Campu de Cartaxena

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Estensión averada del Campu de Cartaxena dientro de la Rexón de Murcia, incluyendo tamién a Mazarrón al oeste, que nun forma parte xeográfica del mesmu na so totalidá.

El Campu de Cartaxena ye una contorna natural de la Rexón de Murcia, España. Atopase nel sureste de la península ibérica, formando una llanura que s'estiende dende la Sierra de Carrascoy hasta'l mar Mediterraneu.[1][2][3][4]

La contorna, que trema a 409.586 habitantes en 1855,14 km², constitúi la área metropolitana de Cartaxena, un polu de turismu, cultura, industria y naturaleza, con más de 18.500 Hai protexíes, ente llugares como'l parque natural de Calblanque, Monte de les Cenices y Peña de la Águila, la Sierra de la Muela, Cabu Tiñosu y Roldán, les Salinas y Arenales de San Pedro del Pinatar o les Islles y Castros de la Mariña Mediterránea, ente otros. A esto, hai que sumar gran parte del mediu marín, destacando'l Mar Menor, la Reserva marina de Cabu de Palos ya Islles Formigues y la zona de Cabu Tiñosu.

Llanura del Campu de Cartaxena. Nel centru repara'l Cabezo Gordu de Torre-Pacheco.

Estensión[editar | editar la fonte]

Al ser una contorna natural, el Campu de Cartaxena nun tien una delimitación alministrativa precisa.

Fonte Álamo de Murcia, ye unu de los conceyos del interior del Campu de Cartaxena.
Santiago de la ribera, pedanía de San Javier, asítiase a la vera la mar Menor, Una de les zones costeres del Campu de Cartaxena.

La llanura del Campu de Cartaxena entiende los siguientes conceyos[5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17]

  • Cartaxena
  • Torre-Pacheco
  • San Pedro del Pinatar
  • San Javier
  • La Unión
  • Los Alcázares
  • Fonte Álamu de Murcia
Estensión averada del conceyu de Murcia dientro del Campu de Cartaxena.

Delles pedanías del conceyu de Murcia, como Sucina, Valladolises y Lo Xurao o Corvera, tamién s'atopen xeográficamente nel Campu de Cartaxena. Históricamente, estes pedanías fueron nomaes tradicionalmente dientro del Campu de Cartaxena pol conceyu de Murcia hasta que, bien apocayá, apaeció la denominación non oficial de Campu de Murcia de mano del Conceyu de Murcia.[18] Un casu especial ye'l de la pedanía de Lobosillo que s'asitia como un enclave del conceyu de Murcia nel centru del Campu de Cartaxena.

Esiste desalcuerdu tocantes a los autores sobro la inclusión del conceyu de Mazarrón dientro del Campu de Cartaxena.[19] Parte del so términu municipal atópase dientro de la llanura del Campu de Cartaxena, ciudá cola que per otra parte s'atopa estrechamente rellacionada nel ámbitu económicu: según la Facienda d'España (rentes proviciales) de 1840, Mazarrón pertenecía a la provincia de Cartaxena (Águiles, Mazarrón y Cartaxena).[20] Per otru llau, históricamente tuvo siempres venceyáu al conceyu de Lorca, anque xeográficamente nun s'atope dientro del valle del Guadalentín.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

La Islla Grosa, restu d'un volcán cuaternariu.
Vista satélite del Campu de Cartaxena, Mar Menor y Cabu de Palos.

El Campu de Cartaxena constitúi un gran planu inclináu de 1.600 km² con direición NO-SE llindáu al norte y noroeste poles postreres estribaciones orientales de los Cordales Béticos constituyíes poles sierres pre-costes (Carrascoy, Cabezos del Pericón y Sierra de les Victories, El Puertu, Los Villares, Columbares y Gradia), y al sur y suroeste por sierres mariniegos (El Algarrobo, Sierra de la Muela, Pelayo, Gorda, Sierra de La Fausilla y la Sierra minera de Cartaxena-La Unión, coles sos últimes estribaciones nel Cabu de Palos).[21]

Nel centru de la llanura del Campu de Cartaxena álzase solitariu'l Cabezo Gordu de Torre-Pacheco.

La formación xeolóxica d'esta gran llanura ye abondo recién, pos aprució del fondu del mar nel miocenu cimeru, mientres la denominada crisis salina del Mesiniense na que'l Mar Mediterraneu se desecó por completu. La conexón terrestre d'Europa a África dexó la llegada al Campu de Cartaxena d'una gran cantidá de fauna africana como mamuts, hipopótamos europeos, lleones, tigres dientes de sable, cercopitecos, hienes, etc. anguaño escastada, pero de la que queden restos fósiles na Cueva Victoria de Cartaxena.[22] La conexón col continente africanu provocó tamién la colonización de la zona de numberoses especies vexetales africanes, anguaño conocíes como endemismos iberoafricanos, como'l ciprés de Cartaxena (Tetraclinis articulata), el cornical (Periploca angustifolia) o'l oroval (Withania frutescens), que conformen unu de los patrimonios vexetales más importantes de la península ibérica.[23]

Mientres el Pliocenu, el Mar volvió abrise pasu al traviés del Estrechu de Xibraltar y el Campu de Cartaxena quedó nuevamente anubiertu para volver remanecer pocu dempués.

