Carlos Quintanilla Quiroga

De Wikipedia
Carlos Quintanilla Quiroga
43. presidente de Bolivia

23 agostu 1939 - 15 abril 1940
Germán Busch Becerra - Enrique Peñaranda
Vida
Nacimientu Cochabamba22 de xineru de 1888
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Cochabamba8 de xunu de 1964 (76 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu diplomáticu
Graduación xeneral
Cambiar los datos en Wikidata

Carlos Quintanilla Quiroga (22 de xineru de 1888Cochabamba – 8 de xunu de 1964Cochabamba) foi un militar y políticu bolivianu.

Carlos Quintanilla nació na ciudá de Cochabamba, Bolivia, el 22 de xunu de 1888. Titular de Bachiller en Ciencies y Lletres na Universidá de San Simón de Cochabamba ya ingresó al Colexu Militar del Exércitu egresando como subteniente en 1907. Realizó estudios n'Alemaña siendo nomáu adxuntu militar nesi país. Siendo teniente coronel y primer edecán del presidente foi nomáu comandante del reximientu Pérez 3 d'infantería. Como comandante del Primer Cuerpu d'Exércitu bolivianu dirixó les operaciones nel sureste chaqueño dende fines de xunetu hasta empiezos d'ochobre de 1932.

Depués de la batalla de Boquerón mientres la Guerra del Chaco, foi destituyíu pol presidente Daniel Salamanca. A fines del añu 1934 volvió al frente, participando na Batalla de Villamontes, na fase final de la Guerra del Chaco. Tres la muerte del presidente Germán Busch, Quintanilla foi nomáu nesi cargu pol Exércitu dende agostu de 1939 hasta abril de 1940.

Guerra del Chaco[editar | editar la fonte]

En xunetu de 1932, ante l'arrenunciu del xeneral Filiberto Osorio como Xefe d'Estáu Mayor del exércitu bolivianu, el presidente Daniel Salamanca convocó al xeneral Quintanilla pa reemplazalo. Sicasí, Osorio y Quintanilla llegaron a un alcuerdu previu y propunxeron a Salamanca que Osorio retiraría'l so arrenunciu permaneciendo nesi puestu y Quintanilla fadríase cargu del comandu de les fuercies bolivianes nel sureste chaqueño. Salamanca comentó más tarde: "Tuvi la debilidá d'aceptalo". El 25 de xunetu Carlos Quintanilla foi nomáu comandante del Primer Cuerpu d'Exércitu integráu poles Divisiones 4ª y 7ª con asientu nel fortín Muñoz. Sol so mandu, a fines de xunetu, punxo en marcha la ocupación de los fortines paraguayos Corrolades, Toledo y Boquerón. Más tarde solicitó l'autorización pa ocupar Nanawa, la que-y foi refugada por el mesmu Salamanca.

"Asina Quintanilla, el Xeneral de les Represalies, movíu un tanto pola orde presidencial y más poles sos enganíes lloques por popularizase [...] llogrando trunfos baratos sobre'l Paraguay, indireutamente cooperó [...] pa bastiar al inerme pueblu bolivianu a la voráxine del Chaco". Teniente coronel bolivianu Tabera (1979, p. 54)

Batalla de Boquerón[editar | editar la fonte]

El 9 de setiembre de 1932, Quintanilla atopóse sorpresivamente frente a la primera ofensiva paraguaya empobinada pol teniente coronel José Félix Estigarribia, un oficial de la so mesma edá, con inferior rangu pero cimeru capacitación profesional y esperiencia. El fehaciente avisu que recibiera díes antes del so amigu Alemán, comerciante de Formosa (Arxentina), de que los paraguayos atacaríen con 6000 homes, y que él refugó por imposible, confirmóse en demasía. Salamanca lo escoyera por ser un "bon alministrador" non poles sos cualidaes como tácticu o estratega. Y magar que Salamanca nomara al teniente coronel David Toro por que lu secundara como xefe d'Estáu Mayor y entamara la movilización de tropes escontra'l sureste chaqueño, dambos quedaron paralizaos y negáronse a reconocer lo evidente: que l'acción enemiga yera una guerra a gran escala.

