Cedillo del Condado

Coordenaes: 40°06′50″N 3°55′32″W / 40.113888888889°N 3.9255555555556°O / 40.113888888889; -3.9255555555556
De Wikipedia
Cedillo del Condado
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cedillo del Condado (es) Traducir Luis Andrés Martín Carrasco
Nome oficial Cedillo del Condado (es)[1]
Códigu postal 45214
Xeografía
Coordenaes 40°06′50″N 3°55′32″W / 40.113888888889°N 3.9255555555556°O / 40.113888888889; -3.9255555555556
Cedillo del Condado alcuéntrase n'España
Cedillo del Condado
Cedillo del Condado
Cedillo del Condado (España)
Superficie 26 km²
Altitú 646 m
Llenda con Palomeque, El Viso de San Juan, Illescas, Yuncos, Yuncler, Villaluenga de la Sagra, Recas y Lominchar
Demografía
Población 4204 hab. (2023)
- 1945 homes (2019)

- 1817 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.2% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 161,69 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cedillodelcondado.es
Cambiar los datos en Wikidata
Conceyu

Cedillo del Condado ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Allugada na contorna de la Sagra Alta, recibió la Carta Puebla nel añu de 1152 pol conde Manrique de Lara.

Toponimia[editar | editar la fonte]

La teoría más aceptada ye que'l términu de «Cedillo» podría derivase de «Cidello», nome col qu'apaez per primer vegada Cedillo del Condado nun documentu de 1152 (el so carta puebla), y que ye'l diminutivu de "Cid" o "Seid", polo que'l so significáu sería "pequeñu señor".[2] Sicasí, rellacionóse esti primer nome de «Cidello» col d'un conocíu médicu Xudíu de la corte d'Alfonsu VI, moteyáu «Cidiello», anque'l so nome yera Jusef Ibn Ferrusiel, nun siendo esbarriada esta hipótesis.[3]

Xeografía[editar | editar la fonte]

El conceyu asítiase nuna llanura de la contorna de La Sagra. Atiesta coles poblaciones d'El Viso de San Juan, Illescas, Yuncos, Yuncler, Villaluenga de la Sagra, Recas, Lominchar y Palomeque, toes de Toledo.

El términu de Cedillo del Condado tratar d'un terrén más bien llanu, anque chiscáu de pequeños cuetos y baxes llombes, con importantes plantíos d'olivar y, sobremanera, de ceberes y vide. Nun lo crucia nengún ríu, anque esisten dellos regueros con mayor o menor caudal, dalgunos d'ellos secos mientres tol añu.

Esti terrén asítiase en magres del Miocenu,[4] nun siendo dificultosu algamar la capa freática, polo que les güertes siempres fueron numberoses nel términu de Cedillo del Condado a pesar de la non esistencia de grandes cursos fluviales.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Nada se sabe del orixe de Cedillo del Condado, siquier de la so primer población. Sicasí, tiense constancia de que Tocenaque yera un pueblu mozárabe, y ye citáu yá en 1239 como l'Alamea de Tocenaque». Güei, dichu paraxa atópase dientro del términu municipal de Cedillo del Condado.[5]

Yá les tribus prerromanes taben asitiaes per eses tierres. Asina, el recién descubrimientu del xacimientu de “El Cerrón”, nel términu de Illescas, pero a escasa distancia del nucleu poblacional de Cedillo, con importantes restos arqueolóxicos, dan fe d'esa circunstancia. Trátase d'un santuariu carpetanu de la segunda edá del fierro, d'ente los sieglos IV y II antes de Xesucristu.

Esti pobláu volvió ocupase en dómina medieval, posiblemente polos árabes, al atopase inscripciones nesti idioma, xunto al regueru de «Los Dos Villes». Sía que non el términu de Cedillo asítiase nel corazón de la Carpetania.

Ruines de la basílica romana del Parque Arqueolóxicu de Carranque, bien próximu a Cedillo del Condado.

