Celia Leyton

De Wikipedia
Celia Leyton
Vida
Nacimientu Santiagu11 de xunu de 1895
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu28 de payares de 1975 (80 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Alumna de Juan Francisco González
Nicanor González Méndez
Julio Fossa Calderón
Ricardo Richon Brunet
Pedro Reszka Moreau
Oficiu pintoraeducadora d'arte
Seudónimos Milla Huyen
Cambiar los datos en Wikidata

Celia Leyton Vidal (11 de xunu de 1895Santiagu – 28 de payares de 1975Santiagu) foi una profesora y artista visual chilena que dedicó la so obra a afigurar la cultura del pueblu mapuche: la so cercanía foi tanta que llegó a nomar como "Rucatelier" el so espaciu de trabayu.

Biografía[editar | editar la fonte]

La so formación académica como Llicenciada n'Artes foi de la mano de Juan Francisco González, Nicanor González Méndez, Julio Fossa-Calderón, Ricardo Richon-Brunet y Pedro Reska. Depués d'ello foi profesora d'Historia del Arte nel Llicéu de Neñes de Concepción, y ente los años 1923 y 1931, siguió la so carrera profesional nel Llicéu de Neñes Gabriela Mistral, de Temuco. Por cuenta de la so residencia en Cautín y la so sensibilidá pola etnia mapuche, Celia entorna tola so creación artística nun venceyu escontra lo sagrao, lo ancestral y lo ritual, qu'entá caltién esta cultura. Pal añu 1942 decide crear l'Academia de Belles Artes de Temuco, nomada como Direutora, busca tresmitir les sos conocencies de pintura xunta con una conciencia de crítica social, que promovía una sana integración col pueblu-nación mapuche. Foi nomada por Enrique Bello como "un soldáu nesta causa", asina, en xéneru masculín y con tola connotación bélica d'un conflictu.

Nuna carta a Joaquín Edwards Bello de 1950, la autodenominada pintora provinciana señalaba:

"...Precisamente, la metá d'esta alma esto ye la indíxena ye la que vini representando en numberoses teles, tratando esta tema dende llargos años a la fecha. Ensin pretender n'absolutu influyime del tou pol enfotu de faer lleenda autóctona y negar el valor intrínsecu de la obra pictórica, esta obra mio tien una intención más alta y más fonda: nun quixi coyer al azar dalgunos motivos más o menos llamativos sinón que traté d'enfusar el sentíu fondo y noble d'esta raza aborixe qu'ablucó a guerreros y poetes. D'ende la razón de los numberosos motivos en que represento a esta raza privilexada y envaloro qu'estimé al coyer una realidá, al tratar a xeitu una tema que convien a los intereses chilenos. Y creo, señor Edwards, que si queremos dar una tradición sólida a la nuesa formación histórica tenemos d'empezar por actualizar ente los nuesos neños y mocedá los exemplares araucanos que xustifiquen esa significación histórica...”[1]

Nel 1956, a la edá de 61 años, xubila como profesora y dedícase de planu al so llaboria na Academia de Belles Artes rexonal. El trabayosu llabor que realizó nes zones sureñes de Chile, el trabayu cercanu coles neñes, estudiantes de los liceos en Concepción y Temuco, la integración de la conciencia étnica en pro d'una integración cultural humana pa les futures xeneraciones, dexáron-y non yá algamar llogros profesionales y artísticos, sinón tamién xenerar una rede d'afectividaes y aliances amistoses col pueblu mapuche, que se materialicen nel apadrinamientu de les infancies, n'otres pallabres, la so integración simbólica.

