Celia Sánchez

De Wikipedia
Celia Sánchez
Vida
Nacimientu Media Luna9 de mayu de 1920[1]
Nacionalidá Bandera de Cuba Cuba
Muerte L'Habana11 de xineru de 1980[1] (59 años)
Causa de la muerte cáncanu de mama
Estudios
Estudios Universidá de L'Habana
Oficiu militarpolítica
Graduación soldáu
Creencies
Partíu políticu Partíu Comunista de Cuba
Movimientu 26 de Xunetu
Cambiar los datos en Wikidata

Celia Esther de los Desamparaos Sánchez Manduley, conocida como Celia Sánchez Manduley (9 de mayu de 1920Media Luna – 11 de xineru de 1980L'Habana), foi una guerrillera de la Revolución cubana y una de les collaboradores más cercanes de Fidel Castro dende 1957 hasta la so muerte.[2] Foi la primer muyer qu'ocupó la posición de soldáu combatiente nes files del Exércitu Rebalbu y la principal promotora de la creación del pelotón femenín conocíu como "Les Marianes" n'honor a «Mariana Grajales» en 1957. En 1962 foi nomada Secretaria de la Presidencia del Conseyu de Ministros de Cuba.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació na ciudá azucrera de Media Luna na casa qu'en 1913 mercó'l doctor Manuel Sánchez Silveira al casase con Acacia Manduley y onde nacieron los sos nueve fíos de la pareya.[3] Ellí vivió Celia cola so familia 20 años hasta 1940 hasta que se treslladó a Pilón al pie del so padre onde pasó otros cuasi 16 años hasta que se produció'l desembarcu de los espedicionarios del Yate Granma lideraos por Fidel el 2 d'avientu de 1956.[4]

La so madre morrió cuando ella yera nueva. Col so padre, Manuel Sánchez Silveira, médicu rural, home cultu y comprometíu col Partíu Ortodoxu lliberal tuvo'l so primer acercamientu a la política. Foi'l so asistente y vio asina de cerca l'efectu de la probeza nos sos pacientes.[2] Dende pequeña tuvo influyida pol pensamientu de José Martí y yá dende mozu venceyar a la llucha popular.[5]

Trayeutoria revolucionaria[editar | editar la fonte]

Xunir al Partíu Ortodoxu d'Eduardo Chibás[6] pero tres el golpe d'Estáu del 10 de marzu de 1952, arreyar con delles organizaciones de perfil insurreccional. Foi de les primeres muyeres n'empuñar les armes mientres esa revolución. El so principal papel nesa guerra desempeñar na preparación del desembarcu del Granma na provincia d'Oriente onde trabayó arduamente na ciudá de Manzanillo. A instancies de Manuel Echevarría nel so viaxe a Méxicu Fidel Castro una vegada espresó:

«... si esa muyer ye como tu dices, onde meyor ta ye en Manzanillo, porque ellí va ser más útil...»

En Manzanillo, xunto a Frank País, entamó a los llabradores de la zona por que-y ufiertaren sofitu a los espedicionarios.

Nel Movimientu 26 de Xunetu nunca ocupó cargos directivos, anque asumió xeres relevantes.[6] Col so nome de guerra, Norma, convertir nuna figura fundamental nos díes de los preparativos de la espedición del Granma y del entamu de la llucha guerrillera na Sierra Maestra.

Guerra de Lliberación[editar | editar la fonte]

Por orientaciones del Movimientu entamó una rede de collaboradores llabradores nes cercaníes d'onde tenía de desembarcar la espedición empobinada por Fidel Castro que resultó fundamental pa la continuidá de la llucha. Unvió al primer destacamentu armáu a la Sierra dende "El Marabuzal", en Manzanillo.

En 1957, na Cuba de Batista, Sánchez foi la muyer más buscada del país. El 19 de marzu xubió a la Sierra Maestra ya incorporóse como combatiente al Exércitu Rebalbu. Foi la principal promotora de la creación del pelotón femenín «Mariana Grajales».

