Chayito Valdez

De Wikipedia
Chayito Valdez
Vida
Nacimientu Guasave (es) Traducir28 de mayu de 1945[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte San Diego19 de xunu de 2016[2] (71 años)
Causa de la muerte hemorraxa cerebral
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu cantante, actriz de cineactriz de televisión
Instrumentu musical voz
IMDb nm1019100
Cambiar los datos en Wikidata

María del Rosario Valdez Campos (28 de mayu de 1945Guasave (es) Traducir – 19 de xunu de 2016San Diego),[3] más conocida como Chayito Valdez, foi una cantante y compositora mexicana.

Trayeutoria[editar | editar la fonte]

El so nome y voz tán acomuñaos a la música popular mexicana. D'ende que fuera moteyada La calandria de Méxicu.

Empezó la so carrera musical a una edá infantil, participando en competencies d'aficionaos que s'efectuaben en cines populares nes ciudaes de Guasave y Los Mochis, en Sinaloa, onde siempres llogró los llugares d'honor, con cantares como «El billoriu», «Historia d'un amor» y «La Bikina».

Cuntó con Amalia Mendoza como la so madrina, La Tariácuri, la que-y pidió cantar a capella «Lleña de pirul». Chayito, bien pequeña, andaba vendiendo empanaditas (pan de farina de trigu con dulce) a la entrada del cine Murcia en Guasave, onde se presentaba la Caravana Vallina, y esa nueche Amalia presentar como una voz infantil con gran futuru. La Tariácuri, viendo'l potencial artísticu de la neña, pidió-y a doña María Zacarías Campos, madre de Chayito, dexára-y da-y educación y preparar artísticamente. Doña María negar pol dolor que-y causaba dixebrar se de la so fía.

Chayito foi la quinta de doce hermanos; ayudó al sustentu familiar vendiendo comíes, frituras, llavando ropa ayeno, trabayando de doméstica y hasta en plizques d'algodón y verdures nos campos agrícoles de Guasave. Dende bien neña supo lo que yera trabayar pa sobrevivir. Chayito, dempués, foi aniciase a Hermosillo, Sonora, y tando allá conoció a Manuelita Acuña, formando'l dúu "Les Guerrilleres del Norte", y como tal tuvieron que sortear toles peripecies d'una carrera artística, con faltes económiques y dacuando ensin trabayu, al grau que nun teníen nin ónde dormir, o lo que ganaben nun algamar pa cubrir a músicos y gastos. En poco tiempu esi dúu eslleir.

Chayito torna a Guasave y cásase con Bárbaru Bojórquez, col que tuvo a Kleila Cristina, Eva María y Cecilia del Carmen, y nun sigue cola actividá artística por cuenta de los celos qu'esta actividá espertaba nel so home. - Portóse bien bárbaru con Chayito - Comentariu tomáu del llibru Ente Besos y Copes-, pero al sobrevenir la separación vuelve nella la necesidá de cantar, pol talentu tan grande que tenía y entá ye más polos sentimientos que-y dexó dicha separación, según pola necesidá económica de sacar alantre a los sos trés fíes.

Doña María Zacarías, nel templu de La nuesa Señora del Rosariu de Guasave, Sinaloa, fai-y xurar a Chayito que sería la última vegada qu'intentaría faer carrera artística. A principios del deceniu de 1970, empeñó una máquina de coser de Doña María y grabó cuatro canciones na ciudá de Los Mochis, Sinaloa: Besos y copas, Una nueche me embriagué, Una solombra y Amor que muerre, na cabina onde se grababen los anuncios de la XETNT, buscando dalguna discográfica que la sofitara, toles puertes cerrábense-y, pero como ye una muyer d'oxetivos, consiguió qu'una pequeña discográfica de la ciudá de Guadalajara fixéra-y un tiraje de 50 discos senciellos. Ella personalmente apurrió'l senciellu (Besos y copas / Una nueche me embriagué) a les radiodifusoras, y vendió los primeres tirajes, diciéndo-y a la xente: "Te viendo'l discu, escúchalo, si non te gusta, te torno'l to dineru", y asina foi cuando empieza a escuchase con fuercia inusitada la tema "Besos y copas", foi contratada darréu pola discográfica y grabación que faía, grabación que s'escuchaba en numberoses radiodifusoras de diversos xéneros. Los sos nuevos cantares yeren esperaes con muncha ansiedá pol so públicu, yera la iniciadora d'un nuevu estilu de cantar la música ranchera.