Vulcanismu[editar | editar la fonte]

El Campu de Cartaxena alluga unu de los episodios más recién de vulcanismu de la península ibérica. Mientres el miocenu cimeru, fai namái unos 7 millones d'años, produciéronse numberoses erupciones volcániques en tola zona, de les que son restos: les islles del Mar Menor, la Islla Grosa, El Carmolí o'l Cabezo Beaza.

Fai namái 1 millón d'años, mientres el pleistocenu, produciéronse les últimes erupciones volcániques nel noroeste del Campu de Cartaxena na diputación de Tallante.[24]

Acomuñaos a esta actividá volcánica xeneráronse potentes procesos hidrotermales nos que l'agua procedente del interior de la tierra, con presencia de minerales disueltos y sometida a fuertes presiones y altes temperatures, bastió estos minerales nes falles y cuévanos de la sierra y dio llugar a los ricos filones de minerales metálicos de la Sierra minera de Cartaxena-La Unión.[25]

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye de tipu mediterraneu secu, con precipitaciones que ronden los 270 mm añales. El Campu de Cartaxena ye una de les zones menos lluvioses del país. La ciudá de Cartaxena tien una media añal de precipitación de 256 mm, ente que La Azohía y Peñes Blanques constitúi'l puntu más secu de la Rexón, con apenes 183 mm añales. Escontra l'este, la media de precipitaciones va aumentando gradualmente, llegando a los 332 mm/añales na zona del Mar Menor (Estación meteorolóxica de San Javier), y algamando un máximu de 364 mm/añales recoyíos en Cabu de Palos (Estación meteorolóxica 7019 Cabu de Palos salines).[26][27]

Les temperatures son nidies mientres tol añu, con una media que ronda los 19/20 ℃. Na mariña difícilmente báxase de 5 ℃ pel iviernu y apenes se superen los 30 ℃ pel branu, mientres en zones más interiores nun sería estrañu tener dalguna xelada pel iviernu y averase a los 37 ℃ pel branu.

  Parámetros climáticos promediu de Castiellu de Galeres (230 msnm)
Mes Ene. Feb. Mar. Abr. May. Jun. Jul. Ago. Sep. Oct. Nov. Dic. Añal
Temp. media (°C) 11.7 11.9 12.3 13.8 16.5 19.9 23.2 23.9 21.9 18.2 14.8 12.1 15.4
Precipitación total (mm) 36.5 15.7 25.6 23.1 23.8 7.0 5.7 8.2 15.6 50.8 29.4 34.0 265.4
Fonte: 'El Campu de Cartaxena. Clima ya hidroloxía d'un mediu semiárido'.[28]

El Campu de Cartaxena escarez de cursos permanentes d'agua.[29]

Valores y espacios naturales[editar | editar la fonte]

El Campu de Cartaxena foi un territoriu intensamente esplotáu y tresformáu dende l'antigüedá. Nos últimos años, la presión turístico y urbanístico llevaron al tresformamientu de munchos kilómetros de mariña, tantu del Mar Menor como del Mar Mediterraneu.

A pesar d'ello, entá conserva importantes valores naturales como son les importantes comunidaes de iberoafricanismos y endemismos botánicos presentes en distintos partes del territoriu.

Per otru llau, los ecosistemes del Mar Menor y espacios acomuñaos a ésti como saladares, salines ya islles, son d'importancia vital pa la supervivencia de ciertes especies amenaciaes como la gavilueta de Audouin o'l fartet.

Flora[editar | editar la fonte]

El Campu y les sierres mariniegues de Cartaxena concentren una de les mayores biodiversidaes botániques de la península ibérica. Xuntu coles especies propies del monte mediterraneu, como'l pinu carrasco, el llentiscu, la coscoja o'l palmito, podemos atopar una gran cantidá d'especies reinales y singulares.

Asina, el Campu de Cartaxena cunta con cuatro endemismos botánicos esclusivos:

- La siempreviva de Cartaxena (Limonium carthaginense). Presente na sierra minera. Afecha a crecer en suelos con alta concentración de metales pesaos y sal.

- La Zamarrilla de Cartaxena (Teucrium carthaginense).

- El garbancillo de Tallante (Astragalus nitidiflorus). Una de les especies más amenaciaes de la flora cartagenera. Consideráu escastáu, redescubriose en 2004 pol biólogu cartagenero Sergio Martínez Mendoza. Anguaño tase llevando a cabu un programa especial pal so caltenimientu.[30]

- L'esparragal del Mar Menor (Asparagus macrorrhizus), especie en peligru críticu d'estinción.