Nos momentos más difíciles de la guerrilla empobinada por Fidel Castro, en febreru de 1957 coló al alcuentru d'ésta en compañía de Frank País, Faustino Pérez y otros miembros de la Direición Nacional del Movimientu 26 de Xunetu pa coordinar el sofitu dende'l llanu, y coordinar la llegada via Habana - Manzanillo del periodista del New York Times, Herbert Matthews hasta la presencia de Fidel en plena Sierra Maestra. La publicación de la entrevista que'l periodista fixera al líder de la guerrilla echaría per tierra l'arrobinada batistiana basada na supuesta muerte de Fidel. A finales d'abril volvería xubir a la Sierra emponiendo al periodista norteamericanu Bob Taber, quien deseyaba entrevistar a Fidel.

El 28 de mayu de 1957, Celia participó per primer vegada nel combate, foi n'El Uvero como integrante del pelotón de la comandancia, convirtiéndose na primer muyer qu'ocupó la posición de soldáu combatiente nes files del Exércitu Rebalbu.[2] Pocos díes dempués d'esa aición, Fidel unviar de nuevu al llanu con importantes encomiendes. Esta resultó la etapa de mayor peligru, pos a la persecución contra ella sumóse la traición d'un espedicionariu del Granma, quien delató a munchos de los collaboradores del Movimientu.

Hasta mediaos de 1957 Celia utilizara, amás de Norma, los seudónimos de Lilian, Carmen y Caridá. El 18 de xunetu d'esi añu, nun mensaxe de Frank a la Sierra, apaeció'l nuevu nome de guerra de Celia: Aly. Sicasí, taba tan enraigonáu'l seudónimu de Norma, que-y siguió llamando asina en misives posteriores. Nuna carta unviada polos guerrilleros de la Sierra Maestra a Frank País estos patentizaron el papel vital de Celia mientres la guerra cuando escribieron: “Tocantes a la Sierra, cuando s'escriba la hestoria d'esta etapa revolucionaria, na portada van tener qu'apaecer dos nomes: David y Norma”

Les Marianes[editar | editar la fonte]

El 4 de setiembre de 1958 en Sierra Maestra tres una xunta de siete hores ente Fidel y el so Estáu Mayor y promovíu por Celia crear en La Plata, el pelotón Mariana Grajales[7] formáu por muyeres que teníen la decisión d'incorporase como combatientes y conocíu como les "Marianes". del cual la brigadier xeneral y guerrillera Teté Puebla[2] foi la segunda xefa.

«Como munchos homes nun nos teníen enfotu, Fidel non solo foi quien nos enseñó a disparar sinón que nos nomó'l so escolta personal. Por eso, cuando díbamos llegando a los llugares, la xente dicía: ¿Llegaron les Marianes? ¡Seguro detrás vien Fidel!» (...) «El día en que la Revolución trunfa, una parte de les Marianes atopábamos en Holguín col comandante Delio Gómez Ochoa, xefe del IV Frente, y Fidel mandónos a buscar. El día 2 llegamos a Bayamo ya incorporamos a la Caravana de la Llibertá pa faer el percorríu escontra L'Habana. Nada escaecí. Alcordanza na Caravana que Celia —igual que na Sierra—, apenes folgaba pa tar siempres pendiente de too. Ella yera asina. Nun tenía descansu. Taba al tantu del últimu detalle de lo que precisábamos les Marianes, los soldaos del Exércitu Rebalbu, los neños qu'atopaba y, sobremanera, de lo que precisaba Fidel». Esplica Teté Puebla quien dempués de la revolución foi una de les más estreches collaboradores de Celia.[8]

Revolución nel poder[editar | editar la fonte]

Cuando trunfó la llamada "Revolución Cubana" caltuvo un baxu perfil políticu anque con gran influencia participando nes actividaes relevantes y les obres más significatives entamaes dempués del trunfu del 1 de xineru de 1959.

