Chantal Mouffe

De Wikipedia
Chantal Mouffe
Vida
Nacimientu Charleroi[1]17 de xunu de 1943[2] (80 años)
Nacionalidá Bandera de Bélxica Bélxica
Familia
Casada con Ernesto Laclau
Estudios
Estudios Universidá Católica de Louvain
Llingües falaes francés[3]
inglés[4]
Oficiu politóloga, filósofa, profesora universitariaactivista polos derechos de les muyeres
Llugares de trabayu Londres
Emplegadores Universidá de Westminster
Fundación de Francia (es) Traducir
Miembru de Colegio Internacional de Filosofía (es) Traducir
Institut Solidarische Moderne (en) Traducir
IMDb nm8149806
Cambiar los datos en Wikidata

Chantal Mouffe (pronunciación en francés: /muf/; 17 de xunu de 1943Charleroi) ye una filósofa y politóloga belga profesora del departamentu de ciencies polítiques y de rellaciones internacionales na Universidá de Westminster en Londres. Inscribir nel pensamientu políticu del posmarxismu. Ye especialmente conocida pol ensayu Hexemonía y estratexa socialista escritu col filósofu Ernesto Laclau, consideráu unu de los testos qu'inspiraron a los fundadores del partíu políticu español Podemos, Pablo Iglesias y Íñigo Errejón.[5]

La so reflexón articúlase principalmente en redol a la idea de democracia radical y a los conceutos de democracia plural y de pluralismu agonístico. Mouffe considera qu'hai que repensar la frontera ente derecha y izquierda y que "caducó tanto'l planteamientu anticapitalista ultraizquierdista como'l social lliberal de centroizquierda".[5]

Nel so permanente enfrentamientu colos movimientos d'izquierda apunta contra la caducidá de les fórmules revolucionaries y l'ilusión lliberal de dellos progresistes que proponen lo qu'ella considera una concepción superadora, esto ye, l'afitamientu d'una democracia radical, pluralista, agonista, na que'l conflictu dexe de ser mal vistu y pase a ocupar el centru de la escena política.[6]

Trayeutoria[editar | editar la fonte]

Chantal Mouffe estudió en Lovaina, París y Essex y foi profesora en numberoses universidaes d'Europa, Estaos Xuníos, Canadá y América Llatina. Tamién foi profesora visitante nes universidaes de Harvard, Cornell, Princeton, según nel Centru Nacional pa la Investigación Científica.

Al pie de Laclau, foi activista nes lluches sociales de los años sesenta.

En 1985 escribió con él Hexemonía y estratexa socialista, unu de los testos qu'inspiraron a los fundadores de Podemos.

Ente 1989-1995 foi direutora de programes del Colexu Internacional de Filosofía en París. Na actualidá ye profesora del departamentu de ciencies polítiques y rellaciones internacionales de la Universidá de Wetminster en Londres onde dirixe'l Centru pal Estudiu de la Democracia.

Pensamientu[editar | editar la fonte]

Trayeutoria política posmarxista[editar | editar la fonte]

Mouffe al pie del so compañeru Ernesto Laclau (1935-2014) empecipió la corriente filosófica llamada posmarxismu, na que se repiensa l'heriedu marxista dende'l puntu de vista de los tresformamientos sociales de les últimes décades, periodu llamáu por dellos teóricos modernidá tardida o posmodernidad.

Cola ambición de reelaborar un proyeutu socialista que de respuesta a "la crisis del pensamientu d'izquierda, al empar nes sos versiones comunista y socia-demócrata"[7] l'ensayu Hexemonía y estratexa socialista, coescrito en 1985 con Ernesto Laclau, inscribe la teoría política de Mouffe nuna perspeutiva posmarxista y antiesencialista. Considerando que los esquemes d'analises marxistes son inoperantes p'analizar los movimientos sociales de los años 1960 (feministes, homosexuales, negros) Mouffe y Laclau desenvuelven una teoría que nun tea namái focalizada na esplotación económica y les rellaciones de clase. El llibru inspírase tamién na crítica del esencialismu formulada pola corriente de pensamientu estructuralista y posestructuralista (recurriendo a autores como Derrida, Lacan o Foucault) articulándose esta crítica al usu de conceutos de Gramsci, particularmente el de la hexemonía.

