Carmen Sevilla

De Wikipedia
Carmen Sevilla
Vida
Nacimientu Heliópolis[1]16 d'ochobre de 1931[2]
Nacionalidá España
Llingua materna castellanu
Muerte Madrid27 de xunu de 2023[3] (91 años)
Familia
Padre Antonio García Padilla
Casada con Augusto Algueró (1961 – div. 1974)
Vicente Patuel (en) Traducir (1985 – m. 2000)[4]
Fíos/es Augusto José Algueró García
Hermanos/es José García Galisteo
Estudios
Llingües falaes castellanu[5]
Oficiu actriz, cantante, presentadora de televisión, actriz de cinebaillarina
Emplegadores Televisión Española
Canal Sur Televisión
Radiotelevisión Valenciana
Antena 3
Telecinco
Premios
Seudónimos Carmen Sevilla[9]
Instrumentu musical voz
Discográfica Philips
Belter
EMI
Creencies
Relixón Ilesia Católica[10]
IMDb nm0786443
Cambiar los datos en Wikidata

María del Carmen García Galisteo (16 d'ochobre de 1931Heliópolis – 27 de xunu de 2023Madrid), conocida artísticamente como Carmen Sevilla, foi una actriz, cantante, baillarina y presentadora de televisión española.[11][12]

Formo parte de les Folclóriques como Lola Flores, Marujita Díaz y Paquita Rico, ente otres.[13]

Biografía[editar | editar la fonte]

María del Carmen García Galisteo nació nel barriu de Heliópolis[14] en Sevilla'l 16 ochobre de 1930. Fía d'Antonio García Padilla (fináu'l 17 de febreru de 1987 en Madrid) y de Florentina Galisteo Ramírez (10 d'ochobre de 1904-23 de xunetu de 2004).[15] Nieta de José García Rufino (1875-1943), un periodista satíricu andaluz y de Catalina Padilla Ragares siendo los sos güelos paternos. Ye la hermana mayor d'Antonio (1932-26/07/1999) y José (?-24/08/2015) García Galisteo.[16]

Dende temprana edá tuvo familiarizada col mundu artísticu. Tres la guerra la so familia treslladar a Madrid y ellí pudo asistir al conservatoriu. Por cuenta de la gran influencia artística qu'había na so casa por cuenta que'l so güelu y el so padre yeren lletristes y escribíen cantares pa les películes de #Imperio Argentina, Concha Piquer o Estrellita Castro, sintió bien de cerca'l mundu artísticu.

Casóse'l 23 de febreru de 1961, na basílica de La nuesa Señora del Pilar en Zaragoza, col compositor Augusto Algueró Dasca. D'esi matrimoniu tuvo al so únicu fíu, Augusto José Algueró García'l 3 de xunetu de 1964 tamién compositor.[17] En 1974 #dixebrar d'Augusto Algueró, de quien más tarde se divorciaría.

Poco dempués del so divorciu empezó'l so novialgu col empresariu cinematográficu Vicente Patuel Sánchez de Molina (1931-2000). Tres una década de novialgu, el 5 de setiembre de 1985 volvió #contraer matrimoniu n'Arcos de la Frontera (Cádiz).[18]

Tres el so segundu matrimoniu dedicóse principalmente al so matrimoniu, a la vida doméstica y a la cría d'oveyes nuna esplotación ganadera n'Herrera del Duque na provincia de Badayoz. Amás de la so retirada del cine, la so actividá artística y profesional menguó considerablemente con al respective de les décades anteriores. Sicasí, siguió allegando como convidada a programes de televisión onde yera entrevistada y onde tamién interpretaba los sos cantares más populares.

En 1987 finó'l so padre, Antonio García. En 2004 #facer la so madre, Flora Galisteo.

En xineru del añu 2000 quedó vilba tres el repentín fallecimientu por causa de un infartu del so home Vicente Patuel.

En 2005 publicáronse les sos memories escrites pol periodista Carlos Herrera nel llibru tituláu Carmen Sevilla, memories.