Obres[editar | editar la fonte]

La so obra destacar por tomar una temática social pocu representada en Chile, les rellaciones sociales cola nación mapuche, magar esisten trabayos pictóricos de mano de Mauricio Rugendas, Raymond Monvoisin, Pedro Subercaseaux, Pedro Lluna, Laura Rodig, ente otros y otres, naide dedicólu tantu y tan intensamente la so creación como Celia Leyton. Encargar de crear semeyes, paisaxes, pintura histórica, murales y una serie de rexistros que vienen dar cuenta del universu, la filosofía y la cosmovisión mapuche. Otorgándonos una obra que non yá tien valor estéticu y históricu pal campu de les artes visuales, sinón tamién valor documental pa les ciencies sociales y la hestoria. Lastimosamente son continuos los sos esfuercios pa consiguir financiamiento estatal y poder espublizar la so obra nel estranxeru.

Ente les sos obres en Coleiciones Públiques atópense:

  • En "Pintura" reparar la semeya de mozu mapuche, con torso desnudu, piel morico, pelo curtio y escuro, usa un cintillo coloráu trarilongko y un adornu pectoral de piedra.
  • En "Machi" reparar la semeya d'una muyer sentada con indumentaria mapuche, un keltawe de plata afatando'l so frente, los sos aretes chaway, el so mantu ükülla, un kultrün y les sos piernes coneutaes a la Ñuke Mapu déxen-y conectase col equilibriu de la naturaleza; los vientos, les agües, los ríos, los fueos, les plantes, les persones y los antepasaos tán representaos no fondero d'una manera más onírica.
  • En "Picheche o Neñu en Cupilhue" tamién mentada como "La mio afiada, Celia Rosa Lafquen Alcaman (arreyada al quipirhue con un trarihue afatáu con monitos)" Altenor Guerrero consideraba que "al traviés d'esta carina infantil, Celia Leyton supo coyer lo carauterístico de la cara aborixe, nuna miniatura de tonos rosados sobre fondu café, con reflexos escarlata de la foguera próxima. La tenrura y delicadeza de la tela traducen l'alma del neñu mapuche”[2] (Pitrufquén, agostu de 1945).
  • En "Maruxu Calfun Huentemilla" una domo mapuche, cola so vistimienta tradicional, mirada fijamente a los espectadores y los espectadores. Respectu del so procesu de creación con ella escribió; “Cuando la atopé, en mediu del camín, cisqué-y que posárame pa retratala, aportando previu conveniu d'ataya-y una suma determinada per hora. Llueu empezó a dar muestres d'enoxu y a dicime que taba cansada, polo qu'hubi de xubir la cuota. Nun duró muncho más el so aselu, pos me manifestó nel intre que tenía priesa, polo que consiguió de la mio nueves alces na remuneración. D'esta manera revelóme la mañosa astucia de los nuesos indios”.[3]
    Maruxu Calfun Huentemilla, oleu sobre tela de Celia Leyton, ensin fecha.

Obres murales en Chile:

  • "Chasqui" en Correos de Chile en Temuco.
  • Compañía de Teléfonos.
  • Llicéu de Neñes de Temuco.

Per otru llau, Celia Leyton tien publicaciones estéticu-lliteraries, ente les que destaquen:

  • "Araucanía: cara d'una raza altiva" publicáu en 1945.

Nel añu 2010 foi considerada como una de les "Bicentenaries, Muyeres na Memoria y Historia de Chile" na so seición de Muyeres de la Araucanía.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Celia Leyton (3 de xunetu de 1950). «[Carta 1950 jul. 3, Temuco, Chile [a] Joaquín Edwards Bello [manuscritu] Celia Leyton Vidal.]» (castellanu). Consultáu'l 28 de setiembre de 2017.
  2. Leyton Vidal, Celia (1945). «Raza araucana». Raza Araucana. https://es.scribd.com/document/331207802/Raza-Araucana. Consultáu'l 29 de setiembre de 2017. 
  3. Leyton Vidal, Celia (1945). «Raza Araucana». Raza Araucana. https://es.scribd.com/document/331207802/Raza-Araucana. Consultáu'l 29 de setiembre de 2017. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]