Cedillo

Coordenaes: 39°39′05″N 7°30′10″W / 39.651388888889°N 7.5027777777778°O / 39.651388888889; -7.5027777777778
De Wikipedia
Cedillo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cedillo (es) Traducir Antonio González Riscado
Nome oficial Cedillo (es)[1]
Códigu postal 10513
Xeografía
Coordenaes 39°39′05″N 7°30′10″W / 39.651388888889°N 7.5027777777778°O / 39.651388888889; -7.5027777777778
Cedillo alcuéntrase n'España
Cedillo
Cedillo
Cedillo (España)
Superficie 61.6 km²
Altitú 270 m
Llenda con
Demografía
Población 433 hab. (2023)
- 231 homes (2019)

- 209 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.11% de provincia de Cáceres
0.04% de Estremadura
0% de España
Densidá 7,03 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cedillo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Cedillo ye un conceyu español de la provincia de Cáceres, n'Estremadura. Ye'l conceyu más occidental de la comunidá autónoma y asítiase a unos 274 m d'altitú. Pertenez al partíu xudicial[2] y subárea comercial de Valencia de Alcántara. Atopar a 115 km de Cáceres y a 123 km de les costes portugueses del océanu Atlánticu. El pueblu foi fundáu por portugueses que s'establecieron na zona nel sieglu xviii y, tres la so cesión a España, perteneció a Herrera de Alcántara hasta 1838, cuando se formó'l conceyu.

Términu municipal[editar | editar la fonte]

El so cascu urbanu atopar a 39º39'7" N de llatitú, 7º29'42" O de llonxitú y 274 m d'altitú. El términu municipal de Cedillo, con 61,56 km² de superficie, tien les siguientes carauterístiques:

Llendes[editar | editar la fonte]

Cedillo fai frontera con dellos concelhos portugueses, sacante pol este, onde parti con Herrera de Alcántara. Les sos llendes son:

Relieve y vexetación[editar | editar la fonte]

La parte central del términu municipal ta formada per un terrén alomado, algamando'l so mayor altitú nel picu Valongo con 340 m. Esta pandu termina escontra'l norte, onde va perdiendo altitú nun fuerte cayente escontra'l ríu Tajo. De les 6125 ha del términu, 1418 correspuenden a terrenes de labrantío, de los cualos 1200 son de cultivo yerbácees y 126 d'olivar. El restu del términu ta ocupáu por prau y pacional.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Los dos ríos principales de Cedillo son el Tajo y el so afluente, el Sever, que marquen, respeutivamente, les fronteres norte y oeste del términu municipal con Portugal. Na confluencia d'estos dos ríos hai un banzáu con una central hidroeléctrica.

La rede de regatos del términu ta formada por afluentes d'estos dos ríos, y destaquen el Regatu de Cabriosillo, el Regatu del Pueblu, el Regatu del Gatu, el Regatu de la Llámpara y el Regatu Mallomao.

Historia[editar | editar la fonte]

Los primeros nicios d'asentamientos na llocalidá son unos sepulcros megalíticos asitiaos nel términu municipal.[3] Tamién s'atoparon muertes d'habitantes romanos y árabes.

Les primeres noticies documentaes de la zona son del sieglu xvi y son d'unos pescadores que teníen una barca en Puerto Viejo, xunto al ríu Tajo. La barca sirvía de mediu de tresporte a los que queríen dise a Castelo Branco dende'l Alentejo o viceversa, al nun esistir inda la carretera de Vila Velha de Ródão. A esti pescadores considérase-yos los fundadores de Cedillo. Les guerres ente España y Portugal nel sieglu xviii provocaron la desapaición d'aquel pueblu de pescadores, yá qu'en Portugal yeren frecuentes les recoyíes de personal pa sirvir nel exércitu. Fuxendo de los militares, munchos refuxaos esconder na zona de Cedillo pa evitar entrar nel exércitu. A estos refuxaos sumáronse los pescadores que tornaron al rematar les guerres. Col tiempu, foise abandonando la vera de los ríos y la xente foise estableciendo na paraxa de Cabezo Chozo. Esti asentamientu dio llugar a un pueblu de diez vecinos, conocíu como Casalinho polos portugueses.