En tola República Mexicana y el sur d'Estaos Xuníos, había programes de radio a toes hores dedicaos a los cantares de Chayito Valdez; empecipió presentaciones en programes de variedaes nacionales y presentaciones personales, n'eventos, bailles, palenques, feries, llenzos charros, places de toros, ganándose asina la reputación de la máxima cantante popular mexicana.

Participó nel 1ᵉʳ. Festival del Cantar Rancheru, cola tema "L'amor de la to vida" de Julio Fernando Paz, siendo la reina ensin corona del pueblu y nomóse-y la meyor intérprete del festival, y los medios de comunicación proclamar la socesora de Lucha Reyes; nuna selmana asitió más de 50.000 copies vendíes, del LP qu'incluyía dicha cantar.

Foi nesa dómina que conoz al amor de la so vida, l'inxenieru Ramón Guardiola, col que procrea a la so cuarta fía, María del Pilar, y vuelve surdir la solombra de los celos y ella opta por siguir la so carrera artística, pero sín dulda foi l'inxenieru Guardiola, l'amor de la vida de Chayito Valdez. Constrúi en Orba, el so pueblu natal, un templu a La nuesa Señora del Rosario, polos favores concedíos, y la so proteición a ella, la so familia y la so carrera artística. Siguió participando nos Festivales Rancheru y como ella diz -Nun hai quiento malu- ganó'l Quintu Festival del Cantar Rancheru col cantar Nun me preguntar por él, de Carlos Peña. El arreglista musical del cantar "Nun me preguntar por él" foi'l señor Yin González, pal Quintu Festival del Cantar Rancheru.

Foi la máxima vendedora de discos nes décades de los setenta y los ochenta, siendo la competencia más fuerte de Vicente Fernández, en venta de discos, y encabezó munchos eventos nel que Vicente tamién participó, Chayito Valdez taba nel cume.

Accidente[editar | editar la fonte]

En 1982 camudar a Los Angeles, California y adquirió la ciudadanía estauxunidense. El 17 de setiembre de 1985 sufrió una espaxarada volcadura na so carroceta cuando'l xofer quedóse dormíu al volante na carretera de Zacatecas a Saltillo, nun llugar llamáu "La Morita", dempués de la so presentación nel palenque de Zacatecas; Chayito dirixir a McAllen, Texas, onde moraba nesi momentu, dempués d'una agotadora xira por tola República. Nesti percance quebróse la columna vertebral, quedando ensin movilidá nes sos estremidaes inferiores; toa'l so recuperación inicial llevar a cabu en Monterrey, por cuenta de que los servicios médicos na Ciudá de Méxicu taben afaraos pol tarrecible terremotu de 1985.

Una vegada parcialmente restablecida, volvió a entamar la so carrera como de la nada. Toles puertes cerráronse-y pola so condición física (radio, televisión, palenques, llenzos charros), pero con esa entereza carauterística de la sinaloense nada-y torgó siguir, entá postrada en siella de ruedes. De la so terrible esperiencia vivida la única artista que s'averó a ella na so convalecencia foi la señora Lucha Villa, pola cual Chayito sentía un ciñu bien especial.

En 1997 foi asaltada na so propia casa en Guadalajara, Jalisco y dempués d'esi terrible plasmu, onde perdió munches coses de valor, ella decidió camudar la so residencia a San Diego, California.

Dempués del añu 2000, Chayito empieza a trabayar nuevamente con fuercia, ábrense-y les puertes de les televisoras, inclusive a escala nacional, empieza a presentase en palenques y empecipia la promoción de los sos dos últimos materiales discográficos, "Los cantares del mio corazón" y "Les que me lleguen a l'alma", col mesmu enfotu de los entamos de la so carrera, les coses volvíen sonri-y, siempres amiga, siempres compañera, estrechó más los sos llazos con compañeres del folclor como Yolanda del Ríu, Rozenda Bernal y Beatriz Adriana, ayudar mutuamente nel quefer artísticu.

La fatalidá torgó-y cumplir el so deséu de visitar al so queridísima compañera Lucha Villa, pa infundirle ánimos y da-y personalmente'l so agradecimientu por tanto que Lucha Villa, esmolecer pol so estáu de salú.

Última presentación[editar | editar la fonte]

En mayu de 2003, presentar nel Palenque de la Expo Sonora en Hermosillo, con llenos totales, un exitazo. Nel Aeropuertu de Guadalajara al treslladala a la terminal, el personal de tierra, por cuenta de un descuidu nun lu suxetó correutamente y Chayito cayóse-yos na pista, diose un golpe na nuca, nun hubo nengún problema aparente.

