Canonización

De Wikipedia
Iconu que representa a Cipriano de Cartago. Esti mártir del sieglu III encamentó que se reparara la máxima dilixencia na investigación d'aquellos que se dicía morrieren pola fe. Esti encamientu constitúi un antecedente del actual procesu de canonización.

La canonización ye l'actu por aciu el cual la Ilesia católica, tantu nel so ritu oriental como nel occidental, declara como santu a una persona finada. Esti procesu entiende la inclusión de dicha persona nel canon, la llista de santos reconocíos, según el permisu pa rindir cultu públicu y universal a esa persona, a la cual asígnase-y una fiesta llitúrxica, dedíquense-y ilesies, capiyes o altares, y reconozse el so poder d'intercesión ante Dios.

Nos primeros tiempos del Cristianismu, los individuos yeren reconocíos como santos ensin requerimientos o procesos formales. El procesu empezó a regularizase y tomar forma na Edá Media.

Tanto la Ilesia católica como la ortodoxa tienen les sos formes y mecanismos de canonización.

Nel casu del catolicismu, la reconocencia de la santidá efectúase dempués d'un procesu d'investigación refecha de la vida de la persona implicada. Esisten cuatro víes (trés tradicionales, y una cuarta abierta pol papa Francisco col motu proprio Maiorem hac dilectionem,[1] col paecer favorable de la Congregación pa les Causes de los Santos na sesión plenaria del 27 de setiembre de 2016) pa llegar a les declaraciones de beatificación y canonización:[2][3]

  • La vía de les virtúes heroiques;
  • La vía del martiriu;
  • La vía de les causes escepcionales, confirmaes por un cultu antiguu y fontes escrites, llamada tamién «beatificación/canonización equivalente»;
  • La vía de la ufierta de la vida, propuesta nel motu proprio Maiorem hac dilectionem.

Nel procesu de canonización establez la dulda procesal de si'l candidatu a santu vivió les virtúes cristianes en grau heroicu, o si sufrió martiriu por causa de la fe. Amás, pa llegar a la canonización riquir de la realización confirmada de dos milagros (unu solu nel casu del mártir).

La canonización llevar a cabu por aciu una solemne declaración papal de qu'una persona ta, con toa certidume, contemplando la visión de Dios.

El nome de la persona inscribir na llista de los santos de la Ilesia y a la persona en cuestión se la "alza a los altares", esto ye, asígnase-y un día de fiesta pa la veneración llitúrxica per parte de la Ilesia católica.

El tiempu trescurríu ente la muerte y la canonización de los santos foi por demás variable: dende sieglos tal el casu de san Pedro Damián, canonizáu 756 años tres la so muerte—, hasta menos d'un añu. Ente estos últimos casos, pueden citase los exemplos de san Antonio de Padua, canonizáu 352 díes dempués del so decesu, y de san Pedro de Verona, que'l so proceso de canonización tuvo una duración de tan solo 337 díes.[4]

Historia[editar | editar la fonte]

Los santos orixinalmente yeren aclamaos vox populi, esto ye, por aclamación popular. Trátase d'un actu bonal de la comunidá cristiana. Pa evitar abusos, los obispos tomaron la responsabilidá de la declaración de santos nes sos respeutives diócesis. N'orde al cuidu y prudencia a exercer pola Ilesia na prueba de la santidá, Cipriano de Cartago, a mediaos del sieglu III, encamentó que se reparara la máxima dilixencia na investigación de les denuncies de los que se dicía habíen Mártir#Nel cristianismu muertu pola fe. Teníen De investigase por aciu exame rigorosu toles circunstancies qu'acompañaren el so martiriu, el calter de la so fe y los motivos que les animaren, de forma que pudiera evitase la reconocencia a quien nun merecieren tal títulu.[5]

A los santos asina reconocíos asignábase-y un día de fiesta, xeneralmente l'aniversariu de la so muerte. A finales del sieglu X realizáronse los primeros procesos canónicos, siendo'l primer santu canonizáu por procesu Ulrico de Augsburgu y la primer santa, Viborada. Finalmente, nel añu 1234, acutóse oficialmente a los papes el derechu de canonización. En 1588, el papa Sixto V punxo'l procesu en manes de la Sagrada Congregación de Ritos. Pablo VI, en 1969, atribuyó esta xera a la Congregación pa les Causes de los Santos.

