Calvarrasa de Arriba

Coordenaes: 40°55′36″N 5°33′20″W / 40.926666666667°N 5.5555555555556°O / 40.926666666667; -5.5555555555556
De Wikipedia
Calvarrasa de Arriba
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Calvarrasa de Arriba (es) Traducir Julián Mateos Sánchez
Nome oficial Calvarrasa de Arriba (es)[1]
Códigu postal 37191
Xeografía
Coordenaes 40°55′36″N 5°33′20″W / 40.926666666667°N 5.5555555555556°O / 40.926666666667; -5.5555555555556
Calvarrasa de Arriba alcuéntrase n'España
Calvarrasa de Arriba
Calvarrasa de Arriba
Calvarrasa de Arriba (España)
Superficie 25.73 km²
Altitú 850 m[2]
Llenda con Carbajosa de la Sagrada, Pelabravo, Calvarrasa de Abajo, Machacón, Villagonzalo de Tormes, Terradillos y Arapiles
Demografía
Población 597 hab. (2023)
- 315 homes (2019)

- 271 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.03% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 23,2 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
calvarrasadearriba.es
Cambiar los datos en Wikidata
Ilesia de San Pedro Apóstol

Calvarrasa de Arriba ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna del Campu de Salamanca (Campu Charro). Pertenez al partíu xudicial de Salamanca.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 25,73 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 603 habitantes.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El términu Calvarrasa de Arriba procede del nome dau polos reis de Léon, "Calvarrasa de Genescal". Evolucionó hasta anguaño. El so nome ta formáu por "Calva", que significa "peláu, ensin vexetación" y "rasa", que significa "llanura alta y estena". La segunda parte del nome deber a la situación política na que quedó encuadrada. Podría dicise qu'asina'l nome significaría "llanura alta ensin vexetación". Esto puédese deber a los altiplanos asitiaos a escasa distancia del pueblu.

Símbolos[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu de Calvarrasa de Arriba foi aprobáu en sesión estraordinaria del día 28 d'avientu de 2000 col siguiente blasón:

Escudu partíu y mediu cortáu, siendo'l principal el diestru, los medios cortaos son siniestru, cimeru ya inferior. Cuartel diestru: De gules, símbolos de llibrase batalla, toos de plata. Cuartel siniestru superior: D'azur con una peña d'oru surmontada con una corona virxinal, tamién d'oru. Cuartel siniestru inferior: De plata, con trés encines arrancaes, al natural, dos una. Timbre: De la casa Borbón reinante.

Mediu físicu[editar | editar la fonte]

Calvarrasa de Arriba atópase en plenu Campu Charro, lo que-y da un clima continental moderáu. Los sos grandes planicies y escampaes déxen-y cultivar ceberes de secanu. Hai una zona de abruptos cantiles na zona de la ermita de la Virxe de la Peña debíu al pasu d'un ríu que foi erosionando tou la llomba sobre la que ta asitiáu.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

El pueblu de Calvarrasa de Arriba nun ye travesáu direutamente per un ríu, pero la so contorna cunten con distintos cuerpos d'agua. El ríu Regueru de la Ribera, pasa pola aguada izquierda. Esti ríu provocó por erosión, la escampada de los Arapiles y el abrupto relieve de la zona de la ermita de la Virxe de la Peña. Nel pueblu hai una llamarga que caltién l'agua mientres tol añu. Esiste otra llamarga nel Camín del Encinar, de menos importancia y que pierde l'agua en dómina braniza.

Historia[editar | editar la fonte]

Detalle del mapa Spain & Portugal, realizáu en 1864 por Keith Johnston, nel que puede reparase Calvarrasa de Arriba.

Fundáu polos reis de Lleón na Edá Media, Calvarrasa de Arriba quedó encuadráu nel cuartu de Peña del Rei de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Lleón, denominándose entós "Calvarrasa de Genescal".[4] En 1812, mientres la Guerra d'Independencia, tuvo llugar a escasos quilómetros de la llocalidá la Batalla de los Arapiles, que se saldó con una victoria aliada decisiva. Cola creación de les actuales provincies en 1833, Calvarrasa de Arriba quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]Darréu, na Guerra Civil Española,[6] ocho proyeutiles cayeron nes proximidaes del pueblu y de la alquería d'Otero de María Asensio.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Calvarrasa de Arriba ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.
Escudu de Calvarrasa de Arriba.

