Charlotte Perriand

De Wikipedia
Charlotte Perriand
Vida
Nacimientu París[1]24 d'ochobre de 1903[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia [3]
Muerte París[4]27 d'ochobre de 1999[2] (96 años)
Estudios
Llingües falaes francés[5]
inglés[6]
Oficiu arquiteuta, diseñadoraartista
Cambiar los datos en Wikidata

Charlotte Perriand (24 d'ochobre de 1903París – 27 d'ochobre de 1999París) foi una arquiteuta y diseñadora francesa. Desenvolvió'l diseñu de los muebles de la casa moderna que dexen d'entendese como oxetos autónomos y artísticos pa pasar a ser artefautos funcionales venceyaos a la estructura doméstica y foi una de les impulsoras de l'arquiteutura interior moderna. Trabayó nel estudiu de Le Corbusier como responsable de moblame ya interiores.[7]

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacida en París, fía d'un xastre y una modista d'alta cordura. En 1920 matricular na escuela de la Unión Central d'Artes decoratives onde mientres 5 años estudió diseñu de muebles. Atayada pol enfoque basáu na artesanía y l'estilu Beaux-Arts defendíu pola escuela, Perriand buscó inspiración na estética de la máquina de los coches de motor y bicicletes que vía nes cais de París.[8]

Dar a conocer a la edá de 24 años col so Chigre sol techu d'aceru cromao y aluminiu anodizado que foi presentáu nel Salón de Seronda Salona de seronda de 1927 con aclamación de la crítica. Poco dempués empecipió una andadura de mancomún de más de diez años con Pierre Jeanneret y Le Corbusier, quedando al cargu del equipamientu del cuartu» (entiéndase esti últimu términu como sinónimu d'habitar). Conjuntamente presentaron en 1929 nel Salón de seronda : L'equipamientu del cuartu: estanteríes, sielles y meses. En 1928 diseñó tres sillones pal estudiu de Le Corbusier. Cada sillón tenía una base d'aceru tubular cromáu: un sillón pa conversación, el B301; un sillón pa la relaxación, LC2 Gran Confort; y un tercer sillón pa dormir, la Chaise Longue B306.[8] En 1929, xunto con René Herbst y Pierre Chareau convertir n'unu de los miembros fundadores de la UAM (Union des Artistes Modernes), presidida por Robert Mallet-Stevens. Caltuvo, igualmente, estrechos llazos col taller de Jean Prouvé en Nancy, col arquiteutu Paul Nelson o'l taller de Lagneau-Weill-Dimitrijevic (LWD). A partir de los años 1940 el so estilu viose fuertemente influyíu pola estética oriental tres una estancia en Xapón ente 1940 y 1942, onde entró en contautu col movimientu Mingei.

Conceutos y compromisu, nel equipu de Le Corbusier[editar | editar la fonte]

La UAM y el CIAM[editar | editar la fonte]

Siège pivotant (1927), Musée des Arts Décoratifs, Paris

Asina en 1927 Charlotte Perriand incorporar al estudiu de Pierre Jeanneret y Le Corbusier, decidió romper col academicismu arquiteutónicu p'adoptar teoríes que tuvieren en cuenta los materiales, la funcionalidad y los placeres del bienestar. Interesar pola vivienda social, que foi una de les temes más recurrentes, pola so emerxencia, nel periodu d'enteguerres. Nesti periodu, pa tenese por arquiteutu modernu yera precisu implicase decididamente nesta cuestión.

En 1929, empuesta por un espíritu renovador dimitió del Salón d'artistes decoradores y fundó xunto con otros miembros la Union des Artistes Modernes, destacando Robert Mallet-Stevens. Esti movimientu propúnxose esplorar les posibilidaes de los nuevos materiales y téuniques p'afaeles a una visión moderno y actualizao de les artes decoratives.