El antiesencialismo de Mouffe y el so cuestionamiento correlativu del marxismu ortodoxu esprésense sobremanera pola so oposición a la idea d'un desenvolvimientu determináu del procesu históricu en función de factores oxetivos (lleis de la hestoria, primacía la infraestructura económica, intereses oxetivos del proletariáu como únicu vector d'un ineluctable adelantamientu del capitalismu..) Contra la concepción determinista de la hestoria defende lo contrario "que siempres ye posible camudar les coses políticamente ya intervenir nes rellaciones de poder pa tresformales"[7] afirmando per otru llau qu'estos tresformamientos de la sociedá nun precisen "destruyir l'orde democráticu lliberal y construyir un nuevu orde partiendo de cero".[7] Trátase sobremanera d'aplicar conducentemente los principios d'igualdá y llibertá proclamaos, pero según ella non aplicaos poles democracies lliberales modernes.

Crítica de los modelos lliberales y deliberativos[editar | editar la fonte]

La teoría política de Mouffe relativa a la democracia consiste na ellaboración d'un modelu que s'opón claramente al de la democracia deliberativa y al de la democracia lliberal.

Acomuñar a la crítica formulada por Carl Schmitt contra'l lliberalismu pa denunciar el recursu al vocabulariu y conceutos d'economía, d'ética y de lo xurídico pa introducilos en política y convirtiéndose n'incapaz d'entender la especificidá d'ésti. Reprocha al pensamientu lliberal per una parte el llugar central nel qu'asitia l'individualismu y por otra'l so racionalismu. Esti postreru, espresándose al traviés de "la creencia na posibilidá d'una reconciliación final gracies a la razón"[7] seya la posibilidá d'establecer un consensu racional en rellación a les decisiones polítiques a tomar, sería ilusoriu y torgaría "reconocer la posibilidá siempres presente del antagonismu".[7] En rellación al individualismu ésti fadría imposible la comprensión de la formación de "identidaes coleutives" que xulga indisociables d'una organización verdaderamente democrática.

La so oposición a los partidarios de la democracia deliberativa como Habermas o Rawls, basar n'oxeciones similares. N'efeutu, Mouffe critica tamién la teoría deliberativa pol so racionalismu y cuestiona d'igual manera la perspeutiva lliberal. Al traviés d'esti racionalismu, el modelu deliberativo tendría como oxetivu sacupar el conflictu, "constitutivu de lo político" según a asitiar la problemática política nuna dimensión ética, llegando finalmente a la ilusión d'un "final de la política".

Democracia plural, del antagonismu al modelu agonista[editar | editar la fonte]

A los modelos deliberativos y lliberales, Chantal Mouffe opón la idea y el proyeutu d'una "democracia radical y plural" que quies ser una "radicalización de la tradición democrática moderna" pasando por "la estensión y profundización de la revolución democrática". Nel centru d'esta teoría afirma la idea de que la política y correlativamente la democracia ye indisociable a una dimensión conflictual considera como nun pudiendo ser esaniciada por nengún "procesu racional de negociación", seya al traviés de la deliberación habermasiana o pol velu de la inorancia propuestu por Rawls. Pa describir esta persistencia ineliminable de "conflictos pa los cualos nun esiste nenguna solución racional".[7] Mouffe utiliza'l conceutu d'antagonismu, pa lo cual define la mesma política. De nuevu esti conceutu d'antagonismu inspirar na teoría de Schmitt asitiando a la política nuna rellación amigu/enemigu "que nun puede ser resuelta de manera dialéutica".[7]

Sicasí, reconociendo que con ella l'antagonismu amigo / enemigu llevó a la "destrucción de l'asociación política" y nun puede por ello ser considera como "llexítima nel senu d'una sociedá democrática", defende la idea de que l'antagonismu puramente dichu, sacantes que pueda ser esaniciada, pue ser sublimada en agonismo. Esti postreru estrémase entós del antagonismu, tocantes a que nun se plantega dende la confrontación ente enmigos sinón ente "adversarios que reconocen la llexitimidá de les sos respeutives reivindicaciones."[7]  Afirma tamién que "l'oxetivu d'una política democrática ye tresformar l'antagonismu potencial nun agonismo" agonismo nel senu del cual los adversarios tán d'alcuerdu nos principios democráticos de llibertá ya igualdá, pero confrontan nel significáu que tienen. La democracia plural o pluralista que Mouffe defende correspuende a esti modelu agonista, y presenta dende la so perspeutiva la ventaya de reconocer el papel de les pasiones na formación d'identidaes coleutives.

Por tanto, ta a favor de la dimensión partidista de la política y critica firmemente les teoríes obsoletas que reclamen la división ente derecha y izquierda. Los intentos de desenvolver una "tercer vía" pa superar esta división derecha / izquierda son tamién pa Mouffe una de les razones del ascensu de los populismos de derecha y partíos d'estrema derecha.

