Calera y Chozas

Coordenaes: 39°53′07″N 4°58′57″W / 39.885277777778°N 4.9825°O / 39.885277777778; -4.9825
De Wikipedia
Calera y Chozas
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Calera y Chozas (es) Traducir Gabriel Lopez-Colina Gomez
Nome oficial Calera y Chozas (es)[1]
Códigu postal 45686
Xeografía
Coordenaes 39°53′07″N 4°58′57″W / 39.885277777778°N 4.9825°O / 39.885277777778; -4.9825
Calera y Chozas alcuéntrase n'España
Calera y Chozas
Calera y Chozas
Calera y Chozas (España)
Superficie 280 km²
Altitú 392 m
Llenda con Aldeanueva de Barbarroya, Alcañizo, Belvís de la Jara, Alcolea de Tajo, Oropesa, Velada, Talavera de la Reina y Las Herencias
Demografía
Población 4754 hab. (2023)
- 2341 homes (2019)

- 2305 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.23% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 16,98 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
caleraychozas.com
Cambiar los datos en Wikidata

Calera y Chozas ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. El conceyu componer dos llocalidaes, la mesma Calera y Chozas, que ye'l nucleu principal, y Alberche del Caudillo. Dambes tán dixebraes por unos 4 km de distancia.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El términu Calera deber a les canteres de piedra pa faer cal qu'hubo na zona. El nome de Calera y Chozas poner al xunise Calera col pueblu de Los Chozas de Talavera, nucleu nel que conflúin igualmente les aldegues de Covisa y caseríos como'l de Tórtolas.

Mediu físicu[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Calera y Chozas, qu'ocupa una superficie de 219,53 km², alcontrar al noroeste de la provincia de Toledo y se engloba nun marcu territorial delimitado pola cuenca del Tajo al sur y el valle del Tiétar al norte, rexón natural de les estribaciones meridionales de la Sierra de Gredos. Forma parte de la contorna histórica d'El Alcor, parte histórica d'un tou xeográficu que pertenez a l'antigua tierra de Talavera.El conceyu asítiase sobre cuatro pequeñes llombes na llanura ente'l Tajo y l'autovía d'Estremadura. Atiesta colos términos municipales de Velada, Talavera de la Reina, Las Herencias, Belvís de la Jara, Aldeanueva de Barbarroya, Alcolea de Tajo, Oropesa, Alcañizo, toos de Toledo.

Nel territoriu de Calera apréciense dos grandes ámbitos xeomorfolóxicos. Per una parte, el rellacionáu col zócalo cristalín-paleozico, de granitos porfídicos-roques metamórfiques. Nel dominiu graníticu, como ye'l casu de la zona de la devesa d'El Arcu, la morfoloxía esistente ye'l típicu berrocal con rede hidrográfica dirixida por quebres y un micromodelado en granitu causáu pol sometimientu a un llargu procesu erosivu dando como resultáu un relieve onduláu de cuetos, pilancones, taffonis y piedres caballeres. Per otra parte, atópase la zona rellacionada con magres y arcosas pertenecientes al Terciariu y Cuaternariu (constituyíu poles terraces fluviales que pola so estensión definen el paisaxe xeomorfolóxico nésti área). Na zona de Calera'l ríu Tajo forma vegues y terraces fluviales, dalgunes de gran estensión, que se caractericen per suelos aluviales y fértiles ensin diferenciación n'horizontes, sacante unu superior más escuru pol so mayor conteníu en materia orgánico, qu'en munchos casos fueron tresformaos y cultivaos pol home.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

El rio Tajo trescurre al sur del términu, al cual arramen los distintos regueros que derruempen el términu, representaos principalmente polos regueros de L'Alamea, Cobisa y Tórtolas. Tamién hai constancia de numberosos pozos, nories y pilonos que les sos agües son utilizaes pal riego y el suministru del ganáu.

