Camilo José Cela

De Wikipedia
Camilo José Cela
miembru del Senáu español

15 xunu 1977 - 2 xineru 1979
Vida
Nacimientu Iria Flavia[1]11 de mayu de 1916[2]
Nacionalidá España
Muerte Madrid17 de xineru de 2002[2] (85 años)
Sepultura cementerio de Adina (es) Traducir
Causa de la muerte enfermedá cardiovascular
Familia
Padre Camilo Crisanto Cela y Fernández
Madre Camila Emanuela Trulock y Bertorini
Casáu con María del Rosario Conde Picavea (en) Traducir
Marina Concepción Castaño López (en) Traducir
Fíos/es Camilo José Cela Conde
Hermanos/es Ana Cela Trulock
Estudios
Estudios Universidá Villanueva
Nivel d'estudios ensin valor
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu escritor, poeta, novelista, políticu, periodista, ensayista, profesor universitariuactor de cine
Llugares de trabayu Universidá Camilo José Cela
Emplegadores Universidá de les Islles Baleares
Trabayos destacaos La familia de Pascual Duarte (es) Traducir
La colmena (es) Traducir
Viaje a la Alcarria (es) Traducir
Del Miño al Bidasoa (es) Traducir
Pabellón de reposo (es) Traducir
Premios
Nominaciones
Influyencies Jean-Paul Sartre
Miembru de Colegio de Patafísica (es) Traducir
Real Academia Española[15]
Real Academia Gallega
Xéneru artísticu poesía
novela
Serviciu militar
Lluchó en Guerra Civil Española
IMDb nm0147911
Cambiar los datos en Wikidata

Camilo José Cela Trulock[16] (11 de mayu de 1916Iria Flavia – 17 de xineru de 2002Madrid) foi un escritor español. Autor prolíficu, destacó por igual como novelista, periodista, ensayista, editor de revistes lliteraries, conferenciante, foi académicu de la Real Academia Española mientres 45 años y resultó gallardoniáu, ente otros, col Premiu Príncipe d'Asturies de les Lletres en 1987, el Premiu Nobel de Lliteratura en 1989 y el Premiu Cervantes en 1995. Polos sos méritos lliterarios, en 1996 el rei Xuan Carlos I dio-y el marquesáu d'Iria Flavia, creáu a costa fecha.

Nel añu 2000, Camilo José Cela punxo la primer piedra, xunto a Felipe Segovia Llamera, de la Universidá Camilo José Cela, de la que ye Rector Honoríficu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Placa conmemorativa en Vigo.

Camilo José Cela nació na parroquia d'Iria Flavia, perteneciente al términu de Padrón, na provincia de La Coruña, el 11 de mayu de 1916. El so padre (Camilo Crisanto Cela y Fernández)[17] yera gallegu y la so madre gallega d'ascendencia inglesa y italiana (Camila Emanuela Trulock y Bertorini); el so sestu apellíu ye belga, Lafayette.[18] Foi'l primoxénitu de la familia Cela Trulock y bautizáu colos nomes de Camilo José María Manuel Juan Ramón Francisco Javier de Jerónimo na Colexata de Santa María la Mayor. Mientres los años 1921 a 1925 la familia vivió en Vigo, instalándose en 1925 en Madrid, onde Camilo cursó estudios nel colexu de los Escolapios de la cai Xeneral Díaz Porlier hasta que lo espulsaron por tirar un compás a un profesor; dempués foi a a parar a los maristes de la Chamberí, colos que pasó cuatro años primero que lo espulsaren, esta vegada por entamar una fuelga.[19]

En 1931, hubo de ser internáu nel Sanatoriu antituberculoso de Guadarrama, esperiencia que recrearía darréu na so novela Pabellón de reposu. Según cuntara más tarde, Cela emplegó los periodos de inaición que la so enfermedá impúnxo-y n'intenses llectures d'Ortega y Gasset y la coleición d'autores clásicos españoles de Rivadeneyra. En 1934 terminó los sos estudios secundarios nel Instituto San Isidro de Madrid y empecipió la carrera de Medicina. Nun esiste demasiada información sobre les actividaes que nutrieron el so mancomún intelectual (académiques, influencies, amistaes, viaxes, idiomes o llectures) y qu'encimentaron nel mozu Cela la so erudición. Sábese que gustaba asistir d'oyente a les clases de Lliteratura Española Contemporánea de Pedro Salinas na nueva Facultá de Filosofía y Lletres. Ellí fíxose amigu del escritor y filólogu Alonso Zamora Vicente. Tamién trató a Miguel Hernández y María Zambrano, en que la so casa de la Plaza del Conde de Barajas conoció en conxusta a Max Aub y otros escritores ya intelectuales.

