Campo de Peñafiel

Coordenaes: 41°35′51″N 4°08′17″W / 41.5975°N 4.13818°O / 41.5975; -4.13818
De Wikipedia
Campo de Peñafiel
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Llión
Provincia Provincia de Valladolid
Tipu d'entidá comarca d'España
Xeografía
Coordenaes 41°35′51″N 4°08′17″W / 41.5975°N 4.13818°O / 41.5975; -4.13818
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata
El Campu de Peñafiel, n'azul marino.

El Campu de Peñafiel ye una contorna de la provincia de Valladolid que engloba a un conxuntu de llocalidaes de la redolada de Peñafiel.

Conceyos[editar | editar la fonte]

Consta de zones bien estremaes: 1) Les vegues del: Payares, Botíes, Duero y Duratón. 2) Los de Molpeceres, Roturas y Langayo y el Valle del Cucu 3) Los Pandoriales de Campaspero, Castrillo y Olmos, San Llorente y Pesquera.





Esta contorna actual ta formada por:

1). L'antigua Comunidá de Villa y Tierra de Peñafiel (salvu Quintanilla de Onésimo) qu'incluyía a: Peñafiel, Aldeyuso, Canalejas, Castrillo de Duero, Fompedraza, Langayo, Manzanillo, Mélida, Molpeceres, Olmos, Padilla, les Quintanillas, de Suso y de Yuso, y Rábanu al sur del Duero y Pesquera, única población asitiada al norte del Duero, más los despoblados de: Carpio (Rábanu); Carrascal (Peñafiel); Pedrosilla, Oreya y San Mamés (Langayo); Quintana Y Payares (Padilla)y Santa María de Parres (Castrillo).

2). La Comunidá de villa y tierra de Curiel formada por Curiel, Bocos, Corrolades, Roturas, San Llorente y Valdearcos más el despoblado d'Ilesia Rubia (l'actual Jarrubia en S. Llorente). Anguaño estos conceyos salvu Roturas arrexuntanse nel Valle del Cucu.

3). Bahabón, Torrescárcela, Campaspero y Cogeces del Monte, de la Comunidá de Villa y Tierra de Cuéllar.

4). Valbuena y S. Bernardo que pertenecíen al dominiu monásticu de Sta María de Valbuena, más el despoblado de Mombiedro.

Organización eclesiástica.

Hasta'l Concordatu de 1952 la organización eclesiástica era:

Obispáu de Segovia: Castrillo de Duero nel arciprestalgu de Fuentidueña, y Bahabón, Torrescárcela, Campaspero y Cogeces del Monte nel arciprestalgu de Cuéllar.

Obispáu de Palencia: arciprestalgu de Peñafiel, toles demás poblaciones.

Pincelaes históriques[editar | editar la fonte]

La partida de 1793

L'Alcalde Mayor de Peñafiel formó una partida pa prindar a los bandoleros qu'afaraben la contorna.

Formación. Piñel de Arriba contribuyó con 4 homes, Canalejas y Castrillo con dolce cada unu.

Captures. En Valdearcos prindóse a Alonso de la Fuente sospechosu de la muerte del alcalde de Valdearcos. En Fuentecén fueron prindaos los bandoleros: Tomás Martínez "El Morros", Roque Palombares "El Farrucu" y Miguel Arranz "Miguelín".

Prisión. Al nun caber na cárcel de Peñafiel, dellos bandoleros fueron zarraos na cárcel de Padilla.

Les desamortizaciones nel Campu de Peñafiel: Desamortización de Mendizábal y Desamortización de Madoz


La Desmortización de Mendizabal (1836-1853). Los bienes espropiáronse al cleru secular y regular, y a les órdenes militares.

Nel Campu de Peñafiel espropiáronse 2.163 ha de les aproximao 67.000 catastradas nos conceyos afeutaos, lo que supón pocu más del 3% de la superficie catastrada. Les tierres desamortizadas dedicábense: a laboreo 929 hai, de monte 112, de viñes 1.129 y 3 de güertos. Hai que señalar que les viñes taben cuasi na so totalidá en Peñafiel (667 hai) y en Pesquera (450 hai). Se desamortizaron 103 llotes con 1.196 parceles.

Los compradores rurales adquirieron 424 hai, ( 293 los del so pueblu y 131 los d'otros conceyos). Los compradores urbanos axudicáronse 1.602 hai (368 los residentes en Valladolid, 29 los de Madrid y 1.190 los d'otres ciudaes).

Toribio Lecanda, que vive en Palencia y se translada dempués a Valladolid, ye'l mayor comprador de finques na zona. Adquier cuatro finques grandes, ente elles La Devesa de los Canónigos, con un total de 1.190 ha poles que pagó 1.236.000 reales. Foi non solamente comprador de les finques sinón un llabrador innovador. Mercó al Marques de Valbuena en 1848 la finca de Vega Sicilia, que nel primer terciu del sieglu XX entá se-y llamaba "La Finca de Lecanda". Igualmente mercó n'El Campu de Peñafiel ente 1841 y 1847, cuatro bodegues poles que pagó 60.130 reales. Hai que resaltar que siempres mercó percima de los importes de tasación. Foi'l promotor de l'Asociación Agrícola pa la Iniciativa Privada, tenía industria minero y yera un importante accionista del ferrocarril Alar-Santander. Nel 1861 arrienda en Valladolid un gran café, nel sitiu más principal de la ciudá cerca del Círculu de Recréu y Casino, que tien una superficie de 5.000 pies con trenta y un columnes de fierro y fachaes completes de cristaleria.[1]

La Desamortización de Madoz. (1855 a 1868). A diferencia cola desamortización de Mendizábal que desamortizó los bienes d'eclesiásticos, esta de Madoz que se titulaba Llei Xeneral de Desamortización Civil y Eclesiástica, consideró "manes muertes" tamién a los bienes a los bienes de propios de los conceyos y a los de la Beneficencia ya Instituciones d'Enseñanza. Ningúno de los Conceyos afeutaos alzó quexa dalguna contra esta decisión estatal.