"El mayor llogru del xeneral Quintanilla foi arrenunciar de tomar nenguna decisión estratéxica importante. La so aparente petrificación ante la responsabilidá del Comandu provocó la perda de Boquerón y la virtual inmovilidá de les tropes bolivianes nel frente mientres tol mes de setiembre [...] al paecer, Quintanilla nun se llevantaba de la cama hasta mediudía cuando supo que l'enemigu tar atacando." Dunkerley (1987, p. 229)

El día 27 de setiembre de 1932, dos díes antes de la cayida de Boquerón, axuntar en Muñoz siete xenerales p'atopar una solución a la grave situación táctica y estratéxica a la que los llevara'l teniente coronel José Félix Estigarribia, comandante de les fuercies paraguayas. Nun momentu dau Quintanilla dirixir a Bernardino Bilbao Rioja cola so avezada manera violenta de tratar a los sos subordinaos. Bilbao Rioja terminó'l discutiniu sacando una pistola y sofitándola sobre la frente de Quintanilla.

Tres la cayida de Boquerón y los fortines redoma y la posterior retirada escontra Arce foi destituyíu juntamente con Osorio. Primeramente, por suxerencia de Toro, proclamara per radio que'l responsable de asoceder yera'l presidente Salamanca y que les divisiones al so cargu oponer a la destitución de Osorio, lo qu'en tiempos de guerra correspondiéra-y penes pergraves por amotinamientu frente al enemigu.

Eleiciones[editar | editar la fonte]

Terminada la guerra del Chaco foi nomáu Comandante en Xefe de les fuercies armaes mientres l'alministración de Germán Busch Becerra. Cuando'l presidente Busch suicidóse, el 23 d'agostu de 1939, conxuntamente con un grupu de militares, Quintanilla ocupó'l poder violando'l naciente sistema del constitucionalismo social y gobernando "consultando guarniciones".

Sofitáu por sectores de l'alta xerarquía militar amestaos a los intereses de la gran minería anuló al asumir el Decretu-Llei del 7 de xunu de 1938 qu'obligaba al grupu de la baronía del estañu a depositar les divises estranxeres productu de les esportaciones nel Bancu Central de Bolivia. Pa llexitimar la torna del conservadorismu seudo llegal convocó a eleiciones xenerales dientro del sistema del votu calificáu y censatario. Los partíos de la oligarquía xuniéronse creando la denominada Concordanza qu'al traviés d'una eleición fraudulenta y digitada consagró al xeneral Peñaranda como presidente constitucional.

El xeneral Enrique Peñaranda (a quien Salamanca caltuviera nel cargu de comandante de les fuercies bolivianes na guerra del Chaco porque non escontra solombra a naide) foi la persona ideal por que nuevamente la oligarquía mineru feudal llegara al gobiernu.

En 1940 el xeneral Quintanilla abandonó'l Palaciu Quemáu y treslladóse a Roma, Italia onde sirvió como embaxador de Bolivia ante la Santa Sede. Poco dempués retiróse a la vida privada.

Carlos Quintanilla finó na ciudá de Cochabamba el 8 de xunu de 1964 a los 75 años d'edá.


Predecesor:
Germán Busch Becerra
Presidente de Bolivia

23 d'agostu de 1939 - 15 d'abril de 1940
Socesor:
Enrique Peñaranda

Bibliografía citada[editar | editar la fonte]

  1. Dunkerley, James (1987). Origen del poder militar: Bolivia 1879-1935. La Paz (Bolivia): Quipus. ISBN 99905-75-18-5.
  2. Tabera, Félix (1979). Apuntes pa la hestoria de la Guerra del Chaco. Picuíba. La Paz (Bolivia): edición del autor.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]