Cama

De Wikipedia
Cama
moblame
Historia y usu
Usu sueño (es) Traducir
comportamiento sexual humano (es) Traducir
sentado (es) Traducir
decúbito (es) Traducir
resting (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
La cama. Cuadru de Toulouse-Lautrec (1892).
Copia de la cama de Hetepheres I. Dinastía IV d'Exiptu, c. 2600 e.C. Museum of Fine Arts, Boston, Estaos Xuníos.
Cama con dosel (Muséu del Louvre, Francia).

Una cama ye un mueble que s'utiliza pa dormir, anque tamién suel usase pa otres actividaes: lleer, sentase, folgar, saltar, comer, xugar y reposar en periodos d'enfermedá, ver la televisión, etc.

Les cames presentar nun ampliu abanicu de formes y tamaños. Les primeres yeren pocu más que piles de paya o dalgún otru material natural que s'estendíen pela nueche sobre'l suelu y recoyíense mientres el día. Una meyora importante constituyó l'alzales pa evitar llenes, suciedaes, infeiciones o mordedures de culiebra.

Historia[editar | editar la fonte]

La cama, que tien forma propia dende les antigües civilizaciones d'Exiptu y Asiria, consiste nun bastidor rectangular allargáu, de madera o de metal, sosteníu por pies elevaos y termináu nun estremu o en dambos nun cabecero a manera de respaldu, que suel afatase con figures.

Según dellos historiadores, los griegos fueron los primeres qu'asitiaron una especie de cabecero, más o menos eleváu, sobre l'armazón de la cama constituyida por cuatro palos ensamblados, que componíen los montaxes que sosteníen la cama puramente dicha.

Los perses, primero que los griegos, teníen les sos cames con baldaquinos y cubrir con munchos tapices. Los baldaquinos afatar con bordaos, metales preciosos (oru y plata), marfil y perlles.

Los romanos tamién teníen unes cames asemeyaes y, a midida que l'Imperiu foise engrandando y arriqueciendo coles sos conquistes, fuéronse faciendo de maderes fines, como'l ébanu, cedru, etc., según el bronce, variando tamién la clase de les sos colchones, que nun principiu consistíen nun senciellu sacu de paya, pero que dempués se rellenaron de llana de Mileto y, darréu, de perfines plumes.

Na Europa occidental, dempués de Xesucristu y hasta finales del sieglu XII, anque la cama debió de ser considerada como un mueble de gran importancia, sumió en gran parte esti luxu. Los príncipes teníen oficiales al so serviciu que teníen l'encargu de curiar del so llechu. Les dimensiones de la cama aportaron a tan grandes que dalgún d'estos príncipes faíen qu'un criáu cutiera con un palu los colchones pa persuadise de que nellos nun se despintara nenguna persona.

Na dómina de Carlomagno, como prueba de deferencia y distinción compartía la cama col compañeru d'armes o col güéspede a quien quería honrase, ensin que la esposa del que prodigaba tal atención colar a otru llechu. Daquella aportó a costume que la muyer chara nel so llechu a los perros. Y hasta hubo cames nes que se llegó a char a tola familia: d'equí que les sos dimensiones fueren tan descomanaes.

Na dómina medieval entá s'estendíen tapices sobre'l suelu o en dalgún bancu adosáu al muriu, nos que s'asitiaben almohadones de plumes, llana o de clina animal y utilizábense, a manera de cobertores, pieles d'animales.

Les cames de los exipcios teníen los sos pies en forma de pates d'animales figurando na so cabecero la cabeza d'estos. Les de los griegos y romanos solíen llevar pies torniaos y rectos y unes y otres afatábense con incrustaciones precioses. Mientres los primeros sieglos de la Edá Media la cama tuvo una estructura bien senciella n'Occidente, siempres rectangular y con pies rectos. Pero nun faltaron exemplares en que los pies yeren a manera de columnes torniaes y esculpíes y más altes que'l llechu, terminando penriba en pomo. Llegáu'l sieglu XIII, volvió ponese n'usu la ornamentación de tola cama con pintures, relieves y incrustaciones y eleváu cabecero, si tratar de cames señoriales, y asina se caltuvo hasta los nuesos díes coles variantes propies de los estilos de cada moda.