En 2010 Carmen Sevilla dexó de secute el programa Cine de barrio del que yera presentadora dende 2004. En 2009 diagnosticóse-y Alzheimer, anque nun foi hasta abril de 2012 cuando se dio a conocer públicamente.[19] En 2015 fíxose públicu que la enfermedá avanzara al puntu de que yá nun yera capaz de reconocer a naide, nin siquier al so propiu fíu, que se convirtió nel so alministrador y cuidador principal al treslladase a vivir con ella.[20] De resultes de la so enfermedá, dende 2015 vive nuna Residencia en Aravaca (Madrid) especializada n'enfermos d'Alzheimer, onde'l so fíu la visita con avezamientu.

Trayeutoria profesional[editar | editar la fonte]

Como baillarina[editar | editar la fonte]

Carmen Sevilla empecipió la so carrera artística como baillarina en 1942 cuando namái cuntaba con #doce años, gracies a la que pasó a ser la so madrina artística, la cantante y actriz Estrellita Castro, quien s'afitó nella cuando la mocina Carmelilla foi al Teatru Calderón de Madrid a face-y entrega d'unes lletres escrites pol so padre. Foi entós cuando pasó a formar parte de los espectáculos de Estrellita.

Unu de los sos primeros trabayos foi nel espectáculu Rapsodia d'España, del Marqués de Montemar, al pie de Charo León y Ana Esmeralda. Darréu xunióse a esti repartu la tamién sevillana Paquita Rico como cancionetista. D'ende pasó a les Compañíes del Príncipe Xitanu y de Paco Reyes.

Darréu Carmen siempres bailló en toles sos películes y espectáculos una vegada centrada la so carrera na d'actriz y cantante.

Nel añu 2005, a la edá de setenta y cinco años, Carmen Sevilla pasó a formar parte del repartu de famosos concursantes del programa ¡Mira quién bailla!, de TVE, onde-y la pudo ver baillando distintos estilos, inclusive s'atrevió con un rap.

Como actriz de cine[editar | editar la fonte]

Años 1940[editar | editar la fonte]

Les sos primeres apaiciones na gran pantalla tuvieron llugar en 1946 gracies a la so curtia apaición nel documental Homes Ibéricos de Domingo Viladomat y en 1947 el realizador Juan de Orduña dio-y la oportunidá de debutar con un curtiu papel nel llargumetraxe Serenata española. En 1948 consiguió'l so primer papel protagonista en Jalisco canta en Sevilla, onde compartió creitos con Jorge Negrete.

Años 1950[editar | editar la fonte]

Una de les sos películes más emblemátiques #protagonizar en 1952 xunto al popular Luis Mariano, Violetes Imperiales, y con quien repitiría na gran pantalla en títulos como El suañu d'Andalucía y La bella de Cádiz.

Foi protagonista tamién mientres esta década de películes como Cuentos de la Alhambra (1950), de Florián Rey, La hermana San Sulpicio (1952), de Luis Lucia, Violetes imperiales (1952), de Richard Pottier, Xitana teníes que ser (1953), La pícara molinera (1954), de León Klimovsky, La fierecilla domada (1955), d'Antonio Román, La vengación (1957), de Juan Antonio Bardem (primer película española candidata al Premiu Óscar a la Meyor Película de fala non inglesa), Los amantes del desiertu (coproducción ambientada n'Exiptu y coprotagonizada por Ricardo Montalbán) y Pan, amor y Andalucía (1958), de Javier Setó.

Años 1960[editar | editar la fonte]

En 1962 estrenóse la película El balcón de la lluna onde se xunieron per primer vegada pa trabayar xuntes nun llargumetraxe Carmen Sevilla, Lola Flores y Paquita Rico, dambes tamién actrices y cantantes populares del momentu y a les que bautizaron col nomatu de "Les la mio almes" o "Los trés Maríes".

Carmen Sevilla foi una actriz española pionera en participar en coproducciones americanes y europees, que-y dexaron dar el retruque a estrelles de Hollywood como Paulette Goddard, Jeffrey Hunter y Charlton Heston, y a los italianos Vittorio De Sica y Raf Vallone. Ella mesma pudo convertise nuna gran estrella, pos refugó un contratu de siete años con un gran estudiu de Hollywood, prefiriendo centrar la so carrera n'España. Lo que nun-y #torgar dar el saltu al cine anglosaxón al interpretar Rey de reis (1961) de Nicholas Ray, rodada n'España, onde encarnó a María Madalena.

Na década de los sesenta interpretó películes destacaes como Buscando a Mónica de José María Forqué (1962), Cruceru de branu de Luis Lucia (1964), Camín de la Rosada de Rafael Gil (1966), Enseñar a un manguán de Agustin Navarro (1969) o La guerrillera de Villa de Miguel Morayta (1969).