Etapes[editar | editar la fonte]

Hai cinco pasos nel procesu oficial de la causa de los santos,[6] una vegada trescurríos cinco años dende la muerte del candidatu o candidata:

  1. Postulación: preséntase y da a conocer la intención d'alzar a la santidá a esa persona, y percánciense datos biográficos y testimonios.
  2. La persona ye declarada «sierva de Dios».
  3. La persona ye declarada «venerable».
  4. Beatificación: la persona ye declarada «beata» si pruébase la esistencia d'un milagru por cuenta de la so intervención.
  5. Canonización: la persona ye declarada «santa» cuando puede atribuyíse-y un segundu milagru.

Siervu de Dios[editar | editar la fonte]

L'obispu diocesanu y el postulador de la causa soliciten empecipiar el procesu de canonización y presenten a la Santa Sede un informe sobre la vida y les virtúes de la persona de que se trate. Sía que non, considérase requisitu necesariu que morriera perteneciendo a unu de los dos ritos almitíos pola Ilesia católica: l'oriental o l'occidental.

  1. Ilesia católica
  2. Ilesies católiques orientales:
    1. Ilesies patriarcales (Ilesia Católica Maronita, Ilesia Católica Copta, Ilesia Católica Armenia, Ilesia Católica Siria, Ilesia Católica Caldea, Ilesia Greco-Católica Melquita)
    2. Iglesias archiepiscopales mayores (Ilesia Greco-Católica Ucraínana, Ilesia Greco-Católica Rumana, Ilesia Católica Siro-Malabar, Ilesia Católica Siro-Malankara)
    3. Ilesies metropolitanes sui iuris (Ilesia Católica Bizantina Búlgara, Ilesia Greco-Católica Eslovaca, Ilesia Católica Bizantina Húngara, Ilesia Católica Bizantina Ítalo-Albanesa, Ilesia Católica Bizantina Griega, Ilesia Católica Bizantina Rutena, Ilesia Greco-Católica de la Eparquía de Križevci o Ilesia Greco-Católica de Croacia y de Serbia y Montenegro, Ilesia Greco-Católica Macedonia, Ilesia Católica Bizantina Albanesa, Ilesia Católica Bizantina Rusa, Ilesia Greco-Católica Bielorrusa).

La Santa Sede, per mediu de la Congregación pa les Causes de los Santos, esamina l'informe y dicta un decretu diciendo que nada torga empecipiar la causa (decretu "Nihil obstat"). Esti Decretu ye la respuesta oficial de la Santa Sede a les autoridaes diocesanes que pidieron empecipiar el procesu canónicu.

Llográu'l "Nihil obstat", l'obispu diocesanu dicta'l Decretu d'introducción de la causa del agora Siervu de Dios.

Venerable[editar | editar la fonte]

Esta parte del camín entiende cinco etapes:

1) Proceso sobre la vida y les virtúes del Siervu de Dios. Un tribunal, designáu pol obispu, recibe los testimonios de les persones que conocieron al Siervu de Dios. Esi Tribunal diocesanu nun da sentencia dalguna; ésta queda reservada a la Congregación pa les causes de los santos.

2) Procesu de los escritos: una comisión de censores, señalaos tamién pol obispu, analiza la ortodoxa de los escritos del Siervu de Dios.

3) El documentu "Positio": esta etapa empecípiase una vegada terminaos los dos procesos anteriores. El Relator de la Causa nomáu pola Congregación pa les Causes de los Santos, ellabora'l documentu, onde s'inclúin, amás de los testimonios de los testigos, los principales aspeutos de la vida, virtúes y escritos del Siervu de Dios.

4) Discutiniu de la “Positio”: una vegada impresu, ye aldericáu por una Comisión de teólogos consultores, nomaos pola Congregación pa les Causes de los Santos. Dempués, en sesión solemne de cardenales y obispo, la Congregación pa les Causes de los Santos, de la mesma, alderica'l paecer de la Comisión de Teólogos.

5) Decretu del Santu Padre: Si la Congregación pa les Causes de los Santos aprueba la “Positio”, el Santu Padre dicta'l Decretu d'Heroicidá de Virtúes. El que yera Siervu de Dios pasa a ser consideráu Venerable.

Col títulu de Venerable reconozse qu'un fináu vivió y prauticó les virtúes cristianes en grau heroicu, esto ye, de forma escepcional y exemplar. Esta declaración facer el cardenal correspondiente a la zona xeográfica onde vivió esa persona, na catedral más importante d'esa zona.

