Castellbell i el Vilar

Coordenaes: 41°38′02″N 1°51′49″E / 41.633888888889°N 1.8636111111111°E / 41.633888888889; 1.8636111111111
De Wikipedia
Castellbell i el Vilar
Q20103636 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Contorna Bages
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcaldesa de Castellbell i el Vilar Montserrat Badia Moreno
Nome oficial Castellbell i el Vilar (ca)[1]
Códigu postal 08296
Xeografía
Coordenaes 41°38′02″N 1°51′49″E / 41.633888888889°N 1.8636111111111°E / 41.633888888889; 1.8636111111111
Castellbell i el Vilar alcuéntrase n'España
Castellbell i el Vilar
Castellbell i el Vilar
Castellbell i el Vilar (España)
Superficie 28.5 km²
Altitú 178 m[2]
Llenda con Sant Vicenç de Castellet, Rellinars, Vacarisses, Monistrol de Montserrat y Marganell
Demografía
Población 4054 hab. (2023)
- 1863 homes (2019)

- 1784 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Bages
0.07% de provincia de Barcelona
0.05% de Cataluña
0.01% de España
Densidá 142,25 hab/km²
Viviendes 19 (1553)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
castellbellielvilar.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Castellbell i el Vilar ye un pueblu de Cataluña. Perteneciente a la provincia de Barcelona, na comarca del Bages. El pueblu estremar en cuatro partes: La Bauma, El Borrás, El Vilar y El Burés. Ta a unos 15 quilómetros del monte de Montserrat.

Situación del conceyu[editar | editar la fonte]

El conceyu de Castellbell i el Vilar, con una estensión de 29,8 km², y de pocu más de trés mil setecientos habitantes, atopar nun territoriu desaxeradamente montascosu y con poques tierres llanes. Ta asitiáu al sur de la comarca del Bages, fronterizu col Vallés Occidental y estazáu en distintos nucleos que correspuenden a les antigües colonies industriales (Burés, Borrás y Bauma) que formen el cascu urbanu nel Valle del Llobregat , y otros nucleos d'orixe rural como'l Vilar o'l pueblu de San Cristóbal; juntamente cola construcción de distintes urbanizaciones como Mas Enric-Can Prat, la Farinera, Cómeslos, el Pla de les Botxes y el Valle de Montserrat

El pueblu llenda colos conceyos de Rellinars, Vacarisses, Monistrol de Montserrat, Marganell y Sant Vicenç de Castellet.

Castellbell i el Vilar, ente dos parques[editar | editar la fonte]

Castellbell i el Vilar, ye'l conceyu nexu d'unión y corredor natural ente los dos principales parques de la Cataluña Central, el Parque Natural del Monte de Montserrat y el de San Llorienzo del Monte y Sierra del Obac. Esti corredor natural contién una estensa zona montiega, sobremanera de pinu blancu, destacando la presencia, nel monte conocíu como Turó del Marquès, d'un árbol únicu nel país, el fresnu de flor(flaxinus ornus); amás esisten en grandes cantidaes los conocíos "fornos de cal" (forns de calç) y otres construcciones de piedra. Tamién cabo destacar la esistencia d'una zona húmeda protexida y de gran interés ornitolóxicu del meandro de Castellbell, que da un valor ecolóxicu únicu al territoriu.

Castellbell i el Vilar ye unu de los conceyos que ta integráu dientro del proyeutu de la ruta verde Els 3 Monts, que va xunir los parques naturales de Montserrat, el de San Llorienzo del Monte y sierra del Obac y el del Montseny; empobinada al mundu del escursionismu catalán, y a otres zones d'España y d'Europa.

Un pueblu bien comunicáu[editar | editar la fonte]

Llocalización del términu municipal

El pueblu asitiar nun terrén montascosu y con muncha masa forestal, lo que nun foi una torga por que'l conceyu tenga una importante y diversificada rede de comunicaciones que-y asitia a menos d'una hora de Barcelona. Amás, la situación de Castellbell i el Vilar, nel área denomada'l corazón de Cataluña, dotó al pueblu d'una inminente centralidad xeográfica; fechu que lo asitia a mediu camín de cualquier puntu y población de la provincia.

