Carlos González Echegaray

De Wikipedia
Carlos González Echegaray
Vida
Nacimientu Santander1921
Nacionalidá España
Muerte Madrid1 d'avientu de 2013[1] (91/92 años)
Estudios
Estudios Universidá de Salamanca 1951) : ciencies humanes
Llingües falaes castellanu
Oficiu africanista, bibliógrafu, profesor universitariuhistoriador
Emplegadores Universidá de Deusto
Miembru de Asociación Española d'Africanistes
Real Sociedad Bascongada de Amigos del País (es) Traducir
Institutu d'Estudios Africanos
Cambiar los datos en Wikidata

Carlos González Echegaray (1921Santander – 1 d'avientu de 2013Madrid) foi un reconocíu bibliógrafu y africanista, foi amás filólogu, historiador y vascólogu. Foi miembru del Instituto Fernando'l Católicu, del Institutu d'Estudios Africanos del CSIC, de la Sociedá Vascongada d'Amigos del País y de la Xunta de Cultura de Vizcaya. Foi presidente (1980-1999) y Presidente d'Honor de la Real Sociedá Menéndez Pelayo.[2] Foi unu de los principales impulsores de los Estudios Africanos n'España, sociu fundador, Secretariu Xeneral y Presidente d'Honor de l'Asociación Española d'Africanistes, y direutor de la Revista d'Estudios Africanos.

Biografía[editar | editar la fonte]

Carlos González Echegaray, perteneciente a una familia con dellos miembros destacables polos sos apurras a la cultura y descendiente del antropólogu ya historiador Carmelo Echegaray, estudió la llicenciatura en Filosofía y Lletres na Universidá de Salamanca (1951). Foi miembru del Cuerpu Facultativu d'Archiveros y Bibliotecarios y trabayó nes Biblioteques Universitaries de Salamanca y na Menéndez Pelayo de Santander. En 1952 empezó a recoyer materiales na entós Guinea española pa estudiar la morfoloxía y sintaxis de la llingua bujeba, que se convertiría na so tesis doctoral, presentada na Universidá de Madrid.[3] El trabayu, publicáu pol Institutu d'Estudios Africanos en 1960, foi innovador pola falta d'estudios similares n'España y tien gran importancia documental, al sumir práuticamente esta llingua bantú de la rexón mariniega de Ríu Muni n'años posteriores. Mientres los sos seis años d'estancia en Guinea, recoyó materiales de les llingües y cultures autóctones, que los sos resultaos van dar llugar a una obra de referencia sobre Guinea Ecuatorial, les sos Estudios guineos, en dos volúmenes, unu dedicáu a la filoloxía y otru a la etnoloxía. Ye recordáu tamién como prologuista y editor de la obra de Leoncio Evita, Cuando los combes lluchaben (1953), considerada la primer novela de la lliteratura hispanoafricana y guineana en llingua española,[4] dientro d'una etapa denominada colonial o del consentimientu, qu'adopta en parte la perspeutiva del colonizador.,[5][6]

A la so vuelta a España en 1955, foi nomáu direutor del Archivu de la Biblioteca de la Diputación Foral de Bizkaia, de la que fizo un refechu catálogu, y foi profesor de la Universidá de Deusto hasta 1966. A lo llargo de los años setenta, publicó numberosos estudios sobre la mitoloxía vasca y el euskera en delles publicaciones periódiques del País Vascu. En xineru de 1980 dexó la Subdireición Xeneral de Biblioteques pa ser nomáu Direutor de la Hemeroteca Nacional d'España en sustitución de Fernández-Pousa, fundador y primer direutor d'esta, que se xubilara n'avientu de 1979.,[7][8] En 1984 llevó a cabu'l treslláu previstu de la Hemeroteca Nacional a la so nueva sede, nel Palaciu del Marqués de Perales de la cai Madalena de Madrid.[9] En 1974 publicó una Historia d'África, que foi considerada nel momentu la primer puerta abierta n'España a la investigación d'una tema «cuasi virxe». En pallabres de Juan Balansó, esta Historia d'África «vien enllenar cola obra de referencia un vacíu na bibliografía española».[10]

Llinies d'investigación[editar | editar la fonte]