Años 1970[editar | editar la fonte]

Carmen Sevilla en 1979

A partir d'esta década intentó rellanzar una carrera cinematográfica qu'empezaba a languidecer y adoptó un nuevu rexistru, con papeles más dramáticos y una estética pseudoerótica, habitual na dómina, que la llevó a protagonizar títulos como Un adulteriu decente (1971), de Rafael Gil, La cera virxe (1972), de José María Forqué, Nun ye bonu que l'home tea solo (1972), de Pedro Olea, La loba y la paloma (1973), de Gonzalo Suárez, La selmana del asesín (1973), d'Eloy de la Ilesia o Nós los decentes (1976), de Mariano Ozores.[21]

D'esta década cabo destacar la so participación n'El techu de cristal (1971), d'Eloy de la Ilesia, pola que llogró'l premiu a meyor actriz del Círculu d'Escritores Cinematográficos. Tamién el 1 de Julio del 1971 protagonizó n'Arxentina, Embruxu d'Amor xunto al recordáu y fináu Sandro (Roberto Sánchez, ídolu d'América) Protagonizó amás #Marco Antonio y Cleopatra (1972) al pie de Charlton Heston.

La etapa del destape nel cine español, xunida al cambéu de gustos nel públicu mientres la Transición, supunxo pa Carmen Sevilla una menor actividá artística, como a cuasi toles estrelles folclóriques antes en boga. En 1978 rodó la so última película: Cares.

Como cantante[editar | editar la fonte]

Foi a mediaos de la década de los cuarenta nel Teatru Risible de Barcelona y gracies a la iniciativa de la so madrina, Estrellita Castro, cuando Carmen #empecipiar nel cantar por deséu espreso de la mentada artista que, cola so gracia andaluza, llegó a dicir a Carmen "neña tu dedícate al cante y non al baille pos el cante dexa más dineru". La mesma Estrellita Castro #presentar como futura estrella del cantar n'unu de los sos espectáculos onde yá Carmen trabayaba como baillarina.

Sicasí, foi na década de los cincuenta cuando empezó a consolidase como cantante gracies a los cantares qu'interpretaba nes sos películes.

Na década de los sesenta, #afitar nel mundu del cantar y mientres esti boom, llanzó al mercáu más de 15 discos incluyendo coples, boleros, tangos o chotis.

Na Navidá de 1965 foi convidada p'actuar nel programa El Show de Ed Sullivan onde se dio a conocer per primer vegada na televisión norteamericana.

A principios de los setenta caltuvo la so carrera discográfica hasta 1973 que grabó'l so últimu discu (en direutu).

Ente los sos cantares destaquen Carmen d'España, Ciñu Trianero, Cabecita lloca, Cera Virxe, Nueches de Madrid, Violetes imperiales, Ai flores d'España, Romance de la otra, Yes distinta, Embusteru, ente otros títulos, munches d'elles compuestes pol que foi'l so home, el músicu Augusto Algueró.

A finales de los setenta y principios de los ochenta participó nos que seríen los sos últimos trabayos como cantante. Unos d'ellos fueron los espectáculos musicales llevaos a cabu por Lola Flores al pie de la so fía Lolita Flores y la so hermana, Carmen Flores so los títulos El Conciertu de les Flores y una flor más y La saga de les Flores que se llevaron a cabu tantu per España como per América Llatina.

Como presentadora en televisión[editar | editar la fonte]

Dende la llegada a España de la televisión en 1956, #convertir n'unu de les cares más populares de la pequeña pantalla gracies a les sos continues apaiciones nel nuevu mediu principalmente como cantante.

Sicasí foi en 1991 y con cuasi sesenta y un años, cuando empecipió la que se convirtió na so última etapa profesional, nesta ocasión como presentadora de televisión. Llegó a presentar múltiples programes de televisión de diverses temátiques, según gales y especiales.