Per carretera tenemos dos exes básicos de comunicación comarcales, que son la C-55 - Exa del Llobregat (Abrera-Solsona) y la C-58 (Barcelona-Castellbell i el Vilar). Amás, tenemos cerca la C-25- Exa Tresversal y l'autopista C-16 (Sant Cugat del Vallès-Manresa) con una salida al mesmu conceyu.

Per ferrocarril, per un sitiu, tenemos una estación de los FGC (Ferrocarriles de la Xeneralidá de Cataluña) perteneciente a la llinia del Llobregat-Anoia que llega hasta Manresa; per otru llau, Castellbell i el Vilar tamién cunta con estación de RENFE, concretamente de la llinia 04 (Barcelona-Manresa-Lleida)

Patrimoniu históricu[editar | editar la fonte]

Pont vell[editar | editar la fonte]

El "Pont vell" ye una interesante muestra d'arquiteutura civil construyida ente los años 1455 y 1457, por orde de Bernat Sarroca, señor de Castellbell. A lo llargo de los sieglos nun se vio tresformáu de manera importante, lo que fai d'él unu de les pontes que caltién meyor l'aspeutu medieval orixinal.

Castiellu de Castellbell[editar | editar la fonte]

El castiellu de los señores de Castellbell, construyíu estratéxicamente na parte más alta d'un monte qu'apodera'l pasu escontra l'interior del país, ye un exemplu d'arquiteutura militar que yá consta nos escritos del añu 924, mientres la dómina de la reorganización y espansión política de los condaos catalanes; como ferramienta defensivo y de dominiu territorial de los señores feudales.

Ilesia de San Cristóbal[editar | editar la fonte]

Trátase d'un templu románicu construyíu ente finales del s. XI y principios del s. XII. La traza más bella y primitivu son les arcuaciones d'estilu lombardu que se reparen na parte esterior del ábside, empobináu a tramuntana y non a llevante.

Ermita de San Jaime[editar | editar la fonte]

La ermita data del s. XII. Ye d'una sola nave de planta rectangular y con bóveda de cañón, rematada al llevante por un ábside semicircular. La situación privilexada, metanes un llanu conreado y con Montserrat como telón de fondu, convertir nuna de les ilesies más curioses del conceyu

Ilesia de Sant Vicenç de Castellet[editar | editar la fonte]

Popularmente conocida como "La Ermita", posiblemente yá yera una parroquia l'añu 1154. Asitiada a la parte baxa de la península arrodiada por unu de los meandros más singulares del ríu Llobregat, a la derecha de la cual atopábense les tierres que formaben el conceyu de Castellbell puramente dichu.

Ilesia de Santa María del Vilar[editar | editar la fonte]

A pesar de la so apariencia moderna, esta ye una de les ilesies más antigües del conceyu. Asina, anque apaez documentada en 1047, l'edificiu actual foi construyíu l'añu 1780 y darréu fixéronse ampliaciones. Esti templu atópase a la izquierda del Llobregat, adosáu al antiguu nucleu del Vilar.

Les colonies y el modernismu[editar | editar la fonte]

Anguaño, de los cuatro colonies industriales de Castellbell i el Vilar, toes son habitaes menos Can Serra. Yá fai más d'un sieglu que, a la vera del Llobregat, instaláronse les industries testiles y a la so alredor formáronse les colonies, que crecieron y consolidáronse como motor de progresu. Nesti contestu tresformador, buscaron un nuevu estilu artísticu que respondiera a la mentalidá d'una nueva clase burguesa y de una nueva sociedá industrial: el modernismu; como símbolu d'esaltación épica y progresiva.

Personaxes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=925&t=2016.