Tamién los romanos tuvieron presencia próxima. Prueba d'ello son les llábanes ya inscripciones apaecíes en pueblos de la zona, Casarrubios del Monte y Recas ente los más próximos,[6] según la esistencia de caminos d'esa dómina, como'l que xunía Azaña (güei Numancia de la Sagra) y Esquivias. Y, obviamente, nun puede pasase por altu, tantu pola so cercanía como pola so importancia, el descubrimientu de la Basílica romana (la más antigua descubierta hasta agora n'España) y de la Villa axacente, sitas nel términu de Carranque, a pocos quilómetros de Cedillo del Condado, atribuyíes a Maternu Cinegio.[7]

Consta que los musulmanes tamién tuvieron pela zona, en parte con asentamientos estables, en parte con socesives aceifas, provocaes non yá por ser tierra de frontera colos cristianos, sinón pol calter llevantín de Toledo mientres tol califatu. Los castiellos de Llameres (güei nel términu d'El Viso de San Juan y de Canales, (güei yá desapaecíu, formando parte del términu municipal de Lominchar) asina lo atestigüen,[8] Abderramán III acampó'l 18 de xunetu del añu 939 xunto al castiellu de Llameres, sufriendo al poco, nel mes d'agostu, la derrota de Simancas, tando asitiáu naquellos tiempos el términu de Cedillo na denomada Frontera Media, so control musulmán.[9]

Nel añu 1086, el Rei Alfonsu VI conquistó Toledo, pasando'l territoriu de Cedillo del Condado a ser cristianu, ya incorporáu a la corona de Castiella, repoblándose La Sagra nel so conxuntu y sufriendo les socesives razzias musulmanes hasta que la frontera mover escontra'l sur.

Carta Puebla[editar | editar la fonte]

Anque nun se tien certidume de la primer población de Cedillo, cuasi con seguridá anterior a la fecha de la so carta puebla, ye nésta onde apaez mentáu per primer vegada. Estes "cartes puebles" nun yeren sinón documentos de donaciones de propiedaes a aquelles persones que s'atrevieren a asitiase en llugares relativamente peligrosos, por atopase cerca de les marques fronterices o, sumíes éstes, como terrenales ensin dueñu y de dalguna forma ermos, pa repoblalos.

Palaciu de los Condes de Cedillo

La carta-puebla de Cedillo dar nel añu 1152 pol Conde Manrique de Lara; nun ta claru si dar como propietariu que dexa lo suyo, o más bien en calidá de tenente de la ciudá de Toledo, lo que paez más probable. Dicha carta puebla ta redactada en Llatín, y la so traducción sería aproximao la siguiente:

Cristu. Nel nome de Dios y na so gracia. Yo, el Conde Amalrico, faigo carta de donación a los pobladores de Cidello d'esta mesma aldega por que siempres ellos y los sos fíos y tola xeneración que d'ellos provenga hayan y tengan y tengan con derechu hereditariu perpetuu y faigan d'aquella heredá lo que quixeren, dar o vender a quienquiera que quixeren a salvo sicasí de la mio xuro. Esto ye, pa ti Pedro Negru una heredá de cuatro yugadas. Pa Santa María una heredá de dos yugadas. Pa Benedicto una heredá d'una yugada. Pa Pelayo Gargüelu, ésta por trés yugadas. Pa Enego Pascual, la heredá que tien. Pa García, la heredá que tien. Pa Cristóbal, la heredá que tien. Sem Ferro, la heredá que tien. Pascual Flain, cola so heredá. Domingo Blasco, la heredá que tien. Pedro Domingo, con una yugada. Enego Domingo y Blasco Domingo, la heredá que tien (sic.). Benedicto Juan Mezmunde, una yugada. Raimundo de Fontanelas, Pedro sobrín de Pedro Negru. De la mesma, faigo carta a los de Balaguera. Valerio Enego en Balaguera, una heredá por trés yugadas. Pa Pedro Juan, la heredá que tien. Pa Nuño, de la mesma. Castellán, Pedro Peláez, Don Polu, Pedro Longo. Padre de Pedro Peláez. Carta fecha nel mes de febreru na era de mil cientu noventa. Siendo Alfonso Emperador de Toledo y imperando en toa España. Alcaide en Toledo, Uter Roiz. Alguacil, Esteban Abenbrán. Alcaldes, Antolín Negru, Julián de Capello.
Carta Puebla de Cedillo del Condado, 1152 d.C. (traducción del orixinal en Llatín), Llibro Magüetu Primeru de la Catedral de Toledo, Archivu Históricu Nacional, Foliu 71 vueltu.