La Guerra Civil españó mientres él taba en Madrid, con 20 años y recién doliente de tuberculosis. Cela, d'idees conservadores, llogró escapar a la zona sublevada y apuntóse como soldáu, foi mancáu y hospitalizáu en Logroño.

Tres margarites visitaron la sala nᵘ5, nuna cesta llevaben los regalos.
—Soldadito, te voi condecorar con un escapulariu del Sagráu Corazón
por que te caltenga de too mal, mira lo que diz: «Detente, bala, el Corazón de :Jesús

ta conmigo»—.

L'artilleru Camilo punxo maciu, escapóse-y tol color de la cara.
—«Non, non, munches gracies, condecore usté a otru, rogar, pidir
por favor, yo llevaba unu prendíu con un imperdible na guerrera y entá nun fai un mes sacar pel costazu, dicir con tou respetu, señorita, pero pa mi que'l Sagráu Corazón ye ciguáu»—.
Mazurca pa dos muertos, páx. 183

Al acabar la guerra decidió nun siguir los sos estudios universitarios y entró a trabayar nuna Oficina d'Industries Testiles, onde empezó a escribir lo que sería la so novela La familia de Pascual Duarte. «Empecé a sumar aición sobre aición y sangre sobre sangre y aquello quedóme como un petardu» dixo Cela al respeutu.[20]

En 1954, Cela treslladóse a Mallorca, instalándose en Palma de manera permanente.[21] A los 50 años, Cela empezó a escribir les sos memories y trazó entós un ampliu proyeutu que llamó La cucaña. D'aquel plan solo editóse un llibru La rosa[22] que termina nes alcordances de la so infancia. El volume II publicar nel añu 2001[23] que toma parte de la infancia, l'adolescencia y mocedá del autor.

Casar en 1944 con María del Rosario Conde Picavea, maestra de formación,[24] con quien tuvo, dos años dempués, el so únicu fíu, Camilo José. Divorciar en 1990[25] pa casase en 1991 con Marina Castaño López,[26] periodista cola que compartió los sos últimos dolce años.

Empobináu a la lliteratura y ambiciosu, punxo en marcha en plena autarquía un mecanismu que'l poeta falanxista Dionisio Ridruejo definió como «estratexa de la fama, el cultu a la personalidá y la voluntá imperativa».

Estratexa política[editar | editar la fonte]

Cela malvivió de collaboraciones cola prensa na posguerra. Llogró l'imprescindible carné de periodista col sofitu de Juan Aparicio en 1943.[27] Foi censor del réxime. El periodista Eugenio Suárez, censor confesó, refier estos primeros años difíciles de Cela.[28] Optó y ocupó un puestu nel Cuerpu Policial d'Investigación y Vixilancia del Ministeriu de la Gobernación del réxime franquista onde trabayó como censor (vease'l recuadru) mientres 1943 y 1944. Les sos dos primeres obres lliteraries fueron censuraes lo que fizo aumentar les mires de los llectores.

EXCELENTÍSIMO SEÑOR COMISARIU XENERAL D'INVESTIGACIÓN Y VIXILANCIA.

El que suscribe, Camilo José Cela Trulock, de 21 años d'edá, natural de Padrón (La Coruña) y con casa nesta capital, Avenida de la Habana 23 y 24, Bachiller Universitariu (Seición de Ciencies) y estudiante del Cuerpu Pericial d'Aduanes, declaráu Inútil Total pal Serviciu Militar pol Tribunal Médicu Militar de Logroño en que la so Plaza tuvo emprestando serviciu como soldáu del Reximientu d'Infantería de Bailén (nᵘ24), a V.E. respetuosamente espón:

Que queriendo emprestar un serviciu a la Patria afechu al so estáu físicu, a les sos conocencies y al so bon deséu y voluntá, solicita l'ingresu nel Cuerpu d'Investigación y Vixilancia.