Telecinco[editar | editar la fonte]

Foi Valerio Lazarov, entós direutor de la #acabante crear cadena de #televisión Telecinco, quien la convenció pa ponese de nuevu ante una cámara, nesta ocasión como presentadora del espaciu diariu Telecupón pa sustituyir a Belén Rueda y nel que tuvo al frente dende finales de 1991 hasta 1997. Nesti espaciu, onde diariamente tenía llugar el sortéu del ONCE, Carmen condució concursos como El Xuegu del Zodiacu o'l del popular videoxuegu, el primeru interactivo en televisión, protagonizáu pol personaxe Hugo, dobláu por José Carabias. Tamién daba pasu a actuaciones musicales y entevistes a personaxes famosos o actores de la cadena, llabores que compartió xunto al presentador Agustín Bravo quien abandonó'l formatu en 1995.

La so espontaneidá y naturalidá, xuníes a los continuos despistes y #error ante la cámara en direutu nos que reaccionaba cola so naturalidá habitual, fixeron que la so popularidá algamara grandes cotes tantu nel públicu adultu como nel más nuevu, aportando a oxetu d'imitaciones por humoristes como Los Morancos o Martes y 13. Llegó a popularizar les sos famoses "oveyines" y la so "cuponsito". Millones d'españoles rexuntábense cada #noche ante les televisiones pa guardar el faer de l'artista. Darréu desatapóse ente compañeros del oficiu que munchos d'estos despistes protagonizaos pola sevillana formaben parte d'un guión por cuenta de la repercusión positiva que teníen nel públicu.

Mientres la so etapa en Telecinco, Carmen Sevilla compaxinó'l programa Telecupón presentando diverses gales y espectáculos como los que se llevaron a cabu so la direición de Valerio Lazarov con títulos como Nueche española en 1992 al pie de Andoni Ferreño, onde s'axuntó a artistes de la talla como Lola Flores, Paquita Rico o Perlina d'Huelva ente otres. ¡#Felicidad mamá!, gala con motivu del día de la madre en 1993 al pie de Manolo Escobar, Agustín Bravo, Beatriz Rico y Jesús Vázquez, onde allegaron les madres de personaxes famosos como l'actriz Ángela Molina o'l toreru EL Litri. Tamién hubo actuaciones musicales como les de Marifé de Triana, El Fary o Los Soles, pases de moda infantil protagonizada por fíos de famosos como Antonio Flores, Rocío Martín o José María Íñigo y actuaciones humorístiques al cargu de los más pequeños o Gala del Carmen en plenu mes de xunetu de 1994 onde dos Cármenes, la Sevilla y la Russo poníense al mandu de esti espaciu presentáu tamién por Manolo Escobar o #Mar Flores, con carauterístiques asemeyaes a les gales anteriores.

Tamién presentó y participó en diversos programes de variedaes como S'acabó'l pigazu (1992), con Laura Valenzuela y Agustín Bravo; Date un respiru (1993), programa similar al anterior, conducíu tamién por Laura Valenzuela y Agustín Bravo onde Carmen tenía una seición llamada Consultoriu sentimental onde atendía colos sos conseyos a les llamaes y pidimientos de los telespectadores; Mañana van ser estrelles (1993), con Manolo Escobar, onde dambos exercíen de padrinos de persones con talentu que queríen empecipiase nel mundu de la música, ¿Puédese? (1993-1994) onde ella recibía cartes y llamaes de los telespectadores compartiendo los sos problemes ya inclusive aconseyando sobre ellos y En direutu contigo (1995), al pie de Belén Rueda[22] onde protagonizaba un espaciu tituláu Los conseyos de Carmela, dende'l que cuntaba tolos sos trucos y secretos nel llar.

Na nuechevieya de 1993 presentó les Campanaes de Fin d'Añu al pie de José María Íñigo, onde dambos protagonizaron el sonáu despiste cuando'l periodista dio la bienvenida a 1964 y non a 1994, ente que Carmen siguió-y el fallu.

En 1997 la cadena camudó de direutor y collo, tola programación. Telecupón foi anováu na so emisión, pasando Carmen a presentalo namái los vienres y ensin la compañía d'Agustín. Foi n'avientu d'esi mesmu añu cuando presentó'l que foi'l so postreru "cuponsito", siguíu d'un especial que Telecinco dedicó-y ante la so marcha de la cadena sol títulu La nueche de Carmen Sevilla y onde la sevillana interpretó dellos sketchs con toques humorísticos.

Antena 3[editar | editar la fonte]

Tres la so marcha de Telecinco en 1997, fichó por Antena 3 onde se punxo al mandu de un programa selmanal de variedaes sol títulu La nueche de Carmen[23] y por onde pasaron grandes estrelles del cantar como Rocío Jurado, Sara Montiel, Raphael, Alejandro Sanz o Lolita Flores ente otros.