Per otru llau, son especialmente destacables los numberosos iberoafricanismos, especies que s'atopen namái nes costes meridionales d'España (Murcia y Almería principalmente) según nel norte d'África. Tratase de plantes que colonizaron el sureste d'España fai unos 5,5 millones d'años, mientres la denominada crisis salina del Mesiniense, cuando'l mar Mediterraneu se desecó por completu y Europa y África quedaron conectaes per tierra. El más representativu ye quiciabes la sabina mora o ciprés de Cartaxena (Tetraclinis articulata), un ciprés que namái crez nel norte d'África, la Islla de Malta y nes sierres de Cartaxena. Otros endemismos iberoafricanos destacables son: les comunidaes de cornical, Artu y oroval, según les dos especies de chumberillo de llobu, Caralluma europaea y Caralluma munbyana, el azufaifo (Ziziphus lotus) o la árgoma (Calicotome entemedia). Ye destacable tamién la tapenera de la Sierra Minera (Capparis zoharyi), que crez sobro turries y ruines d'edificios mineros y distribúyese pel norte d'África y Empobine Mediu. N'España namái crez na Sierra minera de Cartaxena-La Unión. A lo último, en grave peligru d'estinción atópense, dientro d'estos iberoafricanismos, la jara de Cartaxena (Cistus heterophyllus carthaginensis) y la Manzanilla d'Escombreres (Anthemis chrysantha). Otros pervalibles endemismos, anque non esclusivos, son la Varica de San José (Narcissus tortifolius), l'ayu negru (Allium melananthum) o la siempreviva morada (Limonium insigne).[31][32]

Fauna[editar | editar la fonte]

Delles especies animales presentes nel Campu de Cartaxena son especialmente interesantes por atopase en situación de riesgu pal so caltenimientu. La mayoría d'estes especies concentranse nes güelgues y espacios anexos al Mar Menor como son el fartet (Aphanius iberus), pexe reinal del sureste d'España y qu'habita n'agües bien salines, el paíño européu y l'amenaciada gavilueta de audouin.

Nes zones de llabor añera la canastera, especie suxeta a diversos proyeutos de caltenimientu, y nes zones montascoses de Fonte Álamo, Cartaxena y Mazarrón destaca la presencia de la tortúa mora, especie protexida.[33]

Espacios protexíos[editar | editar la fonte]

Localización de los espacios naturales del Campu de Cartaxena.
Islla de los Palombos dende'l monte Roldán.

La importancia d'estos valores botánicos, faunísticos y xeolóxicos motivó la proteición de distintos espacios baxu diverses figures de caltenimientu.

Ecosistemes terrestres:

- Salinas y Arenales de San Pedro del Pinatar. Al norte de La Manga del Mar Menor, nel conceyu de San Pedro del Pinatar. Proteición como Parque natural y ZEPA

- Espacios abiertos ya islles del Mar Menor. Protéxense les cinco islles volcániques del Mar Menor, según salares de Lo Poyu, la sablera de L'Afitada, les salines de Marchamalo y la marina y monte del Carmolí. Tán protexíos como parque natural. Conceyos de Cartaxena, Los Alcázares y San Javier.

- Cabezo Gordu de Torre-Pacheco.

- Calblanque, Monte de les Cenices y Peña de la Águila nos conceyos de Cartaxena y La Unión. Parque natural y LIC

- Sierra de la Muela, Cabu Tiñosu y Roldán. Ente Cartaxena, Fonte Álamo y Mazarrón. LIC, ZEPA y Parque natural.

- Sierra de La Fausilla en Cartaxena. ZEPA.

- Islles y Castros de la Mariña Mediterránea. La islla Grosa, Islles formigues y castru d'Escombreres de los conceyos de Cartaxena y San Javier queden protexíos como parque natural y ZEPA

- Cabezos del Pericón y Sierra de les Victories ente los conceyos de Cartaxena y Fonte Álamo. Protexíos como LIC.

- Sierra de Carrascoy nel norte del conceyu de Fonte Álamu atopa esti espaciu protexíu que s'estiende tamién polos conceyos de Murcia y Alhama de Murcia.

Ecosistemes marinos.

- Mar Menor

- Reserva Marina de Cabu de Palos ya Islles Formigues

Historia[editar | editar la fonte]

Preseos de la minería de dómina romana fabricaos d'espartu. Muséu Arqueolóxicu Municipal de Cartaxena.

Na antigüedá, según Plinio el Viejo y Estrabón, tola zona del Campu de Cartaxena yera conocíu como Campus Spartarius, por cuenta de la bayura d'espartu que yera tratáu y comercializáu por tol Mediterraneu. La mesma ciudá de Cartaxena adoptaría mientres el sieglu V el nome de Carthago Spartaria.[34]

Tres #reconquistar castellana nel s.XIII, la mayor parte del Campu de Cartaxena estremase ente los conceyos de Cartaxena y Murcia usando como llinia divisora de dambos conceyos la rambla d'El Albujón. Una pequeña parte del sector occidental quedó so xurisdicción del conceyu de Lorca.

Mientres tola Edá Media y el s.XVI son bien frecuentes los pleitos ente dambos conceyos de Murcia y Cartaxena pol control del Campu de Cartaxena y especialmente de les encañizadas y pesquerías del Mar Menor.[35]

En 1572 el rei Felipe II concede a Mazarrón el títulu de Villa de Mazarrón, constituyéndose en conceyu independiente del de Lorca.[36]

En xunetu de 1700 el rei Carlos II estendió Real Cédula pola que se constituyía la Villa de Fonte Álamo con terrenes de los conceyos de Murcia, Cartaxena y Lorca.[37]

En 1836 segreganse del términu municipal de Murcia los conceyos de Torre-Pacheco, San Pedro del Pinatar y San Javier.[38][39][40]

En 1860 les diputaciones d'El Garbanzal, Ferreríes y Portmán decidieron secesionarse de Cartaxena y constituyeron el conceyu d'El Garbanzal que pasó a denominase La Unión en 1868.