La so última apaición artística dar en Nozales, Sonora. De regresu en Guadalajara, Jalisco en xunu del añu 2003 sufrió una deshidratación, foi llevada al hospital, ella entró por sigo mesma, y por neglixencia médica aparente (según dixo la so fía n'entrevista televisiva) sopelexó y el so celebru dexó de recibir osíxenu por más de cuatro minutos, entrando la Calandria nun suañu fondu del cual nunca espertó, foi treslladada a San Diego nun avión ambulancia especial, onde se-y daba atención médica nun hospital de Chula Vista, California.

Obres[editar | editar la fonte]

A lo llargo de la so carrera artística tuvo más de 40 producciones y 450 cantares grabaos, que fueron frutu del so trabayosu trabayu, contribuyendo al patrimoniu musical de Méxicu. Mandónos corríos como Caballo Prieto Afamado, Caballo Prieto Azabache, El alazán y el rosillo, El Cantador, Caballo Tequila, Caballo Alazán Lucero, Los Dos Alazanes", según otres pieces más tradicionales como San Juan del Río, Mi Soldadita, La Gallera, Lindo Michoacán, El Sinaloense, Sonora Querida, Acuarela Potosina, Pelea de Gallos, etcétera. Ente los boleros románticos que grabó destaquen Compréndeme, Mía Nomás, Sentencia, Besos Callejeros, No Vuelvas, Ojazos Negros, y cientos de cantares más que tolos díes escuchar a lo llargo y anchu de Méxicu, la parte hispana d'Estaos Xuníos d'América y otros países.

Chayito va ser recordada polos sos Grandes Cantares, como: Besos y Copes, Una Nueche me Embriagué, Ambición, Celosa, Colóse, San Juan del Ríu, Son Falaes, Espejito, Mil Cadenes, Que Guapu, Día tres Día, El Tíu Juan, El cantador, El mio soldadita, Caballo Prieto Afamáu, Llibru d'Alcordances, La Silla Vacía, La Gallera, Quiero vierte una vegada más, Falando Claro, Cola tinta de mi sangre, Pedro'l de Guadalajara, El caballu bayu, L'amor de la to vida, Con mi música a otra parte, Mátame y vete, Bésame y Escaezme, Tres veces te engañé, La sopa del ñácaru, La primer muyer, Nun me preguntar por él, Besos Caleyeros, Sí fueres llibre y tantos cantares que se siguen escuchando y formen parte del so gran legáu musical.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

La cantante morrió a les 23:30 de la nueche'l domingu 20 de xunu de 2016 nun hospital de San Diego, California a la edá de 71 años. Tuvo 13 años en coma, desque foi hospitalizada por una severu deshidratación en 2003.

Discografía[editar | editar la fonte]

  • Beso y Copes (Discos Cronos)
  • Colóse (Discos Cronos)
  • Son Falaes (Discos Cronos)
  • Corríos Famosos (Discos Cronos)
  • Día tres Día (Discos Cronos)
  • Les Mañanines con Chayito Valdez (Discos Cronos)
  • Sigui cantando los corríos de Méxicu (Discos Cronos)
  • Llibru d'Alcordances (Discos Cronos)
  • Polvu Maldito / Nada gano con querete (Discos Cronos)
  • La Gallera (Discos Cronos)
  • Pedro'l de Guadalajara (Discos Cronos)
  • Nun cumplí mi Xuramentu (Discos Cronos)
  • L'amor de la to vida (Discos Cronos)
  • Tres Veces te engañé (Discos Cronos-Arpexu)
  • Cambéu Total (Discos Cronos-Arpexu)
  • Tamos meyor ensin ti / Asina ye la Vida (Discos Cronos)
  • Los 10 Ésitos de Chayito Valdez (Discos Yuriko)
  • Los 10 Ésitos de Chayito Valdez vol 2(Discos Yuriko)
  • 15 Ésitos cola Banda la Costeña (Discos Cronos)
  • Ésitos cola Banda'l Salitre (Discos Cronos)
  • La Sopa del Ñácaru (Discos Yuriko)
  • 15 Ésitos cola banda La Costeña (Discos Yuriko)
  • 15 Ésitos cola banda la Costena Vol.2 (Discos Yuriko)
  • La Primer Muyer (Discos Yuriko)
  • Nun me preguntar pol 5º Festival de la Música Ranchera (Discos Yuriko)
  • 15 Ésitos con grupu nortizu (Discos Yuriko)
  • Les Mañanines col Mariachi Vargas de Tecalitlán (Discos Yuriko)
  • Escapé de la Muerte (Discos Yuriko)
  • Cuando llora un corazón (Discos Yuriko)
  • Recordar ye volver vivir (Discos Yuriko)
  • La lloba catrina (Discos Yuriko)
  • Chayito Valdez con tambora (Discos Musart)
  • La moneda voltióse (Discos Musart)
  • 15 Ésitos (Discos Musart)
  • 15 Ésitos d'Oru (Discos Musart)
  • Voces del Pueblu Chayito Valdez y Cornelio Reyna (Discos Musart)
  • Chayito Valdez en Vivu (Discos Musart)
  • Güei y Siempres (Discos Platino-Fonovisa)
  • Los cantares de mi corazón (Discos Continental)
  • Les que me lleguen a l'alma (Discos Continental)
  • Les que siempres quixi cantar (Discos Continental)