L'espaciu de Calera ta incluyíu dientro del sistema acuíferu nᵘ14, denomináu “Terciariu detrítico Madrid-Toledo-Cáceres”. La forma de referise a esta unidá hidrogeológica de manera concreta ye la d'unidá hidrogeológica 03.05. Dende'l puntu de vista xeolóxicu, ye ensin dulda l'acuíferu más complexu de los incluyíos na cuenca del Tajo pos toma tolos terciarios detríticos entendíos ente'l Paleozoicu del sistema Central asitiáu al norte y los Montes de Toledo al sur. Ésti ye unu de los acuíferos más importantes de la península, tantu pol so gran tamañu, como poles poblaciones del so ámbitu (Madrid, Guadalaxara, Toledo, etc.).

Clima[editar | editar la fonte]

Pol so llocalización, participa de les carauterístiques climátiques de la cuenca media del Tajo, que la so situación xeográfica y altitú son dos peculiaridad morfolóxiques que modifiquen llixeramente la situación xeneral del tiempu y determinen el calter singular del so clima continental con fuertes contrastes. El clima d'esti territoriu ye'l mesmu del pandu sur, tratándose pos d'un clima mediterraneu continentalizado, carauterizáu por branos secos y calorosos y iviernos fríos, y temperatures medies añales percima de los 16 graos centígrados, con mínimes ente los 5 graos baxo cero similares a les que se dan en tol sector noroccidental de la provincia de Toledo, anque la cercanía de los valles del Tajo y del Tiétar, xunto a la proximidá del Macizu Central, dan-y ciertos matices subatlánticos col predominiu de les agües ivernices sobre les equinocciales.

Calera y Chozas tien un clima Csa[2] (templáu ensin estación seca con branu calorosu) según la clasificación climática de Köppen.

  Parámetros climáticos permediu de Calera y Chozas nel periodu 1961-1979 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 7.9 9.2 11.4 15.2 18.3 23.6 28.0 28.3 23.3 19.0 12.9 8.4 17.1
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1961-1979 y de temperatura pal periodu 1961-1979 en Calera y Chozas[3] 9 d'ochobre de 2012

Mediu natural[editar | editar la fonte]

Tal que asocede con otros llugares de la cuenca media del Tajo, la redolada de Calera foi un enclave qu'ufiertó numberosos recursos pal ser humanu. La so situación xeográfica ente los pandoriales y deveses del Campu Arañuelo al norte y oeste y el monte de ribera vertebráu pol gran calce fluvial del Tajo al sur y este, favoreció una abondosa y variada fauna y vexetación. La presencia humana a lo llargo de los milenios tresformó pasu ente pasu el paisaxe Calerano aprovechando los sos múltiples recursos naturales y favoreciendo el desenvolvimientu de distintos ecosistemes que surdieron en función de la esplotación del territoriu.

La redolada ta carauterizáu por un altu usu agrícola del suelu, que nel casu de les zones de vega ye mayoritariamente de regadío. En cuanto al sector ganaderu, hai que destacar la esistencia d'un ciertu llendo de ganáu ovín y l'esistencia d'evidencies puntuales de llendo vacunu. Más frecuente son les granxes porcines o d'aves, según delles vaquerías na zona de vega. En materia cinexético, amás de la esistencia yá mentada de dos abellugos de fauna, la práutica totalidá de los terrenes colindantes formen parte de cotos de caza menor, con aprovechamientu n'ocasiones de xabalín y corzu. Tocantes a la pesca deportiva, dar na zona del banzáu de Azután y delles zones puntuales del tramu fluvial del Tajo, centráu principalmente na carpa y otres especies.

La vexetación actual atópase apoderada peles alamees blanques y los tarayales acomuñaos a los márxenes fluviales onde destaquen tamién les comunidaes palustres. Nes zones más espuestes apaecen les carbes mediterránees y los encinares que nes zones más favorables tienen estructura encampizada.

Los campos de cultivu, tantu de secanu como de regadío, estender por gran parte del términu municipal, representando un enorme hábitat que da abellu a numberoses especies qu'optaron por afaese a un mediu en continuu procesu de tresformamientu. Ye habitual ver néstos paraxes xilgueros, escribanos, corpuspinos, llebres, aguiluchos, pinzones, etc.