L'últimu conceyu instauráu nel Campu de Cartaxena foi'l de Los Alcázares que se constituyó en 1983 con territorios de Torre-Pacheco y San Javier.[41]

Nel pasáu, otros pueblos o diputaciones del Campu de Cartaxena fueron constituyíos en conceyos independientes, como ye'l casu de Pozu Estrechu o La Palma en 1813[42] o El Algar (1821-1823).[43] Dellos vecinos d'estes diputaciones reclamen anguaño la so independencia municipal.

Demografía[editar | editar la fonte]

Población de los conceyos (o pedanías d'otros conceyos) entendíos dientro del Campu de Cartaxena (incluyendo a Mazarrón que nun forma parte del mesmu), ordenaos pola so distancia a Cartaxena, y que formen la so área metropolitana. Cartaxena ye'l 23º conceyu d'España por númberu d'habitantes, ente que'l Campu de Cartaxena ye la 16ª área metropolitana d'España.

Conceyu Población (2012)[44] Superficie (km²) Densidá de población (hab/km²)
CartaxenaEscudo Cartagena.png 218 244 hab. 558, 08 391,06
La UniónEscudo de La Unión (Murcia).svg 19 859 hab. 24, 6 772, 72
Torre-PachecoEscudo de Torre-Pacheco (Murcia).svg 33 911 hab. 189, 4 179, 04
Los AlcázaresEscudo de Los Alcázares (Murcia).svg 16 251 hab. 19, 82 819, 93
Murcia (Pedanía de Lobosillo)Escudo de Murcia.svg 3 302 hab. 12, 16 271, 55
San JavierEscudo de San Javier (Murcia).svg 32 641 hab. 74, 2 439, 91
Fonte ÁlamuEscudo de Fuente Álamo de Murcia (Murcia).svg 16 175 hab. 273 59,25
San Pedro del PinatarEscudo de San Pedro del Pinatar.svg 24 285 hab. 22, 32 1088, 04
MazarrónEscudo de Mazarrón.svg 35 408 hab. 318, 7 111, 1
Restu 9 510 hab. 362, 86 26, 21
Total 409 586 hab. 1 855,14 km² 220,78 hab/km²

La densidá de población del Campu de Cartaxena, 220,78 hab/km², ye cimeru a la media de la Rexón de Murcia (129,94 hab/km²).

Evolución demográfica del Campu de Cartaxena dende 1900
Fonte: INE[45]

Nota: Ente 1900 y 2001 namái s'inclúi la población de la contorna alministrativa de Cartaxena, a partir de 2011 inclúyese tamién la población de les pedanías del Campu de Murcia.

Etnografía[editar | editar la fonte]

Los molinos de vientu[editar | editar la fonte]

Molín fariñeru en Cartaxena.

Una de les construcciones más típiques del Campu de Cartaxena son los molinos de vientu qu'abonden por tol paisaxe de la contorna dende Cartaxena hasta l'entamu de la Sierra de Carrascoy. Tán toos protexíos como Bien d'Interés Cultural (B.I.C.) anque la mayoría atopanse n'estáu de ruina debíu al desusu.

La carauterística principal y lo que les diferencia d'otros molinos de vientu ye l'usu de la vela llatina.

Había molinos de trés tipos: pa la molienda de la farina (fariñeros), pa la molienda del sal (salineros) y pa la estracción d'agua.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

La gastronomía del Campu de Cartaxena ta íntimamente amestada a la so producción agraria propia de tierres de secanu y a la esplotación pesquera.[46] Rellaciónense de siguío dalgunos de los productos más típicos:

Comíes[editar | editar la fonte]

Xuna tapa de michirones.
  • calderu
  • michirones
  • Tocín de cielu
  • Coneyu al ayu cabañil
  • mújol al sal
  • cascoxos chupaeros
  • cabritu al fornu
  • embutíos caseros
  • salazones de pexe, como la mojama con tomate frescu
  • crespillos
  • migues de pan con llonganiza
  • migues de farina de trigu o gachasmigas

Bébores[editar | editar la fonte]

  • bébores típiques mineres: láguena (amiestu d'anís y vinu duce a partes iguales) y el reparu (coñá y vinu duce a partes iguales).
  • L'asiáticu: un café con llicor 43, Coñá y lleche entestada

Vitivinicultura[editar | editar la fonte]

Estensión de la denominación "Vinos de la tierra del Campu de Cartaxena".

Nos conceyos de Torre-Pacheco, Fonte Álamu, La Unión y Cartaxena esiste producción vitivinícola de vinos tintos y blancos amparaos so la denominación de vinos de la tierra.