Na primer documentación escrita sobre la llocalidá, de finales de sieglu xviii, denominar al pueblu como Monte de Zedillo, Caserío de Zedillo y Cases de Cedillo. A principios de sieglu xix dióse-y l'actual nome Cedillo, nome que deriva de Vencíu, pola cesión que fizo Portugal a España pa regularizar la frontera. Hasta 1838, añu nel que se creó la corporación municipal de Cedillo, el pueblu perteneció a Herrera de Alcántara. A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura, dende 1834 quedó integráu nel Partíu Xudicial de Valencia de Alcántara.[4] Nel censu de 1842 cuntaba con 88 llares y 482 vecinos.[5]

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Nel pueblu atopen los siguientes llugares d'interés:[6]

Ilesia parroquial de San Antonio de Padua[editar | editar la fonte]

Ye la ilesia del pueblu, d'estilu neogóticu de finales de sieglu xix, diseñada pol arquiteutu Juan Bautista Lázaro de Diego. Foi construyida en 1894 pa sustituyir al templu anterior, que s'atopaba n'estáu ruinosu. L'edificiu foi construyíu con materiales próximos a la llocalidá, como la cayuela y el lladriyu, y la so planta ye de cruz griega.

Casón[editar | editar la fonte]

El casón ye un edificiu construyíu ente 1862 y 1863 por Juan Alberto Casares, quien mercara en 1861 les finques de Cedillo, Santu y Mallomao. Ta construyíu con murios esteriores de mampostería de cayuela de filares irregulares. Nel interior apaecen murios de cayuela y lladriyu. Toles sales del casón taben cubiertes con bóvedes de rosca de lladriyu.

Al tar l'edificiu en territoriu del pueblu, los vecinos protestaron a los poderes públicos y Casares tuvo que desallugalo. En teniendo otros propietarios y ser usáu como almacén de granu, sirvió de puestu de vixilancia polos republicanos mientres la Guerra Civil Española, polo que foi quemáu y estropiáu. Mientres la construcción de la presa de Cedillo, foi habilitáu como casa pa la mocedá y cine. Nos años 1980, l'edificiu foi vencíu al conceyu, que lo rehabilitó. Anguaño úsase como biblioteca pública y esposición etnográfica.

Tumbes antropomorfas[editar | editar la fonte]

Pela redolada del pueblu hai numberoses tumbes escavaes en roca, como una asitiada na paraxa Agües de Branu, perbién caltenida. La so tipoloxía ye principalmente rectangular y el so tamañu ye variáu.

La mayoría d'elles fueron violaes o usaes como piles pal ganáu, polo cual nun pudieron ser dataes con exactitú. Una hipótesis ye que son de la dómina paleocristiana o tardorromana, como les de Valencia de Alcántara, Herreruela y Salorino.

Dólmenes[editar | editar la fonte]

Nel términu municipal de Cedillo esisten numberosos restos megalíticos. El profesor Jorge Oliveira, de la Universidá d'Évora, realizó a partir de 1995 unos estudios pa identificalos. Los estudios recueyen un total de 23 dólmenes, como La Joaninha, La Tierra Cayida I y II, Los de la Regañada, Los cuatro Lindones, El Molín de Vientu, La Fonte Sevillana, La Cruz de la Muyer I y II, ente otros.

Los dólmenes del conceyu de Cedillo son de cayuela con una diferenciación nítida ente'l corredor y la cámara arrodiaos por cachos de cuarzu blancu.

Muséu antropolóxicu[editar | editar la fonte]

El muséu antropolóxicu de Cedillo atopar nel Centru d'Interpretación Tajo-Sever. Ellí atópase un mural nel cual descríbese la manera de construcción de los dólmenes, copies d'ídolo placa ya instrumentos de dote atopaos nellos, una tumba antropomorfa y la representación d'una cueva prehistórica.