.

Por tanto, tenemos un llugar con carta-puebla dada pol Conde Manrique de Lara, al que se da na carta de donación el nome llatín de Amalricus (o Amalrico, en traducción direuta al castellán), un pueblu con nome árabe pero con posible conexón con un médicu xudíu y con población entemecida.

Del sieglu XIII al XV[editar | editar la fonte]

Tener de nuevu noticies de Cedillo en 1211 por razón d'un pleitu-homenaxe a la Orde de Santiago per parte de D. Pedro Fernández de Azagra, señor d'Albarracín, quien nel portal de la Ilesia de Cedillo dio a dicha Orde'l castiellu de santa María de Albarracín, ante l'entós rei de Castiella Alfonsu VIII, quien se topaba en Cedillo xunto con Pedro Arias, maestre de la Orde de Santiago.[10]

En dicha escritura de pleitu-homenaxe méntase que Cedillo del Condado pertenecía a la Orde de San Juan de Xerusalén; sábese qu'en 1216 dicha orde diera fueru a Cedillo;[11] sicasí, pocos años dempués, los hospitalarios permutaron l'aldega de Cedillo pola villa de Ruseco en favor de Abril García, que se convertiría asina nel primer señor civil feudal de Cedillo, magar nun yera con derechu de treslláu a los sos socesores.[12]

Apenes sesenta años dempués de la carta de población, yá esistía construyíu una ilesia en Cedillo. Anque ignoramos les sos carauterístiques, ye más que probable que se llevantara nel mesmu llugar que l'actual.

D. Álvaro de Luna cola capa y la cruz de la Orde de Santiago al pechu, pintáu na capiya de Santiago, na catedral de Toledo. Foi Maestre de la Orde dende 1445 a 1453. La tabla ta pintada en 1488.

Nun se vuelve tener noticies de Cedillo hasta'l sieglu XV. Nes guerres nobiliaries en que los nobles enfrentar al rei y el so valíu D. Álvaro de Luna, hubo un episodiu nel que los partidarios de la nobleza castellana, col infante D. Enrique d'Aragón, l'almirante de Castiella y el conde de Benavente a la cabeza, dirixir a Cedillo pa xixilar les tropes del arzobispu de Toledo D. Juan de Cerezuela. En Cedillo axuntar coles tropes que veníen de Casarrubios, dirixíes por Pedro de Quiñones y Rodrigo Manrique, y partieron escontra Illescas, magar nunca entraron en combate, pos se llindaron a cercar al obispu dende los pueblos de la contorna, hasta qu'ésti partió escontra Madrid, momentu en que los asociaos escorriéronlu, dirixiéndose na mesma direición.[13]