Tal concepción de la política, afirmando contra'l racionalismu la indisociabilidad ente democracia y conflictividá (por cuenta de la ausencia de procedimientos políticos racionales que dexaríen superar los enfrentamientos y algamar un modelu definitivu del ideal de xusticia) pue tar cerca de les posiciones de Claude Lefortou y de Jacques Rancière, que tamién venceyen la idea de democracia a la de la necesidá del conflictu. Amás, esta posición puede en cierta midida tener analoxía cola refutación de la esistencia de cualesquier fundamentu puramente racional na definición de la xusticia fecha por Cornelius Castoriadis.

La política tien que ver col conflictu y la democracia consiste en dar la posibilidá a los distintos puntos de vista por que se espresen, disientan. El disenso puede dase por aciu l'antagonismu amigo-enemigu, cuando se trata al oponente como enemigu –nel estremu llevaría a una guerra civil– o al traviés de lo que llamo agonismo: un adversariu reconoz la llexitimidá del oponente y el conflictu conduzse al traviés de les instituciones. Ye una llucha pola hexemonía.
Chantal Mouffe[8]

El pluralismu agonístico ye revisáu en gran parte de les sos obres; una defensa acérrima de la democracia como proyeutu políticu frente a corrientes menos abiertes, como les que se derivaron de los llamaos «socialismos reales». Sicasí, una de les tesis que defende de Karl Marx ye la de la hestoria del home como historia del conflictu. Asina, ensin esi antagonismu, "la sociedá nun puede esistir".

Feminismu[editar | editar la fonte]

Chantal Mouffe defínese como una "feminista al estilu de Simone de Beauvoir, como una muyer a la que-y importa crear igualdá de xéneru".[9]

Pero esclaria que nun ta acordies con toles formes de feminismu, particularmente cola qu'ella califica de “esencialista” "Yo llamo esencialista a la corriente que diz qu'hai un pensamientu específicamente femenín, que finalmente ye'l xéneru'l que va determinar la manera en que vamos actuar nel mundu. El mio feminismu consiste en dicir qu'hai que reconocer ciertes diferencies qu'esisten ente homes y muyeres -porque nun digo que la igualdá tea na semeyanza-, pero toi en contra de toles formes de diferencies que lleven a una subordinación de la muyer. Eso pa mi ye fundamental."[9]

Asegura que ye feminista nes sos posiciones polítiques pero que na so producción nun fai teoría política feminista.[9]

Mouffe defende una concepción "estensiva" del feminismu[10] y señala la necesidá de qu'esistan "munchos feminismos". Nun hai una sola manera de ser feminista, defende Mouffe, que considera que nunca tien d'apostase pola aplicación d'un modelu importando y que ye necesariu buscar maneres específiques, non necesariamente tan distintes. Comparar a la llucha política que tien que partir d'un contestu determináu, d'una tradición y que "nun puede ser nunca la implementación de principios astractos".[11]

Nel so testu Feminismu, ciudadanía y política democrática radical[12] publicáu en 1992, considera que la categoría "muyer" nun correspuende a nenguna esencia unitaria y unificadora y que por tanto'l problema yá nun tien de siguir siendo tratar d'afayala. Reconoz que les feministes lliberales tuvieron engarrando por una amplia gama de nuevos derechos de les muyeres que la so finalidá ye faeles ciudadanes iguales, pero cuestiona qu'éstes nun desafiaron los modelos lliberales dominantes de ciudadanía y política. Tamién critica'l discursu del feminismu de la diferencia y considera que "un proyeutu de democracia radical y plural nun precisa un modelu de ciudadanía sexualmente estremáu nel que les xeres específiques d'homes y muyeres sían valoraes con equidad, sinón una concepción distinta de qué ye ser un ciudadanu y de cómo actuar como miembru d'una comunidá política democrática." "Esta ciudadanía democrática radical ta obviamente reñida cola visión "estremada sexualmente" de Carole Pateman -señala- pero tamién con otru intentu feminista d'ufiertar una alternativa a la visión lliberal del ciudadanu: la concepción del "grupu estremáu" d'Iris Young, ente otros motivos, por considerar que ye una "visión esencialista" de grupu.