Folclore[editar | editar la fonte]

Dellos colectivos vecinales del Campu de Cartaxena, como'l Grupu Folklórico 'Ciudá de Cartaxena' de La Palma dedicáronse nos últimos años a recuperar los bailles y cantes tradicionales baltes como les cartageneras, boleros, les jotas, les levanticas, les malagueñes, etc., según el vestuariu y tradiciones populares de la contorna.[47]

Nel sieglu XIX, cola apertura de xacimientos mineros nel sieglu XIX, miles d'obreros andaluces, especialmente de les provincies de Granada y Almería, emigraron a Cartaxena y La Unión pa trabayar nes mines. Con ellos llegó tamién a la zona'l cante flamencu.[48][49] De la malagueña, la granaína y el taranto d'Almería, palos herederos del fandangu, traíos polos obreros andaluces y el so contautu colos fandangos locales, nacieron los denominaos cantes mineru-levantinos. Los más destacables son:[50]

  • La taranta. Cante difícil, llargu y de fonda fondura procedente del fandangu almeriense.
  • La minera: Cante tamién difícil y fondu basáu nes penalidaes del trabayu na mina.
  • La cartagenera: Procede del "aflamencamiento" de los fandangos locales del sieglu XVIII. Nun trata temes mineres.
  • El fandangu mineru.
  • La levantica.
  • La murciana.

Dende l'añu 1961 #celebrar en La Unión tolos meses d'agostu'l Festival Internacional del Cante de les Mines. Nesti festival remémbrense aquellos cantes, que sufridamente alzaben los antepasaos mineros mientres el so llargu día de trabayu dientro de la mina y convirtióse n'unu de los festivales más importantes del mundu del flamencu n'España.

Deportes tradicionales[editar | editar la fonte]

Na contorna desenvuélvense deportes, qu'anque minoritarios, gocien d'una gran tradición dende va delles décades. Estos deportes caracterizanse por tener peculiaridaes propies de la zona, namái practicaos nella. Ente los deportes que podríamos nomar como tradicionales destaquen los siguientes:

  • Bolos cartageneros: Practicaos en mayor midida nos términos municipales de Cartaxena y La Unión.
  • Caliche: Deporte nel que se balta una figura cílindrica d'unos venti centímetros (Caliche) por aciu el llanzamientu de pieces metáliques (moneos).

Museos etnográficos[editar | editar la fonte]

Muncha de la riqueza de costumes y tradiciones del Campu de Cartaxena fueron recoyida en distintos museos partíos pola contorna. Los más destacables son:

  • El Muséu etnográficu de Roldán.
  • El Muséu rexonal del Boliyu en La Palma.[51]
  • El Muséu del Mar de San Pedro del Pinatar. Con colecciones de mapes cartográficos y maquetes d'artes de pesca típiques del Mar Menor.
  • El Muséu etnográficu del Campu de Cartaxena. Asitiáu en Los Puertos de Santa Bárbara na zona oeste del conceyu de Cartaxena.[52]
  • El Muséu de l'agua del Campu de Cartaxena en Fuente #Álamo. Asitiáu nun barcal abovedáu de 600 construyíu en 1883. Amuesa ferramientes y maquinaria rellacionada col usu de l'agua nel Campu de Cartaxena.

Economía[editar | editar la fonte]

Economía tradicional[editar | editar la fonte]

Al escarecer de cursos d'agua permanentes, l'agricultura del Campu de Cartaxena taba tradicionalmente basada nos cultivos de secanu: ceberes, olivo, almendro y algarrobo principalmente.

Hasta'l s.XIX taba bien estendíu'l cultivu de la vide, pero la plaga de filoxera fixo que se tuvieren qu'arrincar toles viñes. Anguaño volvió recuperase la viticultura col plantíu de nueves cepes y ameyoróse enforma la calidá y producción del vinu del Campu de Cartaxena.

Restu d'una antigua encañizada en San Pedro del Pinatar.

Otros cultivos tradicionales yeren el de la sosa y la barrilla de les que se llograba la sosa cáustica que yera esportada pa la fabricación de xabón y vidriu. Otra planta esplotada con fines industriales dende tiempos inmemoriales ye l'espartu.[53]

La estracción d'agua de niveles freáticos por mediu de los molinos dexó'l cultivu de delles especies de regadío como fabones, arbeyos, melones, sandíes, pimientos y tomates, productos que s'utilizaben pa la subsistencia yá que se trataba d'una agricultura de baxu rendimientu.[54]

Otru de los recursos tradicionales pa la subsistencia nel Campu de Cartaxena foi la pesca, especialmente nel Mar Menor. Nel Mediterraneu y Mar Menor pescábense la dorada, l'anguila, el mújol, la llubina y el cuasi desapaecíu y bien apreciáu langostino del Mar Menor. Una de les formes tradicionales y típicas de pesca nel Mar Menor yeren les encañizadas que s'asitiaben nes golas o canales de comunicación ente'l Mar Menor y el Mediterraneu. L'usu d'estes encañizadas ta documentáu dende'l s.XVI y foi fonte de numberosos conflictos ente los conceyos de Murcia y Cartaxena pol so control yá que suponía una bona fonte d'ingresos. El caltenimientu del pexe realizábase fundamentalmente per mediu de la salazón, constituyendo la mojama, la güeva y el bonitu anguaño xuno de los productos típicos de la gastronomía del Campu de Cartaxena.[55]

Tresformamientu económicu del sieglu XX[editar | editar la fonte]

El Campu de Cartaxena vivió nel s.XX una revolución na so estructura económica debíu fundamentalmente a:[56]