Per otra parte les tierres de Calera, al norte y al sur, caltienen amplies franxes de monte mediterraneu carauterizáu pola presencia d'encines, tomillos y majuelos como principales representantes de la vexetación predominante y onde podemos reparar carboneros, papudes, palombos, cárabos, peñerines, etc. Atopamos grandes espacios encampizaos en paraxes como Baldosadero, Los Hinojosos o L'Arcu, esti postreru ta parcialmente englobado como na ZEPA “Ríos de la marxe izquierda y berrocales del Tajo”. Amás, citada finca constitúi una redolada ideal pa la práutica de la caza mayor y ser testigos de berrar, en redol a finales del mes de setiembre.

En redol a los principales regueros que percuerren el territoriu Calerano y xunto al Tajo estiéndese'l monte de ribera, otru hábitat d'enorme singularidá y valor medioambiental. Nesti sentíu, cabo destacar la presencia d'alamees, formaciones arbóreas apoderaes pol álamu blancu, anque pueden acompaña-y diverses especies de sauces, según tarays o fresnos. Los arbustos acompañantes son fundamentalmente espinosos, como majuelos o artugancios, y presenten abondoses enredaderes. El so estáu de caltenimientu nun ye bien bonu al asitiase sobre suelos fértiles que tienen un gran aprovechamientu agrícola. Lo más frecuente ye atopales flanqueando la banda darréu allegante al calce, llindaes en munchos casos a la presencia d'álamu, ensin el restu de plantes acompañantes. N'ausencia d'intervención humana, les alamees ocuparíen una banda ancha nos fondos planos de munchos valles, estendiéndose más o menos poles vegues en función de la presencia de mugor.

En redol a estos llugares ye onde un bon númberu d'especies busquen abellu y el so sustentu alimenticiu. D'esta miente, atopamos foinos, ginetas, zarceros, mierlos, gavilanes, bilanos, ruiseñores, etc. Pela so parte, les especies vexetales viven al abellugu de la exuberante vexetación como los fresnos, sauces, acacies, álamos, llameres, etc.

Nesti sentíu, el reculaje del banzáu de Azután na paraxa de Les Tablillas constitúi una de les zones de mayor diversidá natural de la contorna, polo que cobra especial importancia'l so caltenimientu y proteición tando englobado como LIC “Ríu Tajo en Castrejón, islles de Malpica y Azután”. Trátase d'una zona cubierta pol monte de ribera, asitiáu nes márxenes del Tajo, con una exuberante vexetación compuesta por xuncos, sauces, espadañes, chopos, carrizos, etc. Les singulares condiciones d'esti espaciu como la bayura d'agua, zones onde abellugase o la disponibilidad d'alimentu suponen un llugar ideal pa numberoses especies como'l martín pescador, mosquiteros, gallinetes, galápagos, gambusías, etc. A última hora, pa tou aficionáu de la ornitoloxía y la práutica del “birdwatching” tratar d'un llugar de visita obligada, onde puede atopar un llugar ideal pa reparar cogujadas, dalguna paniega, verderillos, calambiyes, etc.

A lo último, cabo mentar el desenvolvimientu del hábitat urbanu, onde un bon númberu d'especies tán presentes nes nueses cais y places. Dalgunes d'elles apuerten a preseos pal ser humanu y el desenvolvimientu de cultivos. Referímonos a delles aves insectívores como los vencejos y golondrines. Magar que munchos pasen desapercibíos tán bien presentes en redol a les nueses cases como los colirrojos, gorriones, cigüeñes, etc.

Historia[editar | editar la fonte]

El territoriu que güei ocupa'l términu municipal de Calera y Chozas tuvo habitáu dende l'Antigüedá, esistiendo una orixinal población d'orixe vetón ya influencia celta, que foi sitiada, rindida y ocupada pol Exércitu romanu, al mandu del pretor Marcu Fulvio Nobilior, nel añu 215 e.C.