Les sos llinies de trabayu fundamentales fueron la llingüística y etnoloxía bantús, la hestoria d'África subsaḥariana, la biblioteconomía y hemeroloxía, según los estudios sobre'l País Vascu y la so cultura. Ente les sos obres africanistes, destaquen los ensayos Estudios Guineos, Morfoloxía y sintaxis de la llingua bujeba, Historia del África negra y Etnohistoria y cultures bantús. Amás d'un reconocíu africanista, foi un notable especialista na bibliografía española de la dómina que va de la Ilustración a Fernando VII, publicando decenes d'artículos en revistes y volúmenes coleutivos.[11] Dientro de les sos xeres como bibliotecónomo, descuella la confección de los sos refechos catálogos: la Coleición de documentos inéditos de la Guerra de la Independencia (1959); el Catálogu de la coleición del príncipe Luis Luciano Bonaparte (1962), el Catálogu de Periódicos y revistes de la Guerra de la Independencia y del reináu de Fernando VII (1981), denomináu dende entós «coleición González Echegaray»,[12] etc.

Bibliografía destacada[editar | editar la fonte]

  • González Echegaray, Carlos y Arcadio de Larrea Palacín (1955). Lleendes y cuentos bujebas de la Guinea Española. Madrid: CSIC-Institutu d'Estudios Africanos.
  • González Echegaray, Carlos (1959). Coleición de documentos inéditos de la Guerra de la Independencia. Bilbao.
  • González Echegaray, Carlos (1960). Morfoloxía y sintaxis de la llingua bujeba. Madrid: CSIC-Institutu d'Estudios Africanos.
  • González Echegaray, Carlos (1963). L'África ecuatorial española al traviés de la novela y la poesía actuales". Madrid: N'Archivos del Institutu d'Estudios Africanos.
  • González Echegaray, Carlos (1959-64). Estudios Guineos. Madrid: CSIC-Institutu d'Estudios Africanos, vol. I, 1959; vol. 2, 1964.
  • González Echegaray, Carlos (1967). Evolución y clasificación de nominal nes llingües bantús de la zona norte-oeste. París: Centre National de Recherche Scientifique.
  • González Echegaray, Carlos (1974). Historia del África negra. Madrid: Editora Nacional.
  • González Echegaray, Carlos (1979). Catálogu de los manuscritos llingüísticos de la coleición Bonaparte que se caltienen nes Biblioteques de Bilbao, Pamplona y San Sebastián. Madrid: Institutu Bibliográficu Hispánicu; reimp. Markina, 1983.
  • González Echegaray, Carlos y Juan Chicharro Lamamié de Clairac (1995). Nel país de los elefantes: un récor de caza na Guinea Española. Madrid: J. Chinarro. ISBN 84-605-4396-X
  • González Echegaray, Carlos (1999). Etnohistoria y cultures bantús (Guinea Ecuatorial, Gabón y Camerún). Madrid: Mundu Negru, 1999. ISBN 84-7295-157-X

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.bibliotecanacional.es/es/AreaPrensa/noticias2013/1202_FalleceGonzalezEchegaray.html.
  2. Biblioteca Nacional d'España: «Fina Carlos González Echegaray», 2013.
  3. «Carlos González Echegaray», en Auñamendi Eusko Entziklopedia, Euskomedia Fundazioa, 2003.
  4. José Ramón Trujillo, «Historia y crítica de la lliteratura hispanoafricana», en Mbaré Ngom y Gloria Nistal (eds.), Nueva antoloxía de la lliteratura de Guinea Ecuatorial, Madrid, 2011.
  5. Mbare Ngom, «Xeografíes postcoloniales de la memoria. Guinea y el discursu colonial n'España», en Rosa Mª Medina y Beatriz Molina, Memoria y reconstrucción de la paz. Madrid: Los Llibros del Tabayón, 2008, páxs.84-87.
  6. «Entrevista a Leoncio Evita Enoy», en Mbare Ngom (ed.), Diálogos con Guinea Ecuatorial. Madrid: Editorial Labrys 54, 1996, p.33
  7. «González Echegaray, nuevu direutor de la Hemeroteca Nacional», ABC, 10/01/1980, p.21.
  8. ABC, 12/12/1979, p. 46 http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1980/01/20/042.html.
  9. ABC, 20/01/1980, p.26.
  10. Juan Balansó, «Historia del África Negra», Blanco y Negru, 24/05/1975, páxs. 57-58
  11. Ficha de publicaciones en Dialnet: http://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=185075
  12. http://193.146.129.13/es/Catalogos/ColGEchegaray/index.html (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). Carlos González Echegaray: Catálogu de la coleición González Echegaray (Pdf). Madrid, BNE.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]