El 10 d'abril de 1445, Xuan II dio la villa de Cedillo, xunto colos llugares de Humanes, Huecas, Peromoro y Guadamur, a D. Pedro López de Ayala, segundu fíu del canciller mayor de Castiella del mesmu nome. Esta donación tenía como antecedente'l compromisu real, dáu'l 4 de setiembre de 1444, d'otorgar a perpetuidad 300 vasallos al dichu D. Pedro. Sicasí, esta entrega nun se fixo sinón dempués de munchos discutinios, yá que D. Pedro Sarmiento, nomáu Alcalde Mayor de Toledo (quitándose asina a D. Pedro López de Ayala de dichu cargo), agafó la entrega de dichos llugares hasta que'l 14 de mayu de 1446 roblóse la concordia de Astudillo, y a otru día Xuan II ordenó la entrega de los llugares desusdichos.[14] Sicasí, D. Pedro Sarmiento y el conceyu toledanu siguieron negándose a cumplir diches órdenes. Prueba d'esta oposición ye que, nuna carta de 1 de febreru de 1447 de Xuan II al conceyu toledanu, volviera ordenar la entrega o devolución a Pedro López de la xurisdicción de los referíos llugares, onde paez que D. Pedro yá nomara oficiales y ordenara llevantar forques («señor de forca y cuchiellu»).[15]

Repitiéronse les mesmes órdenes el 14 de payares de 1447 y 10 d'ochobre de 1449 hasta que, a lo último produzse la entrega en 1450. Sicasí, non munchos años dempués, otru Pedro López de Ayala, esta vegada'l segundu conde de Fuensalida y segundu señor de Cedillo (Constructor del Castiellu de Guadamur), vendió esta última villa a D. Hernando Álvarez de Toledo pol preciu d'un millón de maravedinos enriqueños, el 4 de xineru de 1487. En dicha escritura dáse-y yá a Cedillo el tratamientu de Villa, a pesar de que, al dexá-yla'l Rei a los López de Ayala, munchos habitantes abandonaron el pueblu.[16]

Esti Hernando Álvarez de Toledo, que yera señor de Tocenaque y de Manzaneque, amás de rexidor de Toledo y Contable Mayor del Conseyu de los Reis Católicos, sirvió con avezamientu a Isabel y Fernando. Como pagu, los Reis concediéron-y el títulu de Conde de Cedillo al so primoxénitu, D. Antonio Álvarez de Toledo, por aciu cédula dada en Laredo el 3 d'agostu de 1496.[17]

Los Álvarez de Toledo siguieron siendo'l señores de Cedillo hasta que'l señoríu volvió recayer nos López de Ayala, a resultes d'haber quedáu estinguida la caña hereditaria d'aquellos y volver l'heriedu a los socesores de D.ª Constanza Álvarez de Toledo, hermana d'esti Hernando, casada con D. Pedro López de Ayala, nietu del primer López de Ayala mentáu.[18]

Alministración[editar | editar la fonte]

El Gobiernu Municipal de Cedillo del Condado articúlase al traviés d'un Conceyu formáu por 11 Conceyales. Tres les eleiciones llocales de 2011, la Corporación quedó compuesta pola coalición UCIT-PSOE, sumando 5 Conceyales d'UCIT, 4 del PP y 2 del PSOE.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Juan Ramón Martínez González UCD
1983-1987 Eduardo C. Téllez Yustas (22/07/1985)
Jesús Gallego Martín
PSOE
AP/PDP/UL
1987-1991 Jesús Gallego Martín PP
1991-1995 Juan R. Martín González Independiente
1995-1999 Jesús Gallego Martín PP
1999-2003 Jesús Gallego Martín PP
2003-2007 Pedro Jiménez Pérez PSOE (08/03/2005)
Alicia Fabián Castillo
PSOE
Independiente
2007-2011 Alicia Fabián Castillo Independiente
2011-2015 Luis Andrés Martín Carrasco UCIT
2015-2019 Luis Andrés Martín Carrasco Ciudadanos
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[19]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 23,63 €.[20]

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 26,45 km²,[21] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 3727 habitantes y una densidá de 140,91 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Cedillo del Condado ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[22]      Población según el padrón municipal de 2017.[23]

Hasta 1910 denominábase Cedillo.