Beatu o bonaventuráu[editar | editar la fonte]

a) La primer etapa ye amosar al “Venerable” a la comunidá como modelu de vida y intercesor ante Dios. Por que esto pueda ser, el Postulador de la Causa tener de probar ante la Congregación pa les Causes de los Santos:

– La fama de santidá del Venerable, con una llista de les gracies y favores pidíos a Dios polos fieles por entemediu del Venerable.

– La realización d'un milagru atribuyíu a la intercesión del Venerable. El procesu d'esaminar esti “presuntu” milagru llevar a cabu na Diócesis onde asocedió'l fechu y onde viven los testigos. El milagru nun ye riquíu si la persona foi reconocida como mártir.

Xeneralmente, el Postulador de la Causa presenta fechos rellacionaos cola salú o la medicina. El Procesu d'esaminar el “presuntu” milagru tien de tomar dos aspeutos: a) la presencia d'un fechu (la sanación) que los científicos (los médicos) tendrán d'atestiguar como un fechu que va más allá de la ciencia, y b) la intercesión del Venerable Siervu de Dios na realización d'esi fechu que van señalar los testigos del casu.

b) Mientres la segunda etapa la Congregación pa les Causes de los Santos esamina'l milagru presentáu.

– Dos médicos peritos, designaos pola Congregación, esaminen si les condiciones del casu merecíen un estudiu detalláu.

– La Consulta médica de la Congregación pa les Causes de los Santos (cinco médicos peritos) alderica esa conclusión.

– El Congresu de Teólogos de la Congregación pa les Causes de los Santos, (ocho teólogos) estudien el nexu ente'l presuntu milagru y la intercesión atribuyida al Siervu de Dios.

– Toles conclusiones son presenadas por un Cardenal (Cardenal “Ponente”) a los demás integrantes de la Congregación, axuntaos en sesión. Depués, en sesión solemne de los cardenales y obispos de la Congregación pa les Causes de los Santos da'l so veredictu final sobre'l milagru”.

– Si'l veredictu ye positivu'l Prefeutu de la Congregación ordena la confección del Decretu correspondiente pa ser sometíu a l'aprobación del Santu Padre.

c) Na tercer etapa y colos antecedentes anteriores, el Santu Padre aprueba'l Decretu de Beatificación.

d) Na cuarta etapa'l Santu Padre determina la fecha de la ceremonia llitúrxica.

y) La quinta etapa ye la Ceremonia de Beatificación. Xeneralmente facer el papa o un cardenal nel so nome, xeneralmente na Basílica de San Pedro o na Plaza de san Pedro del Vaticanu.

Los beatos son veneraos públicamente pola ilesia llocal (n'España, pola provincia correspondiente).

Santu[editar | editar la fonte]

El procesu de canonización consta de les siguientes etapes:

1) Aprobación d'un segundu milagru asocedíu tres la beatificación. (Al igual qu'asocede nel procesu de beatificación, el martiriu nun riquir davezu un milagru.)

2) La Congregación pa les Causes de los Santos esamina esti segundu milagru presentáu. Pa esaminalo la Congregación sigue los mesmos pasos que pal primer milagru que se presentó pa la beatificación.

3) El Santu Padre aprueba'l Decretu de Canonización.

4) El Santu Padre convoca un Consistoriu Ordinariu Públicu, onde informa a tolos cardenales de la Ilesia y depués determina la fecha de la ceremonia de canonización.

5) Ceremonia de canonización: celebrar el papa na basílica de San Pedro o na plaza de San Pedro del Vaticanu. Nel casu del papa San Xuan Pablo II, les canonizaciones realizar nel país d'orixe del beatu a canonizar mientres los sos viaxes pontificios pel mundu.

Por aciu la canonización concede'l cultu públicu na Ilesia católica. Asígnase-y un día de fiesta y puédense-y dedicar ilesies y santuarios. Nun esiste un cómputu precisu de quién fueron proclamaos santos dende los primeros sieglos. En 1988, pa celebrar el so IV centenariu, la Congregación pa les Causes de los Santos publicó'l primera Index ac status Causarum. Esti llibru y los suplementos que lu siguieron, escritos dafechu en llatín, tán consideraos como l'índiz definitivu de toles causes que fueron presentaes ante la congregación dende la so institución.