En payares de 1931, Le Corbusier firma un artículu de trenta páxina que contenía estudios y dibuxos qu'apaeció nel novenu númberu de la revista Plans. Nél presentóse'l so trabayu en redol a una habitación mínima de 14 m² por habitante. Charlotte Perriand collaboró viviegamente nesti estudiu. Los 184 documentos orixinales fueron más tarde alcontraos nel so archivu priváu y non nel del estudiu compartíu. Ello lleva a pensar que ye atribuyible a ella gran parte de l'autoría. Pero nun va ser hasta la publicación d'un llibru en 1935 cuando'l so nome apaeza como collaboradora.

En 1933, nel IV congresu de los CIAM, que tuvo llugar n'Atenes, Le Corbusier espresó la voluntá d'una trentena d'arquiteutos europeos, ente los que s'atopaba Perriand, con estes pallabres: "la necesidá d'una concepción nueva de l'arquiteutura, que satisfaiga les demandes materiales, sentimentales y espirituales de la vida actual".

En 1934 por cuenta de un concursu entamáu por Paul Breton y la revista Architecture d'Aujourd'hui, que'l so tema yera «La casa individual, pa una familia compuesta polos padres y trés fíos», los miembros de la UAM desvelaron el principiu de la modulación. En 1935 fueron de nuevu solicitaos col fin de cavilgar sobre "una casa de fin de selmana"; ésta tendría de poder acoyer a unos padres con trés fíos y a dos invitaos, tou ello con una estructura llixero y desmontable. Los proyeutos más valoraos seríen espuestos na "2ª Esposición sobre el cuartu" d'esi mesmu añu. Charlotte Perriand propunxo una casa modulada hasta l'estremu, tanto interior como exteriormente. Recurrió pa ello al conceutu de zonificación que desenvolviera xunto con Le Corbusier pal Congresu CIAM de Bruxeles. Ésti consistía nel emplegu de tabiques correderos col fin de modelar la vivienda según les necesidaes de los ocupantes.

La casa de fin de selmana de Perriand yera una especie de "tienda de campaña" fecha en madera y metal y elevada 50 cm sobre una plataforma. Taba compuesta por delles celdes yustapuestes de 9 m², el númberu yera variable, siempres dependiendo de les necesidaes y del presupuestu. Recibió la segunda mención nesti concursu.

Perriand desenvolvería d'equí p'arriba proyeutos de la mesma índole, aplicando'l conceutu de la "prefabricación". Tal ye'l casu del Abellugu Bivouac (1936-1937, inxenieru André Tournon), instaláu na fastera del Monte Joly, en Megève, Alta Saboya. Ésti podía acoyer a seis persones en 8 m², taba compuestu por elementos prefabricaos que s'articulaben en redol a un armazón de tubos d'aluminiu llixeru pero robustos. Tou ellos podíense ensamblar en tan solo cuatro díes. L'equipamientu interior taba pensáu por que fuera bien compactu, fácilmente tresportable, con una cuidada funcionalidad y afechu económicamente. El moblame foi concebíu primero que l'arquiteutura, lo cual foi novedosu nel so tiempu, con cuenta de se integrara dafechu nel conxuntu de la estructura. Estes innovaciones fueron desenvueltes xunto con Jeanneret y Le Corbusier, a partir de los estudios pa la celda de 14 m² nos que trabayaren primeramente.

El compromisu políticu[editar | editar la fonte]

Cuando los efeutos de Gran Depresión llegaron a Francia, non pocos intelectuales y artistes alzáronse como "direutores de conciencia".