Que viviendo en Madrid y ensin interrupción mientres los postreros 13 años, cree poder emprestar datos sobre persones y conductes, que pudieren ser d'utilidá.

Que'l Gloriosu Movimientu Nacional producióse tando'l solicitante en Madrid, d'onde se pasó con fecha 5 d'ochobre de 1937, y que por lo mesmo cree conocer l'actuación de determinaos individuos.

Que nun tien calter de definitiva esti pidimientu, y que s'entiende solamente pol tiempu que dure la campaña o inclusive pa los primeros meses de la paz si d'acordies colos mios superiores son d'utilidá los mios servicios.

Que por tou lo espuesto solicita ser destináu a Madrid que ye onde cree poder emprestar servicios de mayor eficacia, bien entendíu que si a xuiciu de V.E. soi más necesariu en cualesquier otru llugar, acato con tou entusiasmu y con toa disciplina la so decisión.

Dios guarde a V.E. munchos años.

La Coruña a 30 de marzu de 1938. II Añu Triunfal.

Fdo. Camilo José Cela

Conquistáu literariamente Madrid, treslladóse a Palma de Mallorca (1954–1989), onde s'introdució nel negociu editorial creando en 1956, con Caballero Bonald como secretariu de redaición, una revista lliteraria llamada Papeles de Son Armadans (1956–1979) que Cela supo empobinar más allá del sectarismu propiu d'aquellos tiempos, sofitando la participación de relevantes escritores del exiliu.[29] Tamién creó la editorial Alfaguara, onde se publicar les sos obres y les d'otros munchos autores del momentu.[30] A pesar de la so mayor estabilidá económica Cela demostró'l so talante mercantilista y el so connivencia col poder político del tardofranquismu.

El profesor Ysàs desveló en 2004 con documentos cómo persones de sonadía de la lliteratura española, como yera yá Camilo José Cela, ufiertar a collaborar col Ministeriu d'Información nos años de la Transición al envís de reconducir, o meyor dichu frenar, la disidencia d'otros compañeros.[31] Cela suxurió que dellos intelectuales, disidentes n'apariencia, podríen ser sobornaos, «adomaos» o convertíos en fieles al sistema. Inclusive llegó a sumase a un grupu d'escépticos ya inconformistes asemeyaos pa poder asina espiar les sos actividaes. Conociendo les dificultaes del oficiu, ente otros trucos Cela proponía la compra de llibros a ciertu autores pa favorecelos, o face-yos contratos d'edición en dalguna editorial que collaborara col franquismu, y si yera precisu que se creara al efeuto, aumentar el porcentaxe a percibir pa gana-y los.

Presidió la Sociedá de Amistad España-Israel, constituyida nos años 70 col fin d'ayudar al establecimientu de rellaciones diplomátiques ente los dos países y a fomentar les rellaciones culturales, so la idea de los elementos xudíos constitutivos de la cultura española.

Cela foi nomáu senador nes primeres Cortes Xenerales de la transición democrática y tomó parte activa na revisión que'l Senáu efectuó del testu constitucional ellaboráu nel Congresu de los Diputaos. La so enmienda consistió en denominar a la llingua oficial del Estáu como «castellanu o español» y que'l color «gualda» (términu cuasi esclusivu del léxicu de la heráldica) de la bandera española seya designáu como «mariellu». Col empiezu del añu de 1979 y cola convocatoria de nueves eleiciones xenerales, Cela concluyó la so etapa de senador per designación real.

Obra lliteraria[editar | editar la fonte]

En 1938, concluyó Triando la dudosa lluz del día, poemariu surrealista, cuando la Guerra Civil española yá españara y Madrid taba asediado (el llibru sería publicáu depués en 1945). En 1942, la Editorial Aldecoa, asitiada na cai Diego de Siloe de Burgos, publicó la primer novela del nuevu escritor gallegu.[32] La familia de Pascual Duarte, novela que se desenvuelve na Estremadura rural d'antes de la Guerra Civil y mientres ella y na que'l so protagonista cunta la historia de la so vida, na que se presenta la violencia más cruda como única respuesta que conoz a los apulmonamientos de la so esistencia. Esti llibru inauguró un nuevu estilu na narrativa española, conocíu col términu «tremendismu». Foi llevada al cine col títulu de Pascual Duarte en 1975, so la direición de Ricardo Franco, y foi presentada en competición oficial nel Festival de Cannes de 1976, onde l'actor protagonista, José Luis Gómez, recibió'l Premiu a la Meyor Interpretación Masculina.