Tamién presentó al pie de Bertín Osborne el programa Queríos presentadores, onde se faía una repasada pola #trayeutoria de les cares más populares de la cadena.

Tamién collaboró nel Telemaratón especial de Navidá d'Antena 3 y presentó les campanaes de Fin d'Añu 1998-1999 al pie de Pedro Rollán na mentada cadena, siendo asina la segunda vegada qu'exercía dicha llabor.

Autonómiques[editar | editar la fonte]

Nel branu de 1999 empezó'l so pasu poles cadenes autonómiques y qu'empecipió en Canal Sur TV. Na cadena andaluza llegó a presentar dos programes, en primer llugar mientres los meses veraniegos tuvo al frente del espaciu diariu Carmen de Cine onde cada tarde daba pasu a una película de les que componen la filmografía española y lleía les cartes que los telespectadores unviaben al programa.

Darréu presentó un magacine diariu llamáu Querida Carmen, onde nuna simulada casa, recibía a distintos invitaos onde se trataben temes d'actualidá, según concursos y entrevistes.

El programa #emitir hasta xineru de 2000, fecha na que terminó la so etapa en Canal Sur TV coincidiendo col fallecimientu del so home, Vicente Patuel.

Tres un respiru d'un añu, en 2001 pasó a Canal 9 TV onde presentó al pie de Juan y Medio el programa musical Nuesos Cantares, continuidá del espaciu que'l mentáu presentador condució al pie de Lolita Flores en dichu canal.

TVE[editar | editar la fonte]

La so última etapa como presentadora de televisión #empecipiar a finales de 2003, añu nel que Televisión Española #reclamar pa presentar al pie de Ramón García les Campanaes de Fin d'Añu. D'esta manera, el 31 d'avientu de 2003 Carmen Sevilla púnxose al frente per tercer vegada de les Campanaes de Fin d'Añu.

En xineru de 2004 y tres el discutiniu surdíu cuando TVE decidió rescindir el contratu que caltenía con José Manuel Parada, presentador del programa sobre cine español, Cine de barrio, mientres los años 1995 a 2003, Carmen Sevilla foi la escoyida pa sustituyilo.

En xunu de 2004 foi la protagonista d'una de les gales del programa Xeniales emitíu por TVE y onde se-y rindió un homenaxe.

Mientres los años que perteneció a la plantía de presentadores de la primer cadena de televisión n'España, Carmen presentó l'especial dedicáu a la so gran amiga Lola Flores tituláu #Querido Lola. Foi emitíu en mayu de 2005 coincidiendo col décimu aniversariu del fallecimientu de La Faraona.

El 14 d'avientu de 2010 y a la edá d'ochenta años, grabó'l que foi'l so últimu programa como presentadora de televisión, rematando asina'l contratu que lu xunió a TVE dende 2004. L'actriz foi sustituyida pola tamién actriz española Concha Velasco.[24]

Como actriz de telenovela y serie de televisión[editar | editar la fonte]

En 1984-1985 protagonizó per primer vegada, al pie de Alejandro Rodrigo Mister Moto, y Gerardo Romano, pa la Canal 9 de Buenos Aires (Arxentina) una serie de televisión nel xéneru de la telenovela titulada La vilba blanca.

En 1999, coincidiendo cola so estancia n'Antena 3 televisión, intentóse rellanzar la so carrera como actriz, gracies al deséu de Carmen de poder protagonizar una serie de televisión n'España, yá que yá lo fixo con ésitu n'Arxentina na telenovela La vilba blanca. Foi entós cuando en xineru de 1999 #estrenar n'Antena 3 la telecomedia Ada Madrina, protagonizada pola artista al pie de Jesús Ponte y #modelar #Mar Flores ente otros actores. Sicasí, a pesar de los bonos datos d'audiencia nel capítulu unu, ésta foi baxando nos capítulos siguientes, siendo retirada de la parrilla nel cuartu episodiu. A finales d'esi mesmu añu la cadena emitió tolos capítulos que se grabaren.