Influyida polos sos convencimientos polítiques, Charlotte Perriand realizó pa la Esposición Universal de 1935, en collaboración con René Herbst, Louis Sognot, Le Corbusier y Pierre Jeanneret, La casa del home nuevu. L'espaciu estremar en dos zones, una pal espíritu y otra pal cuerpu. Le Corbusier tuvo al cargu de concebir la parte intelectual, René Herbst la sala de ximnasia. Equí asitióse variáu presea deportiva, según la Siella Sandow, obra del propiu Herbst. Fernand Léger pintó un frescu pa esti espaciu. Les zones taben dixebraes por un muriu de rede que retenía numberosos balones de baloncestu. Al otru llau atopábase la sala d'estudiu, que s'atribúi a Le Corbusier, Jeanneret y Perriand. Taba dotada con moblame fechu a partir de materiales naturales, como un sillón en madera (fr: fauteuil en bois paillé) obra de Perriand. Nuna de les puertes de les estanteríes podía lleese el Manifiestu a la gloria de París y el Plan Voisin de Le Corbusier. Nuna de les parés Pierrand dibuxó en tiza la planta de la vivienda acompañada de los nomes de los sos creadores ensin escaecer la so afiliación a los CIAM y la UAM, como un signu de compromisu.

Movida por una creciente voluntá de compromisu, Charlotte Perriand participó nel Salón de les Artes Doméstiques (fr: Arts Ménagers) de 1936. Naquel añu, dichu eventu tuvo más dedicáu al moblame qu'a la decoración. Los participantes teníen d'acondicionar un espaciu amenorgáu de 3 por 4 metros, que se correspondía col tamañu d'una vivienda protexida del momentu (Habitation à Bon Colé, los actuales HLM, nes sos sigles franceses). Charlotte propunxo una sala de tar de presupuestu algamadizu onde allugar moblame al algame de los bolsos de les clases medies cutíes pola crisis. L'espaciu, abiertu escontra una terraza, acueye una gran mesa de carbayu macizu pa les comíes, según dos sillones plegables y apilables por cuenta del so diseñu tubular (escurríos por Thonet). André Hermant dispunxo una práutica alacena, ente que Jourdain y André Louis apurrieron una pequeña mesa de fumador. N'otra habitación Charlotte creó un fotomontaje tituláu La gran miseria de París. Nél amosábase cómo la ciudá estendíase anárquicamente, de la que s'apreciaben les condiciones de vida de los sos habitantes. Yeren 16 metros compuestos d'imáxenes de los barrios acomodaos, de la banlieue y d'escenes de la vida cotidiana acompañaes de mensaxes como "superpoblación, viviendes miserables, enfermedaes", "el dineru esiste", "trabayu pa toos". Esti actu dafechu políticu supunxo la so identificación pública col comunismu.

Bancu creáu pa la esposición "La síntesis de les artes" entamada en Tokiu (1955)

La llegada al poder del Frente Popular en 1936 traxo consigo la inmediata meyora de les condiciones llaborales de los obreros con aumentos de salariu, llimitación d'horariu de trabayu y el derechu sindical, ente otros. Los obreros esfrutaríen per vegada primera de vacaciones pagues nel branu de 1936. Nun sería casual, por tanto, que la revista Architecture d'Aujourd'hui entamara un concursu centráu nel ociu por cuenta de la Esposición de la Vivienda, nel cual Charlotte Pierrand participaría.

N'agostu de 1936 Georges Monnet, quien fora Ministru d'Agricultura, solicitó a Perriand qu'afixera la sala d'espera del Ministeriu. Pa ello usaría'l mesmu proceso que con La gran miseria de París, un "manera d'espresión realista, accesible, comprensible y eficaz".[9] Nesta ocasión realizó un fotomontaje tituláu L'oficiu del trigu, que trataba sobre'l mundu agrícola d'una manera temática. Dedicó unu de los trés tabiques a les dures condiciones de trabayu de los llabradores, y frente al mesmu volvió a la tema del progresu téunicu. Dambos taben enllazaos por diversu diagrames de la producción agrícola y mapes de Francia. D'esta miente, encetó esta obra con una óptica pedagóxica col fin de demostrar al públicu tol interés puestu pol gobiernu na política agrícola.