Nun s'incluyeron los títulos de los cientos d'escoyetes que se fixeron de les sos grabaciones.

Programes de televisión y radio[editar | editar la fonte]

Chayito Valdez participó en programes de televisión, tales como Siempres en Domingo (de Raúl Velasco), Nueches Tapatías, L'Estudiu de Lola, Güei mesmu, Pa xente Grande (del periodista Ricardo Rocha), Entá hai más (de Raúl Velasco), La nuesa Xente, Programes en toles televisoras locales tantu en Méxicu como n'Estaos Xuníos, y Llatinoamérica, asina mesmu en munches ciudaes y pueblos de Méxicu, nes estaciones de radio del xéneru rancheru y balada, dedicábase una hora diaria a programes colos cantares de Chayito.

Películes[editar | editar la fonte]

La Calandria de Méxicu participó en delles películes:

  • Fíos de tigre (1980)
  • Pasión pol peligru (1979)
  • La fía del contrabandu (1977)
  • Tierra de Valientes (1987)
  • Caballo Prieto Afamáu (1977)
  • Nel camín Andamos (1983)
  • El Triángulu del crime (1983)
  • Los 4 caballeros del apocalipsis (2002)
  • Pistoleros famosos II (1983)
  • El rateru de la vecindá (1982)
  • Llerza na Frontera (2001)
  • Zacazonapan (1976)
  • Hasta l'últimu tragu....corazón (documental)(2005)

Xires y presentaciones[editar | editar la fonte]

Nos años 1970 y parte de los años 1980, foi la reina indiscutible de los palenques y les feries rexonales en tol país y nel estranxeru, la prensa reseñar como la muyer que tenía oru nel gargüelu, Chayito foi de les cantantes que percorrió incansablemente la xeografía mexicana, dende la ciudá más grande, hasta'l pueblu más pequeñu, siempres llevando'l so cantar y estilu al pueblu que tanto la adora.

Premios[editar | editar la fonte]

Guasave, Sinaloa nomar Fía Predilecta na feria de l'Amistá "CHAYITO VALDEZ", dempués del so trunfu nel festival rancheru, en mayu de 1983.

El Gobiernu del Estáu de Sinaloa nomar Sinaloense Exemplar y fíxo-y un homenaxe en 2004, nel cual presentóse la so Biografía Testimonial "Ente Besos y Copes" escrita por Doña Leonor Mena y una semblanza en videu de la so esitosa carrera artística.

Les fiestes patries del Bicentenariu (Sept. 2010), nel Estáu de Sinaloa, dientro de la so esencia patria, homenaxaron a les 3 figures más representatives d'esi Estáu y que col so quefer artísticu, talentu y ciñu de tol pueblu, fueron pilastres de la Música Ranchera Mexicana ellos son: Chayito Valdez, Lola Beltrán y Pedro Infante, pa lo cual compunxéronse sinfoníes alusives al repertoriu d'éstes trés figures y los sos cantares fueron interpretaes por solistes y coros, acompañaos por Mariachis y la tradicional banda Sinaloense.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm1019100. Data de consulta: 10 xineru 2016. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Identificador ČSFD de persona: 319868. Apaez como: Chayito Valdez. Data de consulta: 9 ochobre 2017.
  3. cantante-chayito-valdez Morrió la cantante Chayito Valdez.