Chauchina

Coordenaes: 37°12′05″N 3°46′21″W / 37.201388888889°N 3.7725°O / 37.201388888889; -3.7725
De Wikipedia
Chauchina
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Chauchina (es)[1]
Códigu postal
Xeografía
Coordenaes 37°12′05″N 3°46′21″W / 37.201388888889°N 3.7725°O / 37.201388888889; -3.7725
Chauchina alcuéntrase n'España
Chauchina
Chauchina
Chauchina (España)
Superficie 21.21 km²
Altitú 551 m
Llenda con Santa Fe, Chimeneas, Cijuela y Fuente Vaqueros
Demografía
Población 5679 hab. (2023)
- 2754 homes (2019)

- 2811 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 267,75 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
chauchina.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Chauchina al respective de la provincia de Granada.
Situación de Chauchina (en moráu) al respective de la Vega de Granada; La ciudá de Granada en moráu claru.

Chauchina ye una llocalidá y conceyu español perteneciente a la provincia de Granada, na comunidá autónoma d'Andalucía. Ta asitiáu na parte occidental de la Vega de Granada. Llenda colos conceyos de Fuente Vaqueros, Santa Fe, Chimenees y Cijuela. Otres llocalidaes cercanes son Láchar, El Jau y Pedro Ruiz. Pol so términu municipal escurre'l ríu Genil.

El conceyu chauchinero ta formáu polos nucleos de Chauchina, Romilla, y Romilla la Nueva.

El sector económicu principal ye l'agricultura, siendo los cultivos de regadíos como la cebolla y la olivar y los de secanu como la cebada y l'espárragu, los que recueyen mayor superficie plantada.

L'Aeropuertu de Granada —llamáu oficialmente "Aeropuertu Internacional Federico García Lorca"— ta asitiáu en dichu términu.

Historia[editar | editar la fonte]

Los primeros restos topaos en Chauchina correspuenden al periodu del Neolíticu Mediu y fueron atopaos nel xacimientu denomináu "Los catorce fanegas", rellacionáu cola Cultura de las Cuevas. Destaquen una vasía de banduyu globular y un fragmentu d'un brazalete de caliar de color gris escuru. La gran potencialidá de recursos del territoriu (bayura d'agua, rica vexetación, gran variedá faunística, suelos favorables pa l'agricultura) fai suponer la continuidá histórica del poblamientu nel territoriu de Chauchina.

Sicasí, tien d'esperase hasta bien entrada la nueva etapa histórica p'atopar dellos restos materiales nel territoriu de Chauchina. Trátase d'una moneda íbera de Cástulo, un semis, atopada na zona de la Casería de San Francisco. La entrada de Roma en contautu coles tierres de sur de la península Ibérica producir a finales del sieglu III e.C. , como resultáu d'unu de los episodios militares de la segunda guerra púnica. De magar, el territoriu de la Vega de Granada quedó adscritu no político-alministrativu a Ilíberis y no económico a l'amplia rede comercial de Roma. En Chauchina atopáronse restos esporádicos correspondientes a una villae romana.

Avión d'Iberia nel Aeropuertu FGL de Granada, construyíu ente los conceyos de Chauchina y Santa Fe en 1972.

Cola llegada de les tropes musulmanes, tola Vega de Granada desempeñó un papel de primer magnitú. Chauchina convertir nuna alquería na que viviríen ente quinientos y mil habitantes y parte del territoriu foi desecado ya incorporáu al sistema agrícola. D'esta dómina caltener en Romilla una torre militar defensiva qu'enllaza con un sistema de torres y torrexones de dómina nazarí. L'historiador Miguel A. Ladero Quesada, nel so llibru "Castiella y la conquista del Reinu de Granada", narra les socesives incursiones cristianes nel territoriu de la Vega dende 1482, lo cual supunxo un procesu de empobrecimiento xeneral de la zona debíu al abandonu de munches tierres de llabor polos llabradores, que fuxíen a la ciudá de Granada.

Chauchina yá apaecía na primera delimitación del términu de Granada, realizada nel mes de mayu de 1492, como una de les alquerías esfarrapaes pola guerra y magar nel Repartimientu de Santa Fe los moriscos caltuvieron les sos tierres, lo cierto ye qu'en parte del so territoriu produció una acumuladura de tierres ente los nuevos colonos. Unu de los cambeos más significativos foi la gran cantidá de terrenes pertenecientes al Sotu de Roma, a que'l so nome amestar a partir d'entós la designación de Real Sitiu, que pasaron a pertenecer a la Familia Real Española. Amás, de resultes de la Reconquista cristiana, el sistema agrícola nazarí viose modificáu en dellos aspeutos, ente los que destaquen los cambeos nel regadío y nos cultivos.