Perriand va siguir la so collaboración col Ministeriu d'Agricultura por cuenta de la Esposición Internacional de París de 1937, que taba centrada nes artes y téuniques de la vida moderna». De forma conxunta con Fernand Léger realizaba'l Pabellón de l'Agricultura. De nuevu recurría al fotomontaje pa ilustrar la política agrícola del Frente Popular, esta vegada asitiáu sobre paneles de madera que daben forma al pabellón. Los mensaxes espresaben los oxetivos del gobiernu y les mires de la población.

Coles mesmes foi maestru d'obra del Pabellón de los Tiempos Modernos, escurríu por Le Corbusier como un "muséu pa la educación popular" onde, so una inmensa carpa portátil de 31 por 35 m, amosábense les posibilidaes y bondaes del nuevu urbanismu. Múltiples artistes pertenecientes a los CIAM ilustraron los quince temátiques de les que se componía l'espaciu. Foi para ellos la ocasión ideal pa reafitase como "direutores de conciencies", ensin escaecer la puesta en valor de la so obra. Sicasí, Perriand viose obligada a dexar la direición d'obra a André Masson por cuenta de dificultaes rellacionaes cola ambición del proyeutu, según a problemes económicos, ideolóxicos y humanos. Esto significó la so rotura definitiva col estudiu de Le Corbusier.

Xapón[editar | editar la fonte]

Mesa y sielles, Grand Palais, 2008

Charlotte Perriand permaneció en Xapón ente la seronda de 1940 y l'iviernu de 1942. Ellí ocupó'l cargu d'asesor artísticu pal Ministeriu de Comerciu ya Industria. La invitación llegó-y por mediu de Junzo Sakakura,[10] con quien trabayó nel estudiu de Le Corbusier ente 1931 y 1936.

Perriand dio en Xapón una serie de conferencies sobre les artes decoratives y visitó talleres y escueles. Entamó una esposición titulada «Seleición-Tradición-Creación» que tuvo llugar ente marzu y mayu de 1941 nos locales comerciales de Takashimaya en Tokyo y Osaka. La so influencia sobre'l diseñu xaponés ye bultable tres la Segunda Guerra Mundial, particularmente na obra de Sōri Yanagi, Daisaku Choh o Kazuo Shinohara.

Al entamu de la Segunda Guerra Mundial, cuando Xapón aliar con Alemaña, decidió volver a París ensin ésitu pola mor del bloquéu naval y quedóse exiliada 4 años en Vietnam.[8] Na so esperiencia asiática desenvolvió trabayos con bambú, de los cualos nació una reinterpretación de la LC-4, la Tokiu Chaise Longue.

Ente 1950 y 1990[editar | editar la fonte]

Ente 1967 y 1986 Charlotte Perriand participó na concepción de la estación d'altu monte de Les Arcs, nel departamentu de Saboya, tantu na so arquiteutura como nel acondicionamientu interior.

En 1993 creó'l Espaciu Té pa la UNESCO, inspiráu nos pabellones de té xaponés.

La firma Cassina reeditó parte de la so mobilario a partir de 2004.