La ocupación romana dexó muertes nel actual despoblado de Covisa (seique l'antigua Cusivus de la Carpetania), nel que s'atoparon una acrópolis, con paredones d'argamasa con morteru romanu de cal y arena, y un importante mosaicu (anguaño nel Muséu de Santa Cruz de Toledo). Coles mesmes atopáronse restos romanos na paraxa denomada Tórtolas: un sarcófagu llabráu y una llábana funeraria, según fragmentos de tégulas y imbrices.

Tres la presencia visigótica asocedió'l dominiu árabe, de que la so esistencia da testimoniu dalgún restu cerámicu. Tres la conquista del territoriu por Alfonsu VI de Lleón, escontra 1084 supónse la esistencia una aldega llamada Calera, dependiente de Talavera, a la qu'apurre cal pa les sos construcciones. En 1152 señálense los llenderos ente les xurisdicciones d'Ávila y Talavera per parte d'Alfonsu VII de Lleón, citándose dalgunos pagos de Calera como Vallfonsados, Los Visos, La Encinilla y Septem Carros (Ciscarros).

El fechu de que'l so Ilesia dedicar a San Pedro Apóstol ye niciu d'antigüedá, una y bones les primeres ilesies fueron dedicaes a la Virxe María o al primeru de los apóstoles del cristianismu. Escontra'l sieglu XV tantu Calera como les aldegues de Chozas y Covisa constituyíen conceyos independientes, anque dependientes de Talavera, que'l so correxidor noma los alcaldes y demás oficiales de los sos respeutivos conceyos.

El conceyu de Los Chozas de Talavera atopar a unos dos quilómetros al norte de l'actual población de Calera y Chozas. En 1567 tenía 50 vecinos, pasando en 1753 a los 40. El so despoblamientu aniciar mientres la Guerra de la Independencia (1808-1814), treslladándose los sos vecinos al próximu pueblu de Calera.

El conceyu de Calera debió la so fundación a la esplotación de mines de cal, nes cualos tuvo'l material pa construcciones como les de la Colexata de Talavera. Escontra 1400 cuntaba con unos 100 vecinos. Ta documentáu el pasu por Calera del monarca Carlos V en 1512. En 1576 se documenta la esistencia de 250 vecinos, y en 1787 tien 13 fidalgos, 7 clérigos, 2 ciruxanos, 4 arrieros, 19 llabradores, 16 pastores, 309 xornaleros y 55 probes de solemnidá.

El 27 de xunu de 1809, mientres la Guerra de la Independencia, los vecinos acometieron a unos soldaos franceses que s'había quedáu arrezagaos. Esto agafó al mariscal francés Duque de Bellune que mandó amburar el pueblu y pasar a cuchiellu a la población que nun consiguió fuxir. Nesti acontecimientu foi escalada y destruyida la Ermita de San Policarpo, reconstruyida anguaño.

El 3 d'ochobre de 1833 llevantóse una partida carlista en Talavera, so les órdenes d'un tal González, alministrador de correos, que s'apoderó de los caudales públicos, encarceló a los lliberales y dirixióse a Calera al envís de proclamar a Carlos V, pero l'alcalde esixó-y la orde que lu autorizaba pa tal proclamación. Esti actu dio tiempu bastante pa lliberar al pueblu y evitar una combalechadura que pudo ser fatal al tronu de Sabela II.