Con frecuencia, y bien especialmente nos llugares fríos, asitiábase sobre la cama un pabellón o baldaquino yá dende les civilizaciones remotes, como se manifiesta nos relieves asirios y como se vieron en dellos exemplares topaos n'Exiptu. Esti pabellón, con unes cortines, sirvía p'amenorgar el tamañu del habitáculo consiguiendo que'l calor corporal caleciéralo con más facilidá qu'a tola habitación. Dende'l sieglu XV dichu pabellón suel montase en forma de luxosos doseles yá solos, yá sofitaos sobre columnillas que s'alcen sobre los pies o ángulos de la cama.

Otra manera, en llugares especialmente templaos, les cames yeren de materiales bonos conductores del calor pa evitar sentise arrodiáu de material aislante pela nueche y estenar meyor el calor del cuerpu. En al-Ándalus, pueden atopase llechos de la dómina califal, fechos d'obra, con alicatado, nos que se sacrificaba la llandiura del colchón en favor de mayor comodidá térmica.[1]

El 7 de xunetu de 1946, el magnate Howard Hughes sufrió un pergrave accidente en Los Angeles cuando efectuaba'l primer vuelu de prueba esperimental del avión espía XF-11. Sufrió mancadures internes, múltiples quebres (la clavícula, toles costielles...) y quemadures de tercer grau por tol cuerpu que-y dexaríen remortines el restu de la so vida. Nel hospital, Hughes llamó a los sos inxenieros por que-y fixeren una cama a midida. Siguiendo les sos indicaciones téuniques, punxéron-y un sistema hidráulicu remanáu por 30 motores llétricos, que-y dexaba afaer la cama pulsiando dellos botones, creando la moderna cama d'hospital.

Partes[editar | editar la fonte]

  • la cimera, conformada pol colchón.
  • la inferior por una base ríxida como un canapé o semirrígida como un xergón.

Los colchones pueden fabricase con diversos materiales magar el más estendíu ye'l de muelles. Dellos elementos que complementen la cama son:

  • cabecero: tableru planu que s'adosa a la paré na parte cimera de la cama. Puede ser de diversos materiales tando de cutiu forráu o acolcháu. La so función ye evitar la fregadura de la cabeza col muriu.
  • almada. Pieza mullida que s'asitia nel cabecero y que sirve pa sofitar la cabeza.
  • ropa de cama. Ta constituyida por diversu elementos destinaos a protexer el colchón y apurrir abrigu mientres la nueche. Ente ellos, atópense:
    • sábanes.
      • sábana baxera. Ye la que se pon sobre'l colchón pa protexelo. De cutiu, tratar de sábanes ajustables nes esquines por aciu franxes elástiques pa facilitar el so allugamientu.
      • sábana encimera. Ye la que s'asitia na parte cimera.
    • cobertores. Pieza d'abrigu que s'asitia sobre la sábana encimera.
    • colcha. Ye la cubierta de la cama que la visti y que se retira mientres la nueche.
    • edredón. Como la colcha, asítiase na parte cimera de la cama.
    • funda nórdica. Trátase d'una funda lavable rellena de material d'abrigu. Sustitúi a los cobertores y a la sábana encimera.
    • petate. Tien forma de rectángulu que se pon nel suelu, provién de los indíxenes.

Midíes[editar | editar la fonte]

Les midíes corrientes de les cames son:

  • Individual: anchu: 80 cm - 90 cm - 105 cm; llargu: 1,90 m - 2,00 m - 2 m.
  • Matrimonial: anchu: 1,20 m - 1,35 m - 1,50 m; llargu: 1,90 m - 2,00 m.
  • Queen Size: Anchu: 1.60  m; Llargu: 1,90 a 2,00 m.
  • King Size: ye del anchu de dos cames individuales.

La denominación por "places" varia de país en país, siendo la midida mínima 1 plaza, de 100 cm a 120 cm 1 y 1/2 plaza y a partir de 140 cm 2 places. A la midida de 200 cm (King) en dellos países ye denomada 2 1/2 places y toa cama de midida cimera como "Imperiu".

