Charlotte Corday

De Wikipedia
Charlotte Corday
Vida
Nacimientu Ligneries27 de xunetu de 1768[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Residencia Normandía
Muerte París[2]17 de xunetu de 1793[1] (24 años)
Sepultura Cementerio de la Magdalena (es) Traducir
Causa de la muerte decapitamientu
Estudios
Llingües falaes francés[3]
Oficiu revolucionariaasesina
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Marie Anne Charlotte Corday d'Armont, conocida como Charlotte Corday, (27 de xunetu de 1768Ligneries – 17 de xunetu de 1793París) foi un personaxe importante de la Revolución francesa, siguidora del partíu de los girondinos, famosa por asesinar a Jean-Paul Marat.

Infancia y mocedá[editar | editar la fonte]

Fía de François de Corday d'Armont, xentil home de provincies d'humilde fortuna, y de Jacqueline-Charlotte-Marie de Gontier de Autiers, foi descendiente del famosu autor Pierre Corneille.[ensin referencies]

Charlotte Corday (1899) Oleu sobre llenzu d'Arturo Michelena.

La muerte de la so madre forzó al Sr. Corday a dixebrase de los sos cinco fíos. Los trés fíes entraron nun monesteriu de Caen. Entós Charlotte tenía trece años, y 22 nel momentu de la supresión de los monesterios por aciu el decretu del 13 d'avientu de 1790. La so vieya tida, Madame de Bretteville, acoyer na so casa de Caen. Charlotte yá s'inclinaba entós escontra les nueves idees. Yera'l tiempu nel que los girondinos lluchaben contra los sos enemigos na Convención; yera'l tiempu nel que'l xacobín Jean-Paul Marat, que representaba pa ella la tiranía, trunfaba en París.[ensin referencies]

Los girondinos proscritos y fuxitivos abellugar en Calvados. Teníen asamblees a les que Charlotte Corday asistió en numberoses ocasiones. Foi según xacióse con Buzot, Salles, Pétion, Valady, Kervélégan, Mollevault, Barbaroux, Louvet, Giroust, Bussy, Bergoing, Lesage, Du Chastel y Larivière.[ensin referencies]

El 9 de xunetu de 1793, dexó Caen pa dirixise a París onde s'agospió nel "Hôtel de la Providence", el 11 de xunetu al mediudía. Provista d'una carta de presentación de Barbaroux, presentóse en casa del diputáu Lauze de Perret, por quien s'enteró de que Marat yá nun apaecía pola Convención. Yera necesariu entós atopalo na so propia casa. Ella escribiólu lo siguiente:[ensin referencies]

Vengo de Caen. El so amor pola patria faime suponer que tien de conocer bien los desafortunaos acontecimientos d'esta parte de la República. voi presentame na so casa dientro d'una hora. Tenga la bondá de recibime y de concedeme unos momentos pa entrevistanos. Amosaré-yos la posibilidá d'emprestar un gran serviciu a Francia.

Nun pudiendo presentase ante Marat, fíxo-y llegar una segunda carta:[ensin referencies]

escribí-y esta mañana, Marat. ¿Recibió la mio carta? Nun puedo creelo, niégaseme la so puerta. Espero que mañana me conceda una entrevista. Repitir, vengo de Caen. Tengo que revela-y los secretos más importantes pal bienestar de la República. Amás, escuérreseme por causa de llibertá. Soi desafortunada. Basta colo que seya con tener el derechu al so patriotismu.

Ensin esperar una respuesta, Charlotte Corday salió de la so habitación a los siete de la tarde y presentóse nel númberu 18 de la "rue des Cordeliers"[ensin referencies]

L'asesinatu de Marat[editar | editar la fonte]

La muerte de Marat, (1860)
Oleu de Paul-Jacques-Aimé Baudry
Musée des Beaux-Arts, Nantes.
La muerte de Marat, por Jacques-Louis David (1793).

Alphonse de Lamartine, nel so «Histoire des Girondins», llibru 44, escribió:

"Baxó del coche nel llau opuestu de la cai, frente a la residencia de Marat. La lluz empezaba a baxar, especialmente nesi barriu escurecíu por altes cases y por estreches cais. La portera, de primeres, negar a dexar entrar a la nueva desconocida nel tribunal. A pesar d'ello, esta aportunó y llegó a xubir dellos pasos de la escalera so los berros en devanéu de la portera. Con esti ruiu, l'ama de llaves de Marat entreabrió la puerta y negó la entrada nel apartamentu a la estranxera. El sonoru fregáu ente dambes muyeres, nel qu'una d'elles clamiaba que la dexaren falar col "Amigu del Pueblu" y la otra se obstinaba en cerrar la puerta, llegó a oyíos de Marat. Este entendió, poles entecortaes esplicaciones, que la visitante yera la estranxera de quien recibiera dos cartes mientres la xornada. Con un berru fuerte ya imperativu, ordenó que la dexaren pasar.

Por celu o rocea, Albertine obedeció con repunancia y ente gurníos. Introdució a la nueva rapaza na pequeña habitación onde s'atopaba Marat y dexó, al retirase, la puerta del pasiellu entreabierta pa oyer la menor pallabra o'l menor movimientu del enfermu.