Mientres la Segunda República Española xugó un importante papel políticu y social na llocalidá l'alcalde Felipe Fernández Varela, dirixente de la Unión Xeneral de Trabayadores. Al españar la Guerra Civil Española caltúvose lleal a la República, hasta que foi ocupada poles tropes franquistes el 2 de setiembre de 1936, na so meyora escontra Talavera.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende 1979[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Felipe Herrero Vázquez PSOE
1983-1987 Felipe Herrero Vázquez PSOE
1987-1991 Aurelio Robledo Gómez CDS
1991-1995 Aureliano Jiménez Carbayeda n/d
1995-1999 Aureliano Jiménez Carbayeda n/d
1999-2003 Aureliano Jiménez Carbayeda n/d
2003-2007 Aureliano Jiménez Carbayeda n/d
2007-2011 Aureliano Jiménez Carbayeda n/d
2011-2015 Gabriel López-Colina Gómez PP
2015-2019 Gabriel López-Colina Gómez PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Eleiciones municipales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales en Calera y Chozas (2011-1999)
Partíu políticu 2015[4] 2011[4] 2007[4] 2003[4] 1999[4]
Votos % C. Votos % C. Votos % C. Votos % C. Votos % C.
Partíu Popular (PP) 1.666 58,89 7 1.621 50,64 6 1.103 38,05 4 801 31,96 3 685 27,52 3
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 1.108 39,17 4 1.256 39,24 4 1.377 47,50 6 1.654 66,00 8 1.627 65,37 8
Izquierda Xunida (España) (IX) - - - 296 9,25 1 386 13,31 1 - - - 133 5,34 0
Eleiciones municipales en Calera y Chozas (1995-1979)
Partíu políticu 1995[4] 1991[4] 1987[4] 1983[4] 1979[4]
Votos % C. Votos % C. Votos % C. Votos % C. Votos % C.
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 1.609 64,70 8 1.102 45,20 6 912 37,00 5 1.393 58,50 7 1.121 49,56 5
Partíu Popular (PP) 701 28,19 3 682 27,97 3 - - - - - - - - -
Alianza Popular (AP) - - - - - - 487 19,76 2 748 31,42 3 - - -
Izquierda Xunida (España) (IX) 134 5,39 0 41 1,68 0 66 2,68 0 - - - - - -
Partíu Comunista d'España (PCE) - - - - - - - - - 240 10,08 1 188 8,31 1
Centru Democráticu y Social (CDS) - - - - - - 525 21,30 2 - - - - - -
Unión de Centru Democráticu (UCD) - - - - - - - - - - - - 953 42,13 5
Independientes de Calera y Chozas - - - - - - 463 18,78 2 - - - - - -
Independientes de Alberche - - - 222 9,11 1 - - - - - - - - -
Agrupación de Socialistes Independientes (ASI) - - - 359 14,73 1 - - - - - - - - -
Eleiciones municipales
Partíu 1979[5] 1983[5] 1987[5] 1991[5] 1995[5] 1999[5] 2003[5] 2007[5] 2011[6] 2015[7]
PSOE 5 7 5 6 8 8 8 6 4 4
PCE / IX 1 1 0 0 0 0 1 1
AP / PP 3 2 3 3 3 3 4 6 7
UCD / CDS 5 2
Independientes de Calera 2
Independientes de Alberche 1
Agrupación de Socialistes Independientes 1
Total 11 11 11 11 11 11 11 11 11 11
Fonte: Ministeriu del Interior

Eleiciones xenerales[editar | editar la fonte]

Hasta 2011, el Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) ganó toles eleiciones xenerales celebraes nesti conceyu dende la Transición, siendo nestes postreres la fuercia más votada'l Partíu Popular (PP), recuperando'l PSOE la hexemonía en 2015 y volviendo ser el PP la fuercia más votada nos últimos comicios de 2016.

Los resultaos de les eleiciones xenerales celebraes na llocalidá dende 1977 fueron los siguientes. (Datos oficiales del Ministeriu del Interior):

  • 1977 - PSOE 24,7 | UCD 54,9 | AP 6,6% | PCE 4,8% | Participación: 86,8%
  • 1979 - PSOE 58,1% | UCD 31,9% | PCE 3,1% | UN 3,1% | Participación: 77,2%
  • 1982 - PSOE 62,3% | AP-PDP 27,2% | UCD 4,8% | PCE 3,7% | Participación: 87,1%
  • 1986 - PSOE 56,7% | AP-PDP-PL 27,7% | CDS 9,0% | IX 4,4% | Participación: 82,3%
  • 1989 - PSOE 58,9% | PP 25,2% | CDS 9,8% | IX 4,4% | Participación: 82,8%
  • 1993 - PSOE 58,4% | PP 35,5% | IX 3,9% | Participación: 85,7%
  • 1996 - PSOE 53,2% | PP 39,3% | IX 6,1% | Participación: 86,8%
  • 2000 - PSOE 53,2% | PP 42,7% | IX 2,5% | Participación: 81,8%
  • 2004 - PSOE 57,3% | PP 38,0% | IX 2,5% | Participación: 85,3%
  • 2008 - PSOE 52,3% | PP 43,8% | IX 2,7% | Participación: 85,3%
  • 2011 - PP 51,0% | PSOE 38,7% | IX 5,4% | Participación: 82,8%
  • 2015 - PSOE 38,5% | PP 37,5% | PODEMOS 10,5% | C's 9,4% | Participación: 79,3%
  • 2016 - PP 40,4% | PSOE 37,2% | UP 10,7% | C's 10,1% | Participación: 74,0%