A partir d'equí Cela concibió la novelística como un xéneru en llibertá: l'escritor nun tien de someter se a nenguna norma, d'ende la so voluntá esperimental que fai que caúna de les sos obres seya distinta y qu'en caúna ensaye una téunica distinta. Entemeciendo sabiamente los recursos narrativos de les vanguardies del sieglu XX, convertir nun artista «rompedor». Afayó la infalible fórmula lliteraria que va utilizar d'equí p'arriba: equilibrada aleación d'humor, tenrura, horror, desenfado verbal y léxicu escatolóxicu.[33] Al contrariu d'otros autores, Cela esplica en tientes o anuncia, en prólogos, paratextos y entrevistes tou lo qu'escribe y por qué lo fai.

Una de les sos obres maestres, El truébanu, editóse de primeres en 1951 en Buenos Aires, una y bones la censura prohibiera la so publicación n'España por causa de los sos pasaxes eróticos. Darréu, mientres el mesmu franquismu, Manuel Fraga, como Ministru del Interior, autorizó personalmente la primer edición española. La novela cunta retazos de les hestories de múltiples personaxes que se desenvuelven nel Madrid de los primeros años del franquismu. Munchos críticos consideren qu'esta obra incorpora la lliteratura española a la novelística moderna. El mesmu autor definió esta obra como «esta crónica amargosa d'un tiempu amargosu» nel que'l principal protagonista ye'l mieu». Ta considerada per parte de la crítica especializada como una de les meyores noveles españoles del segundu terciu del sieglu XX. Foi llevada al cine so la direición de Mario Camus en 1982, en película onde'l mesmu Cela participó como guionista y actor.

Tenía apautaes col réxime del dictador venezolanu Marcos Pérez Jiménez,[34] a preciu d'oru y pa los siguientes 10 años, una serie de cinco o seis noveles (Hestories de Venezuela) propagandístiques a favor d'aquella dictadura. La catira foi la primera, publicada en 1955. Cela quixo refundar literariamente Venezuela; inclusive s'aplicó pa crear una nueva llingua, la llanera, que foi una impostura absoluta. Paecer al español rústicu, una llingua barbárica que cortaba les pallabres pol final. Cela cobró por La catira una suma bastante alta pa la dómina: unos trés millones de pesetes, según el testimoniu del so fíu na so biografía Cela, el mio padre.[35]

El casu de Cela foi especial. El so encargu inxertar nuna ofensiva diplomática pa promocionar el Perezjimenismo y los sos programes d'inmigración nel esterior, pero tamién pa vender culturalmente el franquismu. Nun hai qu'escaecer que 160.000 españoles instaláronse daquella en Venezuela. Pero La catira provocó tal escándalu nos círculos culturales del país que la collaboración ente la dictadura del coronel Pérez Jiménez y l'escritor gallegu quedó liquidada y nun hubo más Hestories de Venezuela.[36][37]

«Siempres sol títulu xenéricu de Hestories de Venezuela voi anotando datos y escenes pa los siguientes llibros, aparte del que güei m'ocupa, claro ye [La catira], y que podríamos llamar la novela del llanu: La flor del frailejón, novela de los Andes, La cachucha y el pumpá, novela de Caracas, Oru chocano, la novela de Guayana, Les moliciones d'un negrín mundanu, novela del Caribe, y una postrera entá ensin títulu definitivu sobre'l mundu del petroleu» (...). «Pienso que, si nun plazu de 10 años, llográramos tener esa panorámica lliteraria del nuesu —¿por qué va ser más d'usté que mio?— complexu y apasionante país, Venezuela atoparíase a la cabeza de tolos temarios novelísticos de cualquier escritor européu».
Bustu de Camilo José Cela en Guadalaxara.

San Camilo, 1936 (1969), obra de gran categoría, ambientada, como'l so títulu indica («Víspores, festividá y octava de San Camilo 1936 en Madrid»), na selmana precedente al españíu de la Guerra Civil Española, ta escrita nun monólogu interior continuu. Estilu asemeyáu atópase na so obra Cristu versus Arizona (1988), una de les sos noveles más enigmátiques, basada nos sucesos de 1881 del OK Corral, que ta escrita nuna única y llarga oración col usu d'un solu puntu (el final). Son narraciones caótiques, con apaición de cientos de personaxes y emplegu de téuniques cubistes de fragmentación y colax.