L'habitación taba escasamente allumada. Marat taba tomando un bañu. Nesti descansu forzáu pol so cuerpu, nun dexaba folgar la so alma. Un tableru mal asitiáu, sofitáu sobre la bañera, taba cubiertu con papeles, cartes abiertes y escritos empezaos. Sostenía na so mano derecha la pluma que la llegada de la estranxera suspendiera sobre la páxina. Esa fueya de papel yera una carta a la Convención, pa pidi-y el xuiciu y la proscripción de los postreros Borbones toleraos en Francia. Al pie de la bañera, un pesáu tayo de carbayu, similar a un tochu asitiáu de pies, tenía un tinteru de plomu del más gruesu trabayu; fonte impura d'onde habíen emanado dende diba trés años tantos delirios, tantes denuncies, tantu sangre. Marat, cubiertu na so bañera por un pañu puercu y enllordiáu de tinta, nun tenía fora de l'agua más que la cabeza, los costazos, el cume del bustu y el brazu derechu. Nada nes carauterístiques d'esti home diba allandiar la mirada d'una muyer y a faer bazcuyar el golpe. El pelo graso, arrodiáu per un pañuelu puercu, la frente huidiza, los güeyos descaraos, la pería destacada, la boca inmenso y burllono, el pechu piloso, los miembros picaos pola viruela, la piel llívío: tal yera Marat.

Charlotte evitó detener el so mirada sobre él, por mieu a traicionar l'horror que lu provocaba a la so alma esti asuntu. De pies, baxando los güeyos, les manes pendientes ante la bañera, esperó a que Marat entrugar sobre la situación en Normandía. Ella respondió de volao, dando a les sos respuestes el sentíu y el color susceptibles de falagar les presuntes disposiciones del demagogu. Él pidiólu de siguío los nomes de los diputaos abellugaos en Caen. Ella dictar. Él escribir. Depués, cuando terminara d'escribir esos nomes: "¡Ta bien!" dichu col tonu d'un home seguru de la so vengación, "¡en menos d'ocho díes van dir toos a la guillotina!".

Con estes pallabres, como si l'alma de Charlotte tuviera esperando un últimu delitu pa convencese de dar el golpe, tomó del so senu un cuchiellu y fundir hasta'l mangu con fuercia sobrenatural nel corazón de Marat. Charlotte retiró col mesmu movimientu'l cuchiellu ensangrecíu del cuerpu de la víctima, y dexó que cayera a los sos pies— "¡A mi, la mio quería amiga!"—, y expiró sol golpe.
Alphonse de Lamartine
La muerte de Marat, de Santiago Rebull.

Charlotte Corday foi detenida, protexida de la roxura de altérialo, y tresportada a la Abbaye, la prisión más cercana a la residencia de Marat, pa indagación ya interrogatoriu. Atopóse, ente otres coses, so les sos prendes de vistir, una fueya de papel doblada n'ocho partes na que fuera escritu:[ensin referencies]

Dirixíu a los franceses amigos de les lleis y de la paz.

¿Hasta cuándo, oh malditos franceses, allantaréis nos problemes y les divisiones? Yá bastante y mientres enforma tiempu los facciosos y fistoles punxeron la so propia ambición nel llugar del interés xeneral; ¿por qué, víctimes del so raxón, destruyistis a vós mesmos, pa establecer el deséu de la so tiranía sobre les ruines de Francia?

«Les facciones españen perdayures, el Monte trunfa pol crime y la opresión, delles bisarmes regaes cola nuesa sangre conducen estes detestables combalechadures... ¡Trabayamos en nuesa mesma perdición con más celu y enerxía que'l qu'empeñemos enxamás pa conquistar la llibertá! ¡Oh franceses, un pocu más de tiempu, y nun va quedar de vós más que l'alcordanza de la vuesa esistencia!»

Charlotte Corday morrió na guillotina'l 17 de xunetu de 1793. Dizse[ensin referencies] que Charlotte Corday foi condergada a la guillotina y dempués de ser degollada, el so verdugu tomó la cabeza y dio-y dos bofetadas. Charlotte voltió a ver al verdugu con cara enoxada y con esa espresión morrió.

Referencies culturales[editar | editar la fonte]

Alphonse de Lamartine dedicó-y el so llibru «Histoire des Girondins» (1847), nel cual dába-y el famosu nomatu de "l'ange de l'assassinat" (l'ánxel del asesinatu).

En Marat/Sade, de Peter Weiss, l'asesinatu de Jean-Paul Marat preséntase como una obra teatral, escrita pol Marqués de Sade, que sería realizada por internos del asilu en Charento, pal públicu.

La dramaturga Sarah Pogson Smith (1774-1870) tamién incluyó a Corday nel so drama en versu The Female Enthusiast: A Tragedy in Five Acts. Un personaxe menor na serie Jeeves de P.G. Wodehouse lleva'l nome de Charlotte Corday.

Na novela L'Ocho de Katherine Neville, nárrase, siempres en forma novelada, l'episodiu del asesinatu de Marat na bañera de la so casa.

Nel cine[editar | editar la fonte]

Añu Película Direutor Actor
1989 Historia d'una revolución Roberto Enrico
Richard T. Heffron
Philippine Leroy-Beaulieu

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Корде Шарлотта. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]