Población por nucleu[editar | editar la fonte]

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2014)[24] Varones Muyeres
Cedillo del Condado 3490 1835 1655
Les Llamargues 3 2 1
Les Fuentecillas 32 19 13
Tocecanto 129 69 60

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

A destacar la ermita de Santiago Apóstol, la Ilesia de La nuesa Señora de la Natividá y el Palaciu de los Condes de Cedillo.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • 13 de xunu: San Antonio de Padua.
  • Domingo más próximu al 16 de xunetu: Virxe del Carmen.
  • 8 de setiembre: Virxe de la Natividá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Conde de Cedillo, Carta Puebla de Cedillo, con dellos apuntamientos históricos alrodiu de esta villa Toledana, Boletín de l'Academia de la Historia, 1918, páx. 106.
  3. Julio Porres Martín-Porres, Los Añales Toledanos, I.P.I.Y.T., Toledo, 1993, páx. 80.
  4. Gran Enciclopedia d'España, 1992, Tomu VI.
  5. M. Maroto Garrido, Fontes documentales pal estudiu de l'arqueoloxía na provincia de Toledo, Diputación Provincial de Toledo, 1991, páx. 42.
  6. Vide. Vicente Rodríguez, Notes sobre la Historia y Xeografía de La Sagra, I.P.I.Y.T, Toledo, 1983, páxs. 11 y 12.
  7. Vide. Dimas Fernández Galiano, Les Villes hispanu-romanes, en Cuadiernos d'Arte Español, Historia 16, nᵘ26.
  8. A. Ruibal, Castiellos de Toledo, Ed. Lancia, 1992, páxs.90 y 91.
  9. Vide. Madrid Munsulmán, Joaquín Vallvé Bermejo, Historia 16, nᵘ280.
  10. Conde de Cedillo, Carta Puebla de Cedillo, con dellos apuntamientos históricos alrodiu de esta villa Toledana, Boletín de l'Academia de la Historia, 1918, páxs. 106-107.
  11. ensin qu'hasta agora se pudo atopar el mesmu. Cf. Julio González, Repoblación de Castiella la Nueva, cit., páx. 205; Conde de Cedillo, Carta Puebla de Cedillo, con dellos apuntamientos históricos alrodiu de esta villa Toledana, Boletín de l'Academia de la Historia, 1918, páx. 107
  12. Archivu Históricu Nacional, Orde de San Juan, legajo I, documentu 66.
  13. Conde de Cedillo, Carta Puebla de Cedillo, con dellos apuntamientos históricos alrodiu de esta villa Toledana, Boletín de l'Academia de la Historia, 1918, páx. 108.
  14. Juan Ramón Palencia Herrejón, Los Ayala de Toledo: Desarrollu y preseos de poder d'un llinaxe nobiliariu nel sieglu XV, Toledo, 1995, páx. 51.
  15. Idem., páxs. 116 y sigs. En dicha carta, igualmente, méntase qu'hasta'l día de la donación, Cedillo yera términu y xurisdicción de la ciudá de Toledo, d'ende un posible motivu pol que D. Pedro Sarmiento atrabancara dicha entrega, al ser él Alcalde Mayor de Toledo; cf. Conde de Cedillo, Carta Puebla de Cedillo, con dellos apuntamientos históricos alrodiu de esta villa Toledana, Boletín de l'Academia de la Historia, 1918, páx. 110.
  16. Conde de Cedillo, Discursu de Fiestes, Cedillo del Condado, 1998).
  17. Conde de Cedillo, Carta Puebla de Cedillo, con dellos apuntamientos históricos alrodiu de esta villa Toledana, Boletín de l'Academia de la Historia, 1918, páxs. 111-112; Vicente Rodríguez, Notes sobre la Historia y Xeografía de La Sagra, I.P.I.Y.T, Toledo, 1983, páxs. 20 y sigs.
  18. Conde de Cedillo, Carta Puebla de Cedillo, con dellos apuntamientos históricos alrodiu de esta villa Toledana, Boletín de l'Academia de la Historia, 1918, páxs. 113-114.
  19. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  20. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  21. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  22. Cifres de población y Censos demográficos
  23. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  24. Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional

Bibliografía[editar | editar la fonte]