Canjáyar

Coordenaes: 37°00′37″N 2°44′26″W / 37.0104°N 2.7406°O / 37.0104; -2.7406
De Wikipedia
Canjáyar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
ProvinciaBandera de Provincia d'Almería provincia d'Almería
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Canjáyar (es) Traducir Francisco Alonso MartÍnez
Nome oficial Canjáyar (es)[1]
Códigu postal 04450
Xeografía
Coordenaes 37°00′37″N 2°44′26″W / 37.0104°N 2.7406°O / 37.0104; -2.7406
Canjáyar alcuéntrase n'España
Canjáyar
Canjáyar
Canjáyar (España)
Superficie 67 km²
Altitú 618 m
Llenda con Alboloduy, Alsodux, Rágol, Instinción, Felix, Dalías, Padules, Beires, Ohanes y Las Tres Villas
Demografía
Población 1153 hab. (2023)
- 641 homes (2019)

- 573 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia d'Almería
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 17,21 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Canjáyar ye una llocalidá y conceyu español de la provincia d'Almería na comunidá autónoma d'Andalucía, asitiáu na contorna de l'Alpujarra Almeriense, nel Valle del Andarax. La so población nel añu 2014 foi de 1365 habitantes (INE). El so términu municipal tien una superficie de 67 km² y la llocalidá ta asitiada a una altitú de 618 msnm y a una distancia de 47 km de la capital de provincia, Almería.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Bandera[editar | editar la fonte]

La bandera de Canjáyar tien la siguiente descripción:

Bandera rectangular de proporciones 2:3, de color azul; nel so centru, con dimensiones fayadices al pañu del vexilo, una faxina de trigu arreyada con una cinta, de color mariellu, puesta en situación de barra, coles espigues escontra la batiente.
BOJA Boletín númberu 7 de 20/01/2000

Escudu[editar | editar la fonte]

L'escudu d'armes de la villa de Canjáyar tien el siguiente blasón:

En campu d'azur una faxina una faxina de trigu, d'oru, arreyada con una cinta del mesmu metal, puesta en situación de barra. Al timbre, corona real zarrada.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de Canjáyar ye mediterraneu típicu con influencia continental. Les precipitaciones son bien escases, yá que nun superen los 300 mm añales. Los branos son bien calorosos y secos, con máximes que pueden superar los 40°C, ya inclusive los 45°C nos branos más bochornosos. Los iviernos pela so parte son fríos, con temperatures que suelen bazcuyar ente los 0°C y 15°C, anque ye raru rexistrar valores baxo cero. Les xelaes tampoco son habituales nel nucleu de población , anque si suelen faer la so apaición nes serranías.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria y Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Lo oríxenes de Canjáyar remontar a la Edá del Cobre. Na Cueva de Nieles, nel pasáu sieglu, atopáronse restos prehistóricos que respuenden a esa dómina. Tamién s'atoparon muertes d'esplotaciones romanes apurriendo datos que dexen ratificar la so presencia en Canjáyar.

Edá Media y Moderna[editar | editar la fonte]

Les primeres menciones d'esta villa deber al xeógrafu árabe AI-Idrisi, cuando nel sieglu X menta Qansayar, teniendo una fortificación defensiva. Más palantre, nos sieglos XIV y XV, la villa de Canjáyar asítiase dientro de la Taha de Lúchar, esfrutando d'una próspera economía beneficiada poles sos posibilidaes hídriques. Los aprovechamientos agroganaderos van encontar la base de la economía, hasta que la minería de plomu, a finales del sieglu XVIII, consolídese como sólidu recursu del conceyu. Pero nun va ser hasta 1835 cuando se produza l'espertar económicu d'esta villa cola introducción del cultivu de la uva de mesa y, sobremanera, a partir de la fundación del calce Esaltación de la Santa Cruz, que dexaría ampliar exponencialmente la superficie de regadío.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XIX empecípiase'l cultivu de la uva d'Ohanes que va traer consigo un importante desenvolvimientu. Les crisis continues con que s'empecipia'l sieglu XX, va traer consigo'l zarru definitivu, en 1924, del mercáu americanu pa la esportación de la uva d'Ohanes. Esti fechu va provocar una crisis que va abasnar hasta los nuesos díes. L'agricultura va dir diversificando los cultivos y sustituyendo el parral por otres variedaes: ceberes, olivar, frutales.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución de la población[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Canjáyar ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[2]      Población según el padrón municipal de 2009 del INE.

A finales del sieglu XIX y principios del XX la población creció hasta los 3.000 habitantes por cuenta de los numberosos puestos d'empléu que xeneró'l "boom" de la producción de la uva d'Ohanes y de la mesma contorna de los Andesax. Güei día, sicasí, como puede reparase nel cuadru, l'enclín demográficu ye negativa.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alministración municipal[editar | editar la fonte]

Economía[editar | editar la fonte]

Parrales en Canjáyar.

Agricultura[editar | editar la fonte]

Distribución d'usos de la superficie agrícola en 2008[3]
Cultivos
herbales
Superficie 21 ha
Principal cultivu herbal de regadío Xudía verde
Superficie cultivada de xudía verde 7
Principal cultivu herbal de secanu Cebada
Superficie cultivada de cebada 2 ha.
Cultivos
maderizos
Superficie 527 ha
Principal cultivu maderizu de regadío Olivar d'aceite
Superficie d'olivar de regadío 168 ha
Principal cultivu maderizu de secanu Almendral
Superficie d'almendral 189 ha
Tractores rexistraos

Industria y servicios[editar | editar la fonte]

Tien almazares de molturación d'aceituna pa producir aceite, como la "Almazara de Canjáyar" y la cooperativa "Vega del Andarax".[4]

Infraestructures y equipamiento[editar | editar la fonte]

Bienestar social[editar | editar la fonte]

Educación[editar | editar la fonte]

La llocalidá cunta con un institutu d'educación secundaria, el I. E. S. Valle del Andarax y un colexu [educación primaria] el C. E. I. P. Santa Cruz

Sanidá[editar | editar la fonte]

La llocalidá cunta con un centru de salú.

Patrimoniu artísticu y monumental[editar | editar la fonte]

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia de La Santa Cruz: Ye un templu d'estilu románicu tardíu, data del sieglu XVI. El templu caltién una reliquia de la Santa Cruz y foi restauráu. L'edificiu actual ye una reconstrucción d'una anterior destruyida en gran parte pol seísmu de 1804 y taba edificada sobre l'antigua mezquita que'l so muro de la qibla asítiase na actual entrada. El 19 d'abril de 1611, cola realización d'unes obres de reforma nel bautisteriu del templu, apaeció una cruz n'unu de los sos murios.
  • Ermita de San Blas: Asitiada na llomba del barriu homónimu, ye una construcción del sieglu XIX, que se construyó sobre los restos de lo que tuvo de ser l'antiguu Castiellu de Canjáyar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842». Consultáu'l 22 de payares de 2010.
  3. Institutu d'Estadística d'Andalucía. Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía (ed.): «Agricultura en Canjáyar. Añu 2008». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'avientu de 2009. Consultáu'l 22 d'avientu de 2009.
  4. Diariu Ideal: “Canjáyar, tierra d'aceite”, por Mónica Sánchez, de 12 de marzu de 2007, consultáu'l 25 de payares de 2010

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Wikimedia Commons acueye conteníu multimedia sobre Canjáyar.
  • Canjáyar - Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía
  • Canjáyar - Conceyu de Canjayar
  • [1] - Patrimoniu cultural de Canjáyar na Guía Dixital del Patrimoniu Cultural d'Andalucía. Institutu Andaluz del Patrimoniu Históricu