1983, celebrar del 15 al 19 de marzu.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Especialidá en arroz al fornu y "arroz caldós", la "casolica de pencas", el pucheru y el gazpachu manchegu. Ente los dulces destaquen: les "torticas" de cacagüeses y aceite que se faen per San Blas, "bizcochás", "rollicos d'anís", "pastissets de moniato", "pastissets de rosillas", "torta en llanda", "almendrones", "rossegones" y por tolos Santos fáense toñas "hogassas".

Política[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Juan Martínez Granero UCD
1983-1987 Juan Martínez Granero AP-PDP-UL-UV
1987-1991 José Agustín Talón Ballester PSPV-PSOE
1991-1995 Vicente Ponce - Andrés Fernández Orts PP - PSPV-PSOE
1995-1999 Vicente Coloma Granero PP
1999-2003 Vicente Coloma Granero PP
2003-2007 Pablo Siguí Granero PSPV-PSOE
2007-2011 Pablo Siguí Granero PSPV-PSOE
2011-2015 Pablo Siguí Granero PSPV-PSOE
2015-2019 Jose Enrique Talón Siguí PSPV-PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]