Foi un viaxeru incansable qu'anduvo cola mochila al costazu peles tierres d'España. L'escritor manifestó la so voluntá de percorrer namái tierres españoles, nun-y interesaba lo exótico, nin lo alloñao.[38] Los sos llibros de viaxe, qu'inclúin Viaxe a la Alcarria (1948), el más célebre, y Del Miño al Bidasoa que rellata la historia d'un vagamundu que va dende'l ríu Miño hasta'l Bidasoa y que lo xune con Asturies, comunidá autónoma na que-y apurrieron el premiu Príncipe d'Asturies. (1952), diéron-y cierta fama d'home andaniegu, fornicador y gadoriu.[33]

La insólita y gloriosa fazaña del cipote de Archidona (1977), non demasiáu conocida pal públicu polo xeneral, ye, ensin dulda, una de les sos obres más risonderes, destacar que narra un fechu real. Literariamente pertenez al xéneru epistolar: axunta la delirante correspondencia caltenida ente Cela y el so amigu y académicu Alfonso Canales.[39] Básicamente comentábense tou sucesu estraordinariu y de normal rellacionáu cola xente común y les sos costumes y vezos sexuales o estrambóticos polo xeneral. Foi llevada al cine con muncho ésitu.

María Sabina. Oratoriu estremáu en 1 pregón (que se repite) y 5 melopeas. Llibretu inspiráu na celebrada muyer de conocencia mazateca. La primer edición d'esta obra foi publicada na revista Papeles de Son Armadans, n'avientu de 1967. Estrenóse, con música de Leonardo Balada, nel Carnegie Hall de Nueva York, el 17 d'abril de 1970. Un mes más tarde, el Teatru de la Zarzuela recibía con manifiesta hostilidá de crítica y públicu esta ópera inscrita nuna llinia de rotura que por aquellos tiempos algama otra significativa espresión novelística.

Camilo José Cela foi escoyíu, en febreru de 1957, miembru de la Real Academia Española, onde ocupó'l sillón Q. El so discursu de presentación tuvo llugar el día 27 de mayu del mesmu añu. Nel so discursu, al que respondió Gregorio Marañón, trató de la obra lliteraria del pintor José Gutiérrez Solana (1886–1945).

La imaxe[editar | editar la fonte]

Cela (a la derecha) y Gaspar Sánchez Salas.
Estatua de Camilo José Cela en Padrón.

Tenía grandes dotes d'actor, ente elles una voz poderosa, una escepcional capacidá paródica, sabia dosificación de la mira y la sorpresa, empatía col auditoriu y un gran sentíu del espectáculu.[40] La so primer incursión como guionista y actor foi nel llargumetraxe El Suétanu empobináu en 1949 pol cineasta Jaime de Mayora, nel qu'interpreta unu de los papeles protagonistes.[41] Cela siempres se caltuvo independiente y al aviesu de munchos enclinos entá reconociendo una «grave falta d'interés pola aventura intelectual». Caltuvo les sos idees polítiques derechiegues, y el fechu de combatir y trabayar a favor del campu nacionalista, ganáron-y la enemistá del establishment lliterariu "progresista" y la de los gobiernos socialistes de la dómina.[33] A ello contestaba Cela col so humor dedicando dalgunos de los sos llibros «a los mios enemigos que tanto m'ayudaron na mio carrera».

Consideráu como «gran farsante», pola constante antinomia que caltuvo mientres la so vida ente lo que dicía y lo que faía, Cela favoreció una especie de rellaciones públiques al aviesu. Yera puestu pa la imprecación y el exabrupto.[42]

N'ochobre de 1989 foi-y concedíu'l Premiu Nobel de Lliteratura según la mesma Academia sueca: «...pola riqueza ya intensidá de la so prosa, que con acuartada compasión encarna una visión provocadora del desamparu de too ser humanu».