El cronista Henriques de Jorquera escribió nos sos "Añales de Granada" (sieglu XVII): «Hai en Santa Fe bien bonos mayoralgos, pequeños y grandes cortixos que gocien de lo meyor de La Vega, como son: Chauchina, El Xaos, El Tacón, La Lachar, El marqués Santa Catalina y La Torre de Roma y otros más pequeños, onde se coyer bien de pan...».

Tres la Guerra de la Independencia, gran parte del territoriu de Chauchina incorporar por Decretu de 22 de xunetu de 1813 a la xurisdicción del Duque de Wellington y los sos socesores. Sicasí, les desamortizaciones de mediaos del sieglu XIX provocaron la venta d'una parte de los terrenes. Pero esta midida nun favoreció a los renteros de les parceles pos en munchos casos vender en grandes llotes. Un exemplu d'esto atópase en Romilla, onde gran parte d'estes tierres pasaron a pertenecer a los Condes de la Casa de Valencia.

A mediaos del sieglu XIX, según Pascual Madoz, Chauchina tenía 360 cases, cuasi toes de tierra, sacante les menos antigües, construyíes de lladriyu. Les sos cais taben desemprendadas y yeren intransitables en tiempos d'agua. Tenía una plaza llamada "del Mercáu", abondo espaciosa, casa consistorial y cárcel, nel mesmu edificiu y escuela de primera enseñanza dotada con 20 reales diarios. Asegura Madoz, que la fundación de Chauchina principió por dos cases separaes que se llamaben "les Chauchinas", alta y baxa, y progresando con lentitú tomó la importancia que demostraba na década de los años 50 del sieglu XIX.

Política[editar | editar la fonte]

Los resultaos en Chauchina de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Chauchina (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
1.250
38,39%
5
Izquierda Xunida-Chauchina pa la Xente (PG)
606
22,70%
3
Partíu Popular (PP)
568
21,27%
3
Somos Chauchina
430
16,10%
2

Monumentos[editar | editar la fonte]

Torre de Romilla[editar | editar la fonte]

La Torre de Romilla atopar a unos quinientos metros de la marxe izquierda del ríu Genil y a unos venti metros del camín que dende Romilla dirixir escontra'l ríu. Ye una sólida construcción de tapial, de planta rectangular con aspeutu troncopiramidal. La torre tien trés plantes y un barcal interior debaxo de la inferior. Caltener en bastante bon estáu, a pesar de topase metanes un campu de cultivu.

La Peana[editar | editar la fonte]

La peana ye parte d'una columna dórica procedente de la Sierra del Turrio, Loja, que diba destinada al patiu central del Palaciu de Carlos V. Nel trayeutu escontra Granada rompióse y agora asítiase xunto a la ilesia parroquial.

Ilesia parroquial[editar | editar la fonte]

Dedicada al Santu Cristu de la Humildá, la ilesia parroquial de Chauchina taba en ruines a finales del sieglu XVIII. Llevantaos los cimientos de la nueva ilesia al altor d'una vara, a iniciativa de Godoy, según Pascual Madoz, la construcción quedó paralizada por cuenta de la Guerra de la Independencia.

L'actual ilesia data de 1982. Consta de planta rectangular de tres naves separaes por pilastres sobre les que s'asitien arcos de mediu puntu. De l'antigua ilesia permaneció'l campanariu, que ta adosáu a la cabecera.

Ermita de la Virxe del Espín[editar | editar la fonte]

La Virxe del Espín o 'del Pinchu', como la conoz na Vega de Granada, recibe la devoción de los vecinos de Chauchina y de les llocalidaes cercanes dende la primer década del sieglu XX. La so imaxe ye curiada poles madres Clarises Capuchines nesta ermita que lleva'l so nome. Trátase d'un templu modestu, construyíu nel llugar onde según una tradición llocal en 1906 apaecióse-y la virxe a una paisana. La primer capiya foi inaugurada en 1918.El so día de celebra'l 9 d'abril, cuando ye la so procesión.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les fiestes populares celébrense'l segundu fin de selmana del mes de setiembre. El 7 d'ochobre conmemórase la festividá de la Virxe del Rosario, patrona del conceyu; el 25 d'abril: San Marcos, con una salida al campu, y el 9 del mesmu mes l'apaición de la Virxe del Espín a la vieya Rosario Granados Martín en 1906.

Hermanamientos[editar | editar la fonte]

Chauchineros célebres[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]