Mouffe considera que'l feminismu ye la llucha pola igualdá de les muyeres pero ésta ten de ser entendida como la llucha en contra de les múltiples formes en que la categoría "muyer" constrúyese como subordinación. Les feministes, añade, pueden contribuyir na política con una reflexón sobre les condiciones pa crear una igualdá efectiva pa les muyeres. El so apueste ye por un proyeutu políticu con aspiración a lluchar contra les formes de subordinación qu'esisten en munches rellaciones sociales y non yá contra aquelles venceyaes al xéneru, cuestionando una interpretación "qu'amenorgue la nuesa identidá a una posición singular, yá seya de clase, raza o xéneru".[12]

Publicaciones[editar | editar la fonte]

N'español[editar | editar la fonte]

  • Hexemonía y estratexa socialista. con Ernesto Laclau (1985) Madrid: Fondu de Cultura Económica, 2004.
  • La torna de lo político. (1999) Buenos Aires: Paidós.
  • La paradoxa democrática. (2003) Barcelona: Gedisa.
  • En redol a lo político. (2007) Madrid: Fondu de Cultura Económica.
  • Construyir pueblu. Hexemonía y radicalización de la democracia. con Íñigo Errejón (2015) Icaria Editorial ISBN 9788498886603

N'inglés[editar | editar la fonte]

  • Gramsci and Marxist Theory. (1979) Londres – Boston: Routledge / Kegan Paul
  • Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics (1985) con Ernesto Laclau, Londres – New York: Versu *

Dimensions of Radical Democracy: Pluralism, Citizenship, Community. (1992) Londres – New York: Versu * The Return of the Political. (1993) Londres – New York: Versu * Deconstruction and Pragmatism (1996) Londres – New York: Routledge

  • The Challenge of Carl Schmitt. (1999) Londres – New York: Versu *

The Democratic Paradox. (2000) Londres – New York: Versu * The legacy of Wittgenstein: Pragmatism or Deconstruction. (2001) Francfort – New York: Peter Lang

  • On the Political. (2005) Abingdon – New York: Routledge
  • Agonistics: thinking the world politically. (2013) London: Versu

Artículos[editar | editar la fonte]

Bibliografía y artículos sobre l'autora[editar | editar la fonte]

Distinciones[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 12 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: CONOR.SI. Identificador CONOR.SI: 51921251.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. 5,0 5,1 Manetto, Francesco (19 d'abril de 2015) (en castellanu). Entrevista a Chantal Mouffe: “Hai una necesaria dimensión populista en democracia”. EL PAÍS. http://politica.elpais.com/politica/2015/04/17/actualidad/1429290307_967426.html. Consultáu'l 22 d'ochobre de 2016. 
  6. Carolina Keve (9 de setiembre de 2010). «Chantal Mouffe. La politóloga belga amiga del agonismo políticu». Consultáu'l 22 d'ochobre de 2016.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 7,7 «Numéro 3 - Antagonisme et hégémonie. La démocratie radicale contre -y consensus néolibéral» (francés). Consultáu'l 22 d'ochobre de 2016.
  8. «Páxina/12 :: El mundu :: “La democracia consiste en dexar puntos de vista ”». Consultáu'l 22 d'ochobre de 2016.
  9. 9,0 9,1 9,2 quiero-lleer-la-politica-en-clave-de-xenero/ Chantal Mouffe, politóloga: "Nun quiero lleer la política en clave de xéneru". Fundación Puertu d'Idees. http://www.puertodeideas.cl/chantal-mouffe-politologa-nun quiero-lleer-la-politica-en-clave-de-xenero/. Consultáu'l 22 d'ochobre de 2016.  (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'quiero-lleer-la-politica-en-clave-de-xenero/ historial y la quiero-lleer-la-politica-en-clave-de-xenero/ última versión).
  10. Cantelli, Fabrizio (22 d'ochobre de 2016). «La pensée politique anti-essentialiste de Chantal Mouffe» (en francés). Revue du MAUSS non 19 (1):  páxs. 191–200. ISSN 1247-4819. http://www.cairn.info/resume.php?ID_ARTICLE=RDM_019_0191. Consultáu'l 22 d'ochobre de 2016. 
  11. Castillo, Alejandra (8 de xineru de 2015). D'antagonismos, arte y feminismu: Entrevista a Chantal Mouffe. El desconciertu. Chile. http://www.eldesconcierto.cl/cultura-y-cai/2015/01/08/de-antagonismos-arte-y-feminismu-entrevista-chantal-mouffe/. Consultáu'l 22 d'ochobre de 2016. 
  12. 12,0 12,1 Mouffe, Chantal (1992). «Feminismu, ciudadanía y política democrática radical», Feminists Theorize the Polical. Consultáu'l 21 d'ochobre de 2016.
  13. «UV nomó Doctora Honoris Causa a politóloga Chantal Mouffe». Universidá de Valparaíso (14 de payares de 2014). Consultáu'l 30 de marzu de 2018.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]