En 1994 recibió'l Premiu Planeta. La obra premiada de Cela, La Cruz de San Andrés, dio orixe a un xuiciu de xacíu plaxu que foi reabiertu,[43] al ser denunciáu por una de les participantes qu'unviaron manuscritos al citáu certame, magar los peritos xudiciales qu'intervinieron refugaron la esistencia de plaxu.

En 1995 recibió'l Premiu Cervantes, el más prestixosu gallardón lliterariu de los países de llingua española.

Morrió'l 17 de xineru de 2002 a los 85 años. Les sos últimes pallabres fueron: ¡Viva Iria Flavia!.[44]

Premios[editar | editar la fonte]

Obres[editar | editar la fonte]

Novela llarga[editar | editar la fonte]

Novela curtia, cuentos, fábules y apuntes carpetovetónicos[editar | editar la fonte]

  • Esas nubes que pasan (1945)
  • El bonito crimen del carabinero y otras invenciones (1947)
  • El gallego y su cuadrilla y otros apuntes carpetovetónicos (1949)[45]
  • Santa Balbina 37, gas en cada piso (1951)
  • Timoteo el incomprendido (1952)
  • Café de artistas y otros relatos (1953)
  • Baraja de invenciones (1953)
  • Ensueños y figuraciones (1954)
  • El molino de viento (1955)
  • El molino de viento y otras novelas cortas (1956)
  • Nuevo retablo de don Cristobita. Invenciones, figuraciones y alucinaciones (1957)
  • Historias de España. Los ciegos. Los tontos (1958)
  • Los viejos amigos (1960)
  • Gavilla de fábulas sin amor (1962)
  • El solitario y los sueños de Quesada (1963)
  • Toreo de salón. Farsa con acompañamiento de clamor y murga (1963)
  • Once cuentos de fútbol (1963)
  • Izas, rabizas y colipoterras. Drama con acompañamiento de cachondeo y dolor de corazón (1964)
  • La familia del héroe (1964)
  • Nuevas escenas matritenses (1965)
  • El ciudadano Iscariote Reclús (1965)
  • La bandada de palomas (1970)
  • La mancha en el corazón y los ojos (1971)
  • Cinco glosas y otras tantas verdades de la silueta que un hombre trazó de sí mismo (1971)
  • Balada del vagabundo sin suerte (1973)
  • El tacatá oxidado. Florilegio de carpetovetonismos y otras lindezas (1974)
  • Cuentos para después del baño (1974)
  • Rol de cornudos (1976)
  • La insólita y gloriosa hazaña del cipote de Archidona (1977)
  • El espejo y otros cuentos (1981)
  • Las orejas del niño Raúl (1985)
  • Vocación de repartidor (1985)
  • Los Caprichos de Francisco de Goya y Lucientes (1989)
  • El hombre y el mar (1990)
  • Torerías (1991)
  • Cachondeos, escarceos y otros meneos (1993)
  • La sima de las penúltimas inocencias (1993)
  • La dama pájara y otros cuentos (1994)
  • Historias familiares (1999)
  • Cuaderno de El Espinar. Doce mujeres con flores en la cabeza (2002)

Artículos y ensayos[editar | editar la fonte]

  • Mesa revuelta (1945)
  • La naranxa ye una fruta d'iviernu (1951)
  • Les mios páxines preferíes (1956)
  • Alcordanza de don Pío Baroja (1957)
  • Caxón de xastre (1957)
  • La obra lliteraria del pintor Solana (1957)
  • La rueda de los ocios (1957)
  • Cuatro figures del 98: Unamuno, Valle-Inclán, Baroja y Azorín (1961)
  • Garitu d'hospicianos o guirigay d'impostures o bombollas (1963)
  • Les compañíes convenientes y otros finximientos y cegueres (1963)
  • Diez artistes de la escuela de Mallorca (1963)
  • Al serviciu de daqué (1969)
  • La bola del mundu. Escenes cotidianes (1972)
  • Fotografíes al minutu (1972)
  • A vueltes con España (1973)
  • Los suaños baldíos, los ánxeles interesaos (1979)
  • Los vasos comunicantes (1981)
  • Vuelta de fueya (1981)
  • Llectura del Quixote (1981)
  • El xuegu de los yérbados (1983)
  • El pollín de Buridán (1986)
  • Dedicatories (1986)
  • Conversaciones españoles (1987)
  • Páxines escoyíes (1991)
  • Dende'l palombar de Hita (1991)
  • El camaleón solteru (1992)
  • El güevu del xuiciu (1993)
  • De mano (1994)
  • El color de la mañana (1996)

