Catarina Eufémia

De Wikipedia
Catarina Eufémia
Vida
Nacimientu Baleizão13 de febreru de 1928
Nacionalidá Bandera de Portugal Portugal
Llingua materna portugués
Muerte Baleizão[1]19 de mayu de 1954 (26 años)
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Estudios
Llingües falaes portugués
Oficiu activista política, trabajador agrícola (es) Traducirrevolucionaria
Cambiar los datos en Wikidata
Escudu de Baleizão, pueblu de Caterina Eufémia.

Catarina Efigénia Sabino Eufémia (13 de febreru de 1928Baleizão – 19 de mayu de 1954Baleizão) foi una segadora alentejana analfabeta que, por cuenta d'una fuelga d'asalariaes rurales, foi asesinada, a los 26 años, pol teniente Carrajola de la guardia nacional republicana portuguesa en Monte do Olival, Baleizão, en Beja, Alentejo. Catarina tenía trés fíos, unu de los cualos tenía ocho meses y taba nos sos brazos nel momentu que foi tirotiada.

La hestoria tráxica de Catarina acabó personificando a la resistencia al réxime salazarista, siendo adoptada pol PCP como iconu de la resistencia nel Alentejo. Sophia de Mello Breyner, Carlos Aboim Inglez, Eduardo Valente da Fonseca, Francisco Miguel Duarte, José Carlos Ary do Santos, Maria Luísa Llaínão Palma y António Vicente Campinas dedicáronlu poemes. El poema de Vicente Campinas "Cantar Alentejano" foi cantáu por Zeca Afonso nel álbum "Cantigues de Maio" editáu nes Navidaes de 1971.

Contestu[editar | editar la fonte]

Llocalización de Beja en Portugal.

El Alentejo, naquellos tiempos difíciles, yera una rexón llatifundista y d'empléu por jornales, onde les condiciones de vida de los llabradores ensin tierres y asalariaos yeren extremamente difíciles. Esta situación socioeconómica y llaboral penosa y dura ximelgó a les mases llabradores de la rexón a partir de mediaos de los 40, apinándose nos dos décades siguientes, xenerándose un permanente clima de baturiciu social nel campesinado. Yeren incontables les balasmes y les fuelgues rurales, qu'acababen siempres cola intervención de la Guarda Nacional y taben debidamente xixilaes pola PIDI, en busca entós de infiltrados y agitadores comunistes.

Fechos[editar | editar la fonte]

Asesinatu[editar | editar la fonte]

El día 19 de mayu de 1954, en plena dómina de la siega del trigu, Catarina y otros trelce segadores fueron a reclamar al supervisor de la propiedá onde trabayaben pa llograr un aumentu de 2 escudos por jornal. Los homes de la siega fueron, en principiu, contrarios a la constitución del grupu de les peticionarias, pero acabaron por non hostilizar l'acción d'estes. Los catorce muyeres fueron abondes p'apavoriar al supervisor, que foi a Beja a llamar al propietariu y a la Guarda Nacional.

Catarina foi la escoyida polos sos colegues pa presentar les sos reivindicaciones. A una entruga del teniente guardar Nacional, Catarina respondió que namái queríen «trabayu y pan». Como respuesta recibió una bofetada que la unvió al suelu. Al llevantase, dixo: «y agora máteme». El teniente de Guardar disparó tres bales que-y llegaron a les vértebres y el neñu d'ocho meses que tenía nos sos brazos foi mancáu. Catarina nun morrió instantáneamente, pero pocos minutos dempués morrió nos brazos del so propiu patrón (que llegó más tarde), que la llevantó del charcu de sangre nel que s'atopaba, y dixo: «Señor teniente, mató a una muyer, ¿qué va faer agora?». El patrón, Francisco Nunes, que ye xeneralmente descritu como una persona accesible, foi carauterizáu por Manuel de Melo Garrido en "La muerte de Catarina Eufémia —La gran dulda d'un gran drama" como «el mozu llabrador de la rexón que menos aldericaba los salarios a atribuyir a los trabayadores y que, nes dómines de desemplegu, ayudar con arrogancia».