Como imaxe publicitaria[editar | editar la fonte]

Cola llegada de la televisión en 1956 n'España, los personaxes famosos empezaron a popularizar sonaos anuncios televisivos. Carmen Sevilla foi unu de les cares que más anuncios protagonizó a lo llargo de la so carrera, siendo unos de los primeres los que grabó pa la marca Philips y el so popular cantar "#Familia Philips" interpretando a una flamenca yeyé o'l que fizo pa Coca Cola o'l xabón Lux ente otros.

Na década de los noventa y dos mil protagonizó dellos anuncios de televisión coincidiendo cola so nueva faceta de presentadora. D'esta forma, #ver protagonizando anuncios de tintes, xudíes, cacíes, cristaleríes o xoyes ente otros. El primer anunciu de TVE en 2004 tuvo protagonizáu por Carmen pa la marca Coca Cola como chisgo a aquel anunció que popularizó na década de los sesenta.

Filmografía parcial y series de televisión[editar | editar la fonte]

  • Homes ibéricos de Domingo Viladomat (Documental) (1946)
  • Serenata española de Juan de Orduña (1947)
  • Jalisco canta en Sevilla (1948) Dómina d'Oru del cine mexicanu
  • Cuentos de la Alhambra, de Florián Rey (1948)
  • Filigrana de Luis Marquina (1949)
  • La guitarra de Gardel de León Klimovsky (1949)
  • La revoltosa de José Díaz Morales (1949)
  • -y désir et l'amour de Henri Decoin (1951)
  • La hermana San Sulpicio de Luis Lucia (1952)
  • Violetes imperiales de Richard Pottier (1952)
  • Xitana teníes que ser (1953) Dómina d'Oru del cine mexicanu.
  • La bella de Cádiz (1953)
  • Un caballero andaluz de Luis Lucia (1954)
  • Congresu en Sevilla d'Antonio Román (1955)
  • La pícara molinera de León Klimovsky (1955)
  • La fierecilla domada d'Antonio Román (1955)
  • Requiloriu de Carlos Schlieper (1955)
  • Spanish affair de Luis Marquina y Don Siegel (1955)
  • Los amantes del desiertu de Goffredo Alessandrini y Fernando Cerchio (1957)
  • La vengación de Juan Antonio Bardem (1957)
  • Secretaria pa tou d'Ignacio F. Iquino (1958)
  • Pan, amor y Andalucia de Javier Setó (1958)
  • Rey de reis de Nicholas Ray (1961)
  • El balcón de la lluna (1962)
  • Buscando a Mónica de José María Forqué (1962)
  • Cruceru de branu de Luis Lucía (1964)
  • Camín de la Rosada de Rafael Gil (1966)
  • Enseñar a un manguán de Agustin Navarro (1969)
  • La guerrillera de Villa de Miguel Morayta (1969)
  • Una señora llamada Andrés de Julio Buchs (1970)
  • El Relicariu (1971)
  • Un adulteriu decente de Rafael Gil (1971)
  • El techu de cristal d'Eloy de la Ilesia (1971)
  • Embruxu d'amor (1971)
  • La cera virxe de José María Forqué (1971)
  • Nun ye bonu que l'home tea solo de Pedro Olea (1972)
  • #Marco Antonio y Cleopatra de Charlton Heston (1972)
  • La loba y la paloma de Gonzalo Suárez (1973)
  • La cruz del diañu de John Gilling (1975)
  • Guerreres verdes (1976)
  • Nós los decentes de Mariano Ozores (1976)
  • La promesa d'Ángel del Pozo (1976)
  • Beatriz de Gonzalo Suárez (1976)
  • Apolíticu (1977)
  • Asaltu al castiellu de la moncloa (1978)
  • Cares (1978)
  • La vilba blanca (serie de televisión, telenovela, Canal 9 d'Arxentina) (1984)
  • Ada Madrina (serie de televisión, comedia, Antena 3 TV) (1999)

Discografía[editar | editar la fonte]

  • Cruceru de branu
  • Carmen d'España
  • BSO "Camín del Rocío"
  • Les mios nueches de Madrid
  • Castillito de sable
  • Pallabres, pallabres
  • Coples de la mio España
  • BSO "La guerrillera de villa
  • Canta pa usté

Programes de televisión[editar | editar la fonte]