Llibros de viaxes[editar | editar la fonte]

  • Viaxe a la Alcarria (1948)
  • Ávila (1952)
  • Del Miño al Bidasoa. Notes d'un vagabundaje (1952)
  • Cuadiernu del Guadarrama (1952)
  • Vagamundu per Castiella (1955)
  • Xudíos, moros y cristianos. Notes d'un vagabundaje per Ávila, Segovia y les sos tierres (1956)
  • Primer viaxe andaluz. Notes d'un vagabundaje per Xaén, Córdoba, Sevilla, Huelva y les sos tierres (1959)
  • Páxines de xeografía errabunda (1965)
  • Viaxe al Pirinéu de Lleida (1965)
  • Madrid. Calidoscopiu caleyeru, marítimu y campestre de Camilo José Cela pal Reinu y Ultramar (1966)
  • Barcelona. Calidoscopiu caleyeru, marítimu y campestre de Camilo José Cela pal Reinu y Ultramar (1970)
  • Nuevu viaxe a la Alcarria (1986)
  • Galicia (1990)

Poesía, romances de ciegu[editar | editar la fonte]

  • Triando la dudosa lluz del día. Poemes d'una adolescencia cruel (1945)
  • El monesteriu y les pallabres (1945)
  • Cancioneru de la Alcarria (1948)
  • Tres poemes gallegos (1957)
  • La verdadera historia de Gumersinda Costulluela, moza que prefirió la muerte a la deshonra (1959)
  • Encarnación Toledano o la perdición de los homes (1959)
  • Viaxe a U.S.A. o'l que la sigue'l matu (1965)
  • Dos romances de ciegu (1966)
  • Reló de sable, reló de sol, reló de sangre (1989)
  • Poesía completa (1996)

Otros xéneros[editar | editar la fonte]

  • El Suétanu (1949) — cine
  • La cucaña, I. Memories de Camilo José Cela. La rosa (1959) — memories
  • María Sabina (1967) — teatru
  • Diccionariu secretu. Tomu 1 (1968) — lexicografía
  • Homenaxe a El Bosco, I. El carru de segáu o l'inventor de la guillotina (1969) — teatru
  • Diccionariu secretu. Tomu 2 (1971) — lexicografía
  • Enciclopedia del erotismu (1976) — lexicografía
  • La cucaña, II. Memories de Camilo José Cela. Memories, entendimientos y voluntaes (1993) — memories
  • Diccionariu xeográficu popular d'España (1998) — lexicografía
  • Homenaxe a El Bosco, II. La estraición de la piedra de la llocura o la invención del garrote llaín (1999) — teatru.


Predecesor:
Naguib Mahfuz
Premiu Nobel de Lliteratura

1989
Socesor:
Octavio Paz
Predecesor:
Mario Vargas Llosa

Premiu Miguel de Cervantes

1995
Socesor:
José García Nieto
Predecesor:
Mario Vargas Llosa y Rafael Lapesa
Premiu Príncipe d'Asturies
Príncipe d'Asturies de les Lletres