Cultura[editar | editar la fonte]

Llingüística[editar | editar la fonte]

Anque l'idioma oficial de Cedillo ye'l español, el fechu de ser una llocalidá fronteriza con Portugal fai que muncha xente fale portugués.[7]

Esti fechu deber a que la mayoría de los primeros habitantes de Cedillo yeren portugueses. Amás, falar castellanu yera consideráu d'antiguo un actu de pedantería, entendiéndose'l falar esti idioma como símbolu de relieve social y económicu. Los neños que podíen asistir a la escuela falaben castellán ellí y portugués al volver a casa. Na actualidá, delles persones bien mayores inda falen portugués como segunda llingua y non siempres con soltura, ente que los mozos falen íntegramente español y tienden a desconocer por completu'l portugués.

El portugués ta en víes de sumir pola presión de la interlingua que ye'l castellán, al igual que n'Herrera de Alcántara (portugués arcaicu).

Heráldica[editar | editar la fonte]

L'escudu de Cedillo foi aprobáu por aciu la "Orde de 15 de payares de 2004, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y la Bandera Municipal, pal Conceyu de Cedillo", publicada nel Diariu Oficial d'Estremadura el 4 d'avientu de 2004 depués d'aprobar l'espediente'l plenu corporativu'l 21 de xineru de 2000 y emitir informe'l Conseyu Asesor d'Honores y Distinciones de la Xunta d'Estremadura el 9 de payares de 2004. L'escudu defínese oficialmente asina:

Escudu cortáu. 1º en campu d'oru una encina de sinople terrasada de lo mesmo; 2º en campu de gules un dolmen de plata. 3º en campu de plata una barca de gules, sobre ondes d'azul y plata; bordura de plata cargao d'ocho crucies flordelisadas de sinople. Escudu timbrado con una corona real d'oru.[8]

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

Nel pueblu celebren les siguientes fiestes llocales:[9]

  • Matanza internacional, un sábadu de febreru. Ye una matanza típica na que se convida a comer a los vecinos de los pueblos portugueses próximos.
  • Xueves de Compadres, dos meses antes del Domingu de Resurreición, ye una fiesta na que s'empareyar a los solteros y solteres de la llocalidá al traviés d'un sortéu.
  • Enfariñamiento, el Martes d'Antroxu, ye una batalla de farina ente homes y muyeres na que s'intenta vistir de blancu a los contrincantes.
  • Virxe de Fátima, el 13 de mayu. Fiestes n'honor a la patrona de la llocalidá.
  • San Antonio de Padua, el 13 de xunu. Fiestes n'honor al patrón del pueblu.
  • Día del Emigrante, el 15 d'agostu.
  • Foguera del gallu, el 24 d'avientu. Ye una fiesta navidiega na que se fai una foguera de grandes dimensiones na plaza del pueblu. La foguera ambura mientres tola nueche y a la so alredor cántense villancicos y tástiense migues con chocolate de madrugada.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Dalgunos de los platos típicos de Cedillo son:[10] fatias con güevu, vinu, miel y lleche, sopes de pataques con figos, frite de cabritu o corderu, chanfaina, sopa de pexes, tiselá, filloses, empanaes, tortiella de Cuaresma y buche.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 61,56 km²,[11] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 458 habitantes y una densidá de 7,44 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Cedillo ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[12]      Población según el padrón municipal de 2017.[13]

Economía[editar | editar la fonte]

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[14]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 0 €.[15]

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Pueblos homónimos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Conceyos del Partíu Xudicial de Valencia de Alcántara CGPE
  3. Hestoria Conceyu de Cedillo
  4. Cervantes Virtual [1]
  5. Conceyu Códigu INE -10.062 [2]
  6. Identidad Histórica y Patrimoniu históricu-artísticu de Cedillo Mancomunidá Sierra de San Pedro
  7. Senderos d'Estremadura
  8. Xunta d'Estremadura. «DOE/4 d'avientu de 2004/Númberu 141» (castellanu). Consultáu'l 10 de setiembre de 2011.
  9. Fiestes llocales Conceyu de Cedillo
  10. Gastronomía cadalson.com
  11. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  12. Cifres de población y Censos demográficos
  13. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  14. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  15. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]