El 23 de marzu de 1962 foi nomada Secretaria del Conseyu de Ministros de Cuba (1962-1976)[9] y darréu foi Ministra de la Presidencia. Cuando morrió yera miembru del Comité Central del PCC, Secretaria del Consejo d'Estáu y diputada del parllamentu pol municio de Manzanillo na provincia de Granma.

Finó de cáncer de pulmón en L'Habana el 11 de xineru de 1980.

Condecoraciones[editar | editar la fonte]

Salvaguardando la memoria histórica de la Revolución Cubana[editar | editar la fonte]

El 4 de mayu de 1964 fundar a iniciativa de Celia la Oficina d'Asuntos Históricos del Conseyu d'Estáu pa salvaguardar la memoria histórica de la llucha insurreccional una esmolición constante na so vida. En 2014 cuntaba con más de 159.000 fotográfías en 28 coleiciones y 56 mil documento munchos d'ellos supervisaos personalmente por ella.[11]

“Ella tuvo tol tiempu pendiente de la hestoria de Fidel y de los revolucionarios na Sierra y depués del trunfu. Dende los primeros años de la década de 1960 empezó a atropar los documentos nel so apartamentu de la cai 11 ente 10 y 12 del Vedáu. Los de la Sierra guardaos nos mesmos paquetes preparaos mientres la guerra; y los otros —consiguíos como resultáu de les sos xestiones con combatientes y familiares de los mártires dempués del trunfu— depositar en grandes bolses de lona”, esplicó'l direutor de la institución en 2014 Eugenio Suárez Pérez.[11]

Muséu Casa Natal de Celia Sánchez[editar | editar la fonte]

El 9 de mayu de 1990 inaugurar na so casa natal, una vieya casona construyida en 1908 na Cai Raul Podiu Non. 111. Media Luna, Granma frente al Golfu de Guacanayabo. Nel muséu esponen los oxetos personales de la familia Sánchez Manduley, documentos y oxetos de dómina qu'atestigüen l'activa participación d'esta familia na guerra de lliberación nacional cubana. En 2015 reabrióse'l muséu tres diversos llabores d'arreglu.[4]

Documental[editar | editar la fonte]