Acordies con l'autopsia, Catarina foi estropiada por «tres bales, a espetaperru, pelos llaos, diendo d'izquierda a derecha, de baxo a enriba y llixeramente de tras p'alantre, col cañón de l'arma pegáu al cuerpu de la víctima. L'agresor tenía de tar detrás y a la izquierda en rellación a la víctima». Según lo rellatao na autopsia, Catarina Eufémia yera «d'estatura media (1,65 m), de piel morico, pelo negru, güeyos marrones, y sistema muscular pocu desenvueltu».

Funeral y entierru[editar | editar la fonte]

Tres l'autopsia, tarreciendo la reacción de la población, les autoridaes decidieron realizar el funeral a escondíes, antemanándolo una hora en rellación a la que se fixera constar. Cuando se preparar pa empecipiar la so salida a escondíes, el pueblu corrió pal féretro con berros de protesta, y les fuercies policiales reprimieron violentamente a la población, cutiendo non yá a los familiares de la finada, sinón tamién a otros trabayadores de Baleizão, como a xente de Beja que pretendía xunise al funeral. El féretro acabó per ser lleváu so escolta de la policía, non pal campusantu de Baleizão, sinón a Quintos (la tierra del so home, António Joaquim do Carmo, el Carmona, como yera llamáu) a cerca de 10 km de Baleizão. Venti años dempués, en 1974, los sos resto mortales fueron finalmente treslladaos a Baleizão.

De resultes de los disturbios del funeral, nueve llabradores fueron acusaos de desacatamientu a l'autoridá; la mayoría d'éstos fueron condergaos a dos años de prisión. L'asesín, teniente Carrajola, foi treslladáu a Aljustrel pero nunca aportó a siquier xulgáu nun tribunal. Finó en 1964.

Lleenda[editar | editar la fonte]

Afiliación al PCP[editar | editar la fonte]

Al convertila nuna lleenda de la resistencia anti-fascista, el PCP alterió dellos pormenores de la vida y muerte de Catarina Eufémia. Intencionadamente, fíxose creer que Catarina yera militante del Partíu Comunista nel comité llocal de Baleizão, dende 1953, lo que ye, posiblemente, falsu. La eleición de Catarina pa voceru de les segadores fuera tamién influyíu pol fechu de nun tener los mínimos barruntos de ser comunista. L'amiga de Catarina Mariana Janeiro, una militante comunista delles vegaes presa por PIDIR, siempres refugó la hipótesis de que Catarina tuviera al serviciu del partíu. Pel so llau, António Gervásio, antiguu dirixente del PCP nel Alentejo, afirma que Catarina yera de fechu miembru del comité llocal de Baleizão del PCP dende 1953. Tamién la União Democrática Popular reivindicó la militancia de Catarina, habiendo, tamién, alzáu un pequeñu monumentu na so memoria, que foi destruyíu por siguidores del PCP el 23 de mayu de 1976.

Embaranzu[editar | editar la fonte]

Afirmóse tamién que Catarina Eufémia taba embarazada de dellos meses nel momentu que foi asesinada. Aparentemente, esa información viniera d'otru segadores, a les que Catarina dellos díes antes de ser asesinada revelaría los so estáu. Mientres l'autopsia, el pueblu de Baleizão se xuntó en Beja, a pocos metros del hospital de la Misericordia, clamando en desesperación y revuelta: «¡Nun foi una, fueron dos muertes!». Mentanto, el forense que la autopsió, Henriques Pinheiro, afirmó repetidamente, inclusive dempués de la revolución de 1974, que les referencies a un embaranzu yeren falses.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Natália Santos, "Catarina Eufémia: (des)montando un mitu", Coimbra, 2005.
  • Manuel de Melo Garrido, "La muerte de Catarina Eufémia — La gran dulda d'un gran drama", Beja, edición de l'Asociación de Conceyos del Distritu, 1974.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]