  • La llegada nos años ochenta de l'agua del tresvase Tayo-Segura que tresformó los cultivos de secanu en regadíos. L'agua del tresvase Tayo-Segura, la benignidad del clima y los tresformamientos granibles, teunolóxiques y empresariales convirtieron l'agricultura del Campu de Cartaxena n'una de les más granibles y rentables d'Europa. Los productos agrícoles del Campu de Cartaxena son esportaos a tol mundu, especialmente a los países de la Xunión Europea contribuyendo bien positivamente a la balanza comercial d'España.[57] La renta de los llabradores del Campu de Cartaxena y la de les sos ciudaes aumentó notablemente.[58][59]
  • El turismu. El turismu de sol y sablera xeneró una crecedera de toles llocalidaes costeres del Campu de Cartaxena, como ye'l casu de La Manga del Mar Menor, Lo Pagán, Cabu de Palos, Santiago de la Ribera, Los Alcázares, etc. provocando coles mesmes graves problemes medioambientales.[60][61]
  • La industria, concentrada fundamentalmente en redol a la ciudá de Cartaxena, que vivió un grave procesu de reconversión industrial nos años 80, empezó a desapegar de nuevu a finales de los noventa cola instalación de nueves industries tantu nel Valle d'Escombreres como nel Parque teunolóxicu de Fonte Álamo.

Esta espectacular crecedera económica produció paralelamente una masiva entrada de mano d'obra inmigrante non especializada, especialmente de nacionales de Marruecos y Ecuador.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Monumentos y museos[editar | editar la fonte]

Vista esterior del monasteriu de San Ginés de la Jara.

El campu de Cartaxena cunta con pervalibles restos del so antiguu pasáu. Na ciudá de Cartaxena pueden contemplase numberosos monumentos, museos y restos arqueolóxicos (Vease Arquiteutura en Cartaxena). Son mencionables amás:

  • El monasteriu de San Ginés de la Jara
  • Los molinos de vientu del Campu de Cartaxena
  • Torres de vixilancia costera

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Contorna del Campu de Cartaxena propuesta por dellos autores pa la posible división comarcal de la R.de Murcia basada na segregación del Partíu Xudicial de San Javier.
Contorna del Mar Menor propuesta pol Conseyu Rexonal en 1980.

La división de la Rexón de Murcia en contornes foi prevista nel Estatutu d'Autonomía de la Rexón de Murcia de 1982.[62] Sicasí, la división comarcal y el so desenvolvimientu llegal entá nun foi aprobáu pola Asamblea Rexonal de Murcia.

Sobro los conceyos que puedan integrar nel futuru la Contorna del Campu de Cartaxena esisten distintos puntos de vista:

Per un sitiu, quien defenden la inclusión de tolos conceyos que formaron tradicionalmente parte del Campu de Cartaxena:

  • Cartaxena.
  • Torre-Pacheco.
  • San Pedro del Pinatar.
  • San Javier.
  • La Unión.
  • Los Alcázares.
  • Fonte Álamo de Murcia.
  • Mazarrón.

Pa la defensa d'esta postura basanse na esistencia d'una entidá xeográfica, cultural y etnográfica constituyida pel tradicional Campu de Cartaxena, que englobaría tou la planicie que queda al Sur de la Sierra de Carrascoy. Esta división comarcal ye la recoyida nel Estatutu d'Autonomía de la Rexón de Murcia como una de les cinco circunscripciones electorales nes que s'estrema la Rexón de Murcia.[63]

Esiste, per otru llau, la propuesta de comarcalización realizada pol Conseyu Rexonal en 1980, según la cual estremaríase'l Campu de Cartaxena en dos contornes, una denominada Contorna del Campu de Cartaxena y formada por:

y otra la Contorna del Mar Menor basada nel Partíu xudicial de San Javier y que quedaría integrada por:

  • San Pedro del Pinatar.
  • San Javier.
  • Torre-Pacheco
  • Los Alcázares.

El conceyu de Mazarrón quedaría integráu nel Baxu Guadalentín.

Cartagenerismo[editar | editar la fonte]

Bandera de la provincia marítima de Cartaxena, comúnmente utilizada.

El cartagenerismo ye un movimientu social, políticu ya ideolóxicu d'España qu'escuerre la reconocencia d'un territoriu autónomu centráu en Cartaxena y la so contorna (Campu de Cartaxena), qu'inclúi los conceyos de La Unión, Los Alcázares, San Javier, San Pedro del Pinatar, Torre-Pacheco, Fonte Álamo, Mazarrón y dalgunes pedanías del sur de Murcia, como Lobosillo, y que formen la so área metropolitana, según la defensa de la identidá cartagenera y de la so redolada.

Ye una aguada de pensamientu qu'apigura tantu a ciudadanos d'izquierda como de centru y derecha, dientro de la cual pueden estremase básicamente dos corrientes, el provincialismu y el rexonalismu.

El territoriu en cuestión, tien una estensión similar a la provincia de Guipúzcoa, una población de 409.586 habitantes, superior a la de 15 provincies españoles y Comunidá Autónoma de La Rioxa y la so capital, Cartaxena, tien más población que 33 capitales de provincia. Amás corresponderíen-y 4 escaños nel Congresu de los Diputaos y 4 nel Senáu.