1987
Socesor:
Carmen Martín Gaite y José Ángel Valente

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Села Камило Хосе. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: http://www.usc.es/es/info_xeral/honoris/.
  5. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1980-15366.
  6. URL de la referencia: https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/libro/premios/listado-de-premios/premios-nacionales/literatura-narrativa/ultima-convocatoria.html.
  7. URL de la referencia: http://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&documentId=36189.
  8. URL de la referencia: https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1989/.
  9. URL de la referencia: https://commencement.miami.edu/about-us/archives/honorary-degree-recipients/index.html.
  10. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1992-7877.
  11. URL de la referencia: https://www.premioplaneta.es/historia/ganadores.html.
  12. URL de la referencia: http://www.ordens.presidencia.pt/?idc=154&list=1. Data de consulta: 25 payares 2018.
  13. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1998-127.
  14. Afirmao en: nobelprize.org. Identificador de nominación de persona al Premio Nobel: 13197. Editorial: Fundación Nobel. Llingua de la obra o nome: inglés.
  15. URL de la referencia: http://www.rae.es/academicos/camilo-jose-cela. Data de consulta: 16 setiembre 2017.
  16. Ficha de Senador nes Cortes Xenerales Constituyentes
  17. llugar-de-moire Nome completu padre de Cela
  18. Ángel Díaz Arenas. «Foto Matón Humanu y lliterariu de Camilo José Cela y la so obra». Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  19. Ian Gibson, Cela, l'home que quixo ganar, Madrid: Santillana, 2004, p. 67.
  20. Cela, C. J.: Delles pallabres al que lo lleer. Mrs. Caldwell fala col so fíu. Barcelona. Destín. 1969 (páx. 10)
  21. http://www.papelesdesonarmadans.com/Revista.htm
  22. Cela, C. J.: La rosa. Corréu lliterariu de Madrid (1 de xunu a 15 de payares de 1950)
  23. Camilo José Cela : Memories, entendimientos y voluntaes. Ed.: Espasa Calpe. 2001.
  24. Hemeroteca El País
  25. Divorcio Camilo José Cela
  26. Revista Llegal
  27. Haro Tecglen, Eduardo: El neñu republicanu. Madrid: Alfaguara, 1996
  28. Eugenio Suárez (21 de xineru de 2002). «El Cela celado». El País. Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  29. José Manuel Caballero Bonald (17 de xineru de 2002). «La voz tres la mordaza». Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  30. Trapiello, Andrés: Les armes y les lletres: lliteratura y guerra civil (1936–1939). Barcelona: Planeta, 1994.
  31. Pere Ysàs: Disidencia y subversión. La llucha del réxime franquista pola so sobrevivencia, 1960–1975, Barcelona, Crítica, 2004.
  32. Diario de Burgos, Publicada en Burgos la primer novela de Camilo José Cela, 27 d'avientu de 1942. Hemeroteca
  33. 33,0 33,1 33,2 Santiago Rodríguez Santerbás (20 de xunu de 1970). «de xunu de 1970 C.J.C.: Vivir de les rentes». Revista Trunfo, 420; 47-48. Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  34. Gustavo Guerrero (1 de xunu de 2008). «Cela fai Les Indies». El País. Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  35. Cela Conde, Camilo José (2002). Cela, el mio padre. Madrid: Temes de Güei. ISBN 9788484601920.
  36. Gustavo Guerrero: «Historia d'un encargu: «La catira» de Camilo José Cela. Lliteratura, ideoloxía y diplomacía en tiempos de la hispanidá». Premiu Anagrama. ABC 30 d'abril de 2008
  37. Charo Ramos (30 d'abril de 2008). «obra venezolana/cela/gana/premiu/anagrama.html Un ensayu sobre la obra venezolana de Cela gana'l premiu Anagrama». Diariu de Sevilla. Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  38. Carmen Aznar Pregueru (xunetu–agostu de 2004). «llibros-de-viaxe-de-camilo-jose-cela-rellatos-autobiograficos-o-rellatos-de-ficcion.html Los llibros de viaxe de Camilo José Cela: ¿rellatos autobiográficos o rellatos de ficción?». Quimera nᵘ246-247. Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  39. «La insólita y gloriosa fazaña del cipote de Archidona». Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  40. Francisco García Marquina: Semeya de Camilo José Cela. Edición de la Society of Spanish and Spanish-American Studies, Universidá de Colorado at Boulder (EE. XX.) 2005, páx. 404. ISBN 0-89295-117-6.
  41. El cine de Jaime de Mayora
  42. |url=https://www.abc.es/hemeroteca/historico-27-03-2008/abc/Internacional/primes-y-primos-non-tan-alloñaes_1641748547760.html |títulu=Primes, y primos, non tan alloñaes |autor=Antonio Astorga |editorial=ABC |fecha=27 de marzu de 2008 |fechaaccesu=1 de payares de 2008}}
  43. Europa Press. «El Tribunal Constitucional reabrió la investigación d'una querella por plaxu d'una escritora contra Camilo José Cela». Consultáu'l 1 de payares de 2008.
  44. Hoy.es
  45. Martínez Jiménez, José Antonio; Muñoz Marquina, Francisco; Sarrión Mora, Miguel Ángel (2011). «La descripción (II)», Lengua Castellana y Literatura, Akal, Akal Sociedad Anónima, páx. 142. ISBN 9788446033677.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Artículu de traducción automática a partir de "Camilo José Cela" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.