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

  • 1928 : Acondiciona l'interior de la villa Churc en Ville-d'Avray y de la villa La Roche en París (arquiteutos: Le Corbusier y Pierre Jeanneret)
  • 1930-1932 : Forne les habitaciones pa los estudiantes y l'antepar-biblioteca del Pabellón Suizu na Ciudá Universitaria de París (arquiteutos: Le Corbusier y Pierre Jeanneret)
  • 1932 : Acondiciona los barracones, comedores, cocines y guarderíes de la Ciudá del Abellugu del Exércitu de Salvación (arquiteutos: Le Corbusier y Pierre Jeanneret)
  • 1933 : Participa na obra del Centru-Soyuz en Moscú, URSS (arquiteutos: Le Corbusier y Pierre Jeanneret)
  • 1936 : Realiza'l fotomontaje La Gran Miseria de París. Realiza un segundu montaxe sol títulu El ficio del trigu na sala d'espera del Ministeriu d'Agricultura.
  • 1937 : Fotomontaje col programa del Frente Popular.
  • 1938 : Acondionamiento d'un hotel en Saint-Nicolas de Véroce (Alta Saboya).
  • 1939 : Trabaya nel acondicionamientu d'un hotel pa la estación de deportes d'iviernu en Méribel-les-Allues (arquiteutu: Henri-Jacques -y Même).
  • 1943-1946 : Realiza un pabellón pa la esposición d'artesanía en Ḥanói, entós Indochina Francesa.
  • 1946-1948 : Trabaya na arquiteutura interior de los primeros edificios de la estación de deportes de invierio en Méribel-les-Allues. Ellí crearía numberosos muebles (arquiteutos: Paul Alluno, Christian Durupt, asistíu por André Detour).
  • 1946-1948 : Lleva a cabu xunto con Pierre Jeanneret moblame económicu en madera, producíu ente 1946 y 1951 pola Sociedá pal Equipamientu de la Casa, más tarde pol BCB.
  • 1946-1956 : Moblame del Hospital Memorial francu-americanu de Saint-Lô, xunto a Paul Nelson.
  • 1952 : Concibe l'acondicionamientu interior de la Ciudá Universitaria Internacional de París pa la Casa de Túnez (arquiteutu: Juan Sebag) y la Casa de Méxicu (arquiteutos: Jorge y Roberto Medellín).
  • 1952 : Prototipu de cocina-bar pa la Ville Radieuse de Marsella, xunto con Le Corbusier.
  • 1954 : Acondicionamientu interior del Hotel de Francia en Guinea, xunto con Jean Prouvé y el Taller LWD.
  • 1957 : Acondiciona les oficines de Air France en Londres (arquiteutu: Peter Bradock) según la Casa del Sahara (arquiteutos: Guy Lagneau y Michel Weil).
  • 1958 : Prototipu de la Casa del Sahara pal Salón d'Artes Doméstiques frente al Grand Palais de París (destruyíu), xunto con Jean Prouvé y el Taller LWD.
  • 1960-1961 : Realiza'l so xalé en Méribel-les-Allues, en Saboya.
  • 1967-1988 : Dirixe hasta 1982 un estudiu d'arquiteutos centráu na construcción de la estación d'iviernu en Les Arcs, acondicionando ella la mayor parte de los edificios.
  • 1993 : Concibe una casa del té nel marcu d'un programa pal "diálogu ente cultures" coordináu por Hiroshi Teshigahara pa la UNESCO.
  • 1999 : Visitó la escuela de Formación Profesional que lleva'l so nome en Genech, Departamentu de Nord. Ellí aprendió oficios rellacionaos cola madera, fundamentalmente.

Vida personal[editar | editar la fonte]

Perriand casóse dos veces. La primera en 1926, un añu dempués de graduase y divórciase en 1930. El so segundu matrimoniu celebrar mientres el so exiliu en Vietnam, casóse con Jacques Martin, ellí tamién nació la so fía Pernette.[8]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 15 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 28 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: coleición en llinia del Muséu d'Arte Modernu de Nueva York. Identificador MoMA de artista: 4564. Data de consulta: 4 avientu 2019. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Identificador CONOR.SI: 118968419. Afirmao en: CONOR.SI.
  7. La diseñadora silenciosa. Architectural Digest. 15 de xunetu de 2015. http://www.revistaad.es/decoracion/articulos/charlotte-perriand-la-disenadora-silenciosa/17288. Consultáu'l 12 d'ochobre de 2015. 
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Charlotte Perriand Architect + Furniture Designer (1903-1999). Design Museum. http://design.designmuseum.org/design/charlotte-perriand. Consultáu'l 12 d'ochobre de 2015. 
  9. https://web.archive.org/web/20090629075215/http://www.centrepompidou.fr/education/ressources/ENS-perriand/ENS-perriand.htm exposition CHARLOTTE PERRIAND, au centre Pompidou du 7 décembre 2005 au 27 mars 2006
  10. Perriand, Charlotte, Une vie de création. Paris : Éditions Odile Jacob, 1998, p.129.

Fuentes[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]