Se desamortizaron 2.787 parceles en 499 llotes que totalizaron 7.788 ha, dedicaes: 6.735 a laboreo, 1.048 de monte y 7 de viñes.

L'importe de riqueza imponible en miles de reales en 1852 partíase asina: cleru secular 23, cleru regular 4 y cofraderíes 1 esto ye un total de 29 el conxuntu de bienes eclesiásticos y 65 los mesmos de los conceyos , 5 de la Beneficencia y 7 de les Instituciones d'Enseñanza lo que fai un total de 67 los bienes civiles, esto ye la desamortización civiel supunxo más del doble que la eclesiástica.

Montes Públicos que non se desamortizaron.

. El catálogu de Montes Públicos salvaos de la desamortización, con arreglu al R.D. 22 de 1862, y Llei de 24 de mayu de 1865, entiende nel Campu de Peñafiel los siguientes propiedá del pueblu onde tán asitiaos:

Castrillo de Duero:1, El Orcajo.

Cogeces del Monte: 2, La Grama y Barcu Afogáu y La Orellada y el Plantío.

Langayo:1, Valtejeros y Caspedregoso.

Manzanillo: 1, Carba y Charcu Roldán

Olmos de Peñafiel: 1, La Frontera.

Pesquera de Duero: 1, Landerrera.

Piñel de Arriba: 1, Les Revillas.

Piñel de Abajo: 2, Les Fasteres de Jaramiel y La La Rebollá.

Quintanilla de riba: 1, La Encina y Rebollar.

Rábanu: 1, Valdecarros.

Valbuena: 2, Enebral, y Valdeorias y Demerelo.

Curiel de Duero: 1, Cerracín

Roturas: 1, Castellares.

Amás la Comunidá de Villa y Tierra de Peñafiel yera propietaria de 3 montes, incluyíos nos non desamortizados, con una superficie total de 7.725 ha: Monte Altu en Pesquera de matos de carbayu caxigal, y Los Carrascales y Vega de Santa Cecilia en Quintanilla de pinu piñonero.

Carreteres Provinciales.


N'avientu de 1892 l'estáu de les carreteres provinciales nesti Campu de Peñafiel yera:

Renedo a Pesquera, por Olivares y Valbuena, concluyíos los 43 km

Peñafiel a Encinas por Curiel y Corrolades: 23 km de los cualos 5 concluyíos, 3 en construcción y 15 ensin estudiar.

Peñafiel a la llende de la provincia de Segovia, por Rábanu construyíos los 12 km

El Campu de Peñafiel anguaño[editar | editar la fonte]

Na actualidá'l Campu de Peñafiel cunta con alredor de 10.000 habitantes. Trátase d'una contorna de gran potencial y d'importancia turística y agroalimentaria creciente, amestáu en bona midida a la vitivinícola Denominación de Orixe Ribera del Duero. Nestos últimos años tán llevándose a cabu grandes proyeutos empresariales y d'inversión, que van redundar na creación d'empléu, riqueza y calidá de vida na zona. El zarru de l'Azucrera de Peñafiel pola reforma de la OCM nel sector mercáu del azucre, ta compensándose col impulsu de la Denominación de Origxen Ribera Duero. va faese verdá aquel cantar que se cantaba nos años sesenta del pasáu sieglu: "A tolos borrachos / van tenenos envidia,/ les tierres de remolacha, / van #poner de viñes". Pero, afortunadamente, el vinu de La Ribera nun ye'l vinu de los borrachos sinón el de los degustadores de vinos calidable.

Como principales curiosos turísticos destaquen, per una parte, el patrimoniu natural que conformen los ríos Duero y Duratón al so pasu pel Campu de Peñafiel (especialmente les riberes de Rábanu, cotu intensivu de pesca, y de Quintanilla de riba), según los pequeños valles encaxaos ente pandoriales (especialmente'l Valle del Cucu).

Y per otra parte destaca'l ingente patrimoniu cultural d'esta zona de gran trescendencia histórica: les villes de Peñafiel, Curiel, Pesquera y Castrillo de Duero, el Castiellu de Peñafiel - Muséu Provincial del Vinu, los numberosos museos, ilesies y conventos de Peñafiel, la Zona Arqueolóxica de Pintia en Padilla de Duero, el Monesteriu de Santa María de Valbuena en San Bernardo (sede de la Fundación Les Edaes del Home), les figures históriques del Infante Don Juan Manuel, autor d'El Conde Lucanor, y de Juan Martín Díaz "L'Encerriscáu", les numberoses fiestes y celebraciones populares (Peñafiel, Langayo, Valbuena, Corrolades, Canalejas...), y la gastronomía tradicional de la zona.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Gastronomía de la provincia de Valladolid