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Calera y Chozas ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Na siguiente tabla amuésase la evolución del númberu d'habitantes ente 2001 y 2015 según datos del INE.

Evolución demográfica de Calera y Chozas
200120022003200420052006200720082009201020112012201320142015
3,7093,7743,8173,9894,0714,1574,3034,4524,5524,5954,6904,7384,7314,7404,691
(Fonte: INE [Consultar])

NOTA: La cifra de 1996 ta referida a 1 de mayu y el restu a 1 de xineru.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Fiestes y tradiciones[editar | editar la fonte]

Les fiestes y tradiciones de Calera y Chozas tán venceyaes a l'actividá agropecuaria, polo que'l ciclu festivu del pueblu coincide, en gran parte, col entamu o final de los llabores del campu o cola mesma actividá ganadera, como l'entamu de les colleches, etc. Tal que asocede en munchos otros llugares, los rituales relixosos son la base de munches de les fiestes de Calera, como l'adoración a los patrones del conceyu. De siguío, van ser reflexaes aquelles celebraciones qu'entá cunten con abonda entidá y que merecen ser conocíes.

  • Selmana Santa: Da empiezu'l Domingu de Ramos, mientres el cual son bendichos los ramos na plaza. Tres la procesión, celébrase una misa con llectures de la Pasión. Mientres el Xueves Santu celébrase la eucaristía, faise'l lavatorio a los dolce y tien llugar la procesión del Nazarenu, tres la cual tien llugar la Hora Santa”. Pela so parte, pela mañana del Vienres Santu celebrar na ilesia la Vía Crucis y pela nueche procesiona el Santu Sepulcru. El sábadu celebra la Vixilia Pascual y el Domingu de Resurreición, tres la misa, el Resucitáu sale en procesión.
  • Romería de la Virxe de la Vega y Glaya: El primer fin de selmana del mes de mayu tien llugar la gran romería de Calera, marcada por distintos actos llitúrxicos mientres los cualos el pueblu entornar cola so patrona. Ente ellos, destaquen el Rosariu de l'Aurora, la bendición de dulces y la celebración de distintes eucaristíes. La nueche anterior al día grande tien llugar el Rosariu de les Antorches en redol a la ermita. El día de la fiesta la imaxe de la virxe ye llevada solemnemente dende'l pueblu a la so ermita. Una vegada ellí, tres la misa, bendiciones y el cantar del Ave María, hai muestres de grupos folclóricos y charangues. Mentanto, los asistentes esfruten el día nes sos casetes, onde comen y beben en compañía de familiares y amigos. Pela tarde, tres la Salve Popular la virxe ye nuevamente llevada a la ilesia.
  • Fiestes del Stmu. Cristu de Chozas: Tienen llugar el mes de setiembre. Unos díes antes celebra la Selmana Cultural, mientres la cual entámense numberosos actos culturales y deportivos como concursos, esposiciones, obas de teatru, el día de la bicicleta o'l día del neñu. Les fiestes arrinquen col Pregón, que da entamu al desfile de xarrés acompañaos de música, xigantes y cabezudos. Cabo mentar diverses actividaes y actos que se celebren como fueos artificiales, conciertos, concursos, corríes de toros o la degustación d'una cena popular na plaza.
  • El Calbote: El Calbote referir a la castaña asada pero tamién se denomina con esti nome una fiesta que se celebra'l día de Tolos Santos (1 de payares). Mientres la mesma ye costume dir al campu p'amagostar, faer barbacoes ente amigos y familiares, comer figos secos, nueces, tortiella de pataques, etc. Nel casu de Calera ye habitual celebralo en diversos llugares como na Ermita de la Virxe de la Vega, l'Acueductu o en parceles particulares.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Tal que asocede con otros llugares, la cocina Calerana ta carauterizada por emplegar materies primes que proceden del campu. A pesar de que pasu ente pasu s'emplega menos la cocina tradicional, entá perviven na memoria coleutiva les recetes de los platos típicos heredaes de los antepasaos. D'antiguo, el menú solía tar condicionáu polos periodos de montería y el calendariu agrícola, estacional y relixosu.