Tipos de cames[editar | editar la fonte]

L'altor de cama estándar ye de 40 cm aproximao.

Lliteres d'un barcu de la marina.
  • Llitera o cama cucheta: compuesta de dos o más cames, unes enriba de les otres.
  • Cama plegable: cama que se pliega pa guardar cuando nun s'usa.
  • Sofá cama: mueble que tien la doble función de sofá y cama.
  • Cama con dosel: La que cunta con un armazón total o de cabecera pa cubrir con cortines a la cama. Estes pueden ser: Malla pa inseutos, tela blanco que de privacidad pero dexe pasar la lluz, bloquiador de lluz, una tela grueso y/o pesada qu'aislle del fríu o una combinación d'elles.
  • Cama turca: especie de sofá ensin brazos que sirve pa folgar o dormir.
  • Cama redonda: cama na que duermen delles persones, ye un términu usáu con connotación sexual mayormente anque esisten cames especiales d'esa forma como con forma de corazón n'hoteles.
  • Cama d'agua: cama con una cámara interior sellada llena d'agua, y que puede tar coneutada a un sistema que produza vibraciones qu'asemeyen un masaxe.
  • Trubiecu: cama pequeña pa ñácaros.
  • Cama nido: cama formada por dos muebles. Una cama individual estándar y otra de pates plegables que se guarda debaxo.
  • Cama llétrica: cama constituyida por un sommier articuláu que se remana per mediu d'un motor llétricu. El colchón utilizáu ye por necesidá d'un material flexible como'l látex. Cuenta con mandu pa mover, independientemente, el cabecero y la parte inferior.
  • Cama-trubiecu: Ye una cama de 1 plaza con barandes, suel venir una cajonera compuesta que s'asitia a los pies achicando la llongura de la cama sirviendo según trubiecu hasta que al crecer el neñu retira'l mueble y les barandes quedando una cama de 1 plaza común.
  • Cama camera: Ye la cama de 3/4 de plaza, usada mayormente como auxiliar, ronda los 70 cm. d'anchu. N'Arxentina d'antiguo designábase asina a la cama de plaza y media (120 cm) cuando s'usaba pa dos polos incómodo qu'ellí se duerme.
  • Cama tisoria o catre tisoria: Variedá de cama plegable que se doblar a lo llargo, los sos pies tán formaos por dos llistones cruzaos xuníos por una articulación. Al abrir presenta una superficie elástica de tela y /o malla metálica polo que lleva un colchón d'espesura mínima (colchoneta) o nun lleva n'absolutu. Suelen ser de 3/4 plaza. Usaes pa escursión o exércitos mayormente.
  • Cama de camarote: Cama bien corta na qu'un adultu nun puede dormir estendíu, solía usase en barcos yá que pol so tamañu ta afecha a rincones so cubierta.
  • Cama cuadrada: Anguaño en desusu, yera de 150 x 150 cm. Nella afaíense dellos neños pa dormir. Usábase principalmente en llugares de climes fríos.
  • Cama ortopédica: Ye la d'usu hospitalariu, tien delles articulaciones que dexen plegala llevemente por que se alcen los pies del paciente, la cintura y/o llombu amás de cuntar con barandes removibles y puntos de suxeción p'arreyar al paciente y soporte de dellos implementos médicos como ser sueru, monitores, armazones de suspensión y tracción de miembros, etc.
  • Cama rebatible: Ta xunida por goncios a la paré o ye parte d'un mueble que puede asemeyar ser un roperu cuando ta oculta. Tien solu dos pates plegables nel estremu opuestu al anclaje, cuando nun s'usa álzase y queda fora de la vista dexando'l llugar de la cama disponible al lliberar l'espaciu qu'esta ocupa.
  • Cama elástica: lona flexible que se xune a un bastidor per mediu d'unos muelles que s'utiliza pa dar saltos como divertimento.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Naval y Ayerbe, Francisco (1922) Arqueoloxía y belles artes.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]