Carbayal de San Xusto

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

El carvayal de San Xusto ye un cabayal que s'atopa na parroquia de San Xusto de Sacos (Cerdedo-Cotobade), nuna llomba sobre el ríu Lérez.[1][2]

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Capiya de los Santos Xustu y Pastor.

El carbayal de San Xusto ye un llugar tradicional d'alcuentru y referencia de lleendes y cuentos. Contién carbayos centenarios amás de castañales y carbayos americanos. D'una amplia estensión nel pasáu, güei alcuéntrase bien amenorgada.

Ente 1990 y 1996 hubo un conflictu pola propiedá del carbayal ente los vecinos de la parroquia de San Jorge de Sacos y la archidiócesis de Santiago de Compostela.[3] El 6 de xunu de 1990 el párrocu Manuel Lorenzo efectuó en Puentecaldelas el rexistru a nome de la Ilesia d'esti espaciu y del monte de Lixó.[4] Tres dellos actos de protesta, mientres años d'enfrentamientu, l'Audiencia Provincial y el Tribunal Supremu ratificaron el resolución dictáu por un xulgáu d'instrucción que daba la razón a los vecinos. La propiedá del carbayal ye de la Comunidá de Montes de la parroquia.

Mientres la fola de quemes de 2006 una fuerte quema baxó dende Cerdedo a Pontevedra siguiendo la vera del ríu Lérez, y pasó xuntu al carbayal el 5 d'agostu. Los vecinos que celebraben la romería tuvieron que colar apriesa, bien pa escapar del fueu, bien p'aidar a apagalo. Finalmente'l carbayal salvóse. Un devotu de los Santos Xustu y Pastor, n'agradecimientu, traxo a les fiestes de los años siguientes cantantes de fama, como Manolo Escobar, Bertín Osborne o David Bustamante, qu'averaron millares de persones al carbayal.[5]

Patrimoniu arquiteutónicu[editar | editar la fonte]

Carbayal de San Xusto.

Ta presidida por un cruceru y una capiya, na que los díes 5 y 6 d'agostu celebrase la romería de los Santos Xustu y Pastor. D'antiguo celebrábase nel carbayal la danza de les espaes y los mozos de la zona diben a la caza de cabres salvaxes descolgándose sobre los cantiles del valle.[6] El vecinderu y la xente llegada en pelegrinación participaba na procesión del santu polos llugares de la parroquia, na qu'amás de les imáxenes de distintos santos, portábase l'estandarte de la Sociedá de Llabradores de San Jorge de Sacos, fundada en 1903. Dalgunos de los pelegrinos diben ufiertaos, llevando ataúdes y ufriendes pa puyar por elles.

La piqueña ermita conserva'l presbiteriu cubiertu, del sieglu XV o XVI, con bóveda de ñervatures. La nave ye del sieglu XVIII. Sobre la puerta principal hai una piedra cola siguiente inscripción:

San Justo y San Pastor. Feliz recordación a todos los fieles devotos que quieran aprovecharse de los grandes privilegios que están concedidos a este santuario por el pontífice Clemente obispo el año de 1712. Tienen indulgencia plenaria i remisión de todos sus pecados confesando i comulgando el día 6 d'agostu en la última dominic del mismo más los días de la Asunción de Nuestra Señora el día 8 de setiembre más dos del año según la bula que está en este santuario también tiene el privilegio para poner ester señor manifiesto el día 6 d'agostu todos los años.

Sobre una puerta nel llateral sur hai otra piedra coa siguiente inscripción:

Esta puerta tragaluz y más reparos se hicieron con una buena lismosna que dio Don Joaquín Antonio Torrado y su muger Doña María Francisca Feyxo vecinos de Fefinans. Año de 1820.

En xunu de 2007 inauguróse una estatua en memoria de la llucha vecinal, concebida pol escultor Alfonso Vilar y rematada pol alumnáu de la Escuela de Canteros de Poio.La escultura incluye la siguiente inscripción:

Carballeira do San Xusto / carballeira enramada. / ¡Ao pé dous teus cen carballos / plantei a miña pallabra! / 1990-1996

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Carballeira de San Xusto». Consultáu'l 4 de febreru de 2017.
  2. «Carballeira y Ermita de San Xusto». Consultáu'l 4 de febreru de 2017.
  3. "Un monumento recordará a loita veciñal pola carballeira de San Xusto", artigo de Cristina Barral en La Voz de Galicia, 20 de xuño de 2007.
  4. Da outra beira do río, no lugar de Fentáns, tamén na parroquia de San Xurxo de Sacos, e onde se atopa a capela da Nosa Señora de Lixó.
  5. "Os éxitos de Bertín Osborne soan esta noite en San Xusto", artigo de Cristina Barral en La Voz de Galicia, 1 d'agostu de 2008.
  6. Fraguas Fraguas, A.: "Santos Xusto e Pastor en San Xorxe de Sacos", en Romarías e santuarios (1988).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Penedo Padín, Y. y Penedo Giráldez, La.: La Carballeira del Sanu Xustu. Diputación de Pontevedra, 1998.