Los colectivos que proponen la biprovincialidad aducen que la Rexón de Murcia aumentaría la so representación nes Cortes españoles, con 4 escaños más nel Congresu de los Diputaos y 2 más nel Senáu, oldeándose al d'otres comunidaes que, con menor población, tienen más representantes nes Cortes.[64]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Contornes de la Rexón de Murcia
  • Contorna del Campu de Cartaxena
  • Vinu del Campu de Cartaxena
  • Molinos de vientu del Campu de Cartaxena
  • Encañizadas
  • Mar Menor
  • Campu Volcánico de Cartaxena
  • Campu de Murcia

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Portal del Agua de la Región de Murcia;
  2. BOE Ministerio de agricultura,pesca y plimentación. Orden del 15 d'avientu, año 2000, sobre territorios afectados por sequía y otras adversidades climáticas;
  3. [ Uno de los accidentes geográficos más singulares del Campu de Cartagena es el Mar Menor, la laguna de agua salada más grande de Europa.
  4. Visitando el Campu de Cartagena
  5. Mapa del Campu de Cartagena en la web de la CARM
  6. https://web.archive.org/web/20091223081913/http://www.torrepacheco.es/torrepacheco/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/0_2582_1.pdf Ley del Plan General de Ordenación Urbana de Torre Pacheco
  7. https://web.archive.org/web/20100909165458/http://www.crccar.org/um/informacioncrccar.asp
  8. http://servicios.laverdad.es/vinosmurcia/campoctg.htm Denominación de origen Vinos de la Tierra del Campu de Cartagena: Cartagena, Torre Pacheco, La Unión y Fuente Álamo
  9. https://web.archive.org/web/20160605173239/http://www.regmurcia.com/servlet/s.Sl?sit=a,105,c,522,m,1075 Molinos del Campu de Cartagena en Sucina
  10. https://web.archive.org/web/20090422092410/http://atlasdemurcia.com/index.php/seiciones/8/comarca-de-cartagena-mar-menor Atlas de Murcia: Campu de Cartagena: Cartagena, Torre Pacheco, San Javier, Los Alcázares, San Pedro del Pinatar, Fuente Álamo y pedanías de Murcia
  11. https://web.archive.org/web/20090529153947/http://www.coec.es/socios/area.asp Confederación Comarcal de organizaciones empresariales de Cartagena que incluye Cartagena, Fte.Álamo, La Unión, Los Alcázares, Mazarrón, La Unión, Torre Pacheco, San Javier
  12. Torre Pacheco es un municipio situado en el sudeste de la Región de Murcia, en la Comarca del Campu de Cartagena.
  13. Zona Pastoral del Campu de Cartagena – Mar Menor formada por los conceyos de Cartagena, Los Alcázares, Torre Pacheco, San Javier, San Pedro, La Unión, Fuente Álamo y las pedanías de Baños y Mendigo, Corvera, Lobosillo, Los Martínez del Puerto y Sucina.
  14. https://web.archive.org/web/20120627131240/http://www.redr.es/recursos/doc/Politicas_rurales/Programa_desarrollo_rural/2051168992_2112009172940.pdf Programa de Desarrollo Rural FEADER de la Región de Murcia 2007-2013. Fondo Europeo Agrícola de Desarrollo Rural.Comunidad Autónoma de la Región de Murcia;
  15. [http://web.archive.org/web/http://www.mma.es/portal/seiciones/biodiversidad/conservacion_humedas/zonas_humedas/ramsar/pdf/33_fir_mar_menor_0.pdf El Mar Menor es una laguna litoral situada en el sudeste de la Región de Murcia, entre los paralelos 37' 50' y 37' 34' N y los meridianos O' 4 1' y O' 55' W. Forma parte de la unidad geográfica del Campu de Cartagena, cuya porción occidental es el Campo del Mar Menor, extensa llanura cuaternaria salpicada de pequeños cabezos montañosos y surcada por potentes ramblas que desaguan a la laguna (Albujón, Beal, Carrasquilla, Miranda, Matildes, Ponce, Atalayón, Los Alcázares).Ficha informativa sobre el Mar Menor del Ministerio de Medio Ambiente]
  16. La Región de Murcia, a diferencia de otras tierras españolas, no ha tenido una tradición en la organización comarcal de su espacio, sino que ha sido una necesidad sentida en época reciente. Históricamente, sólo dos ciudaes muy dinámicas comercial y alministrativamente, Murcia y Lorca, llegaron a a dejar sentir su influencia más allá de los actuales límites murcianos, configurando sus redes de interacción socieconómica incluso superiores a los existentes hoy en día. Si a lo largo de los siglos no se aprecia una clara idea de comarcalización en el interior del territorio murciano, salvo para los casos anteriormente mencionados, el advenimiento de la restauración democrática en 1977 y la aplicación de los textos constitucionales de 1978 cuajan en el nacimiento de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia el 9 de xunu de 1982, que llevó consigo el despertar de este nuevo ente administrativo la necesidad de potenciar una división espacial intermedia entra las compartimentaciones etablacidas oficialmente - la Región y el municipio - que fueran las comarcas. (...) Es así como en la Comunidad murciana empieza a consolidarse una división comarcal que los