Alministración y política[editar | editar la fonte]

L'actual alcaldía ta gobernada pol PSOE y l'actual alcalde ye Julián Mateos. L'alcaldía foi variando de posición a lo llargo de les difenrentes eleiciones, anque los únicos partíos políticos que gobernaron hasta la fecha fueron el PP y el PSOE.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía de Calvarrasa de Arriba básase na agricultura y ganadería, anque tamién hai actividaes económiques correspondientes a los otros sectores económicos.

Agricultura y gandería[editar | editar la fonte]

La economía de Calvarrasa de Arriba básase na agricultura y ganadería. Hai bastantes parceles de cultivu de secanu alredor del pueblos y les alquerías. Tamién hai ganadería bovina, ovina, porcina y equina

Industria[editar | editar la fonte]

Hai distintes cerraxeros, forxes y talleres artesanales nel pueblu y la so contorna.

Tresportes y comunicación[editar | editar la fonte]

La llocalidá de Calvarrasa de Arriba tien distintes víes de comunicación, que la xunen colos nucleos de población cercanos y la capital de provincia. La carretera más importante que la traviesa ye la CL-510, carretera que xune Salamanca y Piedrahita pasando por Alba de Tormes. Aparte, esiste una carretera llocal, la DSA-106, que xune esti pueblu col cercanu Arapiles. Ta comunicáu por autobuses de la empresa MOGA con Salamanca, Alba de Tormes y otros distintos pueblos. D'antiguo, taba conectáu con Salamanca pol Ferrocarril Vía de la Plata, anque nun cuntaba con estación o apeaderu, una y bones el nucleu de población atopaba un pocu distante del llugar por onde'l tren pasaba.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Ermita de la Virxe de la Peña: Ermita barroca so la advocación de la Virxe de la Peña. Cunta la lleenda que la Virxe de la Peña foi robada y asitiada na zona de la Batalla de los Arapiles.
  • Ilesia de San Pedro Apóstol: Ilesia asitiada na Plaza Mayor de Calvarrasa de Arriba. So la advocación de San Pedro Ápostol, celébrense les fiestes nel so nome'l día 29 de xunu.
  • Plaza de toros: datada del sieglu I. Tien forma cuadrada y esta fecha de piedra. Nun consta de graes y realícense pocos festexos taurinos.
  • Silu d'agua: con forma ovoidal na so parte alta, apurre agua a Calvarrasa de Arriba y a los pueblos d'alredor.

Cultura[editar | editar la fonte]

Lliteratura[editar | editar la fonte]

Recibió l'añu pasáu'l festival "Danzar de Danzar" y ta n'espera de realizase otra vegada, yá que foi un verdaderu ésitu.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Calvarrasa de Arriba viniendo d'Alba de Tormes

Les fiestes en Calvarrasa celebrar n'honor a la Virxe de la Peña y San Pedro. Nos dos feches, celébrense procesiones, bailles, verbenes y paelles populares. Nos dos feches, hai una enraigonada veneración a los santos, una y bones la mayoría de la población ye católica.

Folclor y música[editar | editar la fonte]

Hai una copla popular que diz asina:

"Los de calvarrasa sabemos cantar, Empinar

el coldu y tamién trabayar.

Si tamos de farra en cualquier llugar, Ellí l'allegría faise notar."

.


Deportes[editar | editar la fonte]

El pueblos consta de piscines, un pabellón y dellos parques. Les piscines abren pel branu, tienen dos piscines (grande y pequeña) y un chigre. El pabellón ta abiertu mientres tol añu, pero hai qu'acutar antes al Conceyu de Calvarrasa de Arriba.

Parques[editar | editar la fonte]

Hai distintos parques en Calvarrasa de Arriba. Destaca'l de Fuexu Maza, que consta de xingadorios, toboganes y castiellos. El segundu parque ta na trasera del Pabellón Municipal y cuenta con maquinas biosaludables.

Futbol[editar | editar la fonte]

El pueblu tien un equipu llamáu CF Calvarrasa de Arriba, que xuega los sos partíos nel Monumental de la Peña.