  • Telecupón (Telecinco) (1991-1997) presentó al pie de Agustín Bravo (1991 a 1995), depués sola.
  • Acabóse'l pigazu (Telecinco) (1992) presentó al pie de Laura Valenzuela y Agustín Bravo.
  • Gala - Nueche española (Telecinco) (1992) presentó al pie de Andoni Ferreño.
  • Date un respiru (Telecinco) (1993) presentó al pie de Laura Valenzuela y Agustín Bravo.
  • Mañana van ser estrelles (Telecinco) (1993) presentó al pie de Manolo Escobar y Leticia Sabater.
  • Gala - ¡#Felicidad ma!. (Telecinco) (1993) presentó al pie de Manolo Escobar, Agustín Bravo, Jesús Vázquez y Beatriz Rico.
  • ¿Puédese? (Telecinco) (1993-1994)
  • Campanaes Fin d'Añu (Telecinco) (1993-1994) presentó al pie de José María Íñigo.
  • Gala del Carmen (Telecinco) (1994) presentó al pie de Manolo Escobar, Carmen Russo y #Mar Flores.
  • En direutu contigo (Telecinco) (1995) presentó al pie de Belén Rueda.
  • La nueche de Carmen (Antena 3 Televisión) (1998)
  • Telemaratón (Antena 3 televisión) (1998) presentó al pie de Pedro Rollán.
  • Queríos presentadores (Antena 3 Televisión) (1998) presentó al pie de Bertín Osborne.
  • Campanaes Fin d'Añu (Antena 3 Televisión) (1998-1999) presentó al pie de Pedro Rollán.
  • Carmen de cine (Canal Sur TV) (1999)
  • #Querido Carmen (Canal Sur TV) (1999-2000)
  • Los nuesos cantares (Canal 9 TV) (2001) presentó al pie de Juan y Medio.
  • Campanaes Fin d'Añu (TVE 1) (2003-2004) presentó al pie de Ramón García.
  • Cine de Barrio (TVE 1) (2004-2010) presentó al pie de Juan Carlos Cerezo ya Inés Ballester.
  • #Querido Lola Especial 10 años de la muerte de Lola Flores (TVE 1)(2005)

Llibros[editar | editar la fonte]

  • Carmen Sevilla. Los mios secretillos. Carmen aprovecha la popularidá y l'ésitu que vuelve #algamar a entamos de los 90 gracies a la so vuelta a la TV pa llanzar esti llibru con matices biográficos onde comparte colos llectores fotografíes interesantes de la so vida y cunta anécdotes y cientos d'hestories rellacionaes cola so vida personal y profesional. Editorial Blancur. 1993.
  • Aquella España duce y amargurida. #Tratar de la hestoria de la posguerra española escrita a dos voces, la de Carmen Sevilla y l'actor Paco Rabal, gracies al testu de la periodista María Antonia Iglesias. Editorial Grijalbo. 1999.
  • Carmen Sevilla. Memories. L'artista comparte les sos memories colos llectores gracies al trabayu realizáu pol periodista Carlos Herrera. Editorial Belacqva. 2005.

Cais y aveníes[editar | editar la fonte]

Frutu de la so popularidá, Carmen Sevilla da nome a diverses víes dientro del caleyeru español. Asina, atopamos una Avenida Carmen Sevilla na llocalidá almeriense de Roquetas de Mar y na malagueña de Marbella. Tien una cai al so nome na llocalidá malagueña de San Pedro de Alcántara.

Nel paséu de la fama de Madrid tien una estrella dende 2011.

Premios y Condecoraciones[editar | editar la fonte]