geógrafos habían hecho con anterioridad, y poco a poco los organismos oficiales, sin hacer un reconocimiento legal de las mismas, comienzan a organizar sus servicios a través de estas entidades intermedias, si bien con actuaciones desconexas entre ellas. Al mismo tiempo, los medios de comunicación - prensa, radio, televisión-, en su necesidad de agrupar las noticias de varios de sus conceyos, recurren a las denominaciones comarcales propuesta en 1968 por el departamento de Geografía de la Universidad de Murcia: Campu de Cartagena, Huerta de Murcia, Bajo Guadalentín, Campu de Lorca, Cuenca de Mula, Vega alta del Segura, Sierras Occidentales - también llamado Noroeste murciano- y Altiplano de Jumilla y Yecla. Atlas del País-Aguilar 1993 VOL II (Vol.II) ISBN 84-86459-42-7
  17. Zonificación administrativa de la Consejería de Educación de la Región de Murcia
  18. [https://web.archive.org/web/20110916062824/http://www.ub.edu/geocrit/sn-13.htm APROVECHAMIENTOS FORESTALES EN LA COMARCA DEL CAMPO DE CARTAGENA DURANTE LA EDAD MEDIA. UNIVERSIDA DE BARCELONA. Carmen Zamora Zamora
  19. El municipio de Mazarrón siempre ha constituido un área costera difícil de incluir en las comarcas limítrofes.
  20. Sita en la biblioteca de la facultad de derecho de Madrid
  21. REPORTAJESPADRE Relieve de Murcia en Región de Murcia digital
  22. Cueva Victoria
  23. Geología de la Región de Murcia
  24. Volcanes de la Región de Murcia
  25. Antonio del Ramo. «Volcanes en la Región de Murcia. Episodios volcánicos». Región de Murcia Digital. Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 20 d'agostu de 2009.
  26. [1]
  27. [http://estudiosgeograficos.revistas.csic.es/index.php/estudiosgeograficos/article/view/7/4 Antonio Gil Olcina: Sequía de 1846-50 e hipótesis de cambio climático por deforestación en el sureste ibérico]
  28. El Campu de Cartagena. Clima e hidrología de un medio semiárido.
  29. Murcia en clave ambiental
  30. Desarrollo Sostenible recupera una especie que se dio por extinguida
  31. AYUNTAMIENTO DE CARTAGENA: FLORA SILVESTRE PROTEGIDA
  32. Una flora singular
  33. Proyeuto canastera de ANSE
  34. [https://web.archive.org/web/20121102170819/http://www.regmurcia.com/docs/murgetana/N058/N058_002.pdf CARTHAGO SPARTARIA Estudio Histórico-Arqueológico de la industria espartera en la Prehistoria y Edad Antigua en el Sureste]
  35. Disputa entre los Concejos de Murcia y Cartagena por Campo Nubla
  36. Historia de Mazarrón
  37. III CENTENARIO DE LA OBTENCIÓN DEL TÍTULO DE VILLA
  38. Historia de San Pedro del Pinatar
  39. Historia de Torre Pacheco- Edad Contemporánea
  40. Ayuntamiento de San Javier
  41. Historia de Los Alcázares
  42. Región de Murcia Digital - Pozo Estrecho
  43. El Algar- Edad Contemporánea
  44. Datos obtenidos del nomenclátor del INE
  45. INEbase. Variaciones intercensales. Alteraciones de los conceyos en los censos de población desde 1842. En línea: http://www.ine.es/intercensal/ Consultado 17-06-2011. Cuando se dispone del dato de población de hecho y de derecho se ha tomado la cifra más alta.
  46. [http://web.archive.org/web/http://www.regmurcia.com/servlet/s.Sl?sit=c,365,m,1453,&r=ReP-1883-DETALLE_REPORTAJESPADRE Gastronomía del Mar Menor]
  47. Grupo folklórico Ciudad de Cartagena
  48. «Horizonte flamenco:». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xunetu de 2007. Consultáu'l 24 d'agostu de 2009.
  49. Junta d'Andalucía. «Materiales curriculares para la didáctica del flamenco.». Archiváu dende l'orixinal, el 24 d'ochobre de 2004. Consultáu'l 24 d'agostu de 2009.
  50. Región de Murcia Digital. «Murcia jonda en Region de Murcia Digital». Archiváu dende l'orixinal, el 29 de marzu de 2014. Consultáu'l 24 d'agostu de 2009.
  51. Web del Museo del bolillo
  52. Web del Museo etnográfico
  53. Velasco Hernández, Francisco (2007). «Barrilla, sosa y esparto. Tres productos estelares de la economía cartagenera del Antiguo Régimen». Cartagena Histórica (30). ISSN 1696-991X.Velasco Hernández, Francisco (2007). «Barrilla, sosa y esparto. Tres productos estelares de la economía cartagenera del Antiguo Régimen». Cartagena Histórica (30). ISSN 1696-991X. http://archivo.cartagena.es/gestion/documentos/19755.pdf. 
  54. Economía de El Albujón- Sectores
  55. La pesca en el Mar Menor
  56. Visión General
  57. Comercio exterior-Exportaciones e importaciones
  58. Economía de Torre Pacheco
  59. Economía de La Palma
  60. Economía de Los Narejos
  61. Lo Pagán- Economía
  62. Artículo 3 del Estatuto de Autonomía de la Región de Murcia
  63. Disposición transitoria 1ª del Estatuto de Autonomía de la Región de Murcia
  64. Otro paso hacia la biprovincialidad, 31-12-2011: http://www.laopiniondemurcia.es/cartagena/2011/12/31/paso-biprovincialidad/374990.html

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]