Sobre'l cultu inmemorial[editar | editar la fonte]

El papa Benedicto XIV estableció que si allegaben causes estraordinaries via cultus, el fundamentu de la veneración aniciaba nel derechu adquiríu que nacía de la prescripción centenaria o inmemorial.[7] Lo qu'había que probar yera un fechu históricu, esto ye, que'l siervu de Dios recibía cultu dende tiempu inmemorial o, siquier, con anterioridá a 1534.[8] Esta fórmula ye la que se llama canonización equivalente o canonización estraordinaria, dellos santos que fueron canonizaos por aciu esti métodu son: Pedro Nolasco en 1628 pol papa Urbanu VIII, Hildegarda de Bingen[9] en 2012 por Benitu XVI o José de Anchieta[10] en 2014 pol papa Francisco, ente otros.

Fórmula de canonización[editar | editar la fonte]

Na ceremonia solemne de la canonización, el prefeutu de la Congregación pa les Causes de los Santos presenta la causa de la canonización ante'l papa quien, a la fin del ritu, pronuncia la siguiente fórmula en llatín:

Ad honorem Sanctae et Individuae Trinitatis, ad exaltationem Fidei Catholicae et Christianae Religionis augmentum, auctoritate Domini nostri Iesu Christi, Beatorum Apostolorum Petri et Pauli, ac Nostra: matura deligeratione praehabita, et divina ope saepius implorata, ac de Venerabilium Fratrum Nostrorum Sanctae Romanae Ecclesiae Cardinalium, Patriarcharum, Archiepiscoporum et Episcoporum, in Urbe exsistentium, consilio, Beatum (Beata) N.N. Sanctum (Sancta) esse decernimus et definimus, ac Sanctorum Catalogo adscribimus: statuentes eum in universa Ecclesia inter Sanctos pia devotione recoli debere. In nome Patris et Filii et Spiritus Sancti. Amen.
N'honor a la Santísima Trinidá, pa esaltación de la fe católica y crecedera de la vida cristiana, cola autoridá d'El nuesu Señor Xesucristu, de los Santos Apóstoles Pedro y Pablo y la Nuesa, dempués de cavilgar largamente, invocando munches vegaes l'ayuda divino y oyío el paecer de numberosos hermanos nel episcopáu, declaramos y definimos santu(a) al (a la) beatu(a) N.N. y lo (la) inscribimos nel Catálogu de los Santos, y establecemos qu'en tola Ilesia seya devotamente honráu(a) ente los santos. Nel nome del Padre y del Fíu y del Espíritu Santu. Amén.
Fórmula de canonización.[11]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Lettera apostolica in forma di «motu proprio» Maiorem hac Dilectionem sull'offerta della vita» (italianu) (11 de xunetu de 2017). Consultáu'l 13 de xunetu de 2017.
  2. de Juana, Álvaro (11 de xunetu de 2017). «papa-abre-nueva-via-de-beatificacion-ufiertar-la vida-aceptando-la muerte segura-32666/ El papa abre una nueva vía pa beatificar: ufiertar la vida aceptando la muerte segura». Consultáu'l 13 de xunetu de 2017.
  3. «papa-aade-una-va-a-la santidá-ufiertar-la vida-por-los-dems-cJ4SsTOq3Sjhx8GjCFbrAN/pagina.html El papa añade una vía a la santidá: ufiertar la vida polos demás autor=Agasso, Domenico». Vatican Insider - La Stampa (11 de xunetu de 2017). Consultáu'l 13 de xunetu de 2017.
  4. (2000) Diccionariu de los Santos. España: San Pablo. ISBN 84-285-2257-X.
  5. Franciscan Fathers. «Historical Sketch of Canonization» (inglés). Consultáu'l 20 de payares de 2012.
  6. «Espublicen una falsa estampa de Javier Echevarría, preláu del Opus Dei» (4 de mayu de 2017). Consultáu'l 6 de mayu de 2017.
  7. san Pío V determinara que daqué adquiría la condición d'inmemorial cuando devasaba los doscientos años (cf. Bulda Quo Primum tempore).
  8. Benedicto XIV (1840). Typis societatis Belgicæ de propagandis bonis libris: Benedicti papæ XIV Doctrina de servorum Dei beatificatione et beatorum canonizatione in synopsim redactam ab Emm. de Azevedo S.J..
  9. «grande-intellettuale.html Una gran intelectual». L'Osservatore Romanu (12 de mayu de 2012). Consultáu'l 12 de mayu de 2012.
  10. El padre xesuita Anchieta yá ye santu
  11. Saraiva Martins, José (29 de setiembre de 2005). «La cara de la Ilesia anovar na continuidá». Congregación pa les causes de los santos - Libr. Editrice Vaticana. Consultáu'l 8 de marzu de 2014.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]