Ciclismu[editar | editar la fonte]

Puede llegase a Calvarrasa de Arriba pela Vía Verde Ruta de la Plata Carbajosa de la Sagrada-Alba de Tormes, que pasa al llau de los Arapiles.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/calvarrasa-de-arriba-id37070.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Formen parte del Campu Charro cuasi tola antigua Tierra d'Alba, tola Tierra de Ledesma (menos La Ribera), tola Tierra de Ciudad Rodrigo (menos El Rebollar y La Sierra de Gata, o Campu de Agadones), la contorna de Salvatierra y, naturalmente, tou El Campu de Salamanca (páxina 108) El Campu Charro ye'l tou, El Campu de Salamanca una de los sos partes (páxina 108) como vemos, el tracamundiu llegó hasta los nuesos pueblos, que tienen una idea confusa de lo qu'antes teníen bien claru. De toes formes, la contestación de Robliza de Coxos, bien sintomática del actual estáu de coses, nun ye equivocada; porque, efeutivamente, Robliza ta n'El Campu Charro, anque tamién tea n'El Campu de Salamanca, como n'El Campu Charro ta Villavieja, ensin que por eso forme parte del Campu de Salamanca (páxina 108) el xentiliciu charru, y debió de nacer más bien na metá occidental de la provincia, quiciabes n'El Campu de Yeltes y en El Abadengo, ye dicir na antigua Tierra de Ciudad Rodrigo; d'ellí diríase estendiendo, pasando a la Tierra de Salamanca y a la Tierra de Ledesma, ya inclusive a la d'Alba, más allá del ríu, pero ensin afectar a la zona serrana nin a la riberana, de carauterístiques bien distintes (páxina 108) Col tiempu, y una vegada creada la provincia de Salamanca, charru, confundir con salmantino, llegándose cuasi a una identificación total (páxina 108) La identificación de Campu de Salamanca y de Campu Charro, y el predominiu de la segunda denominación son, a la mio paecer, fenómenos recién. A ello contribuyeron les circunstancies alministratives, y tamién los cronistes taurinos, los téunicos n'agronomía y montes, los xeólogos, edafólogos y xeógrafos, los periodistes, les axencies de viaxes, los escritores y funcionarios de turismu (páxina 108) Voi agora a intentar establecer con mayor precisión les llendes del Campu de Salamanca. Pel este la llende va dende Machacatu hasta Monterrubio de la Sierra, quedando los términos d'estos conceyos, como los de Villagonzalo y Morille, dientro del Campu. Dende Monterrubio la llende traviesa Salvatierra (…) Pel sur la llende ye bastante imprecisu, como yá sabemos, pero aproximao sigue una llinia que va dende Endrinal hasta Aldeanueva de la Sierra y Altejos, pasando por Monleón, Sandomingo, Escurial, Navarredonda y La Requexada. La llende occidental ye tamién imprecisu, pos sabemos quE'l Campu de Salamanca enanchóse escontra l'oeste, a cuenta de l'antigua Tierra de Ciudad Rodrigo, ente'l Huebra y el Yeltes. Aproximao escurre dende Altejos hasta Buenamadre y el Huebra, frente a Pelarrodríguez (...) El llende noroeste ye tamién imprecisu, pero más o menos sigue una llinia que va dende la vera derecha del Huebra, agües enriba de Pelarrodríguez hasta'l Tormes, frente a Almenara, pasando por Ardonsillero, La Cabeza de Diego Gómez, Porqueriza, Pozos de Pulgar, La Valmuza, San Pedro del Valle y Zarapicos, dexando fuera del Campu de Salamanca y dientro de la Tierra de Ledesma, a Garcirrey, Sando, El Matu de Ledesma y Golpejas. El llende norte y nordeste ye'l más precisu: constituyir el cursu del Tormes, dende Carpio Bernardo hasta l'altor de Zarapicos y Almenara (páxina 133)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 322
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. «provincia_de_Salamanca&oldid=94651304 Guerra Civil Española na provincia de Salamanca» (en castellanu). Wikipedia, la enciclopedia llibre. 29 d'ochobre de 2016. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Guerra_Civil_Espa%C3%B1fola_en_la provincia_de_Salamanca&oldid=94651304. Consultáu'l 1 de marzu de 2017. 
Conceyu de Calvarrasa de Arriba

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]