En 2016 estrenóse'l documental "Celia, la más formosa flor" de 57 minutos, dirixíu pol realizador audiovisual Ariel Prieto-Solís Cubes con guión de Servando Valdés y producida per Mundu Llatín.[12] Nel mesmu intervienen miembros del Movimientu 26 de Xunetu como María Antonia Figueroa, Adelaida Bécquer Verdes, Wilfredo Núñez Pérez y los manzanilleros Ricardo Riera Andino y Mirtha Fernández Tamayo. Tamién, d'historiadores como Carlos Ortega Torres, del Muséu Municipal de Pilón, el manzanillero Daniel Rodríguez Verdecia, de combatientes del Exércitu Rebalbu como Orlando Pupo Peña, la Xeneral de Brigada Delsa Esther (Teté) Puebla, el Comandante de la Revolución Guillermo García y el mesmu Fidel Castro.[13]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Guevara de la Serna, Ernesto. Pasaxes de la guerra revolucionaria. Cuba 1956 – 1959. Edición anotada. Editorial Política. L'Habana. 2004. Tercer Edición. Quinta reimpresión. ISBN 959-01-0400-2
  • Documentos del Fondu Celia Sánchez y nel Depósitu de Testimonios de la Oficina d'Asuntos Históricos del Conseyu d'Estáu.
  • Álvarez Tabío, Pedro. Celia, ensayu d'una biografía. (2003) Oficina Publicaciones del Conseyu d'Estáu, L'Habana[14]
  • Portuondo, Yolanda. La clandestinidá tuvo un nome: David. (1988) L'Habana. Editora Política
  • Álvarez Tabío, Pedro. Celia, ensayu d'una biografía. (2004) Oficina de Publicaciones del Conseyu d'Estáu[15]
  • Testimonios de Silvia, Flavia y Griselda Sánchez Manduley (1990), Berta Llópiz (1990), Manuel Echevarría (1990 y 2005), María Antonia Figueroa (1990 y 2000) y Micaela Riera (1990).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6x37sr8. Apaez como: Celia Sánchez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Celia Sánchez ¿foi amante de Castro?. BBC. 12 d'avientu de 2011. http://www.bbc.com/mundo/noticias/2011/12/111211_cuba_celia_sanchez_fidel_capo_rg.shtml. 
  3. «Restauren casa natal de heroína Celia Sánchez Manduley - ACN». Axencia Cubana de Notícias. Consultáu'l 20 de payares de 2016.
  4. 4,0 4,1 Enciclopedia, Radiu. «Van Reabrir Muséu Casa Natal de Celia Sánchez». Consultáu'l 20 de payares de 2016.
  5. «Celia Sánchez Manduley: "Formosa y autóctona flor de la Revolución"» (2013). Archiváu dende l'orixinal, el 21 de payares de 2016. Consultáu'l 20 de payares de 2016.
  6. 6,0 6,1 García, Pedro Antonio (8 de mayu de 2016) (en castellanu). llanu-y-de-la sierra-08-05-2016-21-05-09 Celia Sánchez, heroína del Llanu y de la Sierra. Granma.cu. http://www.granma.cu/cuba/2016-05-08/celia-sanchez-heroina-del llanu-y-de-la sierra-08-05-2016-21-05-09. Consultáu'l 20 de payares de 2016. 
  7. Alberty Loforte, Arlin (2015) (en castellanu). Marianes de siempre. Granma.cu. http://www.granma.cu/cuba/2015-07-09/marianes-de-siempres. Consultáu'l 20 de payares de 2016. 
  8. Eugenio Suárez Pérez y Acela Caner Román (11 de xineru de 2016). «Cuba: Celia, más allá d'una formosa tradición». Resume Llatinoamericanu. Consultáu'l 20 de payares de 2016.
  9. «Conseyu de Ministros - La Cuba de Fidel Castro». Consultáu'l 20 de payares de 2016.
  10. «El xeneral de ejército Raúl Castro Ruz condecora a Celia Sánchez». Boletín Informativu (L'Habana: Oficina d'Asuntos Históricos del Conseyu d'Estáu) (1):  p. 19. 2011. http://www.siporcuba.it/Boletin%20Non.%201%20mayu.pdf. Consultáu'l 30 de marzu de 2014. 
  11. 11,0 11,1 Saborit Alonso, Amaya (4 de mayu de 2014) (en castellanu). Hasta l'últimu papelín. Granma.cu. http://www.granma.cu/cuba/2014-05-04/hasta-el-ultimo-papelín. Consultáu'l 20 de payares de 2016. 
  12. tributu necesariu-a-la-heroina “Celia, la más formosa flor”: un tributu necesariu a la heroína. Portal de la Tv Cubana. http://www.tvcubana.icrt.cu/seccion-informaciones/2091-celia-la-mas-formosa-flor-un tributu necesariu-a-la-heroina. Consultáu'l 20 de payares de 2016. 
  13. (en castellanu) Remembren manzanilleros a Celia Sánchez con premier de documental - La Demajagua. La Demajagua. 11 de xineru de 2016. http://lademajagua.cu/remembren-manzanilleros-a-celia-sanchez-con-premier-de-documental/. Consultáu'l 20 de payares de 2016. 
  14. «Celia, ensayu pa una biografía | Fidel soldáu de les idees». Consultáu'l 20 de payares de 2016.
  15. «Presenten libro Celia, ensayu pa una biografía». Consultáu'l 20 de payares de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]