  • Medaya del Círculu d'Escritores Cinematográficos a la meyor actriz principal (1955), por La fierecilla domada[25]
  • Copa de la Fama, Festival Internacional de Cine de San Sebastián (1955)
  • Premiu del Sindicatu Nacional del Espectáculu (1956), por La fierecilla domada
  • Medaya del Círculu d'Escritores Cinematográficos a la meyor actriz (1970), por El techu de cristal[26]
  • TP d'Oru (1993), a la so trayeutoria profesional
  • Medaya de plata Fundación Ande (1994)
  • Miembru honoríficu del club Megatrix (1998)
  • Medaya d'Andalucía (1999)
  • Medaya d'oru al Méritu nel Trabayu (2002)
  • Medaya d'oru al Méritu nes Belles Artes (2003)
  • Premiu Estrella de la Prensa (2004)
  • Premiu Guijuelo d'Oru a toa una vida (2006)
  • Antena d'Oru per #trayeutoria profesional (2006)
  • Fía Predilecta de Sevilla (2007)
  • Premiu Allegría (2007)
  • Micrófonu d'oru (2009)
  • Estrella nel Paséu de la Fama de Madrid (2011)
  • Toa una vida de cine (Comunidá de Madrid) (2011)
  • Medaya de ASECAN (2012)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Carmen Sevilla cumple 90 años» (castellanu). Consultáu'l 15 ochobre 2022.
  2. «La verdadera edad de Carmen Sevilla: no ha muerto a los 92 años». La Vanguardia (28 xunu 2023). Consultáu'l 5 xunetu 2023.
  3. «Muere la actriz, cantante y presentadora Carmen Sevilla a los 92 años». El País (27 xunu 2023). Consultáu'l 27 xunu 2023.
  4. «Los mejores momentos de la biografía de Carmen Sevilla» (castellanu) (27 xunu 2023). Consultáu'l 28 xunu 2023.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. URL de la referencia: http://www.elmundo.es/elmundo/1999/febrero/28/nacional/andalucia.html. Data de consulta: 19 xineru 2018.
  7. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-2001-23188.
  8. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-2003-23435.
  9. Data de consulta: 26 abril 2019.
  10. «El triste final de Carmen Sevilla: sin velatorio público ni homenajes». El Debate de Hoy (28 xunu 2023). Consultáu'l 6 xunetu 2023.
  11. De acuerdo a la propia Carmen Sevilla, nació en 1931. Así explicó la propia Carmen Sevilla al periodista Manuel Román la tradicional confusión con su año de nacimiento: «En las enciclopedias, en cualquier texto biográfico sobre mí, consta como nacida en Sevilla en 1930. ¿Y sabes por qué? Pues porque cuando yo empecé de jovencilla, amadrinada por Estrellita Castro, era menor de edad y para ser profesional tenía que sacarme obligatoriamente el carné del Sindicato Nacional del Espectáculo donde, no teniendo la edad mínima exigible para que me lo facilitaran tuve que "ponerme" un año más. Y claro, la cosa siguió, fue rodando y ya no me fue posible rectificar. Pero te lo digo bien clarito, que yo vine al mundo ¡en 1931!»
  12. Carmen Sevilla declara en sus memorias que nació en 1930
  13. «El ocaso de Carmen Sevilla». El Diario Montañés. 20150318095429. Consultáu'l 4 de febreru de 2018. (en castellanu) El ocaso de Carmen Sevilla. 20150318095429. http://www.eldiariomontanes.es/gente-estilo/201503/18/ocaso-carmen-sevilla-20150318103252.html. Consultáu'l 4 de febreru de 2018. 
  14. Juan Luis Manfredi Mayoral y Juan Luis Manfredi Sánchez. Lolita Heliópolis. De periferia a ciudad Coleición Barrios de Sevilla. Volumen 2. Editado por el Área de Cultura del Ayuntamiento de Sevilla. Año 2000. p. 127
  15. «Carmen Sevilla, entre la tristeza por la muerte de su madre y la alegría al ser abuela» ¡Hola!. Consultáu'l 16 de payares de 2013.
  16. Hemeroteca ABC
  17. Junta Direutiva ACAM
  18. Hemeroteca ABC
  19. Carmen Sevilla podría tener Alzheimer
  20. Vertele.com (ed.): «La lucha de Carmen Sevilla: 'No reconoce a nadie, tampoco a su hijo'» (16 de marzu de 2015). Consultáu'l 17 de marzu de 2015.
  21. David Barba (ed.): «100 españoles y el sexo» (2009).
  22. Álvarez, F. (16 de setiembre de 1995). ABC (ed.): «Tele 5 confía en la producción propia para esta temporada». Madrid: Vocento. Consultáu'l 17 d'ochobre de 2013.
  23. Diariu ABC (ed.): «"La noche de Carmen", el regreso de una estrella con nombre propio» (19 de xunetu de 1998).
  24. Concha y Carmen, cara a cara Diario ABC. 14 de xineru de 2011. Visto el 30 de xineru de 2011.
  25. «Premios del CEC a la producción española de 1955». CEC. Consultáu'l 8 de xineru de 2016.
  26. «Premios del CEC a la producción española de 1970». CEC. Consultáu'l 9 de xineru de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]