Ente los platos más habituales tán la típica menestra de verdures al fornu, el cocíu calerano, migues, calderetes, coneyu, etc.

Pela so parte, ente los postres y dulces más celebres atópense les perrunillas, rosquíes, pestiños, etc. Mientres l'antroxu fai un dulce típicu popularmente conocíu como bollu d'antroxu y que s'asemeya al hornazo de lleche d'otros llugares de la contorna.

A lo último, son escelentes les frutes y hortolices procedentes de la rica güerta del Tajo. Nesti sentíu, merecen especial mención la enorme calidá de les sandíes y melones que son distribuyíos por pueblos de tola contorna.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. aemet.es, Atles climáticu ibéricu.
  3. «Promedios mensuales - Calera y Chozas , ESP». Consultáu'l 9 d'ochobre de 2012.
  4. 4,00 4,01 4,02 4,03 4,04 4,05 4,06 4,07 4,08 4,09 «Resultaos Eleiciones Municipales en Calera y Chozas». Consultáu'l 19 de marzu de 2016. Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «eleicionesmunicipales» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 5,7 Direición Xeneral de Política Interior
  6. Eleiciones Llocales 2011
  7. Direición Xeneral de Política Interior

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Plantía:Cita Celdrán
  • Madoz, Pascual (1845-1850), Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  • Sergio de la Llave Muñoz (2008): “Los llugares de Calera, Cobisa y Chozas, según les rellaciones topográfiques de Felipe II”, Alcalibe: Revista del centru acomuñáu de la UNED Talavera de la Reina, 8, pp. 391-408.
  • Sergio de la Llave Muñoz (2010): “Aproximamientu al estudiu de los restos musivarios de la villa hispanorromana de Cobisa (Calera y Chozas, Toledo)”, Alcalibe: Revista del centru acomuñáu de la UNED Talavera de la Reina, 10, pp. 83-100.
  • Sergio de la Llave Muñoz (2011): "Toponimia mayor y menor nel términu municipal de Calera y Chozas (Toledo)", Alcalibe: Revista del centru asociáu UNED Talavera de la Reina, 11, pp. 31-51.
  • Francisco García Martín (2006-2007): “Intervenciones na ilesia parroquial de Calera y Chozas mientres el sieglu XIX”, Cuaderna: revista d'estudios humanísticos de Talavera y la so antigua tierra, 14-15, pp. 191-202.
  • Sollerto Moraleda Olivares y Sergio de la Llave Muñoz (Eds.) (2011): La Placa de Calera, Un relieve figuráu del Medievu en tierres de Talavera, Talavera de la Reina.
  • Sollerto Moraleda Olivares y Sergio de la Llave Muñoz (2012):"Un relieve figuráu de tradición visigoda: La Placa de Calera y Chozas", Añales Toledanos, XLV, pp. 53-67.
  • Sollerto Moraleda Olivares y Sergio de la Llave Muñoz (2014): Guía Turística de Calera y Chozas, Escelentísimu Ayto. Calera y Chozas.
  • VV.AA. (2009): Calera 1809: Un pueblu toledanu na Guerra de la Independencia, Talavera de la Reina